Micro ATX en behuizingen

Pagina: 1
Acties:

• T2JD1967
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-05-2025
Beste Tweakers,

Ik ben een game/multimedia PC aan het samenstellen en blijf, ondanks veel zoekwerk, er niet helemaal uitkomen hoe de micro ATX aansluitingen (connectoren) zich verhouden tot de aangeboden kasten. Hieronder de voorlopige configuratie, toestenbord en muis heb ik nog wel en een DVD brander ook.

Asrock P43ME € 48,34 € 48,34
Cooler Master Elite 334 Zwart € 29,51 € 29,51
Intel Core 2 Quad Q8200 € 107,20 € 107,20
OCZ Gold OCZ2G10664GK € 63,28 € 63,28
Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB € 42,- € 42,-
Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCI-E € 131,- € 131,-
Scythe CPU Cooler Stabilizer 775 € 8,95 € 8,95

Nu zie ik als ik naar de layout kijk van de verschillende moederborden dat de externe aansluitingen (USB, ethernet, etc.) lang niet altijd op de zelfde plaats lijken te zitten. Als ik vervolgens naar de diverse behuizingen kijk, zitten er in de kast uitsparingen voor deze connectoren. Nu dus de vraag: is de layout nu wel of niet gestandariseerd? Ook via wikipedia kom ik er niet uit.

Alvast dank dus voor de hulp!

Ps. eventuele tips over de keuze van componenten zijn van harte welkom!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Als je een los moederbord koopt, zit er altijd een eigen backplate (of hoe dat heet :P) bij. Die is dus uiteraard precies voor de aansluitingen van dat moederbord. Dus maak je daar echt geen zorgen om. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

µATX is gewoon een formfactor waarin alle maten zijn gedefinieerd. Dat betekent dat de aansluitingen voor zover die een vaste maat moeten hebben dat ook hebben (denk aan PCIsloten die allemaal een vaste hoogte hebben etc).
Voor de rest is er gewoon een I/Oshield meegeleverd, maar ook die dingen hebben standaard maten.

Welke kast je moet kopen kun je prima opmaken uit reviews, net als voor de rest van de componenten natuurlijk, maar als je gewoon zorgt dat de formfactor van je mobo en kast hetzelfde zijn gaat het altijd passen.

:w @ dion_b

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ps. eventuele tips over de keuze van componenten zijn van harte welkom!
Daar is een andere plek op GoT voor: *LET OP* - Wat moet ik kopen

Graag dus niet hier daarover doorgaan :o

Mbt je hoofdvraag, daar is "ATX backplate" inderdaad de term die je moet hebben om er meer over te weten te komen. Zolang zowel moederbord als kast een standaard ATX backplate gebruiken (en ook uATX, flexATX en zelfs mITX gebruiken die) gaat dat inderdaad geen probleem zijn. Doorgaans kom je pas in de problemen als je gaat zitten hobbyen met borden uit kant-en-klare systemen die niet noodzakelijk 100% ATX zijn icm normale kasten, of met afwijkende kasten en normale moederborden. Zo had ik laatst nog een "flexATX" moederbord waar de geluidspoorten op een 'torentje' zaten die hoger was dan een standaard backplate - maar goed, dat bordje kwam uit een NEC systeem die nooit verkocht was als regulier (flex)ATX systeem, dus dan kun je dit idd tegenkomen. Als jij reguliere onderdelen koopt heb je daar zeker geen last van :z

Edit: grr, Terw_Dan was weer eens sneller :+

Oslik blyat! Oslik!

• T2JD1967
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-05-2025
Allen dank voor de snelle reactie, duidelijk en ik weet nu wat ik ga kopen. Overigens al een paar uur zitten zoeken op internet en GoT, maar niet gevonden, dus daarom het bericht geplaatst.

Nogmaals dank.