2 hobby's combineren: repareer eens een ABS Controller :-)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
OK ik ben dus autohobbyist, beetje tweaker, en altijd in voor een nieuwe uitdaging:

Mijn vader rijdt een al wat oudere Audi, (A6 Avant 2.5TDI uit 1998). Deze heeft een Bosch 5.3 ABS systeem.
We doen eigenlijk al het onderhoud zelf en ook de ingrijpende dingen zoals distributieriem en olie van de automaat. Aangezien de auto inmiddels ook bijna 4 ton op de teller heeft staan is het bedrag wat we zo aan reparatiekosten bespaard hebben niet goed meer te schatten, maar het gaat om veel geld...

Het laatste probleem:
Bij aanzetten van het contact, 3x pieptoon uit het dashboard. Lampje ABS (geel) continu brandend en het rode (!) lampje knipperend. Duidelijk een fout in het ABS systeem dus.

Heel soms bleef het hele circus stil bij starten, en ook tijdens de eerste kilometers van een rit. Daarna steevast weer licht- en geluids effecten. Topics met ditzelfde probleem staan ook op het audiforum:

- http://www.audiforum.nl/f...randende-asr-a6-99-a.html
- http://www.audiforum.nl/f...bs-pomp-module-kapot.html
- http://www.audiforum.nl/f...g-lampje-a6-c5-2-5-a.html
Na uitgebreid zoeken op google blijkt dit een veel voorkomend probleem van de Bosch ABS 5.3 controllers te zijn. Dit type controller komt voor op heel veel VW/Audi/etc wagens. Ook Saab, Subaru, een aantal GM merken en nog anderen hebben deze gebruikt.

Vervanging of Reparatie ?

De dealer kan voor 1700 euro een nieuw electronisch deel leveren, of voor nog iets meer (2300?) een complete ABS unit. die daarna dan ook nog ingelezen cq gecodeerd moet worden om weer met de rest van de elektronica samen te werken. Een alternatief is om alleen het electronische deel over te zetten van een donor (sloop, coen donkers). Budgetwise een stuk betere optie. Overigens is het wel zo dat er een 'self destruct teller' in deze controllers zit, zodat deze na X ABS ingrepen zichzelf permanent uitschakelt. Je kunt het dus slecht treffen en na montage van een component uit een afgeragde auto binnen de kortste keren terug bij af zijn.

Een andere mogelijkheid is reparatie van je bestaande controller. Je schroeft dan het electronische deel eraf (zodat het hydraulische deel kan blijven zitten en de auto nog rijdbaar is) en stuurt het op voor reparatie. Werkwijze (bron www.cheapabs.com) als volgt:
Instructions for removal for VW/Audi cars:
1. Jack left front wheel and take it off -- place jackstand to hold car.
2. Remove fender liner by unscrewing 11 T-25 torx bolts (you will need a set of torx drivers).
3. Unscrew the windshield washer reservoir (2 10mm bolts behind the fender liner and 1 10mm bolt under the hood).
4. Move reservoir to the left to access the ABS unit.
5. Remove the electrical connector on front and back (use flathead to get smaller back connector off)
6. Remove 6 bolts holding on ABS control unit (torx T20)
7. Package ABS unit well by placing cardboard over the bottom solenoids and wrapping in bubble wrap or packing peanuts
Deze optie wordt aangeboden door meerdere aanbieders, tegen heeeel verschillende prijzen. Op marktplaats heb je een bedrijf wat adverteert met prijzen rond de 300 euro. Ik heb ook prijzen van onderin de 200 voorbij zien komen.
De bovenstaande demontagebeschrijving komt van het bedrijf wat de beste deal levert; CheapABS.com rekent maar 100 dollar(plm 70 euro!) voor de reparatie, maar dan ben je dus nog iets van 60 dollar (30 heen, 30 terug) kwijt voor het verzenden. Plus dat je de controller makkelijk 2 weken kwijt bent, risico op verlies of schade in de post, etc.

