[SBS2008] Active Directory V.S. SBS Console

Pagina: 1
Acties:

• DaVaRiOuS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
Je kan in SBS2008 nu op 2 manieren gebruikers aanmaken, maar toch is het alle 2 erg verschillend.

Als ik in SBS Console een gebruiker aanmaak dan kan ik ook aanvinken dat die een bepaalde computer mag overnemen via de Web console.
Maar als ik dan in AD bij de gebruiker een Home Folder in stelt met bijv. de U:\ schijf, dan wordt dit op één of andere manier niet ingeladen.

Als ik nu in AD een gebruiker aanmaakt en een Home Folder in stelt, dan wordt die wel ingeladen.
Maar dan komt deze gebruiker weer niet in de SBS Console te staan, dus kan ik ook niet aanvinken welke computer die eventueel remote zou mogen overnemen (bijv. zijn eigen werkplek computer).

Ik zit hiermee al de hele dag te testen en te doen, maar krijg het niet voor elkaar.

Voor de rest worden in beide gevalle alle directories netjes aangemaakt voor de gebruiker en met inloggen geeft die ook geen meldingen o.i.d.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Om een gebruiker zichtbaar te maken in het SBS console moet je met adsiedit even het atrribuut msSBSCreationState de waarde 'Created' geven.

Andersom zou ik geen verklaring weten waarom je bij een aangemaakte gebruiker in SBS niet naderhand een homedir kan toevoegen via AD Users.... Wat ik zelf overigens altijd doe bij SBS is niet de homedir-value gebruiken op userbasis, maar via GPO prefs over die betreffende groep een drivemapping uitrollen naar \\servername\users$\%username%\Documents.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• DaVaRiOuS
sanfranjake schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 22:26:
Om een gebruiker zichtbaar te maken in het SBS console moet je met adsiedit even het atrribuut msSBSCreationState de waarde 'Created' geven.

Andersom zou ik geen verklaring weten waarom je bij een aangemaakte gebruiker in SBS niet naderhand een homedir kan toevoegen via AD Users.... Wat ik zelf overigens altijd doe bij SBS is niet de homedir-value gebruiken op userbasis, maar via GPO prefs over die betreffende groep een drivemapping uitrollen naar \\servername\users$\%username%\Documents.
Raar maar waar...
Geen idee of het ermee te maken had, maar ik moest deze fix ook even draaien aangezien er wat meldingen stonden in mijn log: You receive error 401.1 when you browse a Web site that uses Integrated Authentication and is hosted on IIS 5.1 or a later version
Daarna de server gereboot en nu komen de home folders ineens wel tevoorschijn in de verkenner.

Maar bedankt voor de 1e tip hoe ik ze backwards ook in de SBS Console krijg!
Heb het even getest en dat werkt inderdaad!

Is even wat handiger vanwege de functie in AD voor het kopieeren van accounts > rechten e.d.

TOP! _/-\o_

• marc181982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-01 12:56
nog korte link : http://blogs.technet.com/...g-in-the-sbs-console.aspx

Edit : weer te laat :|

[ Voor 9% gewijzigd door marc181982 op 08-12-2009 22:41 ]

• DaVaRiOuS
Ik vindt dt je dit toch als een soort van bug kan zien.
Want waarom zou Microsoft dit bewust doen, dat wanneer je een gebruiker of groep aanmaakt in AD, dat dezeniet standaard in de SBS Console zichtbaar is? :?

Beetje krom nietwaar..?

• DaVaRiOuS
Misschien wel wat laat, maar wel verdomd handig :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

DaVaRiOuS schreef op woensdag 09 december 2009 @ 00:53:
Ik vindt dt je dit toch als een soort van bug kan zien.
Want waarom zou Microsoft dit bewust doen, dat wanneer je een gebruiker of groep aanmaakt in AD, dat dezeniet standaard in de SBS Console zichtbaar is? :?
Sinds wanneer is het een bug dat je door het buiten de daarvoor bedoelde en ontworpen SBS Console het beheer gaat lopen doen tegen rare dingen aanloopt? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:38
Ik zou het eerder andersom willen zeggen, waarom moeten ze nu per sé weer iets 'ontwerpen' dat buiten de standaard manier om werkt?

