Toon posts:

Ati X1900XT ligt op zijn sterfbed?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit even met het volgende, sinds een week moet ik mijn computer gemiddeld 5-7 keer opnieuw opstarten voor ik een input-signal krijg op mijn monitor. En met opnieuw opstarten bedoel ik de stroom er volledig afhalen of de aan/uit knop enkele seconden ingedrukt houden. (Daarbij komt nog, dat als ik vroeger de stroom erop zette, de pc even kort aan ging en vervolgens naar zijn stand-by modus ging.)
De PC lijkt gewoon te lopen, maar ik krijg geen beeld...

Logischerwijs lijkt mij dat dit te maken zou kunnen hebben met;

- Videokaart die langzaam kapot aan het gaan is, maar nog niet opgeeft.
- Voeding die instabiel is geworden en niet meer voldoende stroom geeft (al vaker problemen mee gehad, laatste keer is er een B-merk voeding ingegaan van ~550W).
- DVI kabel is op de een of andere manier versleten. Of in ieder geval is de verbinding tussen monitor en pc instabiel.
- Iets softwarematigs?
- Of iets totaal anders?

De opstelling die ik gebruik;

* Asus P5W DH (Deluxe)
* Ati X1900XT (Sapphire)
* Intel C2D E6600
* 2GB RAM van OCZ
* Windows XP Prof. X64
* HP w2207h monitor

De hardware is niet overclocked, zit in een Antec kast en ik heb de laatste drivers en bekabeling gechecked. De pc is nu een goede 3 jaar oud en behalve de voeding is er niets aan gedaan.

Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn en hoe het eventueel te verhelpen is? Als je meer gegevens nodig hebt, laat het dan even weten. In ieder geval alvast bedankt voor de eventuele tijd en moeite van het doorlezen.

:Y)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt zeker geen reserve onderdelen om mee te testen? Dat is de makkelijkste manier om iets uit te sluiten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:54

D4NG3R

kiwi

:)

Je scherm kan ook kapot zijn he! Dat staat niet in je lijstje ;) zonzelfde probleem heb ik ook gehad... Kreeg geen beeld, behalve als ik 5 mins ofzo wachte of de pc een aantal keer resette.

Kan je gewoon in het menu komen van je beeldinstellingen (dit kon ik toen namenlijk niet). Ik bedoel met een van die knopjes op je scherm zelf dan.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Je zegt dat je de bekabeling al hebt gechekct, heb je ook een andere videokaart, monitor of voeding bij de hand om die te proberen? Dat is de gemakkelijkste manier om het probleem te vinden natuurlijk. Iets softwarematigs lijkt me uitgesloten, je krijgt immers geen beeld meteen zodra je de pc opstart en dan is XP nog niet aan de orde (dat het al iets in de BIOS is zou raar zijn :P).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 07 december 2009 @ 11:44:
Je hebt zeker geen reserve onderdelen om mee te testen? Dat is de makkelijkste manier om iets uit te sluiten.
Helaas niet nee, en voor zover ik weet ook niemand in de buurt met extra onderdelen.
D4NG3R NL schreef op maandag 07 december 2009 @ 11:44:
Je scherm kan ook kapot zijn he! Dat staat niet in je lijstje ;) zonzelfde probleem heb ik ook gehad... Kreeg geen beeld, behalve als ik 5 mins ofzo wachte of de pc een aantal keer resette.

Kan je gewoon in het menu komen van je beeldinstellingen (dit kon ik toen namenlijk niet). Ik bedoel met een van die knopjes op je scherm zelf dan.
Klopt inderdaad, maar het scherm lijkt gewoon zijn ding te doen, ik heb net ook even gekeken of ik in het menu kan komen en dat ging gewoon goed, ook de instellingen kon ik daar aanpassen. Bedankt voor de suggestie!
bwerg schreef op maandag 07 december 2009 @ 11:46:
Je zegt dat je de bekabeling al hebt gechekct, heb je ook een andere videokaart, monitor of voeding bij de hand om die te proberen? Dat is de gemakkelijkste manier om het probleem te vinden natuurlijk. Iets softwarematigs lijkt me uitgesloten, je krijgt immers geen beeld meteen zodra je de pc opstart en dan is XP nog niet aan de orde (dat het al iets in de BIOS is zou raar zijn :P).
Met bekabeling bedoelde ik de aansluiting tussen pc en monitor, niet intern, althans met nieuwe bekabeling, ik heb wel gekeken of alles nog goed/vast aangesloten zat. En er zitten twee aansluitingen op de videokaart en beide aansluitingen geven hetzelfde probleem. Extra onderdelen heb ik helaas niet voor de hand.

Overigens, als ik eenmaal beeld heb, dan werkt de pc normaal en zie of merk ik geen vreemde dingen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:54

D4NG3R

kiwi

:)

Hmm, houd eens een thermometer in de ventilator van je CPU.. Hoe warm is deze als de computer uitstaat?
Ik heb al een aantal gevallen gezien waarbij de PC eerst een beetje moet warmlopen voordat deze het doet!
Meestal werkt de PC dan na een keer of 3/4 resetten. Het kan verder geen kwaad maar is behoorlijk irritant/onhandig.

Je kan zo testen of dit klopt, houd een fohn minstens 50cm van je PC (In de open zijkant dan) vandaan en blaas voor ongeveer 10 secs
(PROBEER HEM NIET ERTEGEN AAN TE DUWEN, ER KAN IETS KAPOT GAAN ANDERS)

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 07-12-2009 12:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:12

Nemesizz

Untouchable

Denk een beetje aan de voeding, heb dit probleem zelf ook wel gehad.

