Surround speakers ophangen met magneetsysteem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-07 13:44

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik ben aan het nadenken hoe ik de home-cinema situatie wil inrichten in een nieuwe woning. Probleem hierbij zijn de surround speakers die ik graag zo onzichtbaar mogelijk wil houden. We kijken niet heel erg vaak naar films, dus dan heb je al gauw de discussie dat ze nogal in het zicht hangen de hele tijd terwijl ze weinig gebruikt worden.

Nu vroeg ik me af of er iets bestaat om via een in de muur gemonteerde magneet de surroundspeaker verwijderbaar te maken. De magneet wordt weggewerkt in de muur en daaroverheen kan gewoon behangen, geschilderd of gestuct worden. De speaker met een muursteun krijg dan ook een magneet aangemeten en zo kun je de speaker wanneer nodig aan de muur hangen en weer verwijderen, zonder dat dit zichtbare elementen op je muur oplevert.

Misschien een beetje over de top, maar het leek mij een best wel gaaf idee om de boel netjes in te richten.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-07 15:53
MrScratch schreef op woensdag 09 december 2009 @ 11:59:
Ik ben aan het nadenken hoe ik de home-cinema situatie wil inrichten in een nieuwe woning. Probleem hierbij zijn de surround speakers die ik graag zo onzichtbaar mogelijk wil houden. We kijken niet heel erg vaak naar films, dus dan heb je al gauw de discussie dat ze nogal in het zicht hangen de hele tijd terwijl ze weinig gebruikt worden.

Nu vroeg ik me af of er iets bestaat om via een in de muur gemonteerde magneet de surroundspeaker verwijderbaar te maken. De magneet wordt weggewerkt in de muur en daaroverheen kan gewoon behangen, geschilderd of gestuct worden. De speaker met een muursteun krijg dan ook een magneet aangemeten en zo kun je de speaker wanneer nodig aan de muur hangen en weer verwijderen, zonder dat dit zichtbare elementen op je muur oplevert.

Misschien een beetje over de top, maar het leek mij een best wel gaaf idee om de boel netjes in te richten.
Ik denk niet dat dat je gaat lukken. Trillingen zullen genoeg zijn om de speakers los te krijgen. Wat niet echt handig is...

Als je echt weg wilt werken en je hebt de muren toch open liggen kan je kijken naar:

www.amina.co.uk

De speakers zijn niet heel goedkoop, maar klinken zeer goed (zeker als ze ondersteund worden door een subwoofer) en zijn echt onzichtbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-07 21:05
Idee lijkt mij haalbaar, of het bestaat weet ik niet, maar het zelf uitwerken lijkt mij niet zo moeilijk. Het enig wat je nodig hebt zijn 2 (heel) krachtige magneten.

Let wel op, je moet deze speaker ook op één of andere manier aansluiten.

Misschien is het een beter idee om te kijken naar inbouw speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Bedenk ook dat je behang er na 2x gebruiken niet meer uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marquezz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-12-2021
Als je mij vraagt zijn een paar sterke magneten niet bevordelijk voor de kwaliteit van de speakers :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-07 13:27
hoe zit het met de kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Inbouwspeakers in de muur zijn wat mij betreft niet haalbaar. De muur waar de surrounds aan moeten is een bakstenen muur. Als ik dat moet gaan uithakken, dat is echt te ingrijpend.

Het zijn ook niet hele grote speakers (2kg), dus hoopte ik dat het gewicht niet zo'n probleem zal zijn voor een paar redelijke magneten. Maar als die gaan storen met een speaker, is dat natuurlijk niet zo handig. De speakers die ik wilde gebruiken zijn de Premiere 302 van Mordaunt Short. Mijn hele speakerset is van MS, dus dat wil ik graag zo houden.

Nu heeft MS ook een inbouwvariant. Hiervoor heb ik nog gekeken naar de plafondspeakers Avant Architect AC161, aangezien het een gipsplafond is met genoeg ruimte erboven. Ik hoopte echter iets minder ingrijpend (ook qua kosten natuurlijk) te kunnen werken. Die plafondspeakers zijn $300 per stuk.

Bekabeling heb ik reeds over nagedacht. Ik heb momenteel ook een speaker die demontabel is en deze sluit ik aan met een klik kroonsteen. Dat werkt prima, dus een dergelijke oplossing wilde ik ook bij de toekomstige situatie gaan gebruiken.