Sla een willekeurig boek over Active Directory open en je wordt geconfronteerd met ADU&C, nou dan gebruik je ADU&C voor je beheer, zoals je netjes op je cursus (zoals bijvoorbeeld 70-640) is geleerd, gaat er van alles stuk 8)7 (edit: ok, stuk is misschien wat overdreven :) heb je beperkte functionaliteit? )

Dat men wat wizardjes wil ontwerpen om het mensen zonder kennis wat simpeler te maken, ok, maar waarom maken ze het mensen die tijd en geld hebben gestoken in (bijvoorbeeld) hun MCITP dan moeilijker om zo'n machine te beheren?

Tuurlijk kun je 70-653 ook nog gaan doen, maar net als DaVaRiOuS vindt ik het redelijk krom :P Onder SBS 2003 werkte eigenlijk alles wel normaal, hoeveel je ook met de indiviuele items in Administrative Tools in de weer ging, alleen moest je af en toe CIECW draaien voor het een of ander (ik zou niet eens 123 specifieke issues kunnen noemen eigenlijk, zo weinig kom ik het tegen, maar ik verander dan ook zelden dat soort dingen na installatie).

Aan de ene kant een geniale, aan de andere kant ook vrij gevaarlijke optie, computers toewijzen voor RWW. Als nu mijn computer uitstaat kan ik ook niet even een andere overnemen die wel aan staat :P Aan de andere kant hoef nu niet meer door een lange rij computers (waarvan niet eens zeker is dat ze aan staan) te scrollen om bij de mijne uit te komen :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 10 december 2009 @ 18:33:
Ik zou het eerder andersom willen zeggen, waarom moeten ze nu per sé weer iets 'ontwerpen' dat buiten de standaard manier om werkt?
Omdat een SBS doosch ook door non-trained personeel moet kunnen worden beheerd.

Het grootste probleem is echter dat handige neefje wat net z'n eerste AD heeft in elkaar geklust en vervolgens denkt dat elk MS server produkt precies hetzelfde is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:38
Laat ik de vraag dan anders stellen: Waarom moeten zo zo nodig functionaliteit ontoegankelijk maken om het voor non-trained personeel mogelijk te maken zon machine te beheren? /me

Zo vreemd vind ik namelijk de gedachte Active Directory == Active Directory (mits op hetzelfde functional level natuurlijk) en Exchange == Exchange (wederom, mits beide zelfde major level en SP) niet.

Want veel meer is SBS toch ook niet imo, een Windows Server 2008 doos met Exchange, AD, Sharepoint, TS Gateway (en mogelijk vergeet ik nu dingen), omgeven door wat wizards. Misschien dat de specifieke SBS cursus hier mij de ogen opent een een wereld aan verschil laat zien, maar dat is toch mijn mening na een paar jaar dagelijks met tientallen verschillende SBS-omgevingen en (iets minder 2003 Standard) te hebben gewerkt (waarbij ik maar zelden de Server Management gebruik, en mijn collega's met me. SBS backup en het verhogen van de Allocated Memory Alert Threshold nadat het geheugen is uitgebreid zijn zo ongeveer de enige redenen).

Ik kan in SQL Server 2005 Workgroup Edition op _exact_ dezelfde manier gebruikers aanmaken als in SQL Server 2005 Enterprise zonder dat ik dingen mis.

De denigrerende toespeling naar mensen die verwachten op een Active Directory de meegeleverde, niet verborgen, al jaren werkende standaard manier van gebruikers aanmaken te kunnen gebruiken ten spijt blijf ik het een rare zet vinden.

Tot dusver is de enige reden die ik gezien heb waarom je de SBS Console zou gebruiken het beschikbaar maken van een van de leukste features van Remote Web Workplace, dus ik zal mijn neus nog wel vaker gaan stoten zodra ik meer met SBS 2008 te maken ga krijgen :)

/me Waarom per sé zo'n attribuut en niet gewoon alles in OU=MyBusiness,DC=bedrijf,DC=local gebruiken? Best of both worlds lijkt me?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1