Toon posts:

Debian Lenny Netinstall - geen raid (Asus P6T, ICH10R)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn hardware:

Asus P6T met de ICH10R SATA controller erop.

Nu heb ik via de Intel Matrix Storage Manager en Raid0 volume aangemaakt van 2 Velociraptor's.
Dit is blijkbaar succesvol verlopen.

Nu wil ik Linux Debian 5 (Lenny) installeren, maar die herkent de schijven apart.
Dus het RaidVolume wil die niet herkennen.
Ik vind niet echt een antwoord op google.

Hopelijk kan iemand me hieruit helpen.

ps: Software raid is geen optie want er zal op die raid-array zeker 3 verschillende os'en geïnstalleerd worden, dus ik wil de chipset de raid laten regelen.

Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2009 23:09 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:19
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 23:04:
ps: Software raid is geen optie want er zal op die raid-array zeker 3 verschillende os'en geïnstalleerd worden, dus ik wil de chipset de raid laten regelen.
Dat is geen argument, want software RAID is juist OS onafhankelijk en je kan dus prima per OS een 'eigen' array maken in de software behorende bij die OS'en. Oftewel; partitioneer je harddisks en gebruik de RAID implementatie van de OS'en over die partities.

Aan de slag gaan met deze fakeraid kaartjes is een heel slecht idee. Het is niet sneller en je bent afhankelijk van je mobo en driver voor je data.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
Dus stel dat ik van plan was het volgende te doen

Op dat raid-volume van 2x 150GB velociraptors:

90GB linux
90GB linux2
90GB windows

Moet ik dus nu op elk van de schijven volgende partitie's maken :

45GB linux
45GB linux2
45GB windows

En stel dat ik dan linux wil installeren, moet ik zeggen dat hij op disk 1 partitie 1 en op disk 2 partitie 2 moet selecteren.

Op welke disk moet ik dan de bootloader installeren?
Kan ik voor windows ook al tijdens de installatie kiezen voor software raid?

• gertvdijk
Nja ik weet niet precies wat je wilt bereiken; je bent daar heel onduidelijk in. Maar wat ik zo tussen de regels doorlees is dat je RAID0 draait en daar 2x een Linux OS op wil hebben en 1x een Windows OS. Klopt dat?

In een fatsoenlijke Linux distro kan je (bij Debian Lenny netinstall kan dat zeker) bij het installeren de handmatige partitioner gebruiken en aangeven dat je een partitie als RAID wil gebruiken. Vervolgens maak je een array aan die bestaat uit de door jou aangegeven RAID partities met een RAID-level naar jouw keuze. Je kan dan het soft-RAID device (md0 wordt de eerste genoemd) direct als volume gebruiken, er LVM op zetten of partitioneren; wat jij wil. Wel moet je een aparte /boot partitie hebben (100MB, RAID1 vanwege GRUB compatibiliteit) om vanaf te kunnen booten (kernel en initramfs worden daarvan geladen die je RAID0 volume snappen).

Hoe dat gaat bij Windows heb ik geen idee van. Ik heb eens gelezen dat Windows niet kan booten vanaf softraid of er zelfs maar een C: letter aan kan geven, maar ik weet er het fijne niet van. Kan me ook voorstellen dat dat inmiddels ook gewoon mogelijk is geworden.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt volledig.

Ik was ook niet geheel op de hoogte dat die ICH10R eigenlijk een fake-raid is.
Nu vind ik persoonlijk dat het software raid gedoe beetje onoverzichtelijk is.

-> Linux die een boot partitie nodig heeft. En ik gok dat windows ook zal opgestart worden vanaf 1 bepaalde schijf. En dan later bij het opstarten ook die 2e schijf zal inschakelen.

Is het aankopen van een echt hardwarematige raid-kaart dan geen beter oplossing voor mij?

• gertvdijk
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 23:51:
Is het aankopen van een echt hardwarematige raid-kaart dan geen beter oplossing voor mij?
Ja, als je gaat voor performance is dat wel een goed idee. Maar het is doorgaans geen goedkope aanschaf.
En, ook niet onbelangrijk, bij de RAID kaart ben je dan afhankelijk van de drivers/kernelmodules van die kaart. Dat kan ook nog wel eens voor ergernis zorgen nu of in de toekomst. Doe dus ff wat research voordat je zo'n kaart aanschaft.

Maar ik denk dat het weinig performance voordeel oplevert, want RAID0 over 2 schijven is niet CPU intensief. Zo'n dedicated RAID kaart is er juist voor bedoeld om de parity berekeningen over te nemen van de CPU, zoals bij RAID5/6/3/4/50 etc.
Daarnaast is het voordeel van de eenvoud van configuratie ook maar beperkt.

Kortom: Ik denk dat je je beter even een beetje kan verdiepen in software RAID, LVM enzo.

