Intel Atom 330 + Hardware RAID

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvz89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-08 11:19
Goedemiddag allen,

Stel: je hebt een Tekram 8-poorts SATA2 RAID kaart over.. En stel je hebt 8 TB schijven.. En misschien wel een Windows Server 2008. En voor deze componenten zoek je een systeem wat prima prestaties levert om via een gigabit netwerk HD-films te streamen. Dus niet zelf te decoden, alleen de data leveren.

Ik zit in deze situatie, en tijwfel nu of ik een nieuw moederbord voor mijn oude E6600 moet kopen met built-in video - de Tekram moet namelijk in een PCI-E x8 of x16 slot - of dat ik de goedkope Atom route kan bewandelen.

Wat denken jullie? Eenzelfde soort setup haalt nu met 7x500GB makkelijk 60MB/s schrijven, tot hoger. Kan de Atom dit soort IO aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De Atom zal zelf denk ik weinig met de datastroom op de PCI-e bus doen. Daar is de chipset voor verantwoordelijk. Voor HD content heb je geen gbit nodig, 100mbit is dan genoeg. Natuurlijk is het wel fijn om snel data te kunnen transporteren en dan zit je toch weer met gbit.

Ik denk dat de Atom dat verkeer wel aan kan eerlijk gezegd.

Zelf heb ik er geen ervaring mee overigens, dit is meer een gutt-feeling zeg maar :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvz89
Dat was ook mijn idee, maar heeft iemand ooit zoeits geprobeert? Op internet is het voornamelijk 2x een TB schrijf aan de interne SATA's koppelen, maar dit is echt iets anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvz89
Topic kan wat mij betreft dicht, ik ga toch voor een Core2 Duo uit een server met een nieuw moederbord. Gewoon zodat je er buiten filesharing nog iets mee kan. Misschien wordt het ooit nog wel eens een ander verhaal, maar nu even niet.

Bovendien is het onmogelijk een kast te vinden die 8x 5,25" heeft, maar ook voor een Atom sized moederbord een PCI-E kaart kan mounten haha.

Discussie is nog wel interessant. Ik zou ook zeggen dat het kan, maar ik weet niet hoe sterk de chipset op een Atom moederbord is. En of de Gigabit LAN op dezelfde bus zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topic hoeft helemaal niet dicht, het kan namelijk voor anderen nog interessant zijn :)

Zo heeft POV de ION-MB330, een bord met Atom 330, Ion chipset en PCIe 16x slot. Daar kun je prima zo'n HW RAID kaart in hangen, waarbij de Ion vooralsnog de zuinigste chipset is voor de Atom 330 :)

Overigens vraag ik me ten zeerste af of HW RAID voor een toepassing als dit zinnig is - 60MB/s haal je namelijk ook prima met SW RAID en drie schijven, en al zou dat niet lukken, zelfs BluRay vraagt gecomprimeerd 60Mb/s, niet 60MB/s. 8MB/s write performance is daarvoor dus al zat, wat met vrijwel alles muv een Quantum Bigfoot haalbaar is :z

Write performance hoeft maar genoeg te zijn voor een enkele upload (je gaat niet tegelijk vanaf meerdere PCs films op je server dumpen), read performance is daarentegen wel belangrijker, maar ook redelijk een non-issue. Een enkele 1TB 5400rpm schijf doet linear reads van tenminste 90MB/s. Dat zou dus genoeg kunnen zijn voor 12 streams tegelijkertijd. Kort door de bocht, in praktijk is performance minder als je simultaan downloadt omdat het niet strict linear is als de schijf steeds tussen bestanden moet afwisselen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1