C# : CRC32 code te langzaam. _mm_crc32_u8 intrinsics ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Ik heb een C# app waarin ik de de CRC32 calculatie-code wil optimizen, die kost me te veel tijd.
De huidige code is gewoon de standaard 2-xor-1-and-en-een-table-lookup versie in native C#.

Ik zie dat met Visual Studio 2010 / .NET 4.0 er intrinsics bijgekomen zijn voor het berekenen van CRCs :
_mm_crc32_u8
_mm_crc32_u16
_mm_crc32_u32
_mm_crc32_u64

Leuk en aardig, maar met C# heb ik hier weinig aan, daarmee kan ik geen intrinsics gebruiken.
En als ik ze wrap in C++ en gebruik via pInvoke heb ik daar weer de overhead van (marshallen van de parameters van managed naar unmanaged geheugen, stack constructen).

Heeft iemand een slim idee om een CRC32 sneller te krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

De volledige CRC berekenen in C++ en enkel het resultaat terugsturen naar C# lijkt me een goede manier.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:43
LDenninger schreef op maandag 07 december 2009 @ 16:10:
Waarom is die table-lookup zo langzaam in C#?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
Snake schreef op maandag 07 december 2009 @ 16:11:
De volledige CRC berekenen in C++ en enkel het resultaat terugsturen naar C# lijkt me een goede manier.
Het probleem is dat de CRC's berekend worden over niet-al-te-grote blokken.
't is dus niet 1 blok data van 800MB waar een CRC32 over moet worden berekend,
eerder een boel kleine... En ik decode ze liever direct als ik ze binnen krijg, ipv. wachten tot ik er een boel heb en dan een boel kleine blokken naar een C++ CRC32 doorpasen... Maar misschien zal dat toch maar moeten.

[ Voor 19% gewijzigd door LDenninger op 07-12-2009 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
farlane schreef op maandag 07 december 2009 @ 16:14:
[...]

Waarom is die table-lookup zo langzaam in C#?
Als je 'm niet 'fixed' en unsafe benadert gaat ie elke keer checken of de index niet out of bounds is.
Maar daar valt dus makkelijk onder uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
En als ik ze wrap in C++ en gebruik via pInvoke heb ik daar weer de overhead van (marshallen van de parameters van managed naar unmanaged geheugen, stack constructen).
Ik ken de details van de .NET implementatie niet, maar hierbij twee vragen:
  1. Is je programma traag omdat je grote blokken data wil CRCen, of omdat je véél kleine blokken CRCt?
    Inmiddels beantwoord; kleine blokken dus. Maar wat is klein precies?
  2. Worden bij het marshallen arrays gekopieerd/verplaatst?
Als het antwoord op de eerste vraag "grote bokken" is en op de tweede "nee", dan lijkt me dat de overhead van het aanroepen van de C++ code wel mee moet vallen. Wellicht kostbaarder dan een call naar managed code, maar zolang er maar genoeg data verwerkt wordt is de call overhead waarschijnlijk te verwaarlozen.

Kun je bovendien niet ook (unmanaged) .NET code schrijven met C++? Lijkt me dat marshalling dan niet aan de orde is? Is dat geen optie?

[ Voor 3% gewijzigd door Soultaker op 07-12-2009 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
LDenninger schreef op maandag 07 december 2009 @ 16:17:
Als je 'm niet 'fixed' en unsafe benadert gaat ie elke keer checken of de index niet out of bounds is.
Maar daar valt dus makkelijk onder uit te komen.
Dus zelfs als je 'em fixed en unsafe maakt is de implementatie te langzaam?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
Hmm, ik had me verkeken op de _mm_crc32_u8 intrinsics,
die doen enkel CRC32-C, da's niet de polynoom die ik nodig heb.

Dan hoeft het pInvoken ook niet meer, ik betwijfel of een 'simpele' C++ implementatie sneller is dan een C# implementatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
LDenninger schreef op maandag 07 december 2009 @ 16:25:
Dan hoeft het pInvoken ook niet meer, ik betwijfel of een 'simpele' C++ implementatie sneller is dan een C# implementatie.
Daar probeerde ik eigenlijk ook achter te komen... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
farlane schreef op maandag 07 december 2009 @ 16:25:
[...]