Het prijsverschil moet ergens vandaan komen, en dat er veel componenten vervangen moesten worden geloofde ik dus in eerste instantie al niet. Het feit dat ie het ook af en toe nog wél deed droeg daar ook aan bij; dan zijn er in ieder geval geen chips of transistors kapot. Dus, verder zoeken: "wat doen die reparateurs er nu eigenlijk mee"

Toen kwam ik via een site in de USA (qrb / ham radio amateurs: http://forums.qrz.com/showthread.php?t=171525 ) op een russische site met foto's van een opengebroken controller: http://passat-b5.ru/remont/abs/ met een duidelijke clou waar het probleem te vinden is. (In andere mappen staan nog meer leuke dingen zoals het verversen van de ATF van een ZF 5HP19 automaat, reparatie van afgebroken spiegelverstelknopje, etc.) De QRB man, David L. Gutzwiller, meldde succesvolle reparatie met soldeer en zilverepoxy, wat inmiddels ruim een jaar foutloos werkte.

De clou is dat er een printplaatje in de controller zit voor de signaalverwerking en berekening van ABS ingrepen. Dit printplaatje zit met een groot aantal zeer dunne draadjes vast, die signalen overbrengen. Maar er zijn ook een paar draadjes die dikker zijn, die de voedingsspanning voor dit printje aanleveren. Dit zijn aluminium (!) draadjes van 0,3 mm dik (de signaaldraadjes zijn voor veel mensen niet eens zichtbaar, zo dun).

Gelukkig heeft mijn fotocamera goede ogen:
Afbeeldingslocatie: http://www.antiekeradio.nl/deeplinkimages/audi/abs/ABS1.jpg

Bovenaan in het midden zie je de 2 draadjes (deze lopen parallel, werken als 1 dikke dus) van de voeding;
rechts onder de massa voor de elektronica, en onderaan de signaaldraden voor de 12 elektromagneten van het kleppenblok.

Het nadeel van aluminium is dat het op deze schaal nogal slap en breekbaar is. Door het eigen gewicht van de draad, gecombineerd met een ongelukkige montage, de voedingsdraden zijn bij de laspunten nogal scherp geknikt) treedt hier op den duur metaalmoeheid op en raakt de verbinding los.

De hele print is bedekt met een paar mm dikke laag transparant 'snot'. Dit is om de electronica te beschermen (je kijkt letterlijk recht op het geëtste silicium van de processors) en om te zorgen dat de ultradunne draadjes niet gaan 'zwabberen' en dus breken door trillingen. Met een aangescherpte satéprikker kon ik door super voorzichtig te werk gaan de gel rond de defecte draden verwijderen:

Afbeeldingslocatie: http://www.antiekeradio.nl/deeplinkimages/audi/abs/ABS2.jpg

Als je heel goed kijkt zie je bij de 2 alu draadjes aan de linkerkant bij de overgang van horizontaal naar schuin een kleine onderbreking in de reflectie van het flitslicht. Daar zit de breuk!!! bij het verwijderen van de gel kon je voelen en zien dat beide draden gewoon los met de eindjes tegen elkaar zaten.

Hoe repareer je zoiets?

Ik vermoed dat de "serieuze" reparatiebedrijven een nieuwe, enkele draad leggen die iets dikker is en mogelijk van een ander materiaal. Om dit te laten hechten aan de contactvlakken heb je hele speciale apparatuur nodig. Waarschijnlijk zullen ook zij wel eens iets fout doen en een of meerdere gouden draden breken. Hoe je te werk moet gaan als de aluminium draden aan de andere kant stuk zijn, durf ik ook niet te zeggen. Solderen kun je in ieder geval vergeten.....

Mr. Gutzwiller schreef dat hij dit dit soort verbindingen in de jaren 70 maakte bij het monteren van elektronische horloges. Hij schreef dat voor de mensen zonder speciale apparatuur en materialen reparatie met zilverlijm de veiligste optie is. Er stond ook een bericht van iemand die met een soldeerbout in de buurt van het witte deel gekomen was [en toen kon alles de kliko in] Blijkbaar laten de gouden vlakjes nogal makkelijk los...

