Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Topicstarter
Voor sinterklaas heb ik de persoon achter mijn lootje een fotolijst met een leuke foto die ik eens van hem had gemaakt gegeven. Uiteraard had ik geen zin om voor één foto een oneindige hoeveelheid bureaucratie te krijgen dus ik ging naar HEMA om daar mijn foto direct te laten afdrukken.

Vantevoren had ik in Photoshop nog even gespeeld met de kleuren en contrast om hem precies goed te krijgen, niet dat ik een mooi gekalibreerd scherm (meer) heb, maar ik ken m'n scherm vrij goed dus ik ben er zeker van dat ik zelf niks heb verkloot. Maar toen ik mijn foto terugkreeg kijk ik even snel en zoals verwacht: de kleuren zijn compleet k*t, scherpte is naar de maan en de foto is veel te donker afgedrukt. Echt prut.

Zijn er direct-klaarservices waar men hier betere ervaringen mee heeft? Als niet-professionele fotograaf heb ik zoals velen maar af en toe een fotootje af te drukken. Ik zal nooit van mijn leven een mooie fotoprinter kopen zoals Henk die bijvoorbeeld heeft (en andere mensen op de FoAc).

Vreemd genoeg heb ik deze ervaringen ook helemaal niet bij panorama's - deze worden meestal feilloos afgedrukt, de pano's die ik heb laten afdrukken waren subliem (de prijs was er ook wel naar... 30e per stuk). Maargoed, deze komen ook doorgaans uit een veel serieuzere machine.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Het is niet enkel bij direct klaar foto's dat de kwaliteit suckt. Hier bij de colruyt (warenhuis) foto's laten afdrukken online (via fuji is dat). Toen ik de foto's kreeg, was er een bruine waas over de foto's en waren ze allemaal zeker 1 stop onderbelicht (heel donkere achtergrond). Ook waren de foto's niet scherp (waarschijnlijk werden de foto's geresized als ze worden geupload om de upload tijd te beperken?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06 15:30
enige positieve ervaring heb ik met Profotonet. Vandaag insturen (voor 1300u meen ik), en de volgende dag in huis. Goed verpakt, en belangrijker: goed/kleurecht (zonder zweem) :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Ik heb een tijd geleden eens een testje gedaan - dezelfde set naar HEMA en MM:

HEMA online was beduidend slechter dan MM: zwart was geen zwart bij hema, en er zit een overduidelijke grauwe waas op alle foto's (ook bij m'n classmates)
HEMA direct print wilde ik daarom niet eens aan beginnen. Die van MM direct print waren wel al beter dan Hema Online, maar ook niet echt denderend (kleuren oversaturated, m'n landschappen leken op eens Van Gogh schilderijen)

Andere toko's niet geprobeerd - ik print nu heel af en toe wat, en dan is zo'n service wel handig. Ik zat er aan te denken om weer een fotoprinter te kopen omdat m'n huidige all in one niet geschikt is (heb 10 jaar geleden zo'n Epson Stylus Photo printer gehad, maar gek genoeg heb ik het nu er niet voor over...)

anyway, dat zijn mijn persoonlijke ervaringen - of je er wat aan hebt is een ander verhaal >:)

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-05 23:07

mennovanw

Canon? You can!

NielsTn schreef op woensdag 09 december 2009 @ 00:39:
enige positieve ervaring heb ik met Profotonet. Vandaag insturen (voor 1300u meen ik), en de volgende dag in huis. Goed verpakt, en belangrijker: goed/kleurecht (zonder zweem) :)
Kan je (wanneer je je foto's ophaalt) gelijk langs bij de leukste camerawinkel van Nederland.. Zo'n camerawinkel die wel een gouden steeksleutel verdient ;)

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

mennovanw schreef op woensdag 09 december 2009 @ 02:09:
[...]

Kan je (wanneer je je foto's ophaalt) gelijk langs bij de leukste camerawinkel van Nederland.. Zo'n camerawinkel die wel een gouden steeksleutel verdient ;)
Die is wel heel vergezocht menno. Liever alleen als ie echt van toepassing is! ;)

Edit: waarschijnlijk heeft men bij de 1-uurs service de autocorrectie aan gezet. Dat wil je dus niet. Die machine wordt 1 keer per dag gecalibreerd, dus hij moet goed zijn. Desnoods ff vragen welke machine zij gebruiken en je kunt een profiel downloaden!

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 09-12-2009 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
Ik heb wel 's wat bij de hema laten afdrukken en bij de plaatselijke fotoboer die een minilab in de winkel heeft. Hema ligt het er een beetje aan wat ze hebben staan, sommige hebben van die vrij kleine mitsubishi dye-sub dingetjes staan, die geven inderdaad slechte scherpte, de grotere agfa's die ze ook wel gebruiken zijn een stuk beter.

