[php of javascript]Height & Width plaatjes(URL)

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Topicstarter
Voor mijn site, heb ik een methode nodig om van een afbeelding, die niet op de zelde server staat de afmetingen op te vragen.

Nu heb ik al gezocht, maar vind overal dat het met php niet kan.(de functie getImageSize() werkt niet met url's) Hoe kan ik nu met javascript of php de afmetingen bepalen ook al staat de afbeelding niet op mijn site(verder wil ik natuurlijk zo min mogelijk dataverkeer...)

Iemand een idee?

Verwijderd

wasigh: Voor mijn site, heb ik een methode nodig om van een afbeelding, die niet op de zelde server staat de afmetingen op te vragen.

Aangezien je het ook over JavaScript heb neem ik aan dat je het client-side wilt doen?

Nu heb ik al gezocht, maar vind overal dat het met php niet kan. (De functie getImageSize() werkt niet met url's). Hoe kan ik nu met javascript of php de afmetingen bepalen ook al staat de afbeelding niet op mijn site. (verder wil ik natuurlijk zo min mogelijk dataverkeer...)

Je kunt de eerste paar bytes van een plaatje opvragen, daar staat ook de grootte in. Socket openen stukje bestand opvragen, socket dicht. Dan heb je zo min mogelijk dataverkeer.

Andere mogelijkheid is met JavaScript de grootte van je images aan te passen.

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Topicstarter
[arien]:Aangezien je het ook over JavaScript heb neem ik aan dat je het client-side wilt doen?

Het liefst wel, ik wil zo min mogelijk dataverkeer en zo min mogelijk server belasting ($)

Je kunt de eerste paar bytes van een plaatje opvragen, daar staat ook de grootte in. Socket openen stukje bestand opvragen, socket dicht. Dan heb je zo min mogelijk dataverkeer.
Maar dan zal ik eerst moeten kijken of het een jpg,gif,bmp enzo is toch? Heb je misschien een voorbeeld?

Andere mogelijkheid is met JavaScript de grootte van je images aan te passen.

Dat is eigenlijk ook de bedoeling.
Wat ik precies wil:

mensen kunnen een link doorgeven voor een plaatje. Die mag van variabele grootte zijn.
Hij wordt alleen gerized naar 200*100(bv) Als je dat gewoon bij een afbeelding van 250*100 krijg je een vertekend beeld. Ik wil nu dat hij verkleind tot hij er precies inpast dus 250*100 word 200*80.
Het algoritme is niet zo moeilijk als ik maar de afmetingen van een plaatje op kan vragen. Maar ik heb dus geen idee hoe:?

Verwijderd

wasigh: Maar dan zal ik eerst moeten kijken of het een jpg,gif,bmp enzo is toch? Heb je misschien een voorbeeld?

Ook het formaat van het plaatje zit in die eerste paar bytes.

Wat ik precies wil: mensen kunnen een link doorgeven voor een plaatje. Die mag van variabele grootte zijn. Hij wordt alleen gerized naar 200*100(bv) Als je dat gewoon bij een afbeelding van 250*100 krijg je een vertekend beeld. Ik wil nu dat hij verkleind tot hij er precies inpast dus 250*100 word 200*80. Het algoritme is niet zo moeilijk als ik maar de afmetingen van een plaatje op kan vragen. Maar ik heb dus geen idee hoe:?

Je kan met de height en width properties de hoogte en breedte opvragen in JavaScript.

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

de functie getImageSize() werkt niet met url's...

kijk even bij getImageSize() in de comments, staan mischien wat dingen die je wel kan gebruiken.

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Topicstarter
Je kan met de height en width properties de hoogte en breedte opvragen in JavaScript.
Dat kan dus wel? Ik heb van verschillend mensen gehoord dat het niet kon...

* wasigh gaat weer terug naar de discussie

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Topicstarter
kijk even bij getImageSize() in de comments, staan mischien wat dingen die je wel kan gebruiken.
Daar heb ik gekeken maar die mensen gaan allemaal images downloaden en zo. niet echt wat ik wel toch bedankt.

Verwijderd

stylee: Kijk even bij getImageSize() in de comments, staan mischien wat dingen die je wel kan gebruiken.

Die laatste doet wat ik bedoelde.

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

quote van die page:

We noticed several request for a way to get the image info without having to download and/or write the data to a file ifit is either remote orin a base.

