SATA schijf start niet met SATA kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik zit met een raadsel. Ik heb een oude SATA schijf van mijn tante in een oude computer van mijzelf gebouwd. De HDD wordt alleen niet herkend in de bios. Als ik de HDD aanraak voel ik hem ook niet spinnen. Echter wanneer ik de SATA kabel los koppel van de HDD en de computer start dan voel ik de HDD wel spinnen.

Op het moederbord heb ik 2 soorten SATA aansluitingen. De normale en de RAID. Op de normale doet hij dus niks en op de RAID aansluiting begint hij ook te spinnen maar geeft de bios nog steeds geen schijf aan.

Hiervoor heb ik een zelfde soort HDD gehad en die werkte prima op de normale SATA aansluiting. De schijf die ik er nu op wil aansluiten heeft wel gewerkt in een andere computer.

Iemand enig idee waarom de HDD niet wil spinnen met een aangesloten SATA kabel? In de bios is de SATA BOOT optie wel enabled.

Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 16:19
Vaag probleem. Heb je al een andere SATA kabel geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Topicstarter
Ik heb 4 sata kabels geprobeerd. Vind het ook een vaag probleem. Alleen met stroom kabel spint de hdd wel en met een sata kabel erbij gebeurd er niks. Nog nooit meegemaakt. Dacht eerst dat ik een verkeerde aansluiting heb gemaakt of dat er iets in de bios niet goed staat, maar kan niks ontdekken.

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Topicstarter
Nieuwe update:

Op het moederbord (ASUS A8V) zitten 2 SATA aansluiten en 2 SATA RAID aansluiten. Als ik hem aansluit op de SATA RAID dan begint de HDD wel te spinnen. Het lijkt er dus op dat de 2 normale SATA aansluitingen kapot zijn.

Nu heb ik in de bios de onboard promise controller enabled.
De operation mode gezet op: onboard IDE... in plaats van de RAID optie.

Screenshot: http://www.driverheaven.net/reviews/asusA8V/A8Vbios/bios%20009.jpg

Dit is een screenshot die ik op internet heb gevonden. Zo ziet de bios er uit. De onchip SATA BOOTROM staat wel enabled bij mij.

Als ik nu Windows wil installeren dan moet ik extra drivers installeren voordat hij de HDD ziet. Moet ik nu de drivers van het moederbord pakken of speciale Promise controller drivers?

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
mickjuh schreef op donderdag 10 december 2009 @ 12:39:
Nieuwe update:

Op het moederbord (ASUS A8V) zitten 2 SATA aansluiten en 2 SATA RAID aansluiten. Als ik hem aansluit op de SATA RAID dan begint de HDD wel te spinnen. Het lijkt er dus op dat de 2 normale SATA aansluitingen kapot zijn.

Nu heb ik in de bios de onboard promise controller enabled.
De operation mode gezet op: onboard IDE... in plaats van de RAID optie.

Screenshot: http://www.driverheaven.net/reviews/asusA8V/A8Vbios/bios%20009.jpg

Dit is een screenshot die ik op internet heb gevonden. Zo ziet de bios er uit. De onchip SATA BOOTROM staat wel enabled bij mij.

Als ik nu Windows wil installeren dan moet ik extra drivers installeren voordat hij de HDD ziet. Moet ik nu de drivers van het moederbord pakken of speciale Promise controller drivers?
volgens mij als je ide mode draait heb je geen drivers nodig,alleen bij raid of ahci heb je driver van promise nodig

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• Towser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:07

Towser

ondertitel

Ik heb hetzelfde bord in mijn server zitten, ook de 'gewone' poorten kapot....

Volgens mij heb ik toen de drivers van promise erop gezet bij het installeren van xp, kwestie van proberen denk ik. (bij mij was het wel even gezeur, maar kreeg het wel werkend) Het is niet mogelijk om ze zonder extra drivers te gebruiken, dat lukte mij in ieder geval niet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die poorten hoeven niet daadwerkelijk kapot te zijn. Probeer je schijf eens te forceren naar S-ATA 150, dat wil op dit soort oude chipjes nog wel eens werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Topicstarter
Dur3x schreef op donderdag 10 december 2009 @ 21:22:
Volgens mij heb ik toen de drivers van promise erop gezet bij het installeren van xp, kwestie van proberen denk ik. (bij mij was het wel even gezeur, maar kreeg het wel werkend) Het is niet mogelijk om ze zonder extra drivers te gebruiken, dat lukte mij in ieder geval niet.
Klopt, zowel XP als W7 zien de HD niet. Voor XP kan ik de drivers alleen via diskette aanleveren of niet?
TERW_DAN schreef op donderdag 10 december 2009 @ 21:24:
Die poorten hoeven niet daadwerkelijk kapot te zijn. Probeer je schijf eens te forceren naar S-ATA 150, dat wil op dit soort oude chipjes nog wel eens werken.
Nu je het zegt. Kan me nog herinneren dat ik lange tijd geleden mijn HD ook terug heb geschroeft naar S-ATA 150. Dat is met een jumper plaatsen op de HD of niet?

Bedankt voor de tips zo ver. Ga het vanavond als ik thuis ben direct proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Anders zou je nog voor een Promise SATA insteek kaartje kunnen kijken. Zo heb ik dit ook altijd gedaan in mn servertje want dan kan je makkelijk van moederbord wisselen met behoud van installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 10 december 2009 @ 21:24:
Dit was hem inderdaad. Heb jumper naar S-ATA 150 gezet en het works like a charm. Hij werkt nu via de normale SATA aansluitingen. Ben nu bezig met installatie.

Bedankt voor de tips allemaal! :)

Mag een slotje op nu.
Pagina: 1