[WEB] Zoekresultaat weergeven zonder POST actie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-01-2024

Majestic

Neerlandici.

Topicstarter
Ik ben op zoek naar de techniek, vergelijkbaar met de pricewatch van tweakers, die het mogelijk maakt om zoekresultaat weer te geven op basis van het zetten van een vinkje, of het invullen van een prijs. Dus nadat ik een bullet heb gezet of een bedrag heb ingevuld in een input-text veld -> het zoekresultaat direct weergeven ZONDER dat daar een POST commando voor nodig is.

Is dit een techniek in JAVA/AJAX/PHP of een combinatie daarvan? En zo ja, heeft deze techniek ook een naam?

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Dan doe je het met een GET commando.

Of wil je het zonder enig request doen, ongeacht of het POST of GET is? Dan laadt je gewoon van te voren alle gegevens en ga je daarna client-side filteren met JavaScript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefSnare
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2020
Jquery filters kun je een dergelijk resultaat mee behalen.

offtopic:
Of je typt langzaam :X

Twitter Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Als je echt data van de server op wilt halen kan je via AJAX data versturen en ophalen, maar ook dat gaat via GET & POST. Eerlijk gezegd snap ik niet waarom je dat wilt vermijden?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-01-2024

Majestic

Neerlandici.

Topicstarter
AtleX schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 22:02:
Als je echt data van de server op wilt halen kan je via AJAX data versturen en ophalen, maar ook dat gaat via GET & POST. Eerlijk gezegd snap ik niet waarom je dat wilt vermijden?
Het is niet zozeer dat ik het wil vermijden, alswel dat het in de gebruikte toepassing gebruiksvriendelijker is wanneer na het zetten van filter iemand niet meer op een knop hoeft te drukken om resultaat te krijgen; maar dus direct bij het in- uitschakelen van het filter.

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

De gebruikersvriendelijkheid waar jij het over hebt heeft niets te maken met GET/POST. Ik neem aan dat je bedoelt dat je geen page refresh wilt. En dan wordt het inderdaad "SPI" (Ajax).

Dit zou ik zeker doen met GET overigens (met POST stuur je in principe data naar de server om op te slaan), zodat je url "bookmarkable" is en je bij een page refresh de staat van de page weer kunt herstellen (en niet zo'n vervelende "wil je dit opnieuw verzenden?" bericht van de browser).

Edit: sorry, bij een Ajax-call (xmlhttprequest) is mijn laatste argument fout, daar heb je geen last van (geldt alleen bij "MPI", normale page requests).

[ Voor 14% gewijzigd door X-Lars op 08-12-2009 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Houdt er wel rekening mee dat GET-requests een max aantal tekens hebben ( 2048 in IE uit mijn hoofd ), als je dus grotere text-areas wil meesturen of meerdere kan het makkelijker zijn om voor POST te kiezen.

Voor de rest is het gewoon een onclick ( / onblur oid ) aan het betreffende control hangen en dan een ajax request sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neothor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10-2023
Ik denk dat je wil voorkomen dat de pagina herlaad of dat de gebruiker een actie moet ondernemen om de resultaten te zien.

Hiervoor kan je AJAX gebruiken. Deze gebruikt dan wel een POST of GET maar gebeurt op de achtergrond. Hier merkt de bezoeker niet zo veel van. Deze techniek is toepasbaar bij elke server side programmeer taal zolang die maar data terug schopt.

Hier kan je beginnen

Last.fm | LinkedIn | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Laatst online: 01:33

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Je wil eerst een standaard gebruiksvriendelijke manier maken: een knop waarop men klikt. Als die naar behoren werkt kan je gaan overwegen om met AJAX een "knoploze" search te maken. Er zijn mensen die javascript uitzetten op "vreemde sites". Hou daar rekening mee. AJAX oplossingen moeten in principe altijd gebruikt worden als extra laag bovenop, niet als vervanging voor basisfunctionaliteit.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Majestic schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 21:58:
Is dit een techniek in JAVA/AJAX/PHP of een combinatie daarvan? En zo ja, heeft deze techniek ook een naam?
Waarom heb ik nu het idee dat je wat buzzwords noemt zonder te weten wat ze inhouden? Anders zou je wel weten dat AJAX al een combinatie/interactie ís tussen Javascript en serverside code, en bovendien dat dit de techniek is die je nodig hebt. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Een combinatie JAVA, AJAX en PHP lijkt me overigens wel heel spannend :+

De methode om gewoon alles op te halen en met JS te filteren zou imo het mooist zijn, scheelt extra load en geeft denk ik een betere en snelle gebruikerservaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Cartman! schreef op woensdag 09 december 2009 @ 11:24:
De methode om gewoon alles op te halen en met JS te filteren zou imo het mooist zijn, scheelt extra load en geeft denk ik een betere en snelle gebruikerservaring.
Hangt van de grootte van de dataset af. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Daar heb je gelijk in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
Majestic schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 22:06:
[...]

