Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElementhRobbie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-08 15:19
Ik heb vandaag de BIOS van een MSI Platinum X58 geupgrade naar versie 1.5. Helaas wilde het systeem daarna niet meer opstarten.

Het update systeem gaf aan dat het het systeem opnieuw ging starten - vervolgens bleef de computer in een loop opnieuw opstarten (zonder beeld te geven). Ik heb de CMOS gereset door het reset knopje ingedrukt te houden. Geen succes. Het systeem komt niet tot de POST (maar het restart ook niet meer uit zichzelf)

Geen ramp, dacht ik, ik laadt de originele bios wel weer in. De manier om dat te doen is een floppy met AMIBOOT.ROM (je oorspronkelijke BIOS) en ctrl+home ingedrukt houden. Echter, de MSI Platinum X58 heeft geen Floppy disk controller! Ook met een USB Stick of FAT geformateerde IDE schijf wil het systeem de originele BIOS niet inladen.

Ik hoop dat een van jullie raad weet.

Robbie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Eerst ga je naar de site van MSI. Vervolgens zoek je je moederbord op en dan had je het volgende in de FAQ gezien.
Normally, this should not happen unless you flashed the wrong BIOS or some other reasons
Suggestions:
1. try the BIOS boot recovery feature as described in http://www.msi.com/index.php?func=service
2. try to clear the CMOS
If problem still persists, you would need to purchase new BIOS chip from Websites like www.flashbios.org where you can order a new BIOS or you can also contact MSI office near your place to purchase new BIOS chip http://www.msi.com/index.php?func=service

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElementhRobbie
Bedankt voor je suggestie, maar dat is wat ik als eerste heb gedaan. Helaas verwijst uiteindelijk naar de algemene reset voor AMI BIOS en daar gaan ze er vanuit dat je een Floppy disk drive hebt.

Geen oplossing dus.

(overigens is de gelaadde BIOS gewoon een officiele BIOS van MSI zelf die ze aanbieden op hun website - geen speciale zelfgemaakte tweakersbios oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

ElementhRobbie schreef op zondag 06 december 2009 @ 17:24:
[...] en daar gaan ze er vanuit dat je een Floppy disk drive hebt.

Geen oplossing dus.
Jawel, de oplossing voor jou is dus om ergens een floppydrive vandaan te toveren, of een nieuwe bios-chip kopen. Andere oplossingen zijn er niet :P

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElementhRobbie
Ik heb wel floppy drives, maar er zit geen floppy disk controller op het moederbord, dus no way dat ik die kan aansluiten. Ik heb geen USB floppy drive oid, maar ik verwacht ook niet dat dat zou werken (anders werkt de USB stick oplossing vast ook)

nieuwe bios chip, volgens mij zit die tegenswoordigs niet meer los op het mainboard toch? kan ik niet zomaar vervangen lijkt me?

Ik ben me al aan het orienteren op een nieuw mainboard, maar wilde als last resort kijken of een van de genieen hier wellicht nog een geniaal, danwel briljant idee had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals eerder gezegd heeft dit bord geen controller voor een floppydisk.

Zelfde probleem van de week gehad overigens. Wat ook nog tot de mogelijkheden hoort is een bioss op een cd/dvd zetten. Staat ook ergens op de site van MSI. Zorg er wel echt voor dat je bios gecleared is. Dus powercable eruit, batterijtje eruit en dan clearen. Op die manier kwam ik wel in de recovery terecht.

Uiteindelijk was het bios bij mij write-protected dus dat werd een rma. Zorg wel dat je een sata optical drive hebt die aangesloten zit op de intel chipset en niet op de jmicron controller.

Misschien helpt dit, suuces!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElementhRobbie
Thanks! Helaas nog geen succes, maar misschien doe ik nog iets verkeerd.

Ik heb voor de zekerheid nog een keer de CMOS gecleared - deze keer niet met het knopje maar door de batterij er zo'n 10 seconden uit te houden zoals in het filmpje op de site (daar houden ze 'm ondersteboven in de socket, dat heb ik ook gedaan).

Ik heb de originele BIOS (gesaved op een USB stick voor het flashen) op een CD gebrand. 2x, 1x met de originele naam, 1x als AMIBOOT.ROM. Vervolgens de optische CD/DVD lezer op de ICH10R aangesloten (op een willekeurige port, moet dit een specifieke port zijn?) en gestart.

2 seconden na het starten op het PS/2 keyboard CTRL+HOME ingedrukt (30 seconden lang) maar er gebeurt niets. Geen piepjes (PC speaker is wel aangesloten) en geen beeld (GPU op eerste PCIe, GPU zelf werkt)

CTRL+Home moet inderdaad he? hoe lang na het opstarten moet je dat indrukken en hoe lang duurt het voordat je merkt dat er iets gebeurt? hoe merk je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, is lastig dat je geen beeld hebt. Na het opstarten direct indrukken dan zou een seconde of 5 later de recovery moeten beginnen.

