• Djiezes
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-03 14:22
Binnenkort wil ik een HDTV kopen. Voornamelijk voor TV en mn mediacenter (zowel SD als HD content). Weergave van computerbeeld moet dus ook goed zijn. Daarenboven wil ik ook de optie om te gamen openlaten, zowel via de mediacenter PC als console.

Ik weet maar al te goed dat ik me niet moet blindstaren op specificaties en dat de tv bekijken ook belangrijk is. Toch, op basis van mijn zoektocht en budget (max 800€) kom ik uit op de volgende minimumspecificaties:
  • 40" of meer
  • Full HD 1080p
    • (met dus 24p vermoed ik? dit begrijp ik nog niet volledig)
  • Poorten:
    • minstens 2x HDMI,
    • minstens 1x scart
    • graag USB2.0, niet noodzakelijk
    • 1x DVI (niet noodzakelijk, converter dvi->hdmi is mogelijk, geluid voor mediacenter gaat toch langs subwoofer via PC-audio)
  • Refreshrate?
    • >5ms (zie gaming & weergave pc-beeld)
  • Herz
    • liever 100Hz? voor LCD (ben ik nog niet aan uit, wat is de betekenis hiervan voor de 24p standaard? )
  • Ergens anders waar ik moet aan denken?
Ergens las ik dat de refreshrate belangrijk is bij weergave van pc-beeld. Belangrijk voor mediacenter & gaming dus.

Nu heb ik 2 belangrijke vragen:
  • Hoe zit dit juist met refreshrate & herz en de weergave van beelden via pc (hdmi of dvi dus). Is er een bepaalde specificatie die ik kan nagaan of zal ik handmatig reviews daar op moeten uitpluizen? Ervaringen hiermee? Voornamelijk met onderstaande modellen, LCD vs Plasma?
  • Weergave van SD (standard definition) content op een HDTV. Is dit afhankelijk van de engine op de TV (bijvoorbeeld Sony Bravia vs Samsungs software)? Telt dit enkel voor tv-kanelen of ook voor media afgespeeld via mn mediacenter (via hdmi of dvi dus)
Na online het een en ander uit te pluizen, een bezoekje aan fnac's TV afdeling, een zoektocht via tweakers pricewatch, kieskeurig.be & vergelijk.nl en wat reviews te lezen, kom ik uit bij de volgende TVs die mogelijk voldoen aan mijn wensen en budget:
  • LG 42LH5000
    • 42", 200Hz, 2ms, geen DVI, wel USB
    • discountonline.be ea: 770€
  • Samsung LE40B620
    • 40", 100Hz, 2ms, DVI, USB
    • via vergelijk.be: 704€ (redcoon.be: 668€+43€verzend-12€korting)
  • Samsung PS50B530 (iets over budget, maar 50" & plasma, is dit het waard?)
    • 50", plasma, 100Hz, 600Hz subfield motion, geen USB, geen DVI, slechts 1x scart
    • fnac: 899€ ; redcoon: 850€ (incl verzending)
  • Sony Bravia 40" LCD-TV KDL-40W5500
    • 40", 100Hz, geen DVI,
    • komplett: 799€
Ook enkele reviews waren positief over deze TVs. De 200Hz LG lijkt me interessant. De Sony Bravia lijkt enkele interessante features te hebben. De Samsung LCD LE40B620 heeft alle aansluitingen die ik wil, doet 100Hz en is een stuk goedkoper dan de (grotere) plasma.
Alles samen neig ik wel meer naar de Samsung 50" plasma PS50B530. Voor een klein meerprijsje alle voordelen van plasma & maar liefst 8 inch meer, terwijl ik niet echt functionaliteit moet missen.

Is de meerprijs voor de 50 inch plasma het waard tgo de iets goedkopere en kleinere LCDs, gezien die wel op minstens 100Hz werken?

Hebben jullie ideeën? Ervaringen? Opmerkingen? Andere voorstellen? Alle input is welkcom. Maar ik ben voornamelijk op zoek naar antwoorden op mijn 2 bovenstaande vragen en redenen waarom ik voor een kleinere (40") LCD zou moete kiezen.

[Voor 13% gewijzigd door Djiezes op 08-12-2009 18:38. Reden: Om duidelijker te maken dat ik een antwoord wens op 2 bovenstaande vragen. + inkorten van shortlist + verklaring shortlist]

Desktop ; Htpc

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:43
Ik heb zelf de LE40B620, ben niet echt blij met de keuze, ik heb al wel een tijdje hoor.
Ik zou LG gaan, 200 Hz is zo lekker - _ -

Intel Core i7 8700K | ASRock Z370M-ITX/ac | Corsair Vengeance LPX 3200Mhz | MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-03 15:17
42PFL7864H, LE40B652 vallen ook in je prijscategorie. De 200hz van LG vind ik zelf niet zo interessant, bij snelle scenes vind ik deze niet helemaal lekker werken. KDL40W5500 beste koop consumentenbond november 2009. De LE40B620 is eigenlijk de B652 maar in een 5serie jasje en dan zonder multimedia functionaliteiten. Ik zeg niet dat het de zelfde panels zijn.

