Harde schijf setup

Pagina: 1
Acties:

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-02 17:38
Ik zit de laatste tijd steeds in me gedachten met het volgende:

Ik ben een veel-downloader, dus ik gebruik redelijk wat opslagruimte in mijn pc. Nu heb een WD Essential Book 1TB als externe HD waar al mijn films en muziek op staan maar deze staat op 40 GB na vol.

Ik heb in mijn computer zelf een harde schijf van 640 GB zitten die ik uitsluitend gebruik voor tijdelijke opslag en installs.

Je zou kunnen zeggen, gooi overbodige troep weg van je externe schijf. Maar een muziekliefhebber weet dat dat niks wordt. Daarom wil ik misschien mijn harde schijven vervangen maar ik weet nog niet goed door wat.

Ik twijfel over het volgende:

Intern, 64 of 80 GB SSD schijf voor Windows 7 + 3 of 4 schijven van 1,5 TB Samsung EcoGreen (RAID0).
Extern, niks

of

Intern, WD Raptor 74 GB of een SSD van 64 of 80 GB voor Windows 7 + de schijf van 640 GB die ik al heb
Extern, een tweede schijf van WD erbij (2TB)

Mij lijkt de laatste op zich het beste want een externe is wel fijn als je pc het begeeft (ik spreek uit ervaring). Op de externe schijf dump ik dan al mijn muziek en films en andere downloads. Ik twijfel ook heel erg tussen WD Raptor of een SSD als boot schijf. Aangezien ik SSD nog een beetje aan de dure kant vind, maar ik denk dat het verschil met een raptor wel groot is??

Advies gevraagd!

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:32
Ik zou gaan voor de 80gb SSD voor windows 7. En die 4 x 1,5 TB. Maar is die 6TB alleen voor tijdelijk of voor opslag? Want anders zou ik die 4 x 1,5 TB in RAID 1 zetten.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:25

Smarron

The bend

Ik ben zelf toevallig bezig met jouw 1e optie. Ik heb nu een 60GB SSD en 1x 1.5TB (heeft een 1TB vervangen) schijf voor opslag. Daarnaast nu nog 3x 1TB schijven voor opslag, maar die worden tzt vervangen voor 1.5TB schijven.

Snelheid in de SSD, opslag in de 1.5TB's.

Prijstechnisch zijn de 1.5TB's aantrekkelijker dan de 2TB's.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

winux schreef op maandag 07 december 2009 @ 21:45:
Ik zou gaan voor de 80gb SSD voor windows 7. En die 4 x 1,5 TB. Maar is die 6TB alleen voor tijdelijk of voor opslag? Want anders zou ik die 4 x 1,5 TB in RAID 1 zetten.
Hoe wil jij met 4 hardeschijven een RAID1 set maken? :? RAID1 is een mirror set welke je maar met twee hardeschijven kunt maken. Wanneer je RAID0 bedoelt, een strip set, dan moet je wel heel zeker zijn dat het alleen vluchtige data is, aangezien je de kans op hardware failure wel erg vergroot en daarbij de kans op het verlies van potentieel 6TB aan data. :/

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Mandera schreef op maandag 07 december 2009 @ 15:25:
[...] veel-downloader[...] 1TB [...] op 40 GB na vol. [...] muziekliefhebber
Een muziekliefhebber koopt CD's, want met downloaden doe je afbreuk aan de kwaliteit óf aan de artiest (ik ben nog geen betaalde FLAC-downloads tegengekomen). Of wilde jij zeggen dat je zo van muziek houdt dat je 900 gig aan muziek luistert? Dan ben je heel wat jaartjes zoet...

Bedenk je eens hoe gehecht je aan de data bent. Als iets opnieuw te downloaden is, is het de moeite van backuppen of anderszins redundant opslaan niet waard, want dat kost tijd, geld en ruimte. Ben je wel gehecht aan je collectie en wil je er altijd over beschikken, dan zou ik RAID-5 overwegen. Dan moet je alleen niet allemaal schijven uit dezelfde serie kopen in geval van eventuele productiefoutjes. Nogal lullig als in één nacht al je schijven ermee kappen.

Meer uiteraard hier: RAID FAQ

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:32
_Dune_ schreef op maandag 07 december 2009 @ 23:34:
[...]

Hoe wil jij met 4 hardeschijven een RAID1 set maken? :? RAID1 is een mirror set welke je maar met twee hardeschijven kunt maken. Wanneer je RAID0 bedoelt, een strip set, dan moet je wel heel zeker zijn dat het alleen vluchtige data is, aangezien je de kans op hardware failure wel erg vergroot en daarbij de kans op het verlies van potentieel 6TB aan data. :/
Mijn excuses, ik bedoelde natuurlijk RAID 5 zoals hierboven al vermeld is.
Pagina: 1