Het is niet zozeer dat ik het wil vermijden, alswel dat het in de gebruikte toepassing gebruiksvriendelijker is wanneer na het zetten van filter iemand niet meer op een knop hoeft te drukken om resultaat te krijgen; maar dus direct bij het in- uitschakelen van het filter.
Daarvoor heb je event handlers in JavaScript, zoals de onclick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
MueR schreef op woensdag 09 december 2009 @ 11:10:
Je wil eerst een standaard gebruiksvriendelijke manier maken: een knop waarop men klikt. Als die naar behoren werkt kan je gaan overwegen om met AJAX een "knoploze" search te maken. Er zijn mensen die javascript uitzetten op "vreemde sites". Hou daar rekening mee. AJAX oplossingen moeten in principe altijd gebruikt worden als extra laag bovenop, niet als vervanging voor basisfunctionaliteit.
Mensen die JavaScript bewust uitschakelen op "vreemde sites" hebben dan wel meer problemen. Da's dan jammer voor ze, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Laatst online: 01:33

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

HuHu schreef op woensdag 09 december 2009 @ 12:42:
Mensen die JavaScript bewust uitschakelen op "vreemde sites" hebben dan wel meer problemen. Da's dan jammer voor ze, zou ik zeggen.
Doe mij jouw klanten? Googlebot voelt zich vast beledigd als je dit zo stelt, evenals vele mobiele gebruikers.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

HuHu schreef op woensdag 09 december 2009 @ 12:42:
[...]

Javascript is een augmented technologie die volgens alle definities optioneel is bij het browsen van het web. Als je het nu over het weigeren van cookies of referers had - dat zijn fundamentele onderdelen van HTTP. Gebrek aan Javascript, Flash, Silverlight of random brakke ActiveX control hoor je gewoon braaf te degraden.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
MueR schreef op woensdag 09 december 2009 @ 12:49:
[...]

Doe mij jouw klanten? Googlebot voelt zich vast beledigd als je dit zo stelt, evenals vele mobiele gebruikers.
De Googlebot moet mijn site lezen, niet gebruiken. Als het om het filteren van data gaat, zoals in de OP gesteld, dan toon je aan Google gewoon alle data. Dat het filteren dan niet werkt boeit niet.

Daarnaast hebben de nieuwe mobiele browsers (die het meest gebruikt worden) ook gewoon JavaScript aan boord.
curry684 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 12:55:
[...]

Javascript is een augmented technologie die volgens alle definities optioneel is bij het browsen van het web. Als je het nu over het weigeren van cookies of referers had - dat zijn fundamentele onderdelen van HTTP. Gebrek aan Javascript, Flash, Silverlight of random brakke ActiveX control hoor je gewoon braaf te degraden.
En hoe oud is die definitie?

Kijk, jullie hebben wel gelijk, dat weet ik ook wel. Maar je moet het ook van de praktische kant bekijken en dan zie ik tegenwoordig eigenlijk geen echte argumenten meer tegen het gebruik van JavaScript, of om het via omslachtige wegen toch bruikbaar te maken zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

HuHu schreef op woensdag 09 december 2009 @ 16:44:
[...]En hoe oud is die definitie?
Geen idee, maar hij is wel heel actueel. Wanneer je eender welke pagina maakt die informatie opvraagt ga je eerst uit van een standaard get/post pagina waarbij hij de resultaten in een nieuwe pagina toont. Als je dat werkend gekregen hebt, DAN ga je de fancy ajax functionaliteit toevoegen. Op die manier krijg je een site die voor iedereen toegankelijk is. Zelfs voor, zeg maar...blinden of browsers met grote beperkingen. Wat NOT done is, is in de omgekeerde volgorde werken. Werk in hemelsnaam eerst aan de basisfunctionaliteit alvorens javascript speelgoed toe te voegen.

[ Voor 30% gewijzigd door boe2 op 09-12-2009 17:09 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
HuHu schreef op woensdag 09 december 2009 @ 16:44:
[...]
Kijk, jullie hebben wel gelijk, dat weet ik ook wel. Maar je moet het ook van de praktische kant bekijken en dan zie ik tegenwoordig eigenlijk geen echte argumenten meer tegen het gebruik van JavaScript, of om het via omslachtige wegen toch bruikbaar te maken zonder.
Tja, het hangt natuurlijk deels van je doelgroep af, maar technische sites bezoek ik nog wel eens met lynx ( geen (X-)windows op server en ik moet heel snel iets vinden ), informatieve sites worden nog wel eens door blinden etc bezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16

crisp

Devver

Pixelated

Cartman! schreef op woensdag 09 december 2009 @ 11:24:
Een combinatie JAVA, AJAX en PHP lijkt me overigens wel heel spannend :+
Da's precies wat wij gebruiken ;)

Intentionally left blank