Toon posts:

[HOWTO] Draadloze router als Access Point vraagje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor het opzetten van howto's! Deze info is soms heel moeilijk te vinden op internet.

Ik heb deze howto gevolgd: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1260465// om een wireless router als access point op te zetten.

Ik krijg alleen punt 6 niet voor elkaar. Ik weet namelijk de DHCP range van de modem/router/switch niet. Is er een manier om deze uit te kunnen zoeken zodat ik weet welk ip adres ik dien toe te kennen aan m'n wireless modem?

Ik kan, na een reset, met de volgende netwerk instellingen op mijn computer verbinding maken met het internet via mijn wireless router. Dit lukt helaas maar met 1 computer tegelijk vanwege het vaste ip adres en we willen juist graag meerdere computers tegelijkertijd gebruiken. Automatisch ip adres verkrijgen geeft wel verbinding met mijn wireless router maar niet met internet via de modem/router/switch:

ip adress: 10.70.16.107
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway:10.70.16.1
Preferred DNS: 202.146.255.3
Alternate DNS: 202.146.255.5

DHCP staat nu dus nog enabled (deze disable ik later bij punt 5), en fabrieksinstellingen gelden: 192.168.1.1 om de wireless router setup te bereiken wanneer deze niet verbonden is met de modem/router/switch.

Voor de volledigheid; Ik gebruik een linksys WAG54G2 als wireless router. We hebben van de beheerder met 10.70.16.107 als ip toegang gekregen tot de modem/router/switch.

Tot voor kort kon ik handmatig andere ip adressen (10.70.16.108, 10.70.16.109 etc.) toekennen aan de computers achter de wireless router maar volgens mij heeft de netwerkbeheerder dit uitgezet omdat dit andere gebruikers van het netwerk gooide volgens hem. Dit lukt namelijk niet meer. De netwerkbeheerder kan geen engels en is ervan overtuigd dat ik een switch nodig heb om een netwerk op te zetten. Wij willen echter graag gebruik maken van een wireless netwerk en zijn er van overtuigd dat dit met de huidige router mogelijk moet zijn.

Klein detail dat misschien kan helpen: Mijn router heeft naast DHCP enable/disable ook de mogelijkheid tot DHCP relay. Hierbij dient ook een ip adres te worden ingevuld. Misschien kan dit zelfs een makkelijkere oplossing geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:20

arie_papa

Running on Ubuntu

Hmm, een heel verhaal, maar uiteindelijk weet je dus niet welke DHCP range in de hoofdrouter zit?

Kan op zich niet veel kwaad, zolang je maar zeker weet dat het ip adres niet in gebruik is binnen het netwerk.
Ik zou bijvoorbeeld eens 10.70.16.254 pingen en kijken of die in gebruik is. Zoniet, dan kun je dat adres waarschijnlijk wel gebruiken.
Normaal werkt een DHCP server met een start adres (bijv 10.70.16.100) en een range (bijv 50 = 100 t/m 149)
Ik weet natuurlijk niet hoe groot het netwerk is waar jij in zit, maar aangezien 254 het laatste bruikbare adres is, zul je die redelijk veilig kunnen gebruiken.
Overigens, je doet dit buiten de netwerkbeheerder om? Als het bedrijfsmatig is, dan zal hij niet blij zijn met gehobby, maar goed.

Oh, DHCP relay heb je niets aan. Die zorgt er alleen voor dat als je je router via WAN op het overige netwerk aansluit, dat je gebruik kan blijven maken van de DHCP server van het hoofdnetwerk.

Als je je router op LAN aansluit, zorg er iig voor dat je de DHCP server op je eigen router UIT hebt staan.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een adsl modem router schijnt dus niet aangesloten te kunnen worden op een netwerkaansluiting zonder vaste ip adressen te moeten toewijzen. Aangezien de beheerder niet van plan was meer dan 1 adres toe te wijzen heb ik een nieuwe router moeten aanschaffen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:22

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Even voor de duidelijkheid:
Je zit in een gebouw waar iemand anders dan jijzelf de centrale modem/router beheert. Jij hebt één aansluiting tot je beschikking en één adres: 10.70.16.107. In feite is die centrale beheerder dus jouw internetprovider en 10.70.16.107 is jouw externe adres.

Op die aansluiting wil jij nu een apparaat aansluiten zodat je met meerdere PC's (draadloos) het netwerk/internet op kan, via die ene aansluiting.

Aangezien je van de centrale beheerder maar één IP adres krijgt, zul je daar daadwerkelijk een router moeten gebruiken. Een switch/accespoint (of een router die als zodanig functioneert, zoals beschreven in de HOWTO) heeft daar geen nut, aangezien je met meerdere PC's gebruik wilt maken van één IP "aansluiting".

Die WAG54G2 is geen router, maar een ADSL gateway (modem/router) en kan je dus niet gebruiken, maar als ik je laatste reactie goed lees heb je dat inmiddels zelf ook door en heb je nu gewoon een router aangeschaft en die als router aangesloten?

Waarmee je probleem nu dus ook is opgelost?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De beschrijving hierboven is correct.

Het antwoord is ja en nee. Ja in de zin dat de nieuwe router zou moeten werken. Automatische herkenning van het ip adres werkt echter nog niet, waardoor ik op de nieuwe router nog geen verbinding heb en ik dus nog steeds de oude adsl modem/router gebruik. Dit laat ik morgen aan de beheerder over om van de problemen af te zijn. (Ik ga daarna zelf wel uitzoeken waarom dit niet werkt.)

Wat ik niet snap, is waarom bij het adsl model, de router functies niet uitgebreid zijn naar de lan uitgangen. Hierdoor zou de WAG54G2 veel functioneler en veelzijdiger zijn. Met handmatige ip toewijzing was het tot wel mogelijk meerdere gebruikers aan te sluiten op de adsl modem/router. Mijn idee was dus dat dit automatisch ook mogelijk zou moeten kunnen zijn. Blijkbaar is dit dus niet ingebouwd. (wat wel zou moeten kunnen.)

Ik heb nu dus samengevat wel een gewone router aangeschaft, maar deze functioneert nog niet. Ik wacht de beheerder's poging af voordat ik zelf weer ga knutselen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:22

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Volgens mij moet je die nieuwe router gewoon zo instellen dat hij aan de WAN kant het IP heeft wat je van je beheerder hebt gekregen: 10.70.16.107

En dan je systemen via LAN/WLAN aansluiten en zorgen dat je router zelf adressen uitdeelt voor jouw eigen netwerkje.

De reden dat het met handmatige toewijzing wel werkte is dat je die WAG54G2 enkel als switch/accesspoint gebruikte. Jou systemen zitten dan dus niet in een eigen netwerkje, maar gewoon in het netwerk wat door de beheerder is opgezet en dus moeten ze ook IP adressen hebben binnen dat netwerk. Die IP adressen kunnen alleen worden uitgedeeld door de beheerder (handmatig) of automatisch door de centrale modem/router die hij beheert, maar dat laatste was schijnbaar niet het geval.

Wat je precies wilt bereiken met router functies op de LAN uitgangen snap ik niet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1