Een ander idee (wat niet geheel onzichtbaar is maar wel bijna) is een gat in de muur maken en een pen op de speaker monteren. Dat gat kan dan afgedicht met een klein dopje in de kleur van je muur en dan is het bijna onzichtbaar. Dopje eraf en pen in het gat steken en de speaker hangt aan de muur. Dit kan natuurlijk ook veel meer gewicht hebben en is redelijk makkelijk te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Dat kan zeker wel. Er zijn neodymium magneten die zo krachtig zijn dat dat zeker kan. Of het consequenties heeft voor het geluid kan ik je niet zeggen maar ik ben er bijna zeker van dat het consequenties heeft voor het behang.

http://www.supermagnete.nl/eng/S-45-30-N

Deze bijvoorbeeld kan 78 kg dragen (en dat voor een schijfje van 4,5 cm dia), loodrecht op het magneet oppervlak. Voor afschuiven(zoals jij ze gebruikt) moet je echt significant lagere waardes nemen.

Dan nog kun je een luidspreker van een paar kg op deze wijze bevestigen. Ik betwijvel of het minder zichtbaar is dan een ander klein systeem vanwege de grote magneetkrachten en de beschadiging aan het behang maar dat is aan jouw ter beoordeling

Edit: http://www.magnet-shop.ne...ibenmagnete:::56_1:4.html
Nog beter: 380 Kg en meer aan een schijfmagneet. Wel even oppassen voor je vingers

[ Voor 10% gewijzigd door Indoubt op 09-12-2009 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-06 16:10

Eijkb

Zo.

Een luidspreker bestaat toch ook voor een deel uit een magneet (of is dat heel oud?). Dus met een sterke basismagneet blijft het automatisch hangen. Of de magneet in de speaker dan zijn "functie tbv de speaker" nog kan uitvoeren is vraag 2.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Eijkb schreef op woensdag 09 december 2009 @ 15:00:
Een luidspreker bestaat toch ook voor een deel uit een magneet (of is dat heel oud?). Dus met een sterke basismagneet blijft het automatisch hangen. Of de magneet in de speaker dan zijn "functie tbv de speaker" nog kan uitvoeren is vraag 2.
Een luidsprekermagneet is zo georienteerd dat het grootste magnetische veld zich bevindt in een smalle spleet waar de spreekspoel van de konus zich ook bevindt. Bovendien zijn de meeste luidsprekers "opgesloten" in een luidsprekerkast(je)

Voor ophangen ergens aan heb je daar niets aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Indoubt schreef op woensdag 09 december 2009 @ 14:47:
Dat kan zeker wel. Er zijn neodymium magneten die zo krachtig zijn dat dat zeker kan. Of het consequenties heeft voor het geluid kan ik je niet zeggen maar ik ben er bijna zeker van dat het consequenties heeft voor het behang.

http://www.supermagnete.nl
He, dat is een coole site. Daar staan flink wat magneten op. Ik zit me alleen af te vragen hoe ik die in een muur ga monteren zodanig dat hij er niet mee uit komt op het moment dat je de speaker los probeert te trekken.

En waarom heeft het consequenties voor het behang? (Ik was van plan spachtelputz eroverheen te doen trouwens, maar dit terzijde) Als je de speaker in een beweging loodrecht op het muuroppervlak aanbrengt en weghaalt, dan zou dit toch geen strepen of dergelijke moeten/hoeven geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Zodra de magneet in de muur en de magneet in de luidspreker bij elkaar in de buurt komen wordt de aantrekkingskracht zo groot dat ze met flinke kracht tegen elkaar aanklappen.

Als je vinger ertussen zit is ie verbrijzeld

en dat geeft weer bloedvlekken op je behang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

is klitteband ook niet een idee ? Is volgens mij ook zeer sterk, en in verschillende kleuren verkrijgbaar.

doorzichtig: http://www.velcro.com/ind...cts-adhesive-backed-clear
extra sterk: http://www.velcro.com/ind...acked-industrial-strength

[ Voor 48% gewijzigd door Brilsmurfffje op 09-12-2009 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Indoubt schreef op woensdag 09 december 2009 @ 15:44:
Zodra de magneet in de muur en de magneet in de luidspreker bij elkaar in de buurt komen wordt de aantrekkingskracht zo groot dat ze met flinke kracht tegen elkaar aanklappen.

Als je vinger ertussen zit is ie verbrijzeld

en dat geeft weer bloedvlekken op je behang
Ok, maar dan is het toch een kwestie van een magneet vinden met precies de goede kracht zodat hij niet met enorme klap op de muur slaat? Of is het alleen maar van het type supermagneet?
brilsmurfffje schreef op woensdag 09 december 2009 @ 15:48:
is klitteband ook niet een idee ? Is volgens mij ook zeer sterk, en in verschillende kleuren verkrijgbaar.

doorzichtig: http://www.velcro.com/ind...cts-adhesive-backed-clear
extra sterk: http://www.velcro.com/ind...acked-industrial-strength
Klitteband zie ik niet zo zitten. Dat moet toch zichtbaar op de muur zijn en dat wil ik nu net zoveel mogelijk vermijden.

