Toon posts:

Zwart scherm laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem…

Ik heb namelijk een laptop MSI S271 Megabook (zo’n oude zwarte). Hij is ongeveer twee jaar oud. Hij begon steeds sneller warm te worden. Op een gegeven moment werd tie zo heet dat tie uit zichzelf uitviel. Op een gegeven moment kreeg ik een scherm met verticale zwart/witte lijnen.

Dus besloot ik om de koelpasta te verversen. Ik had aan de hand van een handleiding de laptop uit elkaar gehaald. De oude pasta was inderdaad helemaal hard geworden. Dus ik oude eraf geschraapt met een plastic kaartje. Beetje stof weggehaald met stofzuiger. Nieuwe pasta erop en alles volgens de handleiding weer in elkaar gezet.

Maar hij gaat niet meer aan! Ik start m op, dan zie je de scherm heel vaagjes even oplichten. De koelingfan draait even, en gaat dan heel zachtjes verder. Verder krijg ik niks meer te zien, hoelang ik ook wacht. Ik heb geprobeerd om alle stappen opnieuw te doen, zonder resultaat.

Er zit trouwens over wat chips en de gpu zo’n velletje (koelplakband ofziets?). Over die van de gpu heb ik een klein beetje koelpasta gedaan, zodat het iets beter hecht aan de koeling.

Weet iemand wat ik hier fout doe? Of moet ik m dood verklaren?

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-12 19:45
Waarom heb je koelpasta op de GPU gedaan? Er zat dus wat plastic op de GPU en daar heb je wat koelpasta op gedaan?

Lijkt mij dat de GPU het begeven heeft of de inductor.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Verwijderd

Er zit trouwens over wat chips en de gpu zo’n velletje (koelplakband ofziets?). Over die van de gpu heb ik een klein beetje koelpasta gedaan, zodat het iets beter hecht aan de koeling.

dit kan inderdaad is waarschijnlijk grijs van kleur.

Weet iemand wat ik hier fout doe? Of moet ik m dood verklaren?
ik denk dat je de notebook niet gioed hebt inelkaar gezet, neem maar van mij aan dat een klein foutje fataal is.
of je hem dood moet verklaren, ik zou hem nog een keertje voorzichtig uitelkaar halen en kijken waar de fout zit.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reply...

Ik heb m al eens een paar keer uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet... Geen resultaat...
Wel heb ik een paar keer gehad dat ik na het uitzetten (op uitknop drukken) dat de scherm heel even flikkert...

Isset trouwens belangrijk om te kijken hoe ver ik de schroefjes in moet draaien van de koeling? Ik heb zowel losjes als goed vast geprobeerd....

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2009 10:28 ]

Verwijderd

Je moet de schroeven niet te strak aandraaien, maar ook niet te los mag niets losliggen is de notebook.

Net wat eldariel zegt ik snap niet dat je koelpasta gebruikt dat is zowiezo onverstandig.
Als de notebook zo warm wordt kun je het ook eens proberen met een update van de bios.

Als een bios update niet help dan vrees ik dan de VGA kaart het heeft begeven.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik hier trouwens dan nog wat aan doen? want voordat ik m uit elkaar ging halen, deedtie het nog

• mats
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-12 13:57
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 09:38:
Beetje stof weggehaald met stofzuiger.
Ik weet niet hoor, maar volgens mij is dat ook niet echt heel goed voor een laptop :/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alleen op bij de koeling en op de plek v/d processor heel zachtjes stof weggezogen

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:44
check voor de zekerheid even of het geheugen nog goed is.
Probeer even (als dit het geval is) om 1 van de twee reepjes geheugen er in te laten en test zo allebei (ervan uitgaande dat je twee geheugen sloten hebt) de sloten.

Ik heb namelijk zo een laptop gekregen, zelfde probleem, kwam geen beeld, leek wel aan te gaan. Uiteindelijk bleek 1 van de geheugen sloten kapot te zijn en zodra je hier geheugen in stopte kreeg je dus geen beeld.

Verwijderd

Weet je wat het probleem is als je een notebook uitelkaar haalt voor de eerste keer, dan ben ik bijna 99% zeker dat hij weer verkeerd wordt inelkaar gezet.

Ik heb nu ongeveer honderden notebook uitelkaar gehaalt en weer in mekaar gezet.
Het is gewoon niet makkelijk, vooral als je het voor het eerst doet.

