Car PC Ground Loop

Pagina: 1
Acties:

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:27
Een maand geleden heb ik maar weer eens de Car PC in de auto gebouwd. Echter heb ik last van een ground loop. Op de achtergrond hoor je een ruis die harder wordt naarmate je meer toeren maakt.

De setup is als volgt:

De Car PC is gebaseerd op een Toshiba Tecra M9 laptop waarvan de audio aangesloten is op de AUX aansluiting van een JVC KD-R801.

De Toshiba wordt gevoedt door een 300W inverter welke op een bestaande 12V aansluiting in de kofferbak zit.

De 'ruis' komt alleen voor als de laptop aangesloten is op de headunit. Als ik een andere audiobron aansluit treedt er geen 'ruis' op.

Iemand enig idee hoe ik deze 'ruis' weg kan krijgen? Wat moet ik precies aarden? En waar?

Ik maak liever niet gebruik van een Ground Loop Isolator als het anders op te lossen is.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 22:24
Hoe zit je carpc dan precies aangesloten? Vooral de min, zit die aan het chassis of direct naar de accu?

• StaarTT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-07-2023

StaarTT

Android for Life.

Heb je het hele spul aan versterkers hangen? Meestal tereden zulke problemen op door een verkeerd massa punt.
Wat ik echter vreemd vind is dat je probleem alleen ontstaat als de laptop is aangesloten. Daar maak ik weer uit op, dat je zelf een 12v aansluiting heb gemaakt, en deze rechtstreeks vanaf je accu gepakt heb.

[ Voor 24% gewijzigd door StaarTT op 08-12-2009 16:20 ]

--- HTC Desire HD: ROM: Stock ---10.2" Android ePad 2.1 --- Motorola Milestone: ROM: CyanogenMod 6.1.2 --- ASUS G60VX ---

• sMoKeFiSh
De inverter zit op een standaard 12V aansluiting die in de kofferbak zit. Ik heb geen idee hoe die intern gewired is.

Er zit verder geen versterker op de headunit aangesloten.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-01 21:20

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Loopt de 12v kabel door dezelfde goot als de tulp naar je radio? Zoja wat gebeurd er dan als je de laptop op zijn interne accu laat draaien of met een verlengsnoer?

Verwijderd

Als je van je 12VDC eerst 220VAC gaat maken om dat vervolgens weer om te vormen met je adapter naar 19VDC (of iets in die trend) ben je je "nul" al snel kwijt natuurlijk. Met andere woorden. Het potentiaal van je nul op je laptopvoeding en daarmee op de uitgang van je geluidskaart is niet dezelfde potentiaal als die van je autoradio.

Nu zou je je potentiaal gelijk kunnen maken door de min van je 19VDC voeding aan je chassis te leggen, maar ik weet niet of dat "mag". Kan iemand met iets meer zekerheid op het gebied van electra mij corrigeren?

Het idee is dan natuurlijk dat wanneer de min van je laptop voeding gelijk is aan die van je autoradio, je min van je audiosignaal ook gelijk is aan diezelfde min en die aardlus weg is.

Nogmaals, kan iemand me ondersteunen/corrigeren in dit verhaal?

• sMoKeFiSh
Freddy_Fish schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 16:27:
Loopt de 12v kabel door dezelfde goot als de tulp naar je radio? Zoja wat gebeurd er dan als je de laptop op zijn interne accu laat draaien of met een verlengsnoer?
Nee, deze lopen gescheiden van elkaar. De voedingskabel komt verder ook niet in de buurt van de audiokabel. Zover ik me kan herinneren was de 'ruis' weg zodra de laptop op de accu werkte. Dit zou ik eventueel opnieuw kunnen testen.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 16:31:
Als je van je 12VDC eerst 220VAC gaat maken om dat vervolgens weer om te vormen met je adapter naar 19VDC (of iets in die trend) ben je je "nul" al snel kwijt natuurlijk. Met andere woorden. Het potentiaal van je nul op je laptopvoeding en daarmee op de uitgang van je geluidskaart is niet dezelfde potentiaal als die van je autoradio.

Nu zou je je potentiaal gelijk kunnen maken door de min van je 19VDC voeding aan je chassis te leggen, maar ik weet niet of dat "mag". Kan iemand met iets meer zekerheid op het gebied van electra mij corrigeren?

Het idee is dan natuurlijk dat wanneer de min van je laptop voeding gelijk is aan die van je autoradio, je min van je audiosignaal ook gelijk is aan diezelfde min en die aardlus weg is.

Nogmaals, kan iemand me ondersteunen/corrigeren in dit verhaal?
Ik heb een tijdje terug een 12V car adapter voor de Toshiba besteld, deze is echter nog niet binnen. Zodra deze binnen is haal ik de inverter er tussenuit.

Kan iemand Super®'s verhaal verifieren?

• Altius
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-01 10:46
Ik ben bang dat alleen een ground loop isolator dit gaat oplossen. De voeding van de laptop is niet aan de ground van de auto te koppelen.

ik gebruik zelf deze voor mijn carpc:

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=379234

[ Voor 48% gewijzigd door Altius op 08-12-2009 20:16 ]

HP912 Digicam, Ipag h1910, AMD 1,2 Ghz, Dual Cel466 (Abit BP-6)

Verwijderd

Is dat gewoon een 1:1 trafo'tje? Dat zou inderdaad ook moeten werken. Omdat je de audiosignalen door een trafo voert heb je als resultaat een "zwevend" signaal. Dat zwevende signaal kan aan de aarde van je autoradio gekoppeld worden waardoor de min van de notebook en die van de autoradio niet direct met elkaar in contact staan.

Ik lees net in de gebruiksaanwijzing dat dat inderdaad is wat ze doen; Ieder kanaal met een 1:1 trafo scheiden. De TS lost daarmee wss zijn probleem op.

Verwijderd

Altius schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 20:14:
Ik ben bang dat alleen een ground loop isolator dit gaat oplossen. De voeding van de laptop is niet aan de ground van de auto te koppelen.

ik gebruik zelf deze voor mijn carpc:

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=379234
Als ik bij mijn setup dit toevoeg, merk ik dat ik een stuk frequentieband mis, laag gaat niet zo laag meer, en hoog wordt afgevlakt. imho niet echt een kwalitatief hoogstaande oplossing..
Pagina: 1