Schijven omdraaien in raid configuraties mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een pc met 4 hd's 2 die in een raid 0 zitten en 2 die in een raid 1 zitten.
Die raid 0 zijn mijn systeem en die andere mijn data.
De schijven zijn aangesloten op een asus p5q deluxe
Mijn behuizing heeft aan de voorkant 6 bays, waarvan 3 hot swapable zijn. Helaas heb ik de raid 0 schijven in de hotswapable gedaan en mijn raid 1 schrijven in de bays die niet hot swapable zijn. 8)7 8)7

Nu wil ik graag deze situatie omdraaien. Mijn vraag is of is zonder problemen de raid 1 schijven in de hot swapable bays kan stoppen. Ze worden dan natuurlijk op een SATA port aangesloten.

Kan iemand mij advies geven of dit kan zonder gegevens verlies.

alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 13:49
Zorg dat ze in de nieuwe situatie op dezelfde poorten van de RAID controller aangesloten zijn, dan moet het probleemloos werken m.i. Je zult derhalve de aansluitingen van de bays moeten veranderen. Tweaken is uitproberen, maar zorg voor een kopie van je data voor het geval dat (een Tweaker heeft altijd een back-up!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

loves wheat smoothies

ParkOverall schreef op zondag 06 december 2009 @ 18:31:
Zorg dat ze in de nieuwe situatie op dezelfde poorten van de RAID controller aangesloten zijn..
Normaalgesproken moet dat niet nodig zijn, zolang ze maar op dezelfde controller blijven.
De config (type raid en welke groep) staat op de HDD weggeschreven en bij de wat betere controllers ook in de controller zelf.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je draait in principe niets om, je verplaatst alleen. Dus zoals gezegd als je de kabels gewoon hetzelfde houdt gaat er niets mis.

Overigens zie ik wel vaker dat mensen raid gebruiken zonder eigenlijk echt te weten hoe het werkt... ik zou dan zeker maar goede backups maken en wat extra informatie opzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DukeBox schreef op zondag 06 december 2009 @ 18:35:
[...]

Normaalgesproken moet dat niet nodig zijn, zolang ze maar op dezelfde controller blijven.
De config (type raid en welke groep) staat op de HDD weggeschreven en bij de wat betere controllers ook in de controller zelf.
Dit klopt zeker niet aangezien je met channels te maken hebt welke een bepaalde config hebben.

Wat jij bedoelt is dat een HD herkent wordt aan zijn ID in de controller, dit was in de SCSI tijd zo toen je 15 disken aan één channel had hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 18:38:
[...]

Dit klopt zeker niet aangezien je met channels te maken hebt welke een bepaalde config hebben.

Wat jij bedoelt is dat een HD herkent wordt aan zijn ID in de controller, dit was in de SCSI tijd zo toen je 15 disken aan één channel had hangen.
Leg mij dan maar eens uit hoe ik op m'n onboard mijn HDD's (twee verschillende RAID 0's) na eenmaal te initialiseren, vervolgens random de schijven eruit kon halen en weer random terug kon doen.. Hij bleef ze continu perfect herkennen.

Ook met m'n raid 5 en mn Areca maakt het geen bal uit als ik de schijven even mooi shuffle kwa aansluitingen.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boxman schreef op zondag 06 december 2009 @ 18:42:
[...]

Leg mij dan maar eens uit hoe ik op m'n onboard mijn HDD's (twee verschillende RAID 0's) na eenmaal te initialiseren, vervolgens random de schijven eruit kon halen en weer random terug kon doen.. Hij bleef ze continu perfect herkennen.

Ook met m'n raid 5 en mn Areca maakt het geen bal uit als ik de schijven even mooi shuffle kwa aansluitingen.
Appels met peren vergelijken !

Je onboard is softwarematig, deze software kerkent dus de schijven. Opzich is dat logisch maar ik vind dat je er bij SWraid op windows/onboard niet vanuit mag gaan.

Nee, je Areca doet daar niet moeilijk over omdat al die channels in een "pool" zitten. Je kunt echt niet op een 8poorts controller waar 1-4 raid0 is en 4-8 raid5 even shuffelen... zou een mooie boel worden... is dan namelijk nog steeds SWraid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
He guys,

Bedankt voor de reacties.

1. ik zal eerst een backup maken
2. ik draai ze om zolang ze aan de zelfde sata controller aansluiting blijven hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

de ICH10R, die op die P5Q van je zit is vrij flexibel wat betreft ompluggen van RAIDarray's. Dus wat dat betreft zal dat niet echt een probleem moeten geven. Op de disk zelf wordt bijgehouden of deze lid is van een array, en zoja, welke van die arrays.

Maar toch, een backup is altijd nodig (zeker met RAID0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TERW_DAN schreef op zondag 06 december 2009 @ 18:54:
de ICH10R, die op die P5Q van je zit is vrij flexibel wat betreft ompluggen van RAIDarray's. Dus wat dat betreft zal dat niet echt een probleem moeten geven. Op de disk zelf wordt bijgehouden of deze lid is van een array, en zoja, welke van die arrays.

Maar toch, een backup is altijd nodig (zeker met RAID0).
Raid0 vind ik nog steeds tricky !

Damn neem een andere usericon, het kostte me 30 sec voordat ik je post ging lezen, en wilde replyen en dat kostte me een minuut voor ik ging typen.

Sinds wanneer mag dat hier eigenlijk, plaatjes van lichte zeden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 18:38:
Geef me dan maar een controller (software is ook goed) waar dat dan niet werkt..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1