Meer tips heb ik niet omdat hij het voor het uitelkaar halen het nog deed.
Je had je even iets eerder moeten melden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had bij het uit elkaar halen niet aan de werkgeheugen gezeten...

En bovendien heb ik weleens eerder pasta ververst....

Verwijderd

Pasta verversen op een CPU of VGA kaart van het moederbord is zowiezo onverstandig.

Het ligt waarschijnlijk ook niet aan het geheugen maar probeer het maar eens je weet maar nooit.

Verwijderd

Topicstarter
Maar de oude pasta was inderdaad helemaal verhard.. Dus was het toch wel nodig?
Dus als het niet aan de werkgeheugen ligt is de gpu dood?

Verwijderd

Ik zou gewoon maar even je werkgeheugen proberen, mocht dat niet werken dan is het toch de grafische kaart vrees ik.

Maar je kunt altijd nog een keertje kijken naar een andere notebook, er zijn genoeg andere merken wat mooie goedkope notebooks maakt.

• krijn1985
heb je al een extern scherm geprobeerd? Misschien is de kabel naar je scherm wel stuk/niet goed aangesloten.

(moet eerlijk zeggen dat ik weinig ervaring heb met het "maken" van laptops, maar dit zijn ideeen die bij mij opkomen.)

[ Voor 5% gewijzigd door krijn1985 op 08-12-2009 12:07 ]

Verwijderd

Dat zou inderdaad ook nog kunnen.
Kijk even naar de inverter kabel of je die goed genoeg heb terug geplaats.

Misschien is er wel een pinnetje verbogen waar je de kabel in moet drukken aan het moederbord.
Dat is ook iets wat vrij snel kan gebeuren.

Maar even een vraag start de notebook uberhaupt wel op of is hij compleet dood?

• krijn1985
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 09:38:
Maar hij gaat niet meer aan! Ik start m op, dan zie je de scherm heel vaagjes even oplichten. De koelingfan draait even, en gaat dan heel zachtjes verder. Verder krijg ik niks meer te zien, hoelang ik ook wacht. Ik heb geprobeerd om alle stappen opnieuw te doen, zonder resultaat.
Lijkt erop dat hij dus nog wel wat doet. Zoiets deed mijn gekregen laptop ook en deze heb ik dus gefixed door een geheugen reepje uit het kapotte slot te halen.

Verwijderd

Ja het zou kunnen dat hij het doen na het checken van de memory.
Maar hij heeft problemen gekregen na het uitelkaar halen van zijn notebook.

Ik heb al zoveel notebook gerepareerd in mijn leven dat ik weet als mensen die notebooks uitelkaar halen en eigenlijk dat normaal nooit doen.
De notebook weer verkeerd inelkaar zetten dat heb ik enorm veel gezien.
Het lijkt makkelijk maar dat is het niet.
Zitten aardig wat verschillende schroeven in en aardig wat onderdelen bij sommige modellen.

Ik denk dat hij met het inelkaar zetten een fout heeft gemaakt

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden.

Allereerst heb ik niet zo heel veel dingen eraf gehaald. Op volgorde is dit:
- schroeven
- touchpad
- toetsenbord
- plaat onder toetsenbord
- hdd
- koelblok
- processor

Toen alles 'schoongemaakt' en in omgekeerde volgorde in elkaar gezet...
Ik weet niet of het mag hier.. maar anders kan ik de link geven naar de handleiding die ik had gebruikt.

Maar wat ie nu doet bij het opstarten is het volgende:
koeling hoor je de eerste paar seconden gewoon normaal draaien, daarna hoor je m opeens zachter draaien en scherm blijft heel de tijd zwart..

Verwijderd

Nou hoe ik dit lees heb je aardig wat uitelkaar gehaald.

Mijn mening blijft toch het zelfde dat hij kapot is en niet meer klaar kan.
Of je moet geld voor jou MSI willen neer leggen en een nieuw moederbord erin laten plaatsen.

Ik zelf zal het niet doen gewoon even rond kijken en een nieuwe notebook aanschaffen met meer garantie.
En geen notebooks meer uitelkaar halen gewoon aan mensen overlaten die het dagelijks doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 12:46:
Bedankt voor de antwoorden.

