Lange opstart tijd na plaatsing nieuwe schijf [XP]

Pagina: 1
Acties:

• SICK
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-02 12:07
Ik heb mijn pc voorzien van een nieuwe schijf: Samsung HD103SJ 1TB 7200RPM 32MB SATA-2, maar het opstarten van XP duurt soms wel 5 minuten.

Ik heb de oude schijf (een WD 120GB 7200RPM) er uit gehaald en Windows XP op de nieuwe schijf geïnstalleerd. Voor de rest heb ik precies dezelfde drivers (nforce 7.15) gebruikt.

Als ik in de Event Viewer (eventvwr.msc in uitvoeren) kijk zie ik de volgende fout tijdens het booten:
Gebeurtenis-ID: 51

Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
Ik heb al naar deze error gezocht (GOT en Google) maar heb nog geen oplossing gevonden. Soms start de computer ook gewoon snel op en dan geeft Event Viewer ook geen fouten weer. Dit is ook compleet willekeurig. Als ik 4 keer opstart kan het bijvoorbeeld de eerste 3x 5minuten duren en de vierde keer 40seconden.

Verder heb ik ook de oude schijf weer terug geplaatst maar die start wel normaal op.

Verdere relevante specs:

Proc: Intel Pentium D 840 (S478)
Mobo: Epox 5NVA+ SLI (nForce4) specs
Mem: 2x 1GB Kingston PC2-5300 DDR2

Heeft iemand suggesties/tips over hoe dit op te lossen is?

Bij voorbaat dank!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dan is het bij de 4e keer toch opgelost? ;)

Maar is de schijf wel lekker? Heb je een surface test (chkdsk /r) gedaan? Kijk eens met perfmon of de disk i/o veel tijd kost. Zo ja, dan kan het zijn dat de schijf inderdaad niet lekker werkt, maar het kan ook de controller zijn. (maar aangezien de oude wel functioneert, zal het de schijf wel zijn). Die event error wijst op sector errors, denk ik.

Kortom, test de schijf op z'n gezondheid. Zie ook de SMART info.

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 06-12-2009 21:21 ]

🎤 Devine M-Mic USB BK microfoon aangeboden
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• SICK
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-02 12:07
Bedankt voor de reactie!

"chkdsk /r" heb ik gedaan en er werden geen fouten gevonden.

Ook heb ik met de Samsung ES Tool (The Drive Diagnostic Utility) getest en die vond ook geen errors.

Misschien toch een controller of driver probleem. Heeft iemand nog meer suggesties waar ik naar kan zoeken?