Panasonic TX-37LZD80F (LCD) Subs vallen buiten beeld

Pagina: 1
Acties:

• Dirrukje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-10-2025
Hallo,

Nu heb ik een half uurtje gezocht naar een topic waar ik mijn vraag in kwijt kon. Ik kwam wel topics tegen over panasonic maar dan weer niet over het type waar het hier om gaat. Ik start dus een nieuw topic, hopenlijk krijg ik op deze manier mijn vraag beantwoord.

Enige tijd geleden hebben wij de Panasonic TX-37LZD80F (LCD) aangeschaft. Nu vallen bij het bekijken van een DVD de ondertitels buiten het beeld. Ze komen in de zwarte balken terecht die boven en onder het beeld zitten. Bij normaal gevuld beeld vallen de ondertitels er dus buiten.

Ik heb op het internet naar oplossingen gezocht echter niets heeft nog geholpen. De beeldscan is uitgezet, had geen effect. Ook staat hij niet in de ZOOM functie.

Wat wel opvalt is dat hij in de 16:9 moet staan alleen ziet dit er niet normaal uit. In de 16:9 stand wordt het beeld voor +/- 50% gevuld. De rest is dus zwarte balk waar de subs in staan. Ziet er niet uit natuurlijk, je wilt wel volledig beeld, of in ieder geval iets wat daar in de buurt komt. Het lijkt enorm op een instelling die niet goed staat maar kan gewoon niet vinden wat het zou kunnen zijn.

Hopenlijk kan 1 van jullie pientere tweakers.net bezoekers mij helpen :)

Verwijderd

Films zijn geschoten in 21:9 (bioscoop verhouding) en niet de 16:9 van jou TV. Je hoort dus balken te hebben. De ondertiteling zit in die balken (leest fijner). Er is dus niets mis met je TV. Als je hem uitrekt om beeldvullend te maken dan kloppen de verhoudingen niet.

• Dirrukje
Dank voor je reactie. Ik begrijp dat de verhoudingen afwijken en dat je dus altijd iets van zwarte balken houdt. Maar momenteel is dit bij 16:9 50% van het gehele scherm. Dit lijkt me niet juist. Bij alle andere flatscreens zijn die zwarte balken veel minder.

Mijn ervaring is dat de subs altijd voor een gedeelte in de film zelf staan, en de tweede regel vaak dus in het zwarte. Maar beide regels vallen er nu buiten waardoor deze volledig wegvallen.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-02 13:54

FeaR

In GoT we trust

Waar de ondertitels precies vallen staat niet vast. Soms staan ze beide in het zwarte deel, soms voor de helft maar er zijn ook films waar ze gewoon over de film vallen. Overigens is de standaard waar een film in geschoten wordt 2.35 : 1 en Philips is er daar met de 21 : 9 tv ingesprongen.

Maar heb je met alle fims dit probleem of alleen met bepaalde? Zo heb ik met Boondock Saints ook dat het beeld kleiner is dan bij andere films met dezelfde verhoudingen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Dirrukje
Het is in principe bij alle films, misschien een uitzondering op enkele. Echter het stomme is, tijdens het typen van dit topic werd mij iets duidelijk. Tijdens het normale tv kijken van de standaard tv zenders heb ik dit probleem niet. Hierdoor moet het dus bij de DVD spelers liggen. En ja hoor, de DVD spelers stond op 4:3 verhouding. Dit aangepast naar 16:9 en het probleem is verholpen. Schijnbaar helpt het dus toch om dingen voor jezelf uit te schrijven.

Het spiet me donders dat ik nu een nieuw topic heb geopend en het forum ietsje heb vervuild. Ik dank in ieder geval degene die tijd hebben uitgetrokken om van dienst te zijn :)

Verwijderd

Dat verklaard een hoop. Nu zijn je balken waarschijnlijk een stuk minder dik ;)
Pagina: 1