Dus; geleidende verf a.k.a. zilverepoxy. Duur spul, potje van 3 gram kostte 25 euro nogwat. Maar het werkt....
Verf opgebracht in 2 dunne laagjes, de eerste laag direct na lichtjes bekrassen van het oppervlak van het aluminium.
Om te zorgen dat de zilverepoxy goed tussen de draadjes bleef 'hangen' heb ik deze nog iets naar elkaar toe gebogen.

De gebruiksaanwijzing zegt dat verbindingen waar spanning op komt te staan éérst met 'gewone' lijm verkleefd moeten worden. Maar dat leek me geen goed idee, want een druppel zou al veel teveel zijn en heel de zaak isolerend maken.
Dus ik heb de inmiddels tot 1 zilverkleurige unit versmolten draadjes voor de stevigheid nog voorzien van een laagje blijvend soepele, transparante en doorzichtige lijm. (deze is speciaal voor montage van glazen in horloges)

Afbeeldingslocatie: http://www.antiekeradio.nl/deeplinkimages/audi/abs/ABS3.jpg

Je ziet op dit plaatje overigens ook dat vanuit de print nog veel meer gouden draadjes naar de processors lopen. Deze zijn dus in real life pas te zien als je ogen helemaal gewend zijn aan de korte kijkafstand en dan nog alleen onder de juiste hoek van het invallend licht.

Resultaat

Na droging van de lijm, controller getest door hem even aan de stekker te klikken en het contact aan te zetten; Nog steeds lampjes.... maar nu ook het ASR lampje en verbinding met de controller via VAG-COM. De foutcode ging over voedingsspanning naar de ABS ventielen. dit is een code die je dus pas kunt krijgen als de controller werkt.
Toen bedacht ik dat de 2-polige stekker aan de onderkant vergeten was te plaatsen.
Deze ook vast gezet, foutcode gewist, controller verlaten: yesssss geen lampjes meer!

Motor gestart, poosje laten lopen, terug uitgezet, sleutel eruit, even naar de plee, sleutel terug erin, omdraaien: ABS + ASR aan: 1, .... 2, ... UIT!!! victory... 8)

Het terug afdichten van het deksel hebben we voor de zekerheid toch maar met vloeibare pakking gedaan zodat dit in voorkomend geval nog demontabel is. omdat het blauwe spul niet zó sterk is heeft mijn pa een soortgelijke constructie als bij de koplampunits gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.antiekeradio.nl/deeplinkimages/audi/abs/ABS4.jpg

De beugels zijn van verenstaal, ze drukken het deksel lichtjes vast. De stekker past nog gewoon.
De werking van de ABS en ASR is inmiddels op een achterafweggetje getest, en werkt weer zoals vanouds.

Zo hebben we dus auto- en computerhobby mooi kunnen combineren :)

[ Voor 22% gewijzigd door antiekeradio op 08-12-2009 19:40 ]

Petrolhead en draadjesnerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 13:05
Doe je goed!
Mooie post trouwens, alleen in het midden staat een heel stuk dubbel!

Voor de rest: good job! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Dat is idd een wat vreemde constructiemethode, maar wel zeer veel gebruikt: als je een willekeurig IC bloot krijgt (door de behuizing op te lossen in zuur) zal je zien dat daar dezelfde methode gebruikt wordt. Men last die dunne draadjes vast door ze heel snel te laten trillen tegen het contactvlakje (wrijvingswarmte).
Doorgaans zal men zoiets af gaan dekken met een epoxyhars waardoor alles perfect beveiligd is tegen trillingen, vocht, stof en licht (alle transistoren werken als fototransistor als je ze belicht).

Leuk om eens zoiets te zien, en petje af voor de koelbloedige reparatie.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antiekeradio
  • Niet online
(overleden)
jeroenvdnberg schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 19:47:
Doe je goed!
Mooie post trouwens, alleen in het midden staat een heel stuk dubbel!