Heb je zeker weten de psu-cable eruit gehad bij het clearen van je bios? Probeer anders eens een ander pci-e slot.

Ieder sata aansluiting is goed als het maar die van de intel chipset is.

Hier de link naar het msi forum en de link naar de pdf file voor het recoveren vanaf cd/dvd.
http://forum-en.msi.com/index.php?topic=119375.0

http://www.msicomputer.com/support/images/BIOS_CD.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:26

IEF

Why so serious?

Je -zou- kunnen hotflashen, dat is wel uitermate gevaarlijk uiteraard.

Ik kan me herinneren dat ik dat ooit eens gedaan heb op een Asus bord. Identiek bord zoeken (bij een kennis) - na geboot in DOS bios chip eruit wurmen, slecht geflashte chip erin, en flashen maar.

Ik moet bekennen dat het erg vlekkeloos ging :) Maar je moet maar EN net iemand kennen met hetzelfde bord (of in elk geval gelijkwaardig qua chipset en BIOS) EN iemand zo gek krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En je moet de chip los zien te krijgen. En voor zover ik weet zitten die dingen op die msi borden gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElementhRobbie
Mja had MSI forum link inmiddels ook gevonden, maar helaas..

Ik weet echt zeker dat ik de PSU kabel eruit had. Gewacht tot mainboard lampje uit ging, daarna CMOS clear (met battery en met knopje) gedaan en toen pas powerkabel er weer in.

Ander PCIe slot kan ik nog proberen. Andere GPU zal ik ook nog proberen.

Ik ga niet solderen. Ik bestel een nieuwe (das lekker vlot) en stuur deze terug (duurt even maar het is nog geen jaar oud dus wellicht heb ik nog garantie of kunnen ze 'm bij de winkel waar ik 'm vandaan heb nog wel restoren).

In elk geval bedankt voor alle hulp! En lekker vlot ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
IEF schreef op zondag 06 december 2009 @ 19:47:
Je -zou- kunnen hotflashen, dat is wel uitermate gevaarlijk uiteraard.

Ik kan me herinneren dat ik dat ooit eens gedaan heb op een Asus bord. Identiek bord zoeken (bij een kennis) - na geboot in DOS bios chip eruit wurmen, slecht geflashte chip erin, en flashen maar.

Ik moet bekennen dat het erg vlekkeloos ging :) Maar je moet maar EN net iemand kennen met hetzelfde bord (of in elk geval gelijkwaardig qua chipset en BIOS) EN iemand zo gek krijgen.
Gevaarlijk ? Neehoor, valt reuze mee, als je maar oplet.

@ElementhRobbie: heb je deze al gelezen ? http://www.ami.com/suppor...covery_Whitepaper_v10.pdf

/edit: hm, aan het referencebord te zien zit er geen socketed flash (chip met een voetje) op. http://www.expreview.com/.../10/20/x58/X58-ALL-15.jpg
Hotflashen is waarschijnlijk niet mogelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 06-12-2009 20:22 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar heb je het bord vandaan? Die van mij ligt momenteel bij Salland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElementhRobbie
Die had ik nog niet gelezen. Ik kan het nog met een RS232 proberen zie ik. Dat vind ik dan stiekem wel weer vet, dus dat ga ik proberen.

Ciris: moet ik nog even opzoeken maar ik bestel bijna alles bij Azerty en af en toe iets bij 4Launch. Bij uitzondering Salland of Alternate. Dus vermoedelijk een van de eerste twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElementhRobbie
Bord heeft geen RS232 connector hehe. Jammer.
Andere GPU en ander PCIe slot bieden ook geen soelaas.
Heb de poweroff nu zelfs met ATX connector eruit gedaan.. niks nakkes nada.

Zou dit misschien wat zijn: http://www.gigabyte.com.t...rView.aspx?ProductID=3251 - een Gigabyte X58 UD7, heb ik ook nog eens twee SATA portjes meer, dat is nooit vervelend.

On a related topic: stel dat de BIOS recovery nou helemaal niet meer gaat lukken en ik dus voor een nieuwe mainboard moet gaan. Stel ik kies voor een mainboard met een ICH10R chipset. Zou die nieuwe chipset dan gewoon mijn huidige 6 disks grote RAID5 nog herkennen en de data intact laten, of moettie 'm dan opnieuw bouwen en ben ik alle data kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In principe zou dat gewoon moeten werken. Let wel, in principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptorial
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-05 16:07

Raptorial

Sore ga toru mono wa nandemo

Kijk eens naar m-flash!

Dit zit op jouw bord. Misschien dat je het otch kan gebruiken op 1 of andere manier.

[ Voor 65% gewijzigd door Raptorial op 07-12-2009 14:33 ]

Knowledge is power

Pagina: 1