Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geuvert
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-02 16:19
Hallo,

Ik ben bezig om zelf een computer te bouwen, en zit nu in de 'wat-zal-ik-er-in-doen fase'
Het meeste heb ik al wel besloten, echter bij de videokaart loop ik ff vast.

Mijn keuze is gevallen op òf een Sapphire Vapor-X HD 5750, òf op een Sapphire HD 5850.
Deze 2 zijn bijna hetzelfde op de geheugen bandbreedte na, die is respectievelijk 128 bit en 256 bit.

Nou ben ik er na het betere GoT searchen en googelen al wel achter gekomen dat deze bandbreedte verband houdt met de maximale datastroom. In dit geval: 128 bit: 74.240 Mbps, en 256 bit: 128.000 Mbps.

En nou kan ik wel heel simpel zeggen meer is beter, maar er gaat wel € 100,- mee gemoeid. Dus ja, als ik het niet nodig heb...

Mijn vraag is nou: waar heeft de bandbreedte betrekking op?
Ik heb al wel ergens gelezen dat dit o.a. betrekking heeft op de resolutie die je draait (zo even geen link meer).
Ik draai op het moment 1280 × 1024 @ 60Hz, maar wil binnen aanzienlijke tijd toch een Full HD schermpje.

* Mocht er toch al een draadje of site zijn waar dit fatsoenlijk staat uitgelegd heb ik ik stomweg overheen gekeken, in dat geval maak je mij ook zeer blij met een linkje :)

Alvast bedankt

Mijn Computer doet altijd precies wat ik zeg, echter nooit wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-5770,2446.html
http://www.hardwarecanuck...-x-video-card-review.html

En:
One of the main things you need to consider when selecting a video card is the memory bandwidth of the video RAM. Memory bandwidth is basically the speed of the video RAM. It's measured in gigabytes per second (GB/s). The more memory bandwidth you have, the better. A video card with higher memory bandwidth can draw faster and draw higher quality images. But there's more to video cards than just memory bandwidth. You also have to consider the drawing speed of the GPU. There's little point in getting a video card with a very fast GPU and limited memory bandwidth because the memory will be the bottleneck. The GPU will spend a lot of time doing nothing while waiting for its slow video RAM. By the same token, you don't want to get a video card with a slow GPU and very high memory bandwidth. This page addresses only the subject of memory bandwidth.

The memory bandwidth is determined by the memory clock, the memory type, and the memory width. The memory clock is the clock rate of the memory chips. Current (2006) memory chips have clock rates which range from about 167 MHz to 1000 MHz. The most common memory type is double data rate (DDR) which means that it transfers two memory values for each memory clock cycle. There are also other kinds of DDR like DDR2, GDDR3, and GDDR4 and they also transfer at twice the memory clock rate. Some very old video cards still use single data rate (SDR) which transfers one value per clock cycle. The memory width of the common cards range from 32 bits to 256 bits. The maximum theoretical memory bandwidth is the product of the memory clock, the transfers per clock based on the memory type, and the memory width. For example, a video card with 200 MHz DDR video RAM which is 128 bits wide has a bandwidth of 200 MHz times 2 times 128 bits which works out to 6.4 GB/s. This table contains the video RAM bandwidth for many video cards in its RAM speed column. If you take a look at those memory bandwidths, you can see how much they vary between fast video cards and slow ones.

[ Voor 135% gewijzigd door Tsurany op 06-12-2009 21:28 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

Geuvert schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:19:
Mijn keuze is gevallen op òf een Sapphire Vapor-X HD 5750, òf op een Sapphire HD 5850.
Deze 2 zijn bijna hetzelfde op de geheugen bandbreedte na, die is respectievelijk 128 bit en 256 bit
de 5850 heeft een stuk meer shaders en zit duidelijk in een hogere klasse.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Benchmarks, benchmarks, benchmarks!

