Toon posts:

[centOS] rpm doet niets en yum werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn yum werkt niet meer en er komen wat fouten naar voren.
Nu wilde ik yum opnieuw installeren maar kwam ik er achter dat RPM ook niet goed werkt.

Ik heb gegoogled om te kijken of ik RPM kan fixen en kom dan overal uit op dat ik mijn DB moet rebuilden.
Zodra ik ook maar iets van RPM gebruik (bv rebuild of package downloaden) gebeurt er helemaal niets.
Het vervelende is dat er ook geen fout naar voren komt, de terminal gaat gewoon door naar de volgende regel alsof er niets gebeurd of uitgevoerd is.
Als ik "rpm -- help" intype komt het helpscherm wel naar voren dus rpm staat er wel gewoon op.

Als bijlage zit een afbeelding.
Heeft iemand een idee hoe ik RPM weer kan repareren zodat ik weer packages kan installeren?

screenshot:
http://www.grafischzondergrenzen.nl/rpm.jpg

Mocht het er prutserig uitzien, ik ben pas net begonnen met linux dus allemaal vrij nieuw voor mij :9

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2009 17:28 ]

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-12 09:17
Als je google eens gebruikt op de foutmelding 'no dbpath has been set'

http://yum.baseurl.org/ticket/98
https://www.centos.org/mo...wtopic.php?topic_id=20237

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:35
Even voor mijn beeldvorming: dit is geen VPS?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie :)

Ik heb de yum error inmiddels opgelost dmv een van de links, thnx!

Nu RPM nog aan de praat krijgen.
Of ik doe iets fout of het werkt gewoon niet?
Er gebeurt namelijk dus niets als ik ook maar iets van rpm gebruik op --help na dan.

@diedix
VPS Mini-server
Xeon Quad processoren
500MB RAM geheugen
10GB hardeschijf

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2009 22:52 ]

Verwijderd

Extreem vaag. Je kan YUM alleen bewust kapot maken. Je bent nu al bezig met installeren van externe *.rpm, dus veel hoop heb ik niet.

Mocht die VPS hoster gebruik maken van OpenVZ dan zal ik even kijken naar de kolom fail cnt: cat /proc/user_beancounters (uit m'n hoofd) Maar misschien denk ik wel veelste ver.

PS. Erg slim om je RPM database te verwijderen. Ik zou gewoon even aan de hoster vragen of men een nieuwe vps wilt aanmaken.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2009 22:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 22:56:
Extreem vaag. Je kan YUM alleen bewust kapot maken. Je bent nu al bezig met installeren van externe rpm, dus ik veel hoop heb ik niet. Mocht die VPS hoster gebruik maken van OpenVZ dan zal ik even kijken naar de kolom fail cnt: cat /proc/user_beancounters (uit m'n hoofd) Maar misschien denk ik wel veelste ver.
Zeker vaag, ik snap ook niet hoe ik dat voor elkaar heb gekregen?
Ik had yum verder nog niet gebruikt dus waarschijnlijk heeft het nooit gewerkt en zat er al een fout in bij de installatie van mijn vps? Ik heb het inmiddels opgelost via de forumlink van a casema user maar zodra ik reboot is de error weer terug.

#rm /dev/urandom
#mknod -m 644 /dev/urandom c 1 9

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 23:01:
[...]

Zeker vaag, ik snap ook niet hoe ik dat voor elkaar heb gekregen?
Ik had yum verder nog niet gebruikt dus waarschijnlijk heeft het nooit gewerkt en zat er al een fout in bij de installatie van mijn vps? Ik heb het inmiddels opgelost via de forumlink van a casema user maar zodra ik reboot is de error weer terug.

#rm /dev/urandom
#mknod -m 644 /dev/urandom c 1 9
Het kan zijn dat python niet genoeg systeem resources kan bemachtigen en daardoor crashed. Welke processen draai je allemaal op de achtergrond?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 23:08:
[...]

Het kan zijn dat python niet genoeg systeem resources kan bemachtigen en daardoor crashed. Welke processen draai je allemaal op de achtergrond?
Ik heb even screenshot gemaakt van de proccessen.
http://www.grafischzondergrenzen.nl/vb.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2009 23:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
RPM doet het ook weer :*)
Ik had natuurlijk yum gefixed dus even yum update gedaan en het werkt weer.
Nu nog die error eruit zodat ik gewoon kan rebooten zonder dat yum weer kapot is 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2009 23:50 ]

• DiedX
Ik ben bang (vandaar ook mijn vraag) dat de VPS draait op OpenVZ of Virtuozzo. Ik heb dat (vanuit beide kanten bezien) nooit op kunnen lossen...

Ik blijf daarom even lurken :)

Verwijderd

Topicstarter
DiedX schreef op maandag 07 december 2009 @ 08:50:
Ik ben bang (vandaar ook mijn vraag) dat de VPS draait op OpenVZ of Virtuozzo. Ik heb dat (vanuit beide kanten bezien) nooit op kunnen lossen...

Vandaar :*)

Volgens mij is geen van beide geinstaleerd voor zover ik heb gezien en weet.
Als cpanel gebruik ik directadmin maar Virtuozzo had ik toch ook wel liever gehad, of toch niet als ik het zo lees :+

Ik vind de opties van directadmin echt minimaal dus ben ook nog aan het kijken voor wat anders dus tips zijn welkom :P

Ondertussen idd even contact opgenomen met me vps host die gaan er even naar kijken, ben benieuwd.

Ben wel een stapje verder iig!
Dus iig bedankt voor alle reacties _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2009 18:40 ]

Verwijderd

DiedX schreef op maandag 07 december 2009 @ 08:50:

Dit is makkelijk op te lossen. Of je wijst meer resources toe (zie de wiki van OpenVZ om de juiste parameters aan te spreken met vzctl) of minder resources gebruiken.

• DiedX
Verwijderd schreef op maandag 07 december 2009 @ 18:55:
[...]

Dit is makkelijk op te lossen. Of je wijst meer resources toe (zie de wiki van OpenVZ om de juiste parameters aan te spreken met vzctl) of minder resources gebruiken.
Zonder in de details te treden: mijn toenmalige werkgever dacht daar anders over ;) Minder voor meer was zijn motto ;)

Aan TS: onderscheid even het control panel met het OS.

Virtuozzo is een virtualizatietechniek van Parallels. OpenVZ is de open-sourcevariant daarvan. Parallels is ondertussen de defacto markteigenaar op gebied van Control-Panels. Laatst hebben ze cPanel gekocht, Ensim hadden ze al, en Plesk hebben ze voor het gemak maar hernoemd naar Parallels ;)

Pagina: 1