[ Voor 27% gewijzigd door gertvdijk op 09-12-2009 00:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik doen!

Nu zit ik nog met een kleine issue.
Het kaartje hoeft van mij enkel raid0 te kennen, 4 Sata poorten zijn genoeg en zolang ik ervan kan opstarten lijkt het me ook okee. Kosten die dan zoveel?

Ik vroeg me trouwens ook af of er geen 'software raid' kaartjes bestaan? En eventueel veel goedkoper?
Kaartjes die dus het software-raid idee afwerken zodat de schijven gezien worden als 1 schijf door het OS.
Iets zoals die ICH10R dan maar op een kaartje en met veel betere ondersteuning?

• gertvdijk
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 00:27:
Ik vroeg me trouwens ook af of er geen 'software raid' kaartjes bestaan? En eventueel veel goedkoper?
Kaartjes die dus het software-raid idee afwerken zodat de schijven gezien worden als 1 schijf door het OS.
Iets zoals die ICH10R dan maar op een kaartje en met veel betere ondersteuning?
Die software raid kaartjes hebben allemaal een implementatie in de driver! Het enige wat ze aanbieden is een minimale interface naar het BIOS om (initieel) van te booten.
Er zijn wel een paar van die chips die worden herkend in Linux en de settings allemaal respecteren, maar geheel probleemloos er dingen mee doen zou ik niet verwachten. Ik ken geen fabrikant die een kaartje van een paar tientjes actief ondersteunt in de Linux kernel (ja, Promise met ondersteuning in RHEL). Bovendien is vaak de performance alleen maar lager dan met echte software RAID.

Een hardware-RAID kaart abstraheert de gehele RAID array tot 1 blockdevice naar het OS en BIOS toe. Het is dus eigenlijk een mini-pc (CPU, RAM, firmware, cache) op zichzelf die de schijven beheert en daarom is het ook zo duur. Met de fakeraid kaartjes lijkt het met gebruik van Windows dus net alsof je echt RAID hebt, maar dat is dus zoals je al kan raden nogal fake.

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 09-12-2009 00:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Software RAID is dus niet wat ik zoek.
Ik zal dan maar op zoek gaan naar een Hardware Raid kaartje voor mijn Velo's.
Ik zie her en der kaartjes van 400 tot 600 en 1000€. Ik gok dat ik 2e hands toch wel iets op de kop kan tikken voor 100 a 150€

Ik kwam al op volgend kaartje :
V&A aangeboden: Adaptec AAR-1420SA
V&A aangeboden: Promise SuperTrak SX4300 (4x SATA300 RAID, XOR, 32MB, PCI-X 64/133)

Of deze : V&A aangeboden: Areca ARC-1120 (8x SATA300 RAID, XOR, 128MB, PCI-X)

(ps: heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg al).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2009 00:45 ]

• gertvdijk
Dat zijn allemaal PCI-X kaarten. Heb je PCI-X op je mobo? Lijkt me sterk als je een ICH10 chip hebt. Ze kunnen ook wel in PCI mode draaien, maar dan verlies je mega op performance (PCI bus is maar beperkt in bandbreedte/throughput: google!).

Verwijderd

Topicstarter
Bah, heb enkel PCI-E dus.
Dan ben ik er lang nog niet uit.

Laten we hopen dat ik iets vind op PCI-E en die binnen mijn budget valt.

Merci voor de info!

Verwijderd

Topicstarter
Heb er toch eentje gevonden binnen het budget.

http://www.adaptec.com/en...re/sata/entry/AAR-1430SA/

Lijkt me wel perfect zo. En toch niet zo heel duur. En de snelheden liggen ook ruim genoeg voor mijn 2 velo's.

• gertvdijk
Ik kom deze even snel tegen: pricewatch: Highpoint RocketRAID 2640x1
waarvoor dus Linux open source drivers zijn (geen idee welke) evenals Windows support. Maar goed, open source Linux drivers zegt nog niks over of het ook goed werkt...

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-12 21:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Volgens mij werkt Highpoint prima onder Linux, maar heb geen persoonlijke ervaring.

Overigens zou ik in plaats van de x1 de x4 variant nemen. Als dat ding namelijk PCIe 1.1 compliant is en niet PCIe 2.0 dan kun je over die 1x PCIe link "maar" 250MB/s halen. Met twee schijven, zelfs met Velociraptors, blijf je net onder het dak dan, maar extra hoofdruimte is niet verkeerd.
Ik stel voor om dus, zodra je hebt uitgezocht of deze serie goed functioneert onder Linux, de pricewatch: Highpoint RocketRAID 2640x4 te nemen.
Zelfde ding, maar met een PCIe x4 interface. Dan kun je de SATA linkjes ook fatsoenlijk vol pompen.
De Asus P6T is volgens mij voorzien van een mooi (open ended) PCIe x4 slot, dus daar zou hij mooi in passen. Maar ook kun je hem in een PCIe x16 slot prikken mocht de x4 al bezet zijn. Dan schakelt die x16 gewoon terug naar x4.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt volledig Ultraman. Bedankt voor de tip! Als ik later nog 2 schijfjes erbij prik, zit ik samen met die velo's zeker over mijn mogelijke snelheid heen.
En voor die paar luttige €'s meer...