Voor de rest: good job! _/-\o_
Thanks, beide posters trouwens.

het dubbele gedeelte zag ik inderdaad pas na het plaatsen. had het typvenster wat groter moeten maken :)

Ik heb hem inderdaad getest met het klepje erop om te voorkomen dat licht op de processors iets zou verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heel erg cool zeg... echt mooi gedaan. Hoe lang ben je bezig geweest met die lijm te verwijderen?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antiekeradio
  • Niet online
(overleden)
Boudewijn schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 21:00:
Heel erg cool zeg... echt mooi gedaan. Hoe lang ben je bezig geweest met die lijm te verwijderen?
het doorzichtige spul wat er over de hele print zit is géén lijm. het heeft ongeveer hetzelfde gebrek aan "stevigheid" als haargel. Het plakt alleen bijna niet.

omdat je dit extreem voorzichtig moet doen ben ik wel een half uurtje bezig geweest om de aluminium draadjes mooi vrij en schoon te krijgen.

[edit]
@offtopic, restaureer je radio's?-> mijn forumnick is ook een website in het .nl domein ;)

[ Voor 9% gewijzigd door antiekeradio op 08-12-2009 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Aaah okay.
Ik zie het soms wel eens in doorzichtige lijm ingegoten zitten... dat is een stuk lastiger.

Nou ja, nog steeds heel netjes gedaan hoor :).

offtopic:
Restaureer je radio's? :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Knap werk, mijn complimenten!
De werking van de ABS en ASR is inmiddels op een achterafweggetje getest, en werkt weer zoals vanouds.
Niet onbelangrijk natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Stoer! En daarbij erg netjes!

Misschien een linkje in VV? Denk dat daar meer mensen zijn die dit willen lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pracht klus, wat een geduld en gepriegel! Maar dat draadje, is dat geen zilver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dankzij een link in show je auto topic ben ik hier terecht gekomen, eerst eens overheen gescrold om later maar eens zorgvuldig door te lezen.

Maar damn, wat een knullige boel die abs toestand, wel erg mooi gerepareerd, complimenten! _O_
En uiteraard mooi dat dit allemaal werkt. :)

Nu kun je een abs reparatie station beginnen haha. :+

Trouwens, kun je mij uitleggen (eventueel per dm) hoe dat verenstaal werkt en hoe je daarmee kunt werken?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
antiekeradio schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 19:39: Overigens is het wel zo dat er een 'self destruct teller' in deze controllers zit, zodat deze na X ABS ingrepen zichzelf permanent uitschakelt.
Is de reden hiervan gewoon puur winstbejag, ik kan me niet voorstellen dat de besturingsunit blijvende schade oploopt aan goed functioneren?

• antiekeradio
  • Niet online
(overleden)
418O2 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 09:00:
Misschien een linkje in VV? Denk dat daar meer mensen zijn die dit willen lezen :)
Sorry, ik hou heel erg van afkortingen maar wat is VV ?? (ik gok: VolkswagenVortex) of is er op GoT een toepasselijke thread?
Wat mij betreft mag iedereen een link naar dit topic op plaatsen zetten waar die denkt dat mensen het interessant vinden. Ik heb het artikel ook op audiforum.nl en audiworld.com forums gezet.
Maar dat draadje, is dat geen zilver?
nee het is echt aluminium. erg zacht materiaal, het is duidelijk geëxtrudeerd (gegoten aluminium is veel harder)
Sommige stukjes lopen ook onbeschermd (buiten de gel) als het zilver was zou dit zwart geworden zijn.
hoe dat verenstaal werkt en hoe je daarmee kunt werken?
uhm tja, dat stukje heeft mijn vader gedaan. Het verenstaal is volgens mij materiaal wat hij bij een groothandel voor klokken onderdelen gehaald heeft. Je kunt dit gewoon buigen met de juiste tangen (soortgelijke tangen als gebruikt worden om bekledingsklemmetjes van autostoelen vast te zetten)
De plaatsen waar je het ombuigt verliezen hun veerkracht, cq worden heel stijf. de veerkracht komt dus uit de lange, ongebogen stukken.
ik kan me niet voorstellen dat de besturingsunit blijvende schade oploopt aan goed functioneren?
is ook zo, maar dat is niet het idee van de self-destruct. Het gaat namelijk om de hydraulische kleppen die na veelvuldig gebruik kunnen blijven hangen of gaan lekken. De kans bestaat dan dat je pedaal ineens wegzakt en er geen remdruk opgebouwd wordt. (dat is dus de situatie waar heel het ontwerp van het systeem op afgestemd is om ten allen tijde te voorkomen)