Gosub of ELQ has written a 150 lines php3 script that does this for you. You'll send the data as a string to the function, and it will return an array much like phps own getImageSize.

The scipt is available at

ftp://ftp.elq.org/pub/php3/elqGetImageFormat/

is mijn engels nou zo slecht of staat er nou echt dat je de grootte van een plaatje kan opvragen zonder het bestand te downloaden? :)

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Topicstarter
Op maandag 05 maart 2001 23:18 schreef stylee het volgende:
quote van die page:

We noticed several request for a way to get the image info without having to download and/or write the data to a file ifit is either remote orin a base.

Gosub of ELQ has written a 150 lines php3 script that does this for you. You'll send the data as a string to the function, and it will return an array much like phps own getImageSize.

The scipt is available at

ftp://ftp.elq.org/pub/php3/elqGetImageFormat/

is mijn engels nou zo slecht of staat er nou echt dat je de grootte van een plaatje kan opvragen zonder het bestand te downloaden? :)
Ik heb dat ook gelezen en de source ook gedownload. Alleen ik wil toch begrijpen waar ik mee bezig ben (anders voel ik me zo'n script-kiddie) Verder had ik het idee dat het met javascript kan. En die oplossing wil ik eigenlijk het liefst omdat die voor het allerminste dataverkeer zorgt.
okay :) (voordat ik een rtfm krijg)

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Topicstarter
Het script download de file wel, maar schrijft hem niet naar een bestand. Dus je hebt wel je dataverkeer :'(

Verwijderd

Ik bedoelde deze.

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Topicstarter
Op maandag 05 maart 2001 23:38 schreef Arien het volgende:
Ik bedoelde deze.
Die link is de hele dag dood geweest maar nu heb ik hem...
thx

• CumpsD
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08-2025
Ik haal oude koeien uit de sloot, ik weet het, maar ik heb net wat hetzelfde probleem

Ik laat de mensen nu ook een url ingeven van een image die ik dan "resize" via de html img width tag, maar ik vroeg me nu af, getimagesize, download die dan de hele image file? want dat zou me wat teveel verkeer kosten nu ik erover nadenk, en kan dit optimaler? zonder de hele file te moeten downloaden

ik heb nu dit als code :

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
$imagewidth = "100%";
                $url2 = ereg_replace("http://", "", $url);
                list($domain, $file) = explode("/", $url2, 2);
                list($dom, $p) = explode(":", $domain, 2);
                if ($p == "") { $p = 80; }
                $fid=fsockopen($dom, $p); 
                fputs($fid,"GET /$file HTTP/1.0\r\nHost: $domain\r\n\r\n");
                $gets = fgets($fid, 1024);
                fclose($fid);
                //print "<!-- $dom $p $file $gets -->";
                if ( ((eregi("HTTP/1.0 200 OK", $gets)) || (eregi("HTTP/1.1 200 OK", $gets)) || (eregi("HTTP/1.1 302 Found", $gets))) && !(eregi("redbox.be",$url)) ) {
                    $imagehw = GetImageSize($url);
                    $imagewidth = $imagehw[0];
                    $maxw = $tablew - 70;
                    if ($imagewidth > $maxw) {
                        $imagewidth = $tablew - 70;
                    }

waarbij ik eerst check of die url wat is vooraal ik er de imagesize van haal, maar de bovenstaande vraagt telt dus :) download getimagesize de hele file? en zoja, kan dit zuiniger?

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
Nou, het viel niet mee om het te testen, maar het is me dan toch nog gelukt. Probleem dat ik tegen kwam was dat ik het niet voor elkaar krijg om van mijn hosting een op mijn eigen server geparkeerde jpg te getimagesizen die groter is dan 60 pixels ofzo. Hij gaf dan ongeachte de bestandsgrote niks terug (ook geen error). Gif deed ie gelukkig wel.
Ik heb een gif gemaakt van 1820x1820 (2MB groot). Als ik vanaf mijn server de bestandsgrote hiervan opvraag (hosting -> lokale 256kbit server), dan toont hij meteen de grote. 2MB moet er, als hij het helemaal zou downloaden, minstens 8 sec over doen, maar aangezien hij meteen toont dat de X-as 1820 is, lijkt het mij dat hij bestanden niet compleet download.
Pagina: 1