Ik vind de fuji's toch het mooiste resultaat geven.

Bij al dit soort zaken vraag ik om onbewerkte afdrukken, het eindresultaat lijkt dan een stuk meer op wat ik verwacht. Lijkt het nergens naar, meteen melden, veelal proberen ze het dan meteen beter te doen.
Ben je superkritisch dan moet je gewoon naar de vakman en van te voren het profiel downloaden.

[ Voor 20% gewijzigd door Wijnands op 09-12-2009 07:52 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Ik ga zelf gewoon langs een goeie een-uur service hier in de stad die een eigen lab hebben, je kan daar aangeven of je je foto's ongecorigeerd wil hebben of dat ze er handmatig waar nodig wat aan corrigeren. En als je het dan niet mooi vind kan het terug naar het lab (mits je commentaar ergens op slaat natuurlijk).

Voor de A4 prints heb ik een Canon Pixma iP4300 printer, die geeft mits goed afgesteld echt hele nette prints. En niet zo duur voor weinig gebruik. Heb er toen 100 euro voor betaald.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Wijnands schreef op woensdag 09 december 2009 @ 07:51:
Ben je superkritisch dan moet je gewoon naar de vakman en van te voren het profiel downloaden.
Ik neem aan dat ik dan dat kleurprofiel in fotosoep moet inladen en m'n monitor ook gekalibreerd moet hebben voordat ik het afdrukresultaat zo goed mogelijk gelijkend op mn scherm heb? Hoe werkt dat precies?

Het is jammer, ik had niet heel lang geleden nog een IPS-scherm staan wat goed kalibreerbaar was, daarna een MVA die het ook nog een stuk beter deed dan m'n huidige spul, maar die schermen zijn allemaal overleden. En gezien ik weinig afdruk is de investering voor een nieuw kwalitatief redelijk scherm me gewoon te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
ssj3gohan schreef op woensdag 09 december 2009 @ 09:59:
[...]

Ik neem aan dat ik dan dat kleurprofiel in fotosoep moet inladen en m'n monitor ook gekalibreerd moet hebben voordat ik het afdrukresultaat zo goed mogelijk gelijkend op mn scherm heb? Hoe werkt dat precies?
Da's ook wat ik ervan weet. Meer details moet je de pro's hebben zoals Henk en Nomad enzo.
Het is jammer, ik had niet heel lang geleden nog een IPS-scherm staan wat goed kalibreerbaar was, daarna een MVA die het ook nog een stuk beter deed dan m'n huidige spul, maar die schermen zijn allemaal overleden. En gezien ik weinig afdruk is de investering voor een nieuw kwalitatief redelijk scherm me gewoon te groot.
Ik heb de indruk dat het allemaal een hoop werk is voor die laatste paar procent. Ik ben een hobbyist en ik kan er niet heel erg mee zitten als de kleuren iets afwijken van wat ik op het scherm zie en de meeste mensen die mijn werk bekijken zien het niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-05 12:41

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

je hoeft dat profiel op zich niet te downloaden; aanleveren in srgb of adobergb is prima (ze doen zelf de conversie wel), maar je kunt 'm wel downloaden om te kunnen softproofen in photoshop. Bij kritische afbeeldingen erg praktisch idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ssj3gohan schreef op woensdag 09 december 2009 @ 09:59:

Normaal gesproken installeer je in je OS alle profielen die je nodig heb (monitor, printer, afdrukcentrale,etc). Je gaat aan de slag op je gecalibreerde monitor zodat de kleuren die je op je scherm ziet de juiste zijn (in jouw geval is ie niet gecalibreerd, maar weet je of ze ongeveer goed zijn). Je doet al je bewerkingen en in de laatste stap converteer je naar het profiel van de afdrukcentrale. De kleuren op je scherm worden dan net ff anders aangezien de afdrukcentrale de kleuren er net ff anders uitpoept dan dat ze op jouw monitor staan. Ze worden dan echter afgedrukt op de wijze waarop ze eerst op je gecalibreerde monitor stonden. Wil je het echt goed doen, dan gebruik je natuurlijk een profiel voor de afdrukcentrale én het juiste papier :P

Overigens ga ik nog steeds voor de optie autocorrectie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
gratis_vodka schreef op woensdag 09 december 2009 @ 11:57:
je hoeft dat profiel op zich niet te downloaden; aanleveren in srgb of adobergb is prima (ze doen zelf de conversie wel), maar je kunt 'm wel downloaden om te kunnen softproofen in photoshop. Bij kritische afbeeldingen erg praktisch idd.
De meeste afdrukcentrales hebben hun workflow op basis van sRGB. Zorg zelf voor die conversie tenzij de centrale (zoals Profotonet) expliciet vermeldt dat andere profielen ook ondersteund worden.