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:34

Stoney3K

Flatsehats!

antiekeradio schreef op donderdag 10 december 2009 @ 10:07:
[...]
is ook zo, maar dat is niet het idee van de self-destruct. Het gaat namelijk om de hydraulische kleppen die na veelvuldig gebruik kunnen blijven hangen of gaan lekken. De kans bestaat dan dat je pedaal ineens wegzakt en er geen remdruk opgebouwd wordt. (dat is dus de situatie waar heel het ontwerp van het systeem op afgestemd is om ten allen tijde te voorkomen)
Ik neem ook aan dat die 'self-destruct' (waarschijnlijk wissen van de controller EEPROM) pas in werking treedt als de auto al lang en breed slooprijp is, als je normaal rijdt? Met sjonnie-rijgedrag kan ik me voorstellen dat de ABS wat harder zijn best zou moeten doen en dan eerder de geest geeft.

Verder een nette repairjob, ik hoop alleen niet dat er mensen zelf aan hun ABS gaan klussen omwille van de rijveiligheid van zo'n ding, een onvrijwillige rem-ingreep wil je net zo min als een ABS die níet werkt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
antiekeradio schreef op donderdag 10 december 2009 @ 10:07:
[...]

Sorry, ik hou heel erg van afkortingen maar wat is VV ?? (ik gok: VolkswagenVortex) of is er op GoT een toepasselijke thread?
Wat mij betreft mag iedereen een link naar dit topic op plaatsen zetten waar die denkt dat mensen het interessant vinden. Ik heb het artikel ook op audiforum.nl en audiworld.com forums gezet.
VerVoer is een subforum hier op tweakers, net als je nu in Elektronica zet.

Verwijderd

nee het is echt aluminium. erg zacht materiaal, het is duidelijk geëxtrudeerd (gegoten aluminium is veel harder)
Sommige stukjes lopen ook onbeschermd (buiten de gel) als het zilver was zou dit zwart geworden zijn.
Merkwaardige materiaalkeuze, verklaard wel de breuk. Lijkt wel opzet.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:06

SA007

Moderator Tweaking
Vind het helemaal geen rare materiaalkeuze, het is voor de power, dus er moet vrij veel stroom doorheen.
Probleem met goud is dat het niet veel beter geleid dan aluminium en een stuk slechter dan koper en vrij duur is, dus hetzelfde draadje van goud zou veel duurder zijn.

Het grote probleem van alu voor dunne draadjes is corrosie, maar dat is bij dikkere draden niet echt een probleem.

2 dunnere aluminium draadjes is daar nog nieteens zo'n slecht idee.

[ Voor 21% gewijzigd door SA007 op 10-12-2009 18:50 ]

• antiekeradio
  • Niet online
(overleden)
Stoney3K schreef op donderdag 10 december 2009 @ 10:46:
[...]
omwille van de rijveiligheid van zo'n ding, een onvrijwillige rem-ingreep wil je net zo min als een ABS die níet werkt.
dat zal ook niet gauw gebeuren. Het printje bevat 2 processors, die een parallelle berekening maken. Dus iedere berekening wordt door beide processors gedaan, en het resultaat vergeleken.

als er een verschil zit tussen de 2 berekeningen gaat de controller in foutmodus. Dit zorgt ervoor dat de kans dat je door een fout in de interne bedrading een falende ABS krijgt zonder foutmelding in het dashboard, extreem klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 14:36
Zeer leuk gedaan en bedankt voor het delen! Is interessant om te lezen ook al heb ik geen verstand van auto's. Leuke foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Respect!
Pagina: 1