Met een koude start gaf de PC geen beeld (fans ed spinnen wel op).
Bij mij betrof het een P4 met een Radeon 9600. Als we er een minder zware videokaart in stopten (Savage 4 volgens mij) starte het systeem wel meteen op. Lieten we het ding even "warm draaien", wisselden de kaart om en voila liep als een trein.

Later hebben we de voeding vervangen voor een ander (b-merk) dingetje en werkte gewoon weer.

Waarschijnlijk kan de voeding de piekspanning tijdens het inschakelen niet goed meer aan als ie koud is.
Zelf heb ik een aantal brakke voedingen liggen, en als ik die bijv opwarm op de verwarming doen ze het gewoon.

Gezien je hardware samenstelling heb je wss een PCI-e videokaart. Dan word het nogal lastig om een ouder kaartje in te proppen. Misschien heb je nog een gewone PCI videokaart waarmee je de PC kunt starten en opwarmen (is wel omslachtig, kun je ook net zo goed ding effe laten draaien zonder beeld).

Natuurlijk kan er ook iets anders kapoet zijn, maar ik vermoed iig de voeding.

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R NL schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:06:
Hmm, houd eens een thermometer in de ventilator van je CPU.. Hoe warm is deze als de computer uitstaat?
Ik heb al een aantal gevallen gezien waarbij de PC eerst een beetje moet warmlopen voordat deze het doet!
Meestal werkt de PC dan na een keer of 3/4 resetten. Het kan verder geen kwaad maar is behoorlijk irritant/onhandig.

Je kan zo testen of dit klopt, houd een fohn minstens 50cm van je PC (In de open zijkant dan) vandaan en blaas voor ongeveer 10 secs
(PROBEER HEM NIET ERTEGEN AAN TE DUWEN, ER KAN IETS KAPOT GAAN ANDERS)
en
Nemesizz schreef op maandag 07 december 2009 @ 14:14:
Denk een beetje aan de voeding, heb dit probleem zelf ook wel gehad.

Met een koude start gaf de PC geen beeld (fans ed spinnen wel op).
Bij mij betrof het een P4 met een Radeon 9600. Als we er een minder zware videokaart in stopten (Savage 4 volgens mij) starte het systeem wel meteen op. Lieten we het ding even "warm draaien", wisselden de kaart om en voila liep als een trein.

Later hebben we de voeding vervangen voor een ander (b-merk) dingetje en werkte gewoon weer.

Waarschijnlijk kan de voeding de piekspanning tijdens het inschakelen niet goed meer aan als ie koud is.
Zelf heb ik een aantal brakke voedingen liggen, en als ik die bijv opwarm op de verwarming doen ze het gewoon.

Gezien je hardware samenstelling heb je wss een PCI-e videokaart. Dan word het nogal lastig om een ouder kaartje in te proppen. Misschien heb je nog een gewone PCI videokaart waarmee je de PC kunt starten en opwarmen (is wel omslachtig, kun je ook net zo goed ding effe laten draaien zonder beeld).

Natuurlijk kan er ook iets anders kapoet zijn, maar ik vermoed iig de voeding.
Bedankt voor de reacties, Ik zal morgen eens kijken als ik de pc eerst even laat "warmdraaien". Het kan namelijk best wel eens kloppen, aangezien de pc in een nogal koude ruimte staat. Oud huis, slechte isolatie etc. Het eerste wat ik eigenlijk doe als ik uit bed kom is de pc aangooien, en dan is het nogal koud in huis. Dus jullie redenatie zou heel goed kunnen kloppen.

Het is inderdaad een PCI-e kaart en heb ook geen overige hardware in de buurt om te testen, maar ik laat morgen sowieso even weten hoe het afgelopen is met het warmdraaien. :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de tips van Nemesizz en D4NG3R NL opgevolgd en het lijkt erop, dat wanneer ik de pc eerst 5 minuten laat draaien en hem dan opnieuw opstart, hij direct beeld geeft. Dus het "warmdraaien" lijkt toch verschil te maken...

Wat ik mij nu alleen afvraag, hoe kan het, dat de hardware hier opeens last van heeft, aangezien het vorig jaar rond deze tijd toch aanzienlijk kouder was, iirc, en toentertijd had de hardware hier geen last van...

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

rotte condensators. zal denk ik wel toch de voeding zijn trouwens..

• stategamer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-04 11:06
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 12:17:
Ik heb de tips van Nemesizz en D4NG3R NL opgevolgd en het lijkt erop, dat wanneer ik de pc eerst 5 minuten laat draaien en hem dan opnieuw opstart, hij direct beeld geeft. Dus het "warmdraaien" lijkt toch verschil te maken...

Wat ik mij nu alleen afvraag, hoe kan het, dat de hardware hier opeens last van heeft, aangezien het vorig jaar rond deze tijd toch aanzienlijk kouder was, iirc, en toentertijd had de hardware hier geen last van...
Ik denk ouderdom?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:12

Nemesizz

Untouchable

Denk ook iets met de condensators in de voeding. Heb het zelfs een keer gehad met een gloednieuwe voeding. PC wilde maar niet starten (zelfs de fans niet), had de voeding een tijdje op de verwarming liggen en voila, ding starte gewoon meteen en bleef ook werken. Uiteraard ding wel geRMA'd.

Oudere en/of B-merk voedingen krijgen er ook vaak last van. Ze kunnen dan vaak de piekspanning bij het inschakelen niet aan en dan start de PC niet goed op.
Pagina: 1