Verder: je kunt je scherm en camera profielen allemaal op orde hebben, zolang de meeste centrales automatic image enhancement (over de betekenis van enhancement kun je nog lang discusseren) aan hebben staan, krijg je geen betrouwbaar, voorspelbaar en gelijkend resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het is natuurlijk wel handig om te weten waar ik het wel goed voor elkaar kan krijgen (voorspelbaar niet-enhanced ding dus). Ik wil binnenkort eens een panorama laten afdrukken. In Australië heb ik dat eens bij een Kodak shop gedaan, die hebben het absoluut perfect gedaan, maar ik vrees het ergste als ik het hier laat doen. Ik denk dat ik maar gewoon naar Capelle a/d IJssel ga, daar loopt in ieder geval iemand rond die ik ga kennen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 13:07
Wat bedoel je met scherpte naar de maan?
Is de afdruk soft, of zijn er artefacten van teveel sharpening?
Paar jaar geleden eens HEMA en AH vergeleken en met name bij de AH fotos was er een berg sharpening overheen gezet. Die van de HEMA waren wel ok.

Van HEMA en MM etc betwijfel ik sterk of je profielen kunt krijgen. (destijds in ieder geval niet) Ik heb het zelfs wel eens gevraagd bij een goede fotowinkel in de buurt, en daar kon het ook niet.
Je kon dan wel een kleine afdruk als voorbeeld meesturen en ze vragen de poster ook zodanig af te drukken. Maar het kostte dan wel 10x zo veel als bij de HEMA.

Ik neem aan dat je er wel op gelet hebt dat je je Adobe RGB foto omgezet hebt naar sRGB?

Ik ben bang dat bepaalde afdrukcentrales de belichting en kleuren automatisch bepalen. Dat verklaart dan waarom panoramas wel goed gaan, maar met bepaalde fotos zal het dan altijd mis gaan.
(Heb je een foto die relatief gezien erg licht is? Bij een portret kan ik me voorstellen dat zo'n groot deel van de foto lichte waardes heeft dat ze dan de boel donkerder afgedrukken om gemiddeld een 18% grijs te maken...)

Maar hoe zeker ben je dat je beeldscherm instellingen correct zijn?
Ondanks dat het geen gecalibreerd scherm is zijn er allerlei gratis tooltjes om bv contrast en helderheid correct in te stellen. Heb je die wel gebruikt?

En wat voor scherm heb je op het moment? Nog steeds een goed scherm (bv EIZO PVA) dat niet gecalibreerd is, of een goedkope?

[edit:]
Ik moet er echt aan wennen eerst een refresh te doen voor ik een reply ga typen.... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door mjtdevries op 09-12-2009 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien valt deze kleur beter op. Probeer eerst eens te vragen aan de mensen van de HEMA 1-uurs service of ze de autocorrectie uitzetten voordat je allerlei andere zaken wilt gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 21:08
Moet je nou per se in kleur gaan posten om je advies over te brengen :? Wordt een leuk kermis als iedereen dat zou doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Hahn op 09-12-2009 14:55 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Haha, word je genegeerd? Moet ik je antwoorden?

De persoon die mij heeft geholpen kan geen kip van een kalkoen onderscheiden, ik betwijfel ten zeerste of ze meer kan dan 'de foto laten afdrukken'. Dit is echt mijn enige recente ervaring met dit soort afdrukken, een heel slechte, en vandaar dat ik dit topic ben gestart omdat ik zeker vaker foto's zal willen afdrukken.

De foto was zeker geen relatief lichte, in Ps heb ik hem zelfs heel netjes rond de 18% grijs gekregen. De kleuren van de afdruk waren veel te rood (lijkt op zich wel op de opmerking 'dat er een bruine waas overheen zit'). Verder was de scherpte slecht omdat fijn detail blokkerig was geworden, het leek een beejte op hele, hele sterke JPEG-artefacten. Standaard staat Ps bij mij op sRGB.

Mijn beeldschermen zijn mijn laptopscherm (te blauw en clipt op hoge grijswaarden, maar is verder beter dan bijna alle andere niet-IPS/flexview laptopschermen) en een HP 1740 (TN). Deze kan redelijk goed ingesteld worden (incl. sRGB-instelling) maar is dan weer relatief donker (100nit). Het blijft uiteraard een TN, dus inkijkhoeken zijn slecht en ik heb banding/interpolatie. Nog nooit een fatsoenlijke kalibratietool op losgelaten, die heb ik niet en zal ik ook nog heel lang niet krijgen. Eerder had ik een HP L1940 (MVA, ook instelbaar, getest op xbit en aan de hand daarvan zo goed mogelijk ingesteld), maar deze is overleden. Daarvoor had ik een Dell 2001FP (IPS) die ooit gekalibreerd was (maar de backlights waren alweer wat ouder, dus geliger dan het zou moeten), maar die brakke elektronica heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mute schreef op woensdag 09 december 2009 @ 14:55:
Moet je nou per se in kleur gaan posten om je advies over te brengen :? Wordt een leuk kermis als iedereen dat zou doen.
Nee, maar ik werd genegeerd ;) Ik had ook even een smiley moeten toevoegen. Sorry.
ssj3gohan schreef op woensdag 09 december 2009 @ 15:02:
Haha, word je genegeerd? Moet ik je antwoorden?