Het vreemde vind ik dat je formaat nogal schommelt. Een 50inch plasma, 46inch lcd 50hz maar ook 40inch FHD 100hz. Ik denk dat je eerst even moet kijken welk formaat je wilt.

• Djiezes
Punkbuster,
Waarover juist ben je niet tevreden bij de LE40B620? Beeldkwaliteit, funcionaliteit?

Neefdave,
Ik ga voornamelijk uit van mijn budget en specificaties. Een grotere tv & plasma voor iets meer behoort dus wel tot de opties. 40 inch is gewoon een minimum dat ik vooropstel. Formaat kan dus groter als het binnen mijn budget past.
Ik kijk ondertussen even naar jouw voorstellen

Desktop ; Htpc

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-03 17:15
Ik heb zelf een Samsung LED TV, ik denk dat deze wat buiten je budget zijn (met de eisen die je stelt kom je het meest bij de UE40B6000 uit en die is 50hz). Ik zou voor 1 van de 2 Samsung LCD's gaan omdat deze (naar mijn mening) het meeste waarde voor hun geld hebben.

Ik weet niet hoever je van de NLse grens zit (of dat jullie een BCC hebben). Maar die hebben hier een NL een actie dat als je het in een vergelijkbare winkel goedkoper vind (ook webwinkels met een fysiek pand) dat je het dan voor die prijs krijgt. Het is dus mogelijk om ze in een 'echte' winkel goedkoper te krijgen dan via het web.

Mess with the best, die like the rest

• Djiezes
De 42PFL7864H is op het eerste zicht nergens beschikbaar & de LE40B652 wel, maar die biedt functionaliteiten voor een meerprijs die ik niet echt nodig heb. Dan zijn de andere 40 inchers misschien toch een betere optie.
De Samsung LEDs zijn inderdaad iets te duur.

De Sony Bravia blijkt 8ms responstijd te hebben. Dan lijkt de Samsung LE40B620 misschien toch een betere optie (ofwel de LG 42LH5000).
Zou de meerprijs van de 50" Samsung plasma dan verantwoord zijn? (837€) tgo de Samsung LE40B620 (704€) of de LG 42LH5000 (770€)? 140 of 70€ meer in ruil voor 8 of 10 inches en plasma (dus beter contrast & zwartwaardes, hoger verbruik).

BCC hebben we niet in België, en ik woon in Gent, toch nog een eindje van de Nederlandse grens. Bij gebrek aan auto zou ik dus echt wel online bestellen. Dan heb ik meteen ook levering aan huis.

Desktop ; Htpc

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:56
@ThaStealth
De UE40B6000 is wel degelijk 100Hz! Ik heb zelf namelijk de 32" versie.

Paneel van de B6000 is ook (nagenoeg) hetzelfde als de duurdere B7000 versie. De B7000 heeft alleen functionaliteit (DLNA) die de B6000 niet heeft.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Djiezes
Ik denk dan toch maar meteen voor de Samsung 50" plasma te gaan (PS50B530)
Hij is groter dan de anderen, als plasma heeft hij enkele voordelen (beter contrast, zwartwaardes ; ook wel hoger verbruik en mogelijkheid van image retentie). Heeft weliswaar geen USB of DVI, maar dat is geen vereiste aangezien ik er toch een mediacenter zal aansluiten.
In de fnac heb ik hem kunnen bekijken en wat vergelijken en op het eerste zicht ben ik er wel enthousiast over.
Bij redcoon kan ik hem bestellen voor 850€, pixmania 855€, fnac 899€. Allen inclusief levering.

2e keus zou de Samsung LE40B620 of LG 42LH5000 zijn. Maar voor 80 of 130€ extra kan ik dus 8" meer en plasma krijgen. Dit lijkt me wel verantwoord.

Desktop ; Htpc

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:08

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

De "Televisie X versus Televisie Y"- en "Wat moet ik kopen"-topics zijn niet langer toegestaan op GoT. Reden hiervoor is dat er in het verleden > 60% van de aanwezige topics soortgelijke topics waren als deze wat op den duur een kleine chaos werd in LCD. Vandaar dat is besloten om zulke topics niet meer toe te staan. Dus niet om jou te pesten, maar meer om wat overzicht te houden binnen dit forum.

Als je specifieke vragen hebt betreffende een bepaalde tv dan kan je die ook stellen in de specifieke topics zelf. Voor de Sony kan je bijvoorbeeld terecht in [LCD TV] Sony BRAVIA (alle series) topic deel 9.

Lees anders ook het volgende topic door: [FAQ] Welke TV moet ik kopen?. Daar staat nog meer informatie waar op te letten bij de aanschaf van een nieuwe tv. En ook in het LCD Beleid staat het één en ander qua leesvoer.

Maar het belangrijkste punt is dat je gewoon naar de winkel (of winkels) moet gaan om de schermen in het echt te zien. Dan pas zie je hoe een scherm zijn kleuren weer geeft en wat de mogelijke inputlag is.