Allereerst heb ik niet zo heel veel dingen eraf gehaald. Op volgorde is dit:
- schroeven
- touchpad
- toetsenbord
- plaat onder toetsenbord
- hdd
- koelblok
- processor

Toen alles 'schoongemaakt' en in omgekeerde volgorde in elkaar gezet...
Ik weet niet of het mag hier.. maar anders kan ik de link geven naar de handleiding die ik had gebruikt.

Maar wat ie nu doet bij het opstarten is het volgende:
koeling hoor je de eerste paar seconden gewoon normaal draaien, daarna hoor je m opeens zachter draaien en scherm blijft heel de tijd zwart..
Wat vaak vergeten wordt is dat die hardware componenten erg snel defect gaan. Aangezien je zelf vaak statisch geladen bent en dan zo de componenten aanraakt kunnen ze al kapot gaan.
99% van de [de-]assemblages worden gedaan zonder ESD bandje "Electro Static Discharge"
Heb zelf vaak zat gehad dat bijv ram geheugen kapot gaat door het te assembleren op bijv vloerbedekking etc

Hoe heb je het zelf precies gedaan, waar heb je de componenten neer gelegd toen je ze er uit haalde

- Hoor je nog wel een piepje als je de laptop aanzet of ook helemaal niet ? [ heb je het wel ooit gehoord toen die het nog deed ?]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gewoon op een houten tafel uit elkaar gehaald. En ik heb nog nooit een piepje gehoord bij het opstarten

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 13:57:
Ik heb het gewoon op een houten tafel uit elkaar gehaald. En ik heb nog nooit een piepje gehoord bij het opstarten
En hoeveel koelpasta heb je er opgedaan ? [ter grote van rijstkorrel is meer dan voldoende]

Ik denk wat andere ookal zeiden dat er iets is met de GPU. is, geen idee bij een laptop of daar uberhaubt koelpasta op moet.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb eigenlijk best wel veel koelpasta erop gedaan... moet ik eerlijk zeggen...

Op de gpu zit wel zo'n plakstrip...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 14:00:
[...]

En hoeveel koelpasta heb je er opgedaan ? [ter grote van rijstkorrel is meer dan voldoende]

Ik denk wat andere ookal zeiden dat er iets is met de GPU. is, geen idee bij een laptop of daar uberhaubt koelpasta op moet.
Ik weet wel zeker dat je daar geen koelpasta moet doen, dat is een oude methode en geen goeie.
En inderdaad een klein beetje is al voldoende liever helemaal niet.

Laten we er maar gewoon vanuit gaan dat de Notebook End Of life is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 14:03:
ik heb eigenlijk best wel veel koelpasta erop gedaan... moet ik eerlijk zeggen...

Op de gpu zit wel zo'n plakstrip...
Ja daar kan eventueel ook het probleem ontstaan, als je erg veel koelpast er opdoet. en vervolgens de koeler van de processor er weer opdrukt [zit er namelijk erg stevig op] dan krijg je dat de koelpasta er misschien langs gaat lopen/ rond spetterd.

Nu ben ik zelf niet zo'n laptop expert omdat ik bijna die nooit opendraai, omdat daar meestal weinig te redden/repareren valt als er iets defect is. Dus weet ik niet hoe de contrustie precies is, maar zal vast niet veel verschillen met een pc.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2009 14:06 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:45

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Klein vraagje, welke GPU heb je onboard? Als het een GPU uit de Nvidia G84, G86 en G92 serie is dan is deze gestorven aan een produktie fout. (jij hebt dezelfde symptomen) Op deze GPU wordt extra garantie gegeven vanwege deze produktie fout. Heb je bijvoorbeeld een 8400 of 8600 serie die vallen onder de genoemde GPU's neem dan contact op met MSI of jouw leverancier.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 14:05:
[...]

Nu ben ik zelf niet zo'n laptop expert omdat ik bijna die nooit opendraai, omdat daar meestal weinig te redden/repareren valt als er iets defect is. Dus weet ik niet hoe de contrustie precies is, maar zal vast niet veel verschillen met een pc.
Het is een aardig groot verschil tussen een PC en Laptop.
Onderdelen zijn kleiner en heel wat meer schroeven.

Hij heeft zeker teveel koelpasta gebruikt, maar ja het is toch al te laat denk niet dat hij nog te redden valt.

