Router met VoIP?

Pagina: 1
Acties:

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-02 23:41
Hallo,
Ik gebruik momenteel een wired router met de mogelijkheid VoIP op de router zelf in te stellen, wat nodig is voor onze Telfort-telefonie. Weet iemand of er ook wireless-n routers zijn die dit ondersteunen? Ik heb lopen zoeken in de pricewatch maar ik weet niet welke het wel en welke het niet ondersteunt..
Met vriendelijke groet,
Jasper

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:38
hmmm, met een beetje googelen zou je wel wat moeten kunnen vinden!
Maar om dan toch een voorzetje te doen: FRITZ!Box Fon WLAN 7270

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Meestal ben je wel een stuk goedkoper uit om er gewoon een losse AccessPoint (of Router waarvan je de wan functies niet gebruikt) naast te plaatsen.

• Jasper Janssen
  • Laatst online: 18-04-2025
Let wel op dat het instellen van Telfort Vast Bellen op een modem van een derde partij niet ondersteund wordt door de helpdesk en redelijk complex is ( http://klantenservice.int...-bellen.aspx#openfaq11019 ). AVM van de FritzBox heeft wel een eigen helpdesk volgens mij die van alles kan ondersteunen. Alleen is de 7270 niet zo geweldig te krijgen, en fw updates lopen nogal achter op de 7170 die door xs4all wordt geleverd. Het kan allemaal wel, maar het is waarschijnlijk veel handiger om gewoon een N access point achter je router te hangen, of gewoon een N/Gbit router in te stellen als switch/AP. Een andere optie is wachten totdat de providers een Gbit/N/VoIP modem ontwikkeld en getest hebben. Het zal vast ooit wel een keer komen, ze zijn tenslotte ook gekomen met g ipv b.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-03 17:55
Precies, gewoon een Wireless kastje erbij zetten. Die hoeft het niet eens persee te ondersteunen, het verkeer loopt er toch wel overheen. Wellicht dat je problemen kan ondervinden als er over datzelfde draadloos netwerk stevig wordt gedownload om maar wat te noemen, en het wireless kastje dus geen onderscheid kan maken wat belangrijker is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• DukeBox
  • Nu online
Sterker nog, je kan dan met een losse ap/router dan je wireless n in 5GHz (40MHz) zetten en je huidige modem aan laten op de 2.4GHz (20MHz) voor backwards compatibility. Het beste van 2 werelden wanneer je alles nog door elkaar gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 09-12-2009 14:47 ]

• Japperrrr
dus zou ik een acces point moeten aansluiten op een van de wired-lan aansluitingen? of moet ik iets met de dsl-kabel doen dan..

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

gewoon AP op de wired lan aansluiten en DHCP op dat AP uitzetten.

• Japperrrr
ik snap er niets van :P

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:52
Nou ja, het is niet zo ingewikkeld. Drie opties:
  1. Huidige router compleet vervangen door een nieuwe. Mogelijk dat het niet goed werkt met je telefonie, zoals Jasper Janssen hierboven zegt;
  2. Een los wireless-n access point kopen en met een netwerkkabel aan je router verbinden;
  3. Een losse wireless-n router kopen, met een netwerkkabel aan je originele router verbinden en de router-functionaliteit van de nieuwe router uitzetten (waardoor 'ie als het ware een los access point, zoals in punt 2, wordt). Voordeel: je kan het ding later altijd nog als volwaardige router gebruiken.
Dus wat snapte je dan niet? :)

• Japperrrr
Als ik optie 3 neem, zou ik dus een wireless-n router moeten kopen. Deze hoeft niet te zijn uitgerust met VoIP, want dat zit al op de router die ik nu heb. Tot daaraan snap ik het nog. Het aansluiten van de wireless-n router zal ook niet zo heel lastig zijn, maar hoe sluit ik dan de Telfort-router aan op de wireless-n router? En kan ik wired dan nog met allebei de routers op internet?

• Jasper Janssen
De truuk is in dat geval dat je het router-en en VoIPen overlaat aan de Zyxel en je wireless-n router alleen gebruikt als gigabit switch en wireless-n access point.

Dus je krijgt (bedraad):

/--> telefoons
ADSL lijn -> Modem -> PC1
                \---> PC2
                \---> PC3
                \---> Wifi-N AP -> Gbit PC 1
                          \------> Gbit PC 2
                          \------> Gbit PC 3

De instellingen om dat voor elkaar te krijgen kunnen twee dingen zijn. Sommige routers hebben van zichzelf een accesspoint mode. Als je die aanzet kun je in 1 keer klaar zijn, en sluit je het wifi-N apparaat gewoon aan met de WAN poort aan een van de 4 LAN poorten van je ZyXEL.

Als je router die niet heeft moet je twee dingen doen: 1) de DHCP server van je wifi-n router uitzetten[1] en 2) je sluit de kabel aan van een van de LAN poorten van je ZyXEL naar een van de LAN poorten van je N-router.

[1] Alternatief als je echt zou willen zou zijn om de DHCP van de wifi-N router in te stellen in hetzelfde subnet )maar een ander stuk van de range dan de hoofdrouter. Je ZyXEL geeft uit 192.168.1.33-64 en 192.168.1.1-253 is de geldige range (254 is de ZyXEL zelf), je zou hem dus kunnen instellen op 192.168.1.100-200, en dat zal wel werken. Maar er is weinig reden om dat te willen.

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-03 23:38
Draytek Vigor 2130Vn ??

• Japperrrr
Maar mijn ZyXEL router heeft 4 poorten waar ik de computers op heb aangesloten. Zou ik dan een kort kabeltje moeten maken dat via één van die poorten op dezelfde soort poorten binnenkomt bij de wireless-n router? Ik moet in ieder geval een router hebben want als ik een acces point zou nemen kunnen de vier computers hier in huis niet meer allemaal bedraad op internet.

• Jasper Janssen
Een (consumer) router heeft over het algemeen 1 WAN poort en 4 LAN poorten. Bij je Zyxel is de WAN poort een ADSL verbinding, bij een extra router is dat gewoon een ethernet poort. Je gaat sowieso dus een kabel krijgen vanaf een van de 4 LAN poorten van de ZyXEL, en die gaat dus naat de WAN poort of naar een van de LAN poorten van je extra router (zie hierboven). De overgebleven lan poorten op zowel ZyXEL als op router kun je nog meer PCs op zetten.
Pagina: 1