Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:45
Ik zit hier met een klein dilemma. Het gaat om het berekenen van de overdrachtsbelasting.

Volgens de Belastingdienst is de te betalen overdrachtsbelasting E28.075. Maar hoe komt men hieraan?

Het huis is verkocht voor E500.000 v.o.n. De kosten van de notaris (incl. kadastrale kosten en btw), bedragen E4.000. De courtage van de makelaar is E9358.

Belastingdienst: " U betaalt 6% van de koopsom plus de lasten die u betaalde toen u de onroerende zaak kocht". De kosten die erbij komen (resp. E4000 en E9358) tel ik op bij E500.000 excl. BTW = E12.157,86 + E500.000 = E512.158. Dit maal 6% = E30.7230.

Ik kom dus niet aan de E28.075. Iemand een idee waar ik de plank mis sla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:54

Dido

heforshe

Ik denk dat je die makelaarskosten sowieso niet mee moet rekenen, en ik zie even niet wat je met die BTW aan het goochelen bent.

Vraagje: Koop je, of verkoop jij dit huis?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:48

Matis

Rubber Rocket

Dido schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 09:11:
Ik denk dat je die makelaarskosten sowieso niet mee moet rekenen, en ik zie even niet wat je met die BTW aan het goochelen bent.

Vraagje: Koop je, of verkoop jij dit huis?
Ik neem aan kopen, gezien het V.O.N. is, maar volgens mij berekent TS nu belasting over belasting.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-06 00:50
De term V.O.N. (vrij op naam) wordt meestal gebruikt bij nieuwbouw, wanneer er geen sprake is van overdrachtsbelasting. Maar je kunt ook bestaande bouw verkopen V.O.N. In dat geval neemt de verkoper de kosten en lasten van het transport op zich. Dit zijn de notariskosten voor de akte van transport, de kadastrale leges, de BTW over deze kosten en last but not least de overdrachtsbelasting.

Makelaarskosten vallen niet onder transportkosten / kosten koper. (Als een huis K.K. wordt verkocht, liggen deze kosten immers ook bij de verkoper en worden niet doorberekend).

De verkoopprijs van het huis excl notariskosten = 496000, inclusief 6% overdrachtsbelasting. Delen met 1.06 geeft de volgende getallen

Prijs KK: 467.925
overdrachtsbelasting 6%: 28.075
notariskosten: 4.000
-------------------------------+
Prijs V.O.N.: 500.000

Imho heeft de belastingdienst dus helemaal gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:54

Dido

heforshe

/ ik was inderdaad na wat "naar het antwoord toerekenen" tot dezelfde conclusie gekomen als t_captain.

(ik had in eerste instantie e v.o.n. over het hoofd gezien :P )

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:45
Hey, dat is wel een hele goeie uitleg t_captain! Zo had ik het nog niet bekeken. Ik had gedacht dat de notariskosten excl. BTW berekend moesten worden, nu betaal je dubbelop belasting 8)7

Maar dank voor de berekening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-06 00:50
Ad Hox schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 09:18:
Hey, dat is wel een hele goeie uitleg t_captain! Zo had ik het nog niet bekeken. Ik had gedacht dat de notariskosten excl. BTW berekend moesten worden, nu betaal je dubbelop belasting 8)7

Maar dank voor de berekening!
Ter geruststelling: je betaalt geen belasting op belasting :)

Voor belasting zijn er vier posten:
- (1) kale prijs van het huis 467.925, daarover betaal je overdrachtsbelasting a 28.075 (6%). Maar geen BTW.
- (2) notariskosten: daarover betaal je BTW (19%), maar weer geen overdrachtsbelasting.
- (4) kadastrale rechten belast: BTW a 19%, geen overdrachtsbelasting.
- (3) kadastrale rechten onbelast. Geen BTW en geen overdrachtsbelasting.
Pagina: 1