Verwijderd

_Dune_ schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 14:09:
Klein vraagje, welke GPU heb je onboard? Als het een GPU uit de Nvidia G84, G86 en G92 serie is dan is deze gestorven aan een produktie fout. (jij hebt dezelfde symptomen) Op deze GPU wordt extra garantie gegeven vanwege deze produktie fout. Heb je bijvoorbeeld een 8400 of 8600 serie die vallen onder de genoemde GPU's neem dan contact op met MSI of jouw leverancier.
Ik denk dat deze erin zit misschien heb ik het verkeerd.
ATI Radeon Xpress 200M

Verwijderd

_Dune_ schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 14:09:... neem dan contact op met MSI of jouw leverancier.
Hmm, als je er zelf aan gesleuteld hebt vrees ik dat je zal kunnen fluiten naar garantie.

Verwijderd

Topicstarter
End of life? Maarja.. k bedoel.. fan draait nog wel? En k zie dat er wel stroom gaat naar de scherm toe

en zalk m anders langs een computerzaak brengen? onderzoekskosten rond de 60 euro... waard of niet?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2009 20:31 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 20:18:
End of life? Maarja.. k bedoel.. fan draait nog wel? En k zie dat er wel stroom gaat naar de scherm toe

en zalk m anders langs een computerzaak brengen? onderzoekskosten rond de 60 euro... waard of niet?
Als je hem langs een computerzaak doet weet je tenminste wat het probleem is. Daarna zie je wel als het de kosten waard zijn om hem te laten herstellen. En...

dan kan je deze post afsluiten met een antwoord op dit probleem. }:O

Verwijderd

Topicstarter
Als ik m langsbreng kost het me al 60 euro... zonder dat er iets gemaakt is....
Vind ik een beetje zonde van me geld alstie sure dead is....

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 00:45:
Als ik m langsbreng kost het me al 60 euro... zonder dat er iets gemaakt is....
Vind ik een beetje zonde van me geld alstie sure dead is....
Ik heb hier niemand horen zeggen dat hij sure dead is, dat weet je maar door een analyse van de verdeler.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 02:17:
[...]

Ik heb hier niemand horen zeggen dat hij sure dead is, dat weet je maar door een analyse van de verdeler.
Zo'n computerzaak is heel simpel met zo een geval:

Gaat niet aan, kijken even snel, concluderen dat moederbord kapot is. [zeggen ze bijna altijd]

En dan vragen ze 15 euro per kwartier onderzoek. En dan kun je kiezen:

- 45 euro betalen [ongeveer] voor de analyse.
- Moedebord laten vervangen, maar dit raden ze altijd af omdat het duur is [en het vaak niet eens kunnen]

Verwijderd

Inderdaad ik ben het helemaal met je eens je betaald er geld voor.
En wat voor antwoord krijg die wij je ook al hebben gegeven.

Hier kost het geen geld maar daar in de winkel wel.
De keuze is aan jou.

Als je denkt dat je notebook het nog waard is om te laten repareren dan moet je hem opsturen naar MSI repair center.

Als je het niet waard vind lekker even rustig kijken en een nieuwe notebook aanschaffen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal... Ik heb inmiddels een andere laptop gekocht....

Case closed heheheh

Verwijderd

Wat voor eentje heb je aangeschaft ben alleen maar even nieuwschierig.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2009 @ 09:30:
Wat voor eentje heb je aangeschaft ben alleen maar even nieuwschierig.
Een hele simpele:
acer aspire 1810T-352G16N

Maarre.. gelijk een vraagje daarover.... Tis een Single core geloof ik.. En het schijnt dat multitasking niet goed te doen was... Dus ik kan niet muziek luisteren en words draaien? Of surfen (i-net spelletje spelen etc.) en filmpje kijken tegelijk?

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12 08:09
Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2009 @ 11:39:
[...]

Een hele simpele:

Maarre.. gelijk een vraagje daarover.... Tis een Single core geloof ik.. En het schijnt dat multitasking niet goed te doen was... Dus ik kan niet muziek luisteren en words draaien? Of surfen (i-net spelletje spelen etc.) en filmpje kijken tegelijk?
Kan gewoon, zolang je niet over-the-top gaat, moet alles goed zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2009 @ 11:39:
[...]

Een hele simpele:

Zolang het geen zwaardere applicaties zijn moet het goed kunnen.

Standaard kantoorapplicaties kun je makkelijk tegelijk draaien:

Surfen
Simpele Flash game
Filmpje kijken [YouTube etc]
Office programma's

komt helemaal goed ;)
Pagina: 1