Binnenkort wil ik een HDTV kopen. Voornamelijk voor TV en mn mediacenter (zowel SD als HD content). Weergave van computerbeeld moet dus ook goed zijn. Daarenboven wil ik ook de optie om te gamen openlaten, zowel via de mediacenter PC als console.
Ik weet maar al te goed dat ik me niet moet blindstaren op specificaties en dat de tv bekijken ook belangrijk is. Toch, op basis van mijn zoektocht en budget (max 800€) kom ik uit op de volgende minimumspecificaties:
Nu heb ik 2 belangrijke vragen:
Alles samen neig ik wel meer naar de Samsung 50" plasma PS50B530. Voor een klein meerprijsje alle voordelen van plasma & maar liefst 8 inch meer, terwijl ik niet echt functionaliteit moet missen.
Is de meerprijs voor de 50 inch plasma het waard tgo de iets goedkopere en kleinere LCDs, gezien die wel op minstens 100Hz werken?
Hebben jullie ideeën? Ervaringen? Opmerkingen? Andere voorstellen? Alle input is welkcom. Maar ik ben voornamelijk op zoek naar antwoorden op mijn 2 bovenstaande vragen en redenen waarom ik voor een kleinere (40") LCD zou moete kiezen.
Ik weet maar al te goed dat ik me niet moet blindstaren op specificaties en dat de tv bekijken ook belangrijk is. Toch, op basis van mijn zoektocht en budget (max 800€) kom ik uit op de volgende minimumspecificaties:
- 40" of meer
- Full HD 1080p
- (met dus 24p vermoed ik? dit begrijp ik nog niet volledig)
- Poorten:
- minstens 2x HDMI,
- minstens 1x scart
- graag USB2.0, niet noodzakelijk
- 1x DVI (niet noodzakelijk, converter dvi->hdmi is mogelijk, geluid voor mediacenter gaat toch langs subwoofer via PC-audio)
- Refreshrate?
- >5ms (zie gaming & weergave pc-beeld)
- Herz
- liever 100Hz? voor LCD (ben ik nog niet aan uit, wat is de betekenis hiervan voor de 24p standaard? )
- Ergens anders waar ik moet aan denken?
Nu heb ik 2 belangrijke vragen:
- Hoe zit dit juist met refreshrate & herz en de weergave van beelden via pc (hdmi of dvi dus). Is er een bepaalde specificatie die ik kan nagaan of zal ik handmatig reviews daar op moeten uitpluizen? Ervaringen hiermee? Voornamelijk met onderstaande modellen, LCD vs Plasma?
- Weergave van SD (standard definition) content op een HDTV. Is dit afhankelijk van de engine op de TV (bijvoorbeeld Sony Bravia vs Samsungs software)? Telt dit enkel voor tv-kanelen of ook voor media afgespeeld via mn mediacenter (via hdmi of dvi dus)
- LG 42LH5000
- 42", 200Hz, 2ms, geen DVI, wel USB
- discountonline.be ea: 770€
- Samsung LE40B620
- 40", 100Hz, 2ms, DVI, USB
- via vergelijk.be: 704€ (redcoon.be: 668€+43€verzend-12€korting)
- Samsung PS50B530 (iets over budget, maar 50" & plasma, is dit het waard?)
- 50", plasma, 100Hz, 600Hz subfield motion, geen USB, geen DVI, slechts 1x scart
- fnac: 899€ ; redcoon: 850€ (incl verzending)
- Sony Bravia 40" LCD-TV KDL-40W5500
- 40", 100Hz, geen DVI,
- komplett: 799€
Alles samen neig ik wel meer naar de Samsung 50" plasma PS50B530. Voor een klein meerprijsje alle voordelen van plasma & maar liefst 8 inch meer, terwijl ik niet echt functionaliteit moet missen.
Is de meerprijs voor de 50 inch plasma het waard tgo de iets goedkopere en kleinere LCDs, gezien die wel op minstens 100Hz werken?
Hebben jullie ideeën? Ervaringen? Opmerkingen? Andere voorstellen? Alle input is welkcom. Maar ik ben voornamelijk op zoek naar antwoorden op mijn 2 bovenstaande vragen en redenen waarom ik voor een kleinere (40") LCD zou moete kiezen.
[Voor 13% gewijzigd door Djiezes op 08-12-2009 18:38. Reden: Om duidelijker te maken dat ik een antwoord wens op 2 bovenstaande vragen. + inkorten van shortlist + verklaring shortlist]