Intermitterende problemen zonder aanwijsbare oorzaak

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 16:09
Na anderhalve maand troubleshooten, me helemaal suf gegoogled te hebben en test na test gedraaid te hebben wordt het denk ik toch tijd om jullie hulp te vragen.

Wat is het probleem? Daar ben ik dus ook nog niet helemaal achter. Het systeem is onstabiel, maar ik kan de oorzaak niet precies vinden omdat het een intermitterend probleem betreft. Op zich heb ik behoorlijk wat ervaring met computers, maar dit keer kom ik er niet meer uit. :?
Ik zal beginnen met een korte situatie beschrijving.

Het probleem begon toen op een dag een programma er uit klapte met een melding dat een file niet gelezen kon worden. Na het opnieuw starten van het programma kreeg ik de foutmelding weer, dus het was geen toevalstreffer.
Ik starte mijn computer opnieuw op en kreeg een dikke foutmelding dat win 7 niet meer op kon starten. Het draaien van de startup repair was voldoende om het systeem weer draaiende te krijgen. Ik hoorde een van de twee schijven ook hoorbaar "tikken". Dat duidt in mijn woordenboek op bad sectors.
Dit heb ik een aantal keer getest, ook in een andere pc, maar er treden gekke problemen op.
De fouten werden namelijk alleen gevonden als BEIDE schijven geïnstalleerd waren. Ook in een andere computer werden er problemen gevonden met de schijven.
Op zich geen probleem, nieuwe schijven er in en klaar is Kees.

Toch niet. Een geleende schijf leek in eerste instantie goed te werken, maar gaf na verloop van tijd ook read errors. Ik vermoedde dat misschien het poortje van mijn sata controller niet goed was, dus had de schijf verkast van poort 0 naar poort 3 (deze was nog nooit gebruikt). Dit leek een tijdje goed te gaan, maar op een gegeven moment: read errors.
Na het opnieuw starten van het systeem resulteerde dit wederom in een weigerend OS. De repair util deed zijn werk weer en alles leek weer te draaien.
Tot twee dagen geleden, toen de repairtool de fout niet meer kon herstellen. (In deze situatie zaten de oude schijven er niet meer in, maar een geleende HDD)

Om uit te kunnen sluiten dat het aan win 7 lag heb ik vista geïnstalleerd.
Vlak na de installatie begon ik een regen aan vreemde BSOD's te krijgen. Iedere keer een andere 0x00000XX melding: "irq_is_less_not_equal", "bad_system_config_info" en "memory_manager"! Ik gooide memtest86 in mn systeem, en ja hoor! Dikke errors in mijn geheugen.
Zoals een goede tweaker het betaamt heb ik toen alle repen geheugen uit de pc verwijderd en ze een voor 1 gestest. Er werden geen errors getest in de afzonderlijke modules, maar als ik sommige modules installeerde, starte het systeem niet meer op.
Na de welbekende dans van de geheugen modules over de aanwezige banken (met een goede geheugenmodule alle bankjes getest om een defect daar uit te proberen te sluiten) kwam ik op een configuratie waarbij 2 reepjes geheugen geïnstalleerd waren.
Dit draait nu, maar wederom kreeg ik vanochtend weer een BSOD. 8)7

Na een reboot leek alles weer te werken, want ik typ nu ook dit bericht terwijl het systeem druk bezig is updates te installeren. Ik wacht geduldig af tot hij weer crashen gaat. Gelukkig heb ik een goede backup! 8)

Conclusie: ik snap het niet meer. Waar moet ik gaan zoeken? Kan het het mobo zijn? Maakt de processor fouten? Zijn de poortjes van mn sata controller rot? Is de sata controller zelf kapot? Is de behuizing radioactief? Zijn de schijven toch niet defect, maar zorgen de geheugenmodules er voor dat het systeem denkt dat ze stuk zijn?

Wat ik zoek is jullie hulp bij het zoeken naar dit probleem. Een soort van stappenplan om gegarandeerd dingen uit te kunnen sluiten. Ik heb flink ervaring met computers, maar ik ben me bewust dat ook ik last kan hebben van expertiseblindheid. Sommige dingen zie je gewoon niet meer. }:O Tips welkom!