Dus zelfs als je 'em fixed en unsafe maakt is de implementatie te langzaam?
"te langzaam" is subjectief natuurlijk :)
Als ik met Ants profile en ik zie dat 10% van mijn tijd in de CRC32-berekening zit wil ik die gewoon sneller hebben als dat kan ;)

Ik had me verkeken op die nieuwe VS2010 intrinsics, het had wel erg leuk geweest als 't mogelijk was om m'n crc32-berekening daar supersnel mee te doen :)

[ Voor 17% gewijzigd door LDenninger op 07-12-2009 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Nu online
Nou ja, 10%... vind ik persoonlijk nog niet echt boeiend. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
Soultaker schreef op maandag 07 december 2009 @ 16:29:
Nou ja, 10%... vind ik persoonlijk nog niet echt boeiend. ;)
Dat zeg ik, "te langzaam" is subjectief ;)

Edit: voor het geval iemand anders dit ooit leest omdat ie z'n crc32 sneller wil hebben,
ik ga nu dit eens proberen : http://guru.multimedia.cx/fast-crc/

[ Voor 25% gewijzigd door LDenninger op 07-12-2009 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Nu online
Als je ook je bevindingen post, zou dat helemaal super zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Deze vraag lijkt overigens verdacht veel op deze :D

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Ik heb een C# app waarin ik de de CRC32 calculatie-code wil optimizen, die kost me te veel tijd.
De huidige code is gewoon de standaard 2-xor-1-and-en-een-table-lookup versie in native C#.

Ik zie dat met Visual Studio 2010 / .NET 4.0 er intrinsics bijgekomen zijn voor het berekenen van CRCs :
_mm_crc32_u8
_mm_crc32_u16
_mm_crc32_u32
_mm_crc32_u64

Leuk en aardig, maar met C# heb ik hier weinig aan, daarmee kan ik geen intrinsics gebruiken.

Multithreaded maken?

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Welk probleem bedoelde je met van managed naar unmanaged geheugen? byte[] is gewoon blittable. :)

Ik denk trouwens dat met managed c# boundschecking nog wel eens relatief veel tijd kan gaan kosten met die laatste implementatie. En het is nog de vraag of je niet gewoon de optimizer in de weg zit als je de boel buiten VS en andere debuggers/profilers runt. Zeker als je om kleine blokjes gaat, die je af en toe crc't, vraag ik me af wat sneller gaat zijn (cache misses zijn duur).

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2023

MLM

aka Zolo

intrinsics zijn wel architecture dependant natuurlijk. de crc intrinsics specifiek zijn SSE4.2, aka, alleen supported op nehalem (core i7) en nieuwer. ik weet niet wat de doelgroep van je applicatie is maar uitgaan van SSE4 support is niet echt een aanrader als je normale desktopgebruikers onder je doelgroep wilt rekenen.

wat is de gemiddelde grootte van de buffer waarover je CRC wilt berekenen?

-niks-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 14:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

LDenninger schreef op maandag 07 december 2009 @ 16:25:
Hmm, ik had me verkeken op de _mm_crc32_u8 intrinsics,
die doen enkel CRC32-C, da's niet de polynoom die ik nodig heb.
;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Hoeveel sneller zou een instrinsic zijn tov een versie met een lookup table vraag ik me af. ( Als het wel de goede polynoom zou zijn )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 14:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

De instructie zal zelf ook wel geïmplementeerd zijn met een on-die LUT, en daarop heb je vervolgens gegarandeerd nooit cache misses. En je hebt ook nog eens wat minder instruction overhead.

Overigens bestaan de betreffende intrinsics ook al in VS 2008.

[ Voor 15% gewijzigd door .oisyn op 08-12-2009 14:10 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Nu online
@Farlane:
Ik denk dat je met de intrinsic de look-up table in de processor hebt zitten en dat het daardoor wel aanzienlijk sneller is. Meta-argument: als het niet significant sneller zou zijn om dit in de processor te doen, had Intel die instructie waarschijnlijk niet aan de instructieset toegevoegd. (Behalve misschien om AMD te stangen. :P)

offtopic:
Wow, was ik echt een kwartier later met die reactie? Ik moet blijkbaar minder tabjes openen...

[ Voor 14% gewijzigd door Soultaker op 08-12-2009 14:25 ]

Pagina: 1