Blue Screen bij 4de DDR-module [Win 7 64bit]

Pagina: 1
Acties:

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-02 14:53
Beste Tweakers,

Ik zit met een eigenaardig probleem; recent heb ik mijn intern geheugen geüpgraded van 2 naar 4GB, in 1GB modules. Ik heb expres gekozen voor exact dezelfde modules als ik al had (zelfde typenr), doch zijn deze ca. 1 jaar later aangeschaft.

Zodra ik de 4 modules in had geprikt (2 'oude' en 2 'nieuwe'), kreeg ik netjes 4GB, maar wel tot 2x per dag een blue screen, meestal IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL: een memory probleem dus.

Dus ik memtest86 runnen. Wel, de volgende configuraties komen geheel zonder fouten door de (standaard)test:

oud + oud in primary slots (#1 en #3) in dual-channel mode (2GB totaal)
oud + oud in secondary slots (#2 en #4) in dual-channel mode (2GB totaal)

nieuw + nieuw in primary slots (#1 en #3) in dual-channel mode (2GB totaal)
nieuw + nieuw in secondary slots (#2 en #4) in dual-channel mode (2GB totaal)

oud + oud + nieuw in slots #1,2,3 in dual-channel mode (3GB totaal)

Nu kan ik natuurlijk nog veel meer combinaties bedenken, maar vooralsnog lijkt het alsof er niets mis is met de individuele modules en ook niet met de DIMM slots op het mobo (de secondary slots had ik natuurlijk nog nooit gebruikt, maar zoals blijkt uit test 2 en 4 werken ze probleemloos).

Zodra ik er echter de 4de module bij doe, crasht memtest al na 10 seconden in test 1 (d.w.z. de PC start opnieuw op, ik kan geen foutmelding zien, ook geen flits BSOD). Als ik Windows Memory Diagnostics draai krijg ik bij 4 modules een "hardwarefout gevonden", waarna de test gewoon wordt afgemaakt.

Nu draai ik dus op 3 modules @ 3GB en vooralsnog probleemloos, maar het moet natuurlijk gewoon werken met 4 modules.

Toen ik 4 modules geïnstalleerd had heb ik in de BIOS gevarieerd met manuele default timings en manuele default-voltage vs. auto-settings alsmede met downclocken van geheugen van 1066 naar 800Mhz, maar dat mocht allemaal niet baten. Wat nu te doen? Moet het voltage omhoog? BIOS upgrade? Andere opties?

Systeemgegevens:
Asus P5Q Pro
Intel Q6600
4x 1GB OCZ Reaper HPC DDR2-1066 'Crossfire certified' (OCZ2RPR1066A2GK)
Ati Radeon 4870
Windows 7 x64 Ultimate
Memtest86 v3.5

Alles draait momenteel op stock-snelheden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je het voltage van je MCH al eens omhoog gezet met 0.1V of 0.2V. 4 dimms (zeker als je die op 1066MHz gaat draaien) vragen behoorlijk wat van de MCH, waardoor deze instabiel gaat worden. Iets overvolten kan je probleem al oplossen.

• Paksoy
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-11-2025
Ik heb OCZ Platinum reepjes, die moet je handmatig via de bios 0.30V hoger zetten zodat ze draaien op 2.1V. Kijk in de handleiding van je RAM reepjes, misschien moet je dat ook doen.