De persoon die mij heeft geholpen kan geen kip van een kalkoen onderscheiden, ik betwijfel ten zeerste of ze meer kan dan 'de foto laten afdrukken'. Dit is echt mijn enige recente ervaring met dit soort afdrukken, een heel slechte, en vandaar dat ik dit topic ben gestart omdat ik zeker vaker foto's zal willen afdrukken.
In de frontier kun je gewoon in het hoofdscherm voor het afdrukken een vinkje plaatsen! Ze moet daar gewoon even naar zoeken. Anders vraag je de handleiding en dan zoek je het zelf even op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 21:08
Anoniem: 22659 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 15:10:
[...]

Nee, maar ik werd genegeerd ;) Ik had ook even een smiley moeten toevoegen. Sorry.
Moet je altijd reactie op je posts hebben dan?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Mute, als je iets persoonlijks te vragen hebt, hobbel dan even een deurtje verder naar de DM functie van got.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Aangezien je maar heel weinig afdrukt, zou ik gewoon een goedkope 6-kleuren A4 foto printer kopen. Een Canon of Epson heb je al voor 99 euro. En de kwaliteit die die dingen leveren is verrassend goed. Eventueel laat je 'm één keer goed calibreren. Kost je dan eens 25 euro o.i.d. (Kwestie van calibratie afbeelding uitprinten, opsturen, en een weekje later krijg je een email je calibratie bestand.)

T.o.v. je foto apparatuur is dat eigenlijk maar een kleine kostenpost, en het bespaart heel erg veel ergernis.

• gratis_vodka

gratis_vodka

Voor 125 euro heb je ook al 125 15x22 prints bij profotonet. Laat daar eens een print maken; bij zo'n centrale weet je in ieder geval dat de print accuraat is, dan heb je een goede referentie.

Of het aanschaffen van een printer je ergenis bespaart valt te betwijfelen; zeker a.g.v. user error leveren foto printers in den beginne toch wel behoorlijk wat frustratie op bij mensen.

@AHBdV: waar laat je je profielen maken? 25 euro is nl. best goedkoop, dus da's wel interessante info.

[ Voor 25% gewijzigd door gratis_vodka op 10-12-2009 09:39 ]

Het kon bij KE voor dat bedrag (voor een consumentenprinter, een pro-printer was een veelvoud van die 25 euro, waarbij het eerste profiel gratis was). Tot mijn schrik blijkt men daarmee te zijn gestopt. Wellicht even alsnog KE bellen en vragen waar je het kunt laten doen?

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een Canon selphy foto dingetje en een canon ixus. Rechtstreeks uit de camera printen is makkelijker en geeft betere kleuren dan via de computer met windows. 8)7

Anoniem: 175233

gratis_vodka schreef op donderdag 10 december 2009 @ 09:37:
@AHBdV: waar laat je je profielen maken? 25 euro is nl. best goedkoop, dus da's wel interessante info.
Ik heb dat bij Farbenwerk gedaan: http://www.farbenwerk.com/index.php?cPath=1
Is wel een Duitse firma... (Ik woon en werk in Duitsland)

Kost je dan wat extra postzegels wanneer je de prints met de post terug stuurt... Voor de rest gaat alles met email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka

gratis_vodka

thx, die ga ik bookmarken! Voor de kritische gebruikers hebben ze een hele range met uitgebreidere testpatches; netjes allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
bouwfraude schreef op donderdag 10 december 2009 @ 17:46:
Ik heb een Canon selphy foto dingetje en een canon ixus. Rechtstreeks uit de camera printen is makkelijker en geeft betere kleuren dan via de computer met windows. 8)7
Niet oververzadigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nee viel mij mee, ze kwamen aardig overeen met de camera/beeldscherm via pictbridge.
Ik weet nog niet wat windows/irfanview eraan veranderd dat het er dan minder mooi uitziet.

Over Pixum ben ik ook tevreden laatst 5 bijna gratis 20x30 foto's laten afdrukken onbewerkt uit de D50
en als je de beeldverbetering uitvinkt ziet het er goed uit. (en ze liggen vanzelf op de deurmat)
foto.com kan ik niet aanbevelen mijn vriendin vond het geen fijne site (vooral de betaling is ruk geregeld)

[ Voor 9% gewijzigd door bouwfraude op 13-12-2009 21:22 ]

Pagina: 1