Als je een shortlist hebt met wat minder merken en types dan is het ook een stuk overzichtelijker voor ons, want hier kunnen we eigenlijk niets mee...

[Voor 4% gewijzigd door FeaR op 08-12-2009 17:38]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:08

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

En weer open, maar alleen om de andre vragen van TS te beantwoorden. Dus niet De "Televisie X versus Televisie Y" vragen :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Djiezes
Dankje om het nog eventjes open te laten.
Ik had inderdaad voornamelijk graag een antwoord gehad op mijn 2 vragen hierboven. Mijn keuze is bijna gemaakt, het wordt waarschijnlijk de Samsung plasma 50" PS50B530.

De vragen :
• Hoe zit dit juist met refreshrate & herz en de weergave van beelden via pc (hdmi of dvi dus). Is er een bepaalde specificatie die ik kan nagaan of zal ik handmatig reviews daar op moeten uitpluizen? Ervaringen hiermee? Voornamelijk met onderstaande modellen, LCD vs Plasma?
Weergave van SD (standard definition) content op een HDTV. Is dit afhankelijk van de engine op de TV (bijvoorbeeld Sony Bravia vs Samsungs software)? Telt dit enkel voor tv-kanelen of ook voor media afgespeeld via mn mediacenter (via hdmi of dvi dus)

Desktop ; Htpc

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-03 17:55
SD kwaliteit is vooral afhankelijk van de upscaler en/of déinterlancer. FULL-hd tv's zijn in mijn ervaring een klap slechter dan HD-ready tv's (vergelijk ik een panasonic PV45 die redelijk is, met een G10 die slecht doet)
Afhankelijk wat voor apparatuur je aansluit, kun je het apparaat zelf laten scalen of de tv.

Anoniem: 333724

Hoi

Ik ben ook bezig met me te verdiepen in een lcd.
Dan van circa 37 a 40 inch.

Een belangrijk punt vind ik het geluid dat de tv kan produceren. Bij gewoon tv kijken vind ik het niet fijn om dat via de stereoset te doen. Maar tv moet dan wel een goed geluid hebben. Bij het kijken van films dan lekker via de stereoset.

Maar lcd schermen met goed geluid...........die zijn er volgens mij niet zo veel.
Vooraslnog kom ik uit bij de Philips 37PFL9604 of een Panasonic TX-L37G15.
De Samsung (incl led) vind ik niet echt geweldig geluid geven.
Sony 40w5500 is denk ik een goede tv maar twijfel ook over het geluid. Die heb ik zelf nog niet kunnen beluisteren maar lees dat in veel reviews terug.

Maar ik weet niet of je over geluid had nagedacht maar het is evt een punt om mee te nemen.

• Djiezes
gastje13 schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 18:52:
SD kwaliteit is vooral afhankelijk van de upscaler en/of déinterlancer. FULL-hd tv's zijn in mijn ervaring een klap slechter dan HD-ready tv's (vergelijk ik een panasonic PV45 die redelijk is, met een G10 die slecht doet)
Afhankelijk wat voor apparatuur je aansluit, kun je het apparaat zelf laten scalen of de tv.
Dus mijn mediacenter dat gewoon een oud bakje met Ubuntu en Xbmc is, staat dan in voor de scaling? De upscaling gebeurt alleen door de pc en niet door de interne tv upscaling software?

@ars
Geluid is eigenlijk geen pijnpunt. Dat zal ook voornamelijk via de mediacenter gebeuren dat een goed 2.1 setje heeft. En als geluid echt slecht is op gewone tv, kan ik nog steeds audio via de 2.1 set laten gaan. Ik heb dan ook niet op specificaties als Dolby Digital of AC3 enzo geselecteerd.

Desktop ; Htpc

• Djiezes
Ik heb gisteren de LG 42LH4000 gekocht bij redcoon.be. En die komen ze maandag leveren.
Ik heb dit model gekozen omwille van de schitterende reviews, een mat en geen glossy scherm, 42" ten opzichte van de 40" modellen en, de 100Hz, 3ms, 1080/24p, 3xHDMI, 2xscart capaciteiten. Voor 650€.

Die stond niet in mijn origele shortlist, maar is gewoon één stapje lager tov het eerste voorstel, de LG L42H5000. Die had 200Hz, 2ms en usb met video ondersteuning. Het model dat ik zal hebben heeft ook USB, maar die kan standaard geen video afspelen. Dat was me geen 120€ waard, gezien ik toch al een mediacenter staan heb. Bovendien zou er een bepaalde hack uit te voeren zijn waarmee het zomaar geactiveerd kan worden.

200€ meer voor de 50" Samsung plasma vond ik ook geen goed idee. Dan liever 42" met iets meer ademruimte om er later eventueel nog een PS3 bij de nemen. Ook qua energieverbruik een verstandigere beslissing: de 42" LG verbruikt max 210W, spaarstand 80> ; de 50" Samsung max 350W, gemiddeld 250W.

Desktop ; Htpc

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee