[Synology NAS] Backup van NAS naar PC via internet (SSL)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:31
Goedenavond,

Setup
Synology DS209 --- Router --- Het grote internet --- Router --- PC (win 7)
(Tevens staat aan de DS209 kant ook een Asrock ION servertje)

Probleem
Een deel van de data op de NAS is behoorlijk belangrijk (denk aan 10 jaar foto's, documenten), en moet dus goed gebackupped worden. Aan het eind van elke dag wordt de data op de NAS gemirrort met de HDD in het servertje. Dit beschermt de data voor een HDD/NAS failure en per ongeluk deleten, maar natuurlijk niet tegen brand en andere dingen waarvan je hoopt dat het nooit gebeurt. Er moet een offsite backup komen.

Ik wil eenmaal per week een backup naar een PC op een andere locatie sturen, via het internet. Het mooiste zou zijn als de DS209 dit met zijn netbackup mogelijkheid dit kan doen zonder hulp van het servertje. Mijn vraag: hoe? Ik heb me suf gegoogled, echter kan ik alleen info vinden over het omgekeerde: PC naar NAS over internet.

Ik weet inmiddels wel dat er een rsync server op de PC moet draaien om te communiceren met de NAS. Aangezien er windows op de PC draait zal het waarschijnlijk DeltaCopy worden. Hoe kan ik de boel instellen zodat de NAS zijn data naar de PC kan pompen via een versleutelde verbinding.

Het zal vast niet al te moeilijk zijn, maar ik kan nergens vinden hoe het nou ongeveer moet. Datgene wat ik dan kan vinden gaat allemaal over onversleutelde verbinding. Ik hoop dat jullie me een duw in de goede richting kunnen geven.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kun je niet wat specs geven van de DS209? Nu moet ik de DS209 toevallig kennen om je te kunnen helpen met het zoeken van een oplossing. Of ik moet googlen wat voor apparaat het is, maar daar heb ik geen zin in (als hulpverlener in dit geval) ;)

En moet het een push-oplossing zijn vanaf de DS209? Of is een pull vanaf de PC ook goed?

Wat ik wil weten: Wat voor OS draait erop. Wat voor services draaien er. Kun je met ssh inloggen en heb je dan root access?

[ Voor 19% gewijzigd door Room42 op 07-12-2009 00:44 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De NAS kan toch wel als FTP server draaien? In dat geval de data vanaf de pc pullen via een programma dat kan backuppen vanaf een FTP server zoals Syncback.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
FTP is nou niet echt 'secure' te noemen :) Als ie SFTP ondersteunt, is dat misschien wel een mogelijkheid.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Thnx voor de reply's. De DS209 heeft ondersteuning voor rsync, en kan dus op gezette tijden de backup starten.

FTP zal niet erg geschikt zijn, omdat ik dan elke week 150 gb door een 512 kb/s ADSL lijntje moet proppen. Dan is ie in een week niet klaar met de eerste backup. Met rsync is het mogelijk alleen de nieuwe/gewijzigde bestanden te versturen (mij niet bekend dat dit met FTP kan)

Info over de DS209 volgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Nee, 150 gram bit over 512kb/s zal inderdaad niet echt opschieten, nee :D
Maar er zijn wel FTP synctools die alleen de gewijzigde bestanden syncen, hoor.

[ Voor 14% gewijzigd door Room42 op 07-12-2009 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De Synology NAS draait op een custom firmware gebaseerd op Linux. SSH en Telnet access zijn aan te zetten in de web management GUI (DSM). Als je die aanzet kun je eenvoudig optware installeren en zo een vrij groot scala aan Linux tools installeren en gebruiken.

Rsync is een prima oplossing, maar volgens mij is de ingebouwde oplossing in DSM niet versleuteld.
Je kunt optware installeren, evt. een nieuwere versie van rsync installeren via optware en dan rsync over SSH of via stunnel (zit ook in optware repository) draaien. Uiteraard afhankelijk van de mogelijkheden van je backup provider. Als je cron hebt kun je het eenvoudig schedulen.

Ik heb mijn DS207+ met ibackup.com gesynchroniseerd via stunnel en nu via rsyncit.com over SSH, en dat gaat prima. Ik heb alleen weinig Nederlandse aanbieders van rsync mogelijkheden gevonden die qua prijs concurreerden met bovenstaande providers in de VS.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Sinds DSM 2.2 is er volgens mij ondersteuning voor encryptie, gezien de optie "backup codering inschakelen". Overigens wil ik niet backuppen naar een online provider, maar een PC in mijn huis (15 km verder).

Ik heb de volgende pagina gevonden die beschrijft wat ik wil doen (wel een oudere versie van DSM):
http://forum.synology.com...gy_server_or_RSync_Server

Ik probeer het nu uit, alleen krijg ik steeds een error op de NAS bij het instellen. Ik heb de poorten 22 en 873 opengezet op de pc. Ben nog even aan het kloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Clock schreef op maandag 07 december 2009 @ 01:30:
Sinds DSM 2.2 is er volgens mij ondersteuning voor encryptie, gezien de optie "backup codering inschakelen".
Ja dat klopt, alleen de vraag is hoe dat precies werkt, want er zijn meerdere manieren om rsync te encrypten (tunnel via ssl of over ssh).
Overigens wil ik niet backuppen naar een online provider, maar een PC in mijn huis (15 km verder).
Dat had ik verkeerd begrepen.
Ik heb de volgende pagina gevonden die beschrijft wat ik wil doen (wel een oudere versie van DSM):
http://forum.synology.com...gy_server_or_RSync_Server

Ik probeer het nu uit, alleen krijg ik steeds een error op de NAS bij het instellen. Ik heb de poorten 22 en 873 opengezet op de pc. Ben nog even aan het kloten.
Welke fout krijg je? Je moet mogelijk even klooien met de modulename.
Oja het vinkje Incremental backup betekent niet dat je altijd alleen de gewijzigde files opstuurt, dat gebeurt altijd. Het betekent dat gedelete files lokaal ook op de remote server worden verwijderd.

Mocht dit verhaal nou niet lukken, misschien kun je een netwerk schijf van de remote PC vanaf je Synology mounten, en dan een "local backup" installeren naar die locatie toe.

Kijk ook even hier: (meest up to date)
http://forum.synology.com..._rsync-compatible_servers

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Ik heb de boel nog eens opnieuw ingesteld, maar ik kom er nog steeds niet uit. De 2 kunnen elkaar nog niet echt vinden. De windows firewall staat (tijdelijk) uit, poort 22 en 873 staan geforward. Ik neem aan dat met modulenaam de virtuele directory in DeltaCopy bedoeld wordt. Suggesties?

NAS kant instellingen
Afbeeldingslocatie: http://pics.danhof.org/nas.png

PC kant instellingen
Afbeeldingslocatie: http://pics.danhof.org/pc.png

NAS error
Afbeeldingslocatie: http://pics.danhof.org/error.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Er bleek een probleem te zijn met de port forwarding. Naast het forwarden moet op de Zyxel ook de firewall aangepast/uitgeschakeld worden. Nu zijn poort 22 en 873 open.

Helaas helpt het niet veel, nu krijg ik de prachtige foutmelding: "Onbekende foutmelding" op de NAS. Iemand een idee? Ik heb het idee dat er iets anders op poort 873 zit te klooien, jammergenoeg heb ik geen PC met XP meer staan. Windows 7 is in dat opzicht 'te veilig'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Little kick. Heb hetzelfde ook gepost op het forum van Synology, maar helaas daar geen reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Clock schreef op maandag 07 december 2009 @ 20:15:
[...]
Helaas helpt het niet veel, nu krijg ik de prachtige foutmelding: "Onbekende foutmelding" op de NAS. Iemand een idee? Ik heb het idee dat er iets anders op poort 873 zit te klooien, jammergenoeg heb ik geen PC met XP meer staan. Windows 7 is in dat opzicht 'te veilig'.
Dat kun je zien met 'netstat -an' (of netstat van Win7 moet andere parameters hebben, zie netstat -?). Voer dat voor de zekerheid uit in een command line als administrator, dan zie je zeker weten alles.

Wat die error betreft. Het apparaat heeft SSH, dus log in en check de logs.

Pagina: 1