Verder vind ik heel snel de drivers voor verschillende versie's en kernels van Linux. Lijkt me ook wel goed te werken.

Verwijderd

Topicstarter
In principe hoeven er toch geen drivers bij te zitten?
Als het BIOS de controller kan herkennen, en als de controller een fysieke schijf aan het bios voorschotelt, kan ik toch elk mogelijk OS erop installeren, ook multiboot etc..?

Waar zijn die drivers dan nog voor nodig? Voor bepaalde extra's oid?

• gertvdijk
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 13:14:
In principe hoeven er toch geen drivers bij te zitten?
Als het BIOS de controller kan herkennen, en als de controller een fysieke schijf aan het bios voorschotelt, kan ik toch elk mogelijk OS erop installeren, ook multiboot etc..?

Waar zijn die drivers dan nog voor nodig? Voor bepaalde extra's oid?
Zonder drivers...
  • kan je niet de status van je array uitlezen
  • kan je niet de SMART-health uitlezen van de harddisks en die in de gaten houden
  • heb je een veel lagere performance

Booten vanaf USB vanuit de BIOS duurt gigantisch lang totdat de kernel is geladen en hij de USB device direct kan aanspreken, buiten de 'emulatie' van het BIOS om. Ik gok dat ook zoiets geldt voor zo'n RAID kaartje.
  • draai je in compatibility mode, dus geen NCQ, write cache, en andere features.

Verwijderd

Topicstarter
Hebben we dan niet ook te doen met een Softraid kaartje in het geval van die RocketRAID 2640x4? Iets zoals mijn ICH10R maar dan beter ondersteund?

• gertvdijk
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 18:32:
Hebben we dan niet ook te doen met een Softraid kaartje in het geval van die RocketRAID 2640x4? Iets zoals mijn ICH10R maar dan beter ondersteund?
Ja, als je echte hardware-RAID wil moet je flink je portemonnaie trekken. :P
Tweedehands PCI-E wordt beetje lastig vrees ik.

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 10-12-2009 01:10 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

gertvdijk schreef op donderdag 10 december 2009 @ 01:09:
[...]

Ja, als je echte hardware-RAID wil moet je flink je portemonnaie trekken. :P
Tweedehands PCI-E wordt beetje lastig vrees ik.
Dat valt nog wel mee, vier poorten ben je er wel voor €250 a €300-achtig als je échte raid wilt. LSI MegaRAID SAS 8704ELP, 3ware escalade series, Areca ARC-1210, etc.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 10-12-2009 01:20 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu deze besteld >
http://www.highpoint-tech.com/usa/rr3120.htm

Heeft Hardware RAID IOP, 128MB DDR2 en raid0 (net wat ik nodig had).

Deze is ook échte raid, alleen met minder mogelijkheden. Maar ik hoef geen raid5 raid6 raid10 support. Raid0 is genoeg.
En deze beschikt wel over een IO processor, 2 sata poorten.

En voor de prijs van 135€ verzonden!

Volgens bepaalde reviews doet die het heel goed. Net wat ik nodig had. Nu, dat hoop ik toch als ik na alles wat ik heb gelezen over Raid.

Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik mijn probleem heb ontfutseld :-)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Oh je wilde maar twee drives gebruiken. Dan kan 't idd makkelijk voor die prijs. Dacht dat je drie disks had.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Om even terug te komen op de orginele vraag; ik heb verschillende Linux distros geinstalleerd op mijn ICH9R chipset's RAID0 array.

Eigenlijk heel simpel;

boot de installer cd / dvd, ga naar een terminal en type:

code:
1
dmraid -ay

hiermee herkent ie (als het goed is) je RAID arrays en kun je de installer afmaken door te installeren op /dev/mapper/isw.....

(isw = Intel Software Raid)

/dev/mapper/isw...p1 etc zijn de partities binnen de array.

Dit werkt met de meeste moderne livecds, maar niet met bijvoorbeeld een oude knoppix.

Ik ben ook livecds tegengekomen waarbij ik een [apt-get install|yum install|emerge] dmraid moet doen.

En ja, ook ik weet het; software RAID zuigt, hardware RAID roelt, mdraid is mooier, ik ben een eikel om mn mobo chipset te gebruiken, een goedkoop RAID kaartje kost maar.... etc. etc.

