Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XL 2007] Draaitabel telt soms dezelfde waarde tweemaal

Pagina: 1
Acties:

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:14
Beste tweakers,

mijn vriendin studeert geschiedenis en moest een historisch onderzoek doen. Dit moet verwerkt worden met Excel.

Ze heeft alle gegevens ingevoerd in kolommen (Periode, Naam, Geslacht, Afkomst)... Nu is er een probleem bij het verwerken met draaitabellen.

Als we bv een draaitabel willen maken met kolommen voor elke periode en geslacht, en een rij per herkomst krijgen we soms het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
                Periode 1                                Periode 2
                Man        Man       Vrouw         Man             Vrouw
Afkomst1
Afkomst2
Afkomst3
...

"Man" wordt dus in de eerste periode op twee manieren geteld. Heb al alle "man" velden opnieuw aangemaakt, en ervoor gezorgd dat ze exact hetzelfde zijn.
Het vreemde is dat dit ook met andere velden soms gebeurt. Als je dan een paar keer je tabel opnieuw maakt is het probleem plots verdwenen, maar is er een ander veld dat niet klopt...

Iemand tips?

Verwijderd

Je kan het veel makkelijker met =sum.ifs() doen (je hebt blijkbaar 2 voorwaarden). Daarna de formule doortrekken en klaar.

(ik zou zelf {=sum(if(..if(..)))} gebruiken maar dat terzijde)

• thommich
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 13:00:
Je kan het veel makkelijker met =sum.ifs() doen (je hebt blijkbaar 2 voorwaarden). Daarna de formule doortrekken en klaar.

(ik zou zelf {=sum(if(..if(..)))} gebruiken maar dat terzijde)
Helaas moet het bestand op papier én digitaal ingediend worden, en moet er verplicht met draaitabellen gewerkt worden. (En dat in een opleiding Geschiedenis :X )

Verwijderd

Tsja, dan houdt het op, het gaat dus helemaal niet om de inhoud?

Zeg dan gewoon dat er een bug in de Excel draaitabellen zit?

• thommich
Het gaat erom dat de studenten leren archieven raadplegen en besluiten trekken adhv numerieke gegevens. (ofzoiets :z )

Heb het nog een paar keer geprobeerd en heb met puur geluk de goeie combinatie te pakken nu... :)

Moest iemand toch nog een oplossing weten, ik ben erg benieuwd!