Mmmm, er zitten toch wel haken en ogen aan dit idee. :(

[ Voor 30% gewijzigd door MrScratch op 09-12-2009 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:32
En standaards om je speakers op de grond te zetten? Of is dat geen uitdaging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:49

ST10©DE

Dus.............

-Paul- schreef op woensdag 09 december 2009 @ 16:01:
Ja, die vanuit de vloer omhoog komen ofzo.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
MrScratch schreef op woensdag 09 december 2009 @ 15:52:

Mmmm, er zitten toch wel haken en ogen aan dit idee. :(
Ik vond anders je idee over die pin in de muur niet zo slecht. Als je dat goed aanpakt heb je misschien niet eens een kabeltje nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
-Paul- schreef op woensdag 09 december 2009 @ 16:01:
Het gaat er niet om dat het een uitdaging is, maar dat het tot maximale onzichtbaarheid leidt. En standaards voldoen niet aan deze eis, dus helaas vallen ze af als optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:32
MrScratch schreef op woensdag 09 december 2009 @ 16:40:
[...]

Het gaat er niet om dat het een uitdaging is, maar dat het tot maximale onzichtbaarheid leidt. En standaards voldoen niet aan deze eis, dus helaas vallen ze af als optie.
Als je ze niet gebruikt kun je ze toch opbergen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
-Paul- schreef op woensdag 09 december 2009 @ 17:12:
[...]

Als je ze niet gebruikt kun je ze toch opbergen?
Oh ja, op die manier. 8)7 Dat is ook een mogelijkheid, maar dan wordt het wel een hele stellage die je telkens moet opbergen. Dat zou ik liever vermijden, ik zou niet weten waar ik in de woonkamer twee speakers plus standaards moet laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Zijn contact vlak speakers niet wat voor je dan?

Beetje dit idee: http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=18620

Ik heb er is een seminar over gehad en het klinkt erg goed. De modules ervoor zijn los te verkrijgen zodat je zelf bv een schilderij oid kunt pakken en hem erop kunt zetten

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
bestaudio schreef op woensdag 09 december 2009 @ 20:21:
Zijn contact vlak speakers niet wat voor je dan?

Beetje dit idee: http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=18620

Ik heb er is een seminar over gehad en het klinkt erg goed. De modules ervoor zijn los te verkrijgen zodat je zelf bv een schilderij oid kunt pakken en hem erop kunt zetten
Wauw, dat is mooi spul zeg. Dat ziet er echt goed uit, dat zou best een mooie oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-06 14:57

Sloeber

Audiofiel met beperkt Budget

vervorm je het geluid dan niet, omdat de conus continu wordt aangetrokken/afgezet? Dan kan hij minder trillingen van het signaal produceren, ik denk niet dat dat heel goed gaat. Beter een paar schroefjes in de muur.

Things are cheaper for a reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Reiniertjuhhh schreef op woensdag 09 december 2009 @ 21:22:
vervorm je het geluid dan niet, omdat de conus continu wordt aangetrokken/afgezet? Dan kan hij minder trillingen van het signaal produceren, ik denk niet dat dat heel goed gaat. Beter een paar schroefjes in de muur.
Zoals ik al zei, ik heb er een seminar over gehad. En ze terdegen zelf gehoord. Het klinkt wonderbaarlijk goed om eerlijk te zijn. En welke conus? Biuj dit systeem moet je niet meer in "normale" speaker termen denken.

Het is een module die het vlak waar je het op monteert in trilling brengt. Natuurlijk zijn er wel voorwaarden aan het materiaal maar ik heb ze gehoord op triplex en mdf. Had nooit verwacht dat het zo goed kon klinken.

Ik zou zeggen verdiep je in de materie alvorens je er commentaar op geeft ;)

BTW: Als je er op gaat googlen gebruik de zoekterm flat panel speaker er zijn genoeg bedrijven die het spul maken, Sony heeft ook is een serie ervan uitgebracht.

[ Voor 12% gewijzigd door bestaudio op 09-12-2009 23:48 ]

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De surround speakers hoeven niet zo groot te zijn, je zou heel goed af kunnen met "melkpak" sized speakertjes. Is evt zelfbouw een optie? Klein beetje MDF, breedbandertje erin. Die kan je altijd wel in een vorm gieten en een kleurtje geven zodat ze netjes wegvallen. Of je zet ze op de grond / ergens achter en laat de bouncen tegen de muur. Je kan ook denken aan elektrostaten, die zou je achter/in het frame van een schilderij kwijt kunnen.

Wil je wat kant en klaars in je plafond, kijk dan eens naar mb quart alexxa. Net spul.
Platte muurspeakers? Is dat een optie? paradigm heeft nette platte setjes.

Ik zou niet beginnen aan eoa ophangsysteem met zware magneten; die zullen echt wel van invloed zijn op de T/S parameters van je speaker.