Tom's Hardware Guide, AnandTech, .... Stapels sites die voor jou met plezier elke denkbare variant benchen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:54
Even wat uitleg bij de link van Tsurany:
Cijfers mag je niet zo maar vergelijken, immers hangt het af van meerdere factoren tesamen, bottlenecks en toepassingen. Vandaar dat je gewoon benchmarks moet bekijken in een game naar keuze en best op FullHD resolutie, zodat je futureproof bezig bent.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Geuvert schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:19:
Deze 2 zijn bijna hetzelfde op de geheugen bandbreedte na, die is respectievelijk 128 bit en 256 bit.
Nou niet echt.
Een HD5770 en HD5870 zou je dan nog eerder als ongeveer hetzelfde kunnen bestempelen, maar een HD5770 is eigenlijk een halve HD5870 (of een HD5870 is een dubbele HD5770 :p )
Een HD5750 is een HD5770 met wat SP's uitgeschakeld en is lager geklokt (een halve HD5850)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geuvert
Mijn dank voor jullie reacties,

Ook voor de anandtech site. Ik heb al wel eerder proberen te zoeken naar benchmarks.
Met mijn leken kennis van benchmarks is dat echter een beetje abracadabra voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:54
Geuvert schreef op zondag 06 december 2009 @ 22:12:
Met mijn leken kennis van benchmarks is dat echter een beetje abracadabra voor mij.
Neem nu de link van tomshardware.com, en neem daar bijvoorbeeld GTA IV. Kijk naar groene balkjes, 1920x1200 heeft zelfs nog meer pixels dan FullHD, dus eigenlijk nog zwaarder.
De 5750 haalt 34.09 fps, terwijl de 5850 55.92 fps haalt. Dat is 64% meer, terwijl je 82% meer betaald.
Dat hij meer kost is dus gerechtvaardigd: hij presteert wel degelijk een stuk beter (al is het niet evenredig met de prijs). Als je dan toch binnekort naar FullHD gaat, dan adviseer ik ook om gewoon nu die €100 extra te spenderen, dan later een te lage fps te hebben en alsnog de 5850 te moeten gaan halen.
Maar goed, die afweging moet je eigenlijk zelf maken. :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geuvert
Ik heb inderdaad al gekozen voor 5850, vooral ook omdat programma's steeds zwaarder worden.
Tevens ben ik een AutoCAD gebruiker voor school, dus is een beetje fatsoenlijke grafische kaart is dan volgens mij geen overbodige luxe. =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:00
Voor AutoCAD ga je volgens mij geen dikke graka voor nodig hebben. Geloof niet dat dat programma de GPU gebruikt. Echter zul je denk ik erg gelukkig zijn met de HD5850 als je af en toe een serieus gamed.

Om even terug te komen op het verhaal van geheugenbandbreedte: Het idee is meestal dat een chip wordt ontworpen en daar een passende geheugenbandbreedte bij wordt gezocht. Veel bandbreedte is nutteloos (en duur) als de chip het niet benut, en te weinig bandbreedte doet de chip te kort. Streven is dus om op elke kaart de juiste balans te vinden, wat vaak ook goed lukt. Het principe kun je ook omdraaien, en de conclusie is dus dat (doorgaans) de 128bit kaart dan ook een stuk slomer zal zijn dan de 256-bit.

Overigens is bij de HD5770 (en ik denk dus ook de HD5750) het geheugen vaak net iets te traag, bij de HD5850 zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-04 20:11
De 5850 is bijna niet beschikbaar en wachttijden lopen op tot 2 maanden.
Als je het eerste jaar toch nog op een lage resolutie zit kan je ervoor kiezen om die 100 euro te sparen en binnen 1.5 jaar een andere kaart to kopen voor zon 150 euro die de 5850 met een factor 2 zal verslaan.

Bekijk goed de benchmarks in de resoluties die jou interesseren en de spelen die jou interesseren. Autocad zal hier echter niks van weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocodeluxe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-02 22:08
Bedankt voor de vraag en de goede positieve antwoorden!! _/-\o_
Pagina: 1