[Exchange 2003] Outlook 2003 clients lopen vast.

Pagina: 1
Acties:

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
We hebben hier een vreemd probleem met Exchange Server 2003 SP2 met Outlook 2003 clients (alle updates)

Setup is een virtual front-end exchange en physical back-end exchange server. Er staan ongeveer 500 mailboxen op de server verdeeld over 7 stores.
Er zijn ca. 30 mensen die ook telefoon gebruiken met active-sync.

De Outlook 2003 clients verbinden vanaf virtuele terminal servers (vmware).
Ongeveer 1x per 5 weken treed er een storing op waarbij over alle terminal servers Outlook 2003 random vastloopt. De cpu van het outlook process gebruikt dan 100% per core en de connectie naar de exchange server is voor dat proces verbroken. Wanneer er meerdere outlook processen tegelijk vastlopen op dezelfde terminal server is deze server bijna niet meer te gebruiken. Niet alle gebruikers lopen vast, maar de gebruikers die wel vastlopen zijn niet beperkt tot bv een enkele mailstore.

Er zit nu niets anders op dan tijdens de storing steeds outlook processen van gebruikers die vastlopen te beeindigen via taakbeheer of pskill
Na ongeveer 2 tot 3 uur is de storing opeens weer verdwenen.

het enige wat ik heb kunnen ontdekken is dat RPC gebruik tijdens de storing heel hoog is en dat het aantal active user accounts (exchangeIS) via perfmon opeens torenhoog is (normaal bv 300, tijdens de storing ca 800). Via Exmon zie ik dan echter nog steeds maar ca 300 verbonden users.

Omdat de storing zo weinig voorkomt is het lastig om de oorzaak te vinden.
Iemand een idee wat ik kan proberen om te achterhalen wat de oorzaak is ?

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Verwijderd

Ik durf het niet uit te sluiten, maar ik denk dat dit probleem niet gerelateerd is aan de Exchange 2003 servers, maar aan Outlook, de Terminal Server of een combinatie daarvan.

Ik heb bij een klant een situatie meegemaakt waarbij het interne gebeugen van Citrix servers langzaam maar zeker vollledig in gebruik werd genomen door Outlook.exe processen. Het leek daarbij wel of Outlook een soort memory leak vertoonde. We hebben nooit achterhaald waardoor dit werd veroorzaakt. Uiteindelijk hebben we er voor gekozen om de Citrix servers om de dag 's nachts te herstarten. Nadat we dit hadden ingevoerd hadden we geen last meer van het probleem. Deze workaround verdient misschien niet de schoonheidsprijs, maar het is wellicht het overwegen waard.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je alle add-ons van Outlook al eens uitgeschakeld? Goede kans dat er eentje is met een geheugenlek of andere problemen...

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Ik contateer in onze omgeving de laatste maanden ook een probleem met vastlopende Outlook sessie's
Dit gebeurt tijdens het aanmelden, de gebruiker heeft de desktop, maar Outlook hangt, ook hier de enige oplossing is het proces te killen. Het komt echter maar af en toe voor bij verschillende gebruikers en op verschillende terminal servers.

Omgeving: Windows 2003 terminal server, Citrix MPS 4.5 RP4, Outlook 2003, Exchange 2003 SP2

Ik zie niet direct overeenkomsten met het probleem van de TS, maar wellicht is er toch iets uit te halen....

Donec eris felix, multos numerabis amicos