Geschikte router voor MKB (audio / videostreaming op LAN)

Pagina: 1
Acties:

• Squeezert
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-01 07:26
Hallo,

Dit is de eerste keer dat ik hier in professional networking en servers post. Voor een klant ben ik op zoek naar een geschikte router. Normaal doe ik particuliere installaties, maar de eisen van dit systeem liggen een stuk hoger.

De situatie is als volgt:
Het betreft een winkel met 3 kassasystemen die met een VPN verbinding in contact staan met het hoofdkantoor. Daarnaast draaien een aantal Sonos en andere streaming media systemen op het netwerk, Een NAS en nog enkele PC's. In de nabije toekomst zullen wellicht 30 streaming media systemen aan het netwerk hangen. Denk aan nieuwe generatie TV's en AV Receivers.

Mijn idee is om voor de kassasystemen een apart netwerk te creëren. Dit is echter het minst spannende deel. Ik ben vooral benieuwd welke router geschikt is om 30 streaming media apparaten te bedienen, zonder dat het netwerk omvalt. Is een beetje MKB router van Draytek voldoede? Overigens moet ik erbij zeggen dat ik niet verwacht dat meer 5 apparaten tegelijkertijd als demo staan te draaien. Aan de andere kant moeten een paar HD streams tegelijkertijd geen probleem zijn.

Any suggestions?
Alvast bedankt!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-03 20:47
Ik zou een apart router nemen voor de vpn naar het hoofdkantoor, en de rest op een aparte gbit switch? En dan gewoon een fatsoenlijke 48poorts. Als je wireless wil wordt het natuurlijk een ander verhaal. Ik denk dat het belangrijk is om de volgende dingen te weten:

wired/wireless
waar staat de content die gestreamed wordt? Intern of extern (internet/vpn netwerk hoofdkantoor)

Als er gewoon een content server intern staat, zou ik dus een goede switch kopen voor het grootste gedeelte van het interne verkeer en de kassa systemen in vlan?

• Squeezert
De content staat lokaal op een NAS en er zullen wat demo's met internetradio, uitzending gemist e.d. gaan plaatsvinden. Alleen een switch voor het streaming netwerk, Waar haal ik dan DHCP vandaan?

EDIT: Alleen een 48 poorts switch gaat niet, tenzij we kilometers cat6 gaan trekken. De bedoeling is enkele cat6 kabels trekken en vanuit daar werken met een aantal losse switches.

[ Voor 31% gewijzigd door Squeezert op 08-12-2009 19:00 ]

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Moeten die streams ook over de WAN verbinding heen of niet? Zo niet maakt de router niet zo gek veel uit namelijk, die hoeft dan alleen genoeg capaciteit te hebben om het verkeer te routeren (indien je een VLAN scheiding gaat maken)

Vicariously I live while the whole world dies

• Squeezert
Vicarious schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 23:26:
Moeten die streams ook over de WAN verbinding heen of niet? Zo niet maakt de router niet zo gek veel uit namelijk, die hoeft dan alleen genoeg capaciteit te hebben om het verkeer te routeren (indien je een VLAN scheiding gaat maken)
Nee de streams gaan niet over de WAN. Miin plan is een router plaatsen en daar de kassa pc's in prikken. Vanaf de router ook een uplink naar een switch waar alle streaming apparatuur aan hangt. Blijft het streaming verkeer dan binnen de switch, of passeert het ook de router? Dat is mij nog onduidelijk. Met andere woorden routeert de router alleen tussem WAN-LAN / LAN-WAN of regelt het ook het totale LAN verkeer (in deze opstelling)?

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-03 18:57
Koop een goede gigabit switch voor het lokale traffic, alleen het WAN verkeer gaat over de router, als deze geschikt is voor de WAN bandbreedte is het goed (let wel op dat je voor VPN verbindingen een stuk snellere router nodig hebt om bepaalde bandbreedtes aan te kunnen, dit wordt over het algemeen in de specificaties opgegeven). Draytek is een uitstekend merk voor MKB gebruik IMHO.

• Squeezert
Thanks voor de antwoorden !

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad gewoon vanuit de router een kabel naar een gigabit switch en zorgen dat alles uiteindelijk weer via die gigabit switch verloopt. Dus vanuit die gigabit switch ga je plannen naar de rest van je streaming apparaten. Zorg dat je Nas aan een goede gigabit switch zit, voor de andere apparaten maakt het niet veel uit omdat die weinig verkeer te verduren krijgen, daar lopen niet alle streams overheen.
Enkel kijk wel of de NAS ook voldoet voor de leessnelheid, er moet wel 5x content vanaf gehaald worden en in de toekomst zelfs meer. Dat zal ook wel vaak HD content zijn? Dan heb je een goede snelle NAS nodig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
En kijk ook hoe de streams verlopen.

Ik zou zelf eerder een router met vlans nemen. Je kan je kassas in een eigen vlan gooien, en de streaming meuk in een apart vlan. Om je kassas enz in een (druk) streaming netwerk te gooien, met vermoedelijk ook een zooi multicaststreams lijkt me niet de voorkeur. Bijkomend punt is dat je dan ook je traffic voor je kassas enz kan shapen, je wilt niet dat je ook je multicast traffic je vpn opgooit.... (uiteraard kun je dat configureren, maar een wat uitgebreidere router lijkt me wel verstandig)
Tsurany schreef op woensdag 09 december 2009 @ 21:20:
..
Enkel kijk wel of de NAS ook voldoet voor de leessnelheid, er moet wel 5x content vanaf gehaald worden en in de toekomst zelfs meer. Dat zal ook wel vaak HD content zijn? Dan heb je een goede snelle NAS nodig.
Als TS gaat multicasten heeft ie die issues niet. De vraag is waar de streaming apparatuur gebruik van gaat maken. Als ie 10x een hd stream van bv 15Mbit wil unicasten heeft ie een dikke NAS nodig... (150Mbit sustained)... Als ie multicast is ie met 15Mbit klaar (als het tenminste 1 dezelfde stream is). Bijkomend voordeel is dat je dan ook overal de beelden synchroon hebt lopen op alle devices

[ Voor 49% gewijzigd door DJSmiley op 11-12-2009 14:18 ]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-03 18:57
Ik zou zelf eerder een router met vlans nemen.
Ik denk dat een switch met vlans voldoende is, de router is alleen voor WAN verkeer ;)

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

base_ schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 14:31:
[...]

Ik denk dat een switch met vlans voldoende is, de router is alleen voor WAN verkeer ;)
Hangt ervan af of het streamverkeer binnen hetzelfde VLAN blijft of mogelijk ook naar andere VLANs gerouteerd moet worden.

Vicariously I live while the whole world dies

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DJSmiley schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 14:13:
Als TS gaat multicasten heeft ie die issues niet. De vraag is waar de streaming apparatuur gebruik van gaat maken. Als ie 10x een hd stream van bv 15Mbit wil unicasten heeft ie een dikke NAS nodig... (150Mbit sustained)... Als ie multicast is ie met 15Mbit klaar (als het tenminste 1 dezelfde stream is). Bijkomend voordeel is dat je dan ook overal de beelden synchroon hebt lopen op alle devices
Zoals ik het lees gaat het om TV's die kunnen streamen en andere media apperatuur die streaming mogelijkheden hebben, dan heb je het dus over verschillende streams. Neem aan dat het namelijk een demo setup is om de mogelijkheden te laten zien van die apparaten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1