Maar het kan dus wel.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Topicstarter
@CyBeR : inderdaad, de hoofdzaak was mijn 2 velociraptors in een array te hebben. Moest er voor de zelfde prijs ook een kaartje zijn met 4 poorten, had ik natuurlijk die genomen, maar dit ben ik tijdens mijn zoektocht niet tegengekomen. Als data gebruik ik later dan wel 2 apparte 1,5TB dingen, meer dan genoeg.

@Rainmaker : bij mijn Debian Lenny netinstall cd-rom alvast niet. Hij kende het dmraid commando niet, en apt-get was blijkbaar geen optie? Ik wil op mijn raid0 array verder een aantal OS'jes hebben. En dan word het wel "lastig". Het werkt inderdaad, maar ik vertrouw niet op al die "trukjes".

Dus ik kijk uit naar mijn nieuw raid kaartje, denk wel dat het een goede aankoop zal zijn.

• gertvdijk
Voor zover ik kan zien wordt je Highpoint kaartje standaard ondersteund met de hptiop module die standaard in de Debian Lenny kernel zit. En waarschijnlijk ook in de netinstall CD, omdat ie GPL is. :)
CyBeR schreef op donderdag 10 december 2009 @ 01:18:
Dat valt nog wel mee, vier poorten ben je er wel voor €250 a €300-achtig als je échte raid wilt. LSI MegaRAID SAS 8704ELP, 3ware escalade series, Areca ARC-1210, etc.
Néééé geen LSI MegaRAID onder Linux! Wat een baggerbende is die driver (mptsas)! Traag als stront als je daar een schijf in een array hangt. Mag dan wel een open source driver zijn, maar de prestaties zijn bijzonder slecht is mijn ervaring met Dell Perc 5i/6i controllers. Eerste wat er gebeurt als ik zo'n Dell server installeer is de schijven uit de array gooien en software RAID erop.

[ Voor 63% gewijzigd door gertvdijk op 10-12-2009 14:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad :-)

Dus met een beetje geluk, kan ik gewoon heel makkelijk meerdere OS'jes installeren, en grub op de bootsector van die array gooien.

Volgens deze review is hij ook nog eens beter dan de ICH10R >
http://www.tweaktown.com/...aid_controller/index.html

Hiep hiep hoera

• gertvdijk
Dat mag ook wel voor dat geld! Je koopt een heel mobo met een ICH10R voor dat geld.

Verwijderd

Topicstarter
't heeft natuurlijk nog andere voordelen dat kaartje. Niet te vergelijken met die ICH10R. Blijkbaar ben ik veeleisend.

En kwa prijs, valt echt goed mee vind 'k. Was al bang een aantal posts terug dat ik 400€ ging moeten neerleggen.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12 20:33

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 23:33:
90GB linux
90GB linux2
90GB windows
rare verdeling.
a) Windows op 1 partitie :s
b) wat is linux1/2 (geen /etc /var /usr /home /tmp verdeling)

>.< >.< >.< >.<

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

gertvdijk schreef op donderdag 10 december 2009 @ 14:36:
Voor zover ik kan zien wordt je Highpoint kaartje standaard ondersteund met de hptiop module die standaard in de Debian Lenny kernel zit. En waarschijnlijk ook in de netinstall CD, omdat ie GPL is. :)

[...]

Néééé geen LSI MegaRAID onder Linux! Wat een baggerbende is die driver (mptsas)! Traag als stront als je daar een schijf in een array hangt. Mag dan wel een open source driver zijn, maar de prestaties zijn bijzonder slecht is mijn ervaring met Dell Perc 5i/6i controllers. Eerste wat er gebeurt als ik zo'n Dell server installeer is de schijven uit de array gooien en software RAID erop.
D'r zijn verschillende MegaRAIDs. De mpt-dingen zijn niet supergeweldig idd, maar de kaarten die de megaraid of megaraid2 driver gebruiken zijn prima hoor. That said heb ik er al een tijdje geen meer aangeraakt, ik gebruik eigenlijk alleen nog HP SmartArrays.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 11-12-2009 00:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
daft_dutch schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 00:14:
[...]

rare verdeling.
a) Windows op 1 partitie :s
b) wat is linux1/2 (geen /etc /var /usr /home /tmp verdeling)
Da's gewoon een voorbeeldje :-).

Windows gaat op 1 partitie ja, XP Pro bijv. Probleem?
Verder ga ik partitioneren voor 3 linux-systeempjes. Ik probeer graag linux distro's uit ;-)
(En vmware hoef ik niet, ik wil echt native dingen proberen ;-) )
Hoofd systeem is Linux Debian, en daar splits ik niets op.
Denk dat het opsplitsen van die dingen alleen praktisch kan zijn bij servers. ie: als de /tmp map volzit bijv.
Mijn linux-partitie krijg ik namelijk nooit of te nimmer vol.
Pagina: 1