Wake on Wifi

Pagina: 1
Acties:

• Dr_Dirk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-10-2024
Beste Tweakers,

Ik heb al aardig wat gelezen over WoL (Wake on LAN). Dit is mogelijk met wired NIC's, mits je BIOS en de NIC dit ondersteunen. Wake on Wireless LAN daarentegen is wat lastiger. Ik zie dat het nog een beetje in de proof-of-principle staat is.

Intel heeft wel iets bedacht volgens deze site, maar dat is alleen vanuit Standby te doen, niet van een PC die écht uit staat.

Toch wil ik hier wel een gooi naar doen. Maar er zijn geen Wireless kaarten die dit zomaar ondersteunen, want ze staan niet aan als de PC uit staat. Nu heb ik ook ergens op GoT gelezen dat dit misschien wel te realiseren dmv bridging, maar daar werd verder niet echt uitgelegd hoe dit dat precies in z'n werk gaat.

Heeft er misschien iemand ideeën over hoe dit te realiseren?

Curiousity is a bitch

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Simpel. Je zet een AP in bridge mode, en sluit hem aan op de LAN interface van je computer. De AP blijft aan en zorgt dat het wifi netwerk in de lucht blijft als de PC uitstaat, en zend een eventueel WOL pakketje door naar de LAN kaart. De WLAN kaart in de PC wordt dan dus niet gebruikt.

• Dr_Dirk
Dat klinkt wel hip ja, maar gaat je netwerksnelheid met een bridge niet achteruit? Wil natuurlijk wel keihard kunnen downloaden en lag-loos gamen :)

link

Nadelen van een bridge

* Broadcasts worden niet gelimiteerd maar gewoon doorgelaten
* Buffering kan leiden tot store-and-forward vertragingen
* Aangezien frames gefilterd worden zijn bridges trager dan bijvoorbeeld repeaters

[ Voor 50% gewijzigd door Dr_Dirk op 08-12-2009 16:10 ]

Curiousity is a bitch

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dan moet je geen wireless gebruiken, maar de wireless uitschakelen en bedraad (net)werken. Heb je meteen je WOL-probleem opgelost ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Dr_Dirk
Ja, maar dat is helaas niet mogelijk.. Als dat kon had ik waarschijnlijk niet hoeven posten hier :)

Curiousity is a bitch

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-02 11:10
en een netwerk via het stroomnet? Is dat geen optie?

Desktop | Server | Laptop

• Dr_Dirk
Rupie schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 18:47:
en een netwerk via het stroomnet? Is dat geen optie?
Dat is helemaal geen slecht id Rupie! Maar heeft dat geen software nodig om te werken (m.a.w. een PC die aanstaat)?

[ Voor 42% gewijzigd door Dr_Dirk op 08-12-2009 20:02 ]

Curiousity is a bitch

• Mijzelf
  • Niet online
Nee. De powerline adapter heeft een normale utp uitgang, en sluit je dus gewoon op de LAN aansluiting van je PC aan.

Het lijkt me trouwens dat jouw lijstje van bridge nadelen hier niet echt van toepassing zijn. Die gaan meer over een bridge tussen twee netwerksegmenten, en niet een wireless-naar-utp omzetter voor 1 enkele PC, zoals bij jou.

• Dr_Dirk
Dus een powerline is eigelijk gewoon een verlengkabel van de utp, niets meer. Dat is dan een goede optie, ware het niet dat die wel (voor een redelijk model) prijziger zijn dan een simpele AC.

Wat dat betreft zou ik dus toch voor een AC gaan. Want dat komt gewoon neer op een verlengkabel van router naar LAN-port door de lucht. Niets meer en niets minder?

Als ik alles werkend heb, zal ik hier een beschrijving plaatsen btw!

Curiousity is a bitch

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dr_Dirk schreef op woensdag 09 december 2009 @ 00:11:
Dus een powerline is eigelijk gewoon een verlengkabel van de utp, niets meer. Dat is dan een goede optie, ware het niet dat die wel (voor een redelijk model) prijziger zijn dan een simpele AC.

Wat dat betreft zou ik dus toch voor een AC gaan. Want dat komt gewoon neer op een verlengkabel van router naar LAN-port door de lucht. Niets meer en niets minder?

Als ik alles werkend heb, zal ik hier een beschrijving plaatsen btw!
Een powerline is een soort half duplex hub over je electriciteitskabels :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Dr_Dirk
Ok, dus ik kan t beste voor een AC gaan die bridge modus heeft, ik ga het proberen!

Deze moet het wel doen neem ik aan

[ Voor 41% gewijzigd door Dr_Dirk op 09-12-2009 11:16 ]

Curiousity is a bitch

• Dr_Dirk
It’s important to note that WOL doesn’t work over wireless networks. Although both wired and wireless networks use MAC addressing, the format of a wireless frame is different than the format of a wired frame. Specifically, there is additional information carried in the header of a wireless frame that interferes with the magic packet frame, preventing the target machine from detecting the wakeup signal.
Dit vond ik hier ..

Doet een access point dit er weer afhalen voor de LAN-poort van de PC?

Curiousity is a bitch

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Die oude linksysrouters (WRT54G(L)) kun je met een andere firmware ook nog instellen als wireless client, dan is het laatste stukje ook bekabeld. Ik weet niet wat het verschil is met een ap in bridge mode?

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 09-12-2009 14:26 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Dr_Dirk
Bron
Magic packet

The magic packet is a broadcast frame containing anywhere within its payload: 6 bytes of ones (resulting in hexadecimal FF FF FF FF FF FF), followed by sixteen repetitions of the target computer's MAC address.

Since the magic packet is only scanned for the string above, and not actually parsed by a full protocol stack, it may be sent as a broadcast packet of any network- and transport-layer protocol. It is typically sent as a UDP datagram to port 0, 7 or 9, or, in former times, as an IPX packet.
Met andere woorden, het maakt dus niet uit of er wat extra shizzle aan dat pakketje is geplakt. Dat is dan ook de wereld uit.

Ik las btw dat er routers / access points zijn die uit zich zelf een magic packet kunnen versturen, iemand zoiets gezien?

Curiousity is a bitch

Verwijderd

Mijn orinoco wd8422 11b pci kaart ondersteunt wake on lan over wifi. Het is een PCMCIA in een PCI-adapter. De adapter houdt met de PCI-spanning de PCMCIA kaart on air. Moederbord moet dan wel weer WOL ondersteunen.

Gekocht bij wiretex.de, die verkoopt ze nog steeds. Prima onder windows, voor Linux was er destijds geen ondersteuning (wel voor de pcmcia maar niet voor de PCI adapter) waardoor ik eea nu anders heb opgelost (wired).

O-) Informatieve post met Win-win gehalte: mijn kaart heb ik zojuist op MP gezet. (Mag dit?)

• Mijzelf
  • Niet online
Doet'ie dat dan inclusief WPA enzo, of alleen onversleuteld?

Verwijderd

Ik had WEP toegepast, WPA moet dan ook wel kunnen lijkt me? Er zal sowieso iets van memory op die PCI adapter moeten zitten om het netwerk levend te houden. Ik heb nu de kaart niet meer in gebruik (laptop...) dus kan het niet even testen.
Pagina: 1