Oh ja, mn systeemspecs:
MOBO: GA-P35-DS3R
CPU: Intel E8400
RAM: 4x1GB Crucial Ballistix
HDD's: Was 2x hitachi 500gb, nu 1x samsung 300gb
GRAKA: ASUS 8800GT 1gb
PSU: ZALMAN HP-600W

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb even de eerste BSOD door google gegooid en kwam op een topic terecht waar men de volgende dingen gaf

PSU
Hitte
Mem (zal het wss niet zijn omdat je ze allemaal heb gecontroleerd)
Drivers (zal het wss ook niet zijn omdat je al 2 windows versies heb geprobeerd)

bron: http://www.geekstogo.com/...ATH-t107610.html&p=633465

misschien ligt het in een van de resterende puntjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dat geheugenmodules afzonderlijk goed werken, betekent niet dat ze samen ook goed werken hè. Heb je memtest ook geprobeerd met de setup zoals je hem nu gebruikt (met die twee modules)? En als je maar één module gebruikt, werkt je pc dan wel stabiel? (al is 1GB natuurlijk ook niet relaxed, maar goed :P)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Heb je al een BIOS-update geprobeerd ?
Al eens de settings van het geheugen handmatig ingesteld in het BIOS, volgens de site van de fabrikant ?
Staat het geheugen op de QVL van je mobo ?

Vaak nadat je een BSOD hebt gehad, is de bootloader corrupt. Door wat het komt, weet ik niet, maar bij een kennis heb ik dit al vaker meegemaakt. Daar bleek het de voeding te zijn, nadat zowat alle andere onderdelen dan ook vervangen waren.

Eigenlijk kan je best verder testen. Wat gebeurt er als je gaat stress-testen ? Hoe zijn je voltages ? Hoe zijn je temperaturen ? Is de S-ATA controller geïntegreerd of apart ? Ook altijd handig om met zo weinig mogelijk onderdelen op te starten, en te testen. En onderdelen uit te wisselen met een PC die wel goed werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Petervanakelyen op 08-12-2009 16:00 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Heb je de spanningen van je voeding geprobeert uit te lezen? Zijn deze nog jovel? Is er een kans dat er een woestijn aan stof in de PSU zit? Ik zou als eerste dat eens gaan bekijken/testen. Andere PSU erop en zien hoe het loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 16:09
@Meganutter: De psu is brandschoon en de voltages zijn rock solid. Binnen de 5% grenzen, zoals dat hoort.
Misschien moet ik eens een duurtest houden op mn voeding. Weet je daar een mooi programma voor?

@Petervanlaklyen: bios update heb ik niet gedaan. In deze setup heeft het anderhalf jaar zonder enig probleem gedraaid, ook met deze bios. Wat ik lees op de bios update site van gigabyte dat het alleen maar om cpu updates gaat.

Wat ik wel ontdekt heb is dat na drie dagen na de startpost de computer weer raar begon te doen. Hij liep prima op 2 geheugen modules en memtest teste die ook goed (quicktest).
Echter na drie dagen dus weer errors.
Toen heb ik alle modules afzonderlijk in ieder bankje en in een andere computer getest.
De uitslag:
Module 1: computer boot niet
Module 2: error @ 809 MB
Module 3: error @ 710 MB
Module 4: error vrij.
De modules gaan nu terug naar de winkel waar ik ze vandaan heb voor rma.

Ik vind het wel gek dat in drie dagen tijd er nog een module sterft. Zou mijn moederbord ze opeten?
De laatste module bleef het goed doen, maar gaat nu mee met de rma.
Ik draai nu op het geheugen van een vriend. Als dat ook sneuvelt weet ik dat het mn moederbord is.
In een gek geval zou het kunnen liggen aan mn psu die de modules op een of andere manier weet te slopen, maar dat lijkt me heel stug.

Drommels!

Pagina: 1