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 09-12-2009 23:35 ]

Wise enough to play the fool

• Sloeber
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-06 14:57

Sloeber

Audiofiel met beperkt Budget

bestaudio schreef op woensdag 09 december 2009 @ 23:15:
[...]

Ik zou zeggen verdiep je in de materie alvorens je er commentaar op geeft ;)
Ik bedoel natuuurlijk niet de flatpanel speakers, ik dacht dat TS het wel over normale speakers had..

Things are cheaper for a reason

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:17
Vogel heeft een mooi systeem

http://www.eshop.nl/winke...port/Vogels_ELW_6605.html

De beugel bevestig je aan de muur en klikt in de bal. Hierdoor is de speaker te bewegen zodat je hem de juiste kant op kan richten. Ik denk dat je dit ook kan gebruiken om de speaker los te koppelen als je ze niet gebruikt.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 16:29

Sick Nick

Drop the top!

Dan zit je constant tegen die beugel aan te staren als je de speakers niet hebt hangen. Dan kan je net zo goed gewoon per speaker 1 schroef in de muur hebben en de speaker daaraan ophangen met z'n haakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-06 00:20
Het idee met die pin klinkt echt goed. Dan gebruik je die als uitvergrote audioplug en hoef je geen losse aansluitingen meer te maken. Volgens mij kun je vrij eenvoudig een 'proof of concept' maken en het eens proberen. Gewoon ergens een pin frezen, met een contactrand erin, en een materiaal gebruiken met contactranden. Daar zou je zelfs nog hout voor kunnen gebruiken, zodat je een blokje ter grootte van een baksteen kunt maken. Dan zet je die zo in de muur.

Persoonlijk zou ik niet graag de moeite nemen om telkens iets op te hangen of weg te moeten bergen. Alleen daarom al is het wel interessant om na te denken over een klein, eventueel zelf gemaakt breedbandertje. Zeker als je met spachtelputz werkt, moet dat goed onzichtbaar te maken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:21
Nu het topic toch gekicked is, ik ben wel benieuwd hoe de TS dit heeft opgelost. :)

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Ik heb het nog niet opgelost, sleutel van het huis krijg ik over 2 weken. :) Ik ben dus nog aan het nadenken hierover.

Mijn idee voorlopig is om de surrounds of vast op te hangen en de speakerdraad weg te werken door een sleuf door de muur te frezen of ze demonteerbaar te maken door ze via een pin aan de muur te hangen. Dan zou ik echter een gewone pin gebruiken en niet via die pin ook de audio laten lopen. Het is echter wel een interessant idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a6racer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04-2024
Wat dacht je van:

magneet in de muur
L-profiel 200*200 (van staal) vouwen
L-profiel tegen magneet, liggend gedeelte van het profiel boven (wordt nu dus een soort boekenplankje (console)
speaker bovenop het L-profiel >:)

als je klaar bent:
speaker van het plankje halen
plankje van de muur halen
klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-06 00:18
Ik zou ze gewoon in het zicht hangen, speakers zijn mooi 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-06 21:32
Ik heb zelf enkele magneten van Supermagnete.de en ik denk dat het niet mogelijk is deze te gebruiken zonder je muur te beschadigen. Iets ophangen aan een magneet die plat in de muur zit, is best lastig, de magneetkracht is dan namelijk het minst. Met een magneet in het plafond en de speaker daaraan, heb je veel minder zware magneten nodig. In die richting zijn de magneten namelijk veel sterker.

Als je ze al in de richting ophangt die jij wilt, moet je ze er ook nog afschuiven. De kracht je gebruikt om ze er af te schuiven moet zo groot zijn dat je sowieso je muur gaat beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mijn vader had ongeveer dezelfde discussie met mijn moeder :)
Oplossing 2 schroefgaten in de muur.
Film kijken > speaker erinschroeven
Film afgelopen, 2 speakers eraf, en 2 witgeverfde schroeven erin.
Zelfs als je weet waar ze zitten, verdwijnen ze nog practisch tussen het granol. (vanaf de bank gezien dan)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-04 20:24
Speakers zijnvan binnen zelf magneten . Satteliet speakers zitten ook magneten in, dan wel heel klein. Toch blijf je er mee zitten dat het een bepaald effect kan hebben. Het lijkt mij niet erg handig. Je zou het kunnen vragen in een goede hifi-zaak.

DIngen die je zou kunnen proberen:
- Mijn broer hing vroeger zijn speakers aan het plafond op met kettingen die om de speaker heengingen, in kleinere vorm zou je dit ook kunnen doen door het ergens aan op te hangen.
- Electrostaat surround (dun, makkelijk aan de muur te maken) > wel prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan ook zuil luidsprekers nemen en er een plantje op zetten.
Mijn rogers monitor 6.0 vallen nauwelijks op, achter heb ik twee kleine luidsprekers.
Pagina: 1