Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JcHm
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-05 11:54
Hallo Tweakers,

Na jaren van plezierig gebruik begint mijn PC denk ik toch echt af te takelen.
Ik krijg random crashes. Het beeld word zwart (no signal) de VGA cooler gaat voluit blazen er volgt geen blauw scherm en ook geen reboot.

Nu heb ik al een format gedaan omdat ik dacht dat het aan een combinatie lag van ATI drivers en windows XP SP3, maar helaas dit mocht niet baten ook met SP2 heb ik dit probleem. Het word ook steeds erger:

Als ik nu mijn PC aanzet crashed hij meteen na t bios scherm (en daarna weer bij t laden van windows), dan druk ik herhaaldelijk op de reset knop totdat ik uiteindelijk in windows beland. Meestal kan ik de PC dan toch een paar uur gebruiken tot het plotseling weer fout gaat.

Configuratie:

AMD64 3500+
MSI K8N Neo2 Platinum
ATI X1950Pro
1GB Corsair valueram

Persoonlijk denk ik dat mijn moederbord de geest aan het geven is.....
Iemand die mij hulp kan bieden?

Groetjes,

J. van de Kamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244769

wat heb je al geprobeerd?

memtest
temps

wat voor voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-05 21:07

wowi

En kontroleer je condensatoren eens op je moederbord of in de voeding of die soms niet bol staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:39
Hmm ik heb exact hetzelfde probleem gehad met jou bord en de specifieke AGP kaart die je gebruikt. Na het terugplaatsen van mijn oude vga kaart, een 6800GT.

Mocht je nog een oudere VGA kaart hebben liggen probeer die eens en kijk of daarmee het probleem opgelost is.

Geen informatie beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:39
Als je systeem in de POST al crasht dan is het waarschijnlijk geen driver/software probleem. Kijk eens of je nog te zien krijgt op welk punt in POST deze crasht, dat wil nog wel eens meer duidelijkheid geven.

Ik zou gewoon ff proberen op te starten met een enkel geheugenmodule en daarna omwisselen voor een andere.

Heb je geen andere VGA kaart, kun je ook ff zonder testen, doordat je fans blijkbaar voluit gaan blazen bij de fout kun je dan checken of de VGA kaart het veroorzaakt of niet. Verder zou het ook gewoon een skecht aangesloten onderdeel kunnen zijn.

Heb je een magere voeding (300-350w), koppel dan's paar apparaten af, voedingen worden doorgaans ook met de tijd wat zwakker.

De BIOS start overigens in deze volgorde op: CPU check, Mem check, VGA check (beeld gaat aan), keyboard check, HDD check en dan boot, miscchien helpt het je een betere dioagnose te stellen.

succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JcHm
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-05 11:54
Ik heb het moederbord gecontroleerd op bolstaande condensatoren, maar hier heb ik niks kunnen ontdekken.
De voeding is een Tagan TG480-U01, 480watt dus.

Ongeveer zo'n 2 jaar terug heeft er ook een 6800GT in gezeten, maar deze heeft destijds plotseling de geest gegeven. Helaas heb ik geen andere VGA kaart tot mijn beschikking dus dat kan ik ook niet testen, maar het is sinds zo'n 3 maanden dat de computer dit probleem vertoont dus dat de VGA zelf het probleem is lijkt me ook onwaarschijnlijk.

Bij het booten gaat het tijdens de Keyboard check mis, maar als ik daarna reset gaat de PC voorbij alle checks en crasht dan plots weer na het windows laad scherm. Ik heb al een ander keyboard geprobeerd en het verwisselen van PS2 aansluiting naar USB.

Verder is alleen het noodzakelijke aangesloten (Mobo, CPU, VGA, HDD)

Ik zal memtest is een paar uur draaien, maar ik heb er een hard hoofd in :'(

/edit: ik heb ook gecontroleerd of alles goed is aangesloten/vastgedrukt

[ Voor 4% gewijzigd door JcHm op 09-12-2009 16:12 ]

Pagina: 1