Verwijderd

Topicstarter
Allen,

Na wat speurwerk op het net en op dit forum ben ik wat wijzer maar mijn vragen zijn nog niet helemaal beantwoord hoe ik mijn tv het beste kan aansluiten op mijn pc. Ik wil het beeld van de pc (films) afspelen op mijn tv en het geluid over de home cinema set. Beide het liefst digitaal.

Het gaat hierbij om de volgende apparaten:

PC met videokaart: NVIDIA GeForce GT240 DirectX 10
Aansluitingen kaart: D-Sub VGA, DVI en HDMI
PC heeft ook 8-kanaals High Definition audio mocht dat nog iets uitmaken
en de geluidskaart(?) heeft een optische uitgang.

TV: Panasonic TH-42PV70
Voor aansluitingen zie: http://img163.imageshack.us/img163/2172/1002132.jpg

Panasonic Home Cinema Set SC-PT850
Digitale ingang: Optisch

Vraag 1: Nu dacht ik dat ik de pc via HDMI kan verbinden met de TV maar hoe krijg ik dan het digitale geluid naar de Home Cinema Set (HCS)? Bestaat er zoiets als een kabel van HDMI naar Optisch?

Vraag 2: Nu zit er op de optische ingang van de HCS een kabel van de UPC box maar ik las dat er splitters zijn.
Ik moet dan wel iedere keer de knop omzetten als ik geluid van PC of UPC wil. Klopt dit?

Vraag 3: De pc heeft 8-kanaals High Definition audio, wat is dit precies? Wordt met googlen niet echt wijzer.

Misschien dat het nog van belang is voor de beste aansluiting: de afstand tussen pc en tv is ongeveer 15m via de kabel.

Grt Nick

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:50
Misschien denk ik te makkelijk maar de optische uitgang van je geluidskaart aansluiting op je op HCS?

edit: extra vragen over het hoofd gezien :P

vraag 2: er bestaan splitter en ja dan heb je een knop of misschien bij luxe versies een afstandbediening :?
Heeft je HCS anders een Coaxiale ingang zodat je eventueel via een omvormer (optisch -> coaxiaal) toch je pc kunt aansluiten.

vraag 3: die 8 kanaals audio gaat over die analoge jack aansluitingen. Sommige onboard geluidskaarten hebben daarbij nog een sp/dif aansluiting en dat kan als coaxiaal of optisch zijn.
Voor grote afstand is optisch in principe het beste want je hebt geen last van afzwakking van het signaal mits je geen hele slechte optische kabel hebt. En dan heb ik het over de slechte spiegeling in de kabel.
Maar zonder gekke scherpe bochten heb je daar bijna geen last van.

[ Voor 89% gewijzigd door The-Source op 06-12-2009 12:49 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

Topicstarter
De HCS heeft helaas maar 1 digitale ingang en dat is de optische. Dus als ik e.e.a. wil aansluiten dan is het volgens mij:

Beeld: PC - HDMI kabel - TV
Geluid: PC - Optische kabel - Optische splitter - HCS

Ik krijg dan niet het probleem dat beeld en geluid ongelijk lopen? Ben nog een leek op dit gebied maar hoe kan ik ervoor zorgen dat alleen beeld wordt verstuurd via HDMI? Instellen via de videokaart?

Grt Nick

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:50

FeaR

In GoT we trust

Kan je niet de interne S/PDIF van je moederbord met je grafische kaart verbinden en dan zo audio en video over HDMI sturen? Weet dat het mogelijk is, maar niet of het ook werkt met deze grafische kaart en of je moederbord wel een interne S/PDIF heeft.

Om het geluid van je pc, tv en UPC Box over de speakerset te laten lopen zal je toch moeten gaan werken met switches. Het is niet de mooiste en makkelijkste manier, maar dat is nu eenmaal de consequentie van dergelijke kant en klaar setjes kopen met zeer weinig ingangen.

Overigens hoef je met splitters geen knop om te zetten, deze werken namelijk gewoon door meerdere signalen samen te voegen naar slechts een enkele aansluiting. Nadeel is dat dit niet altijd goed werkt en soms de signalen door elkaar gaan lopen. Daarom raad ik altijd een switch aan. Dan moet je wel een knop omzetten, maar de kans dat signalen door elkaar lopen is er niet en het is gewoon een wat beter systeem.

Ongelijk lopend beeld/geluid kan je soms oplossen door geluid te delayen. Soms zit deze optie op de home cinema set, maar softwarematig is er soms ook wel wat in te stellen. Alleen wel te hopen dat je dan genoeg ms in kan stellen naar wat je nodig hebt. Zo hebben sommige sets wel 200ms delay nodig en kan je soms maar tot 50ms instellen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op zondag 06 december 2009 @ 13:49:
Kan je niet de interne S/PDIF van je moederbord met je grafische kaart verbinden en dan zo audio en video over HDMI sturen? Weet dat het mogelijk is, maar niet of het ook werkt met deze grafische kaart en of je moederbord wel een interne S/PDIF heeft.
Op de PC zit een HDMI uitgang (dus ik ging er vanuit voor de videokaart) maar ik las iemand die dezelfde pc heeft aangesloten op zijn tv d.m.v. alleen HDMI en die heeft beeld en geluid op zijn tv. Denk dat beide dan al worden doorgegeven via de HDMI aansluiting? Ik heb volgens mij dan alleen nog het probleem dat ik het geluid vanaf de pc niet digitaal naar de HCS kan krijgen omdat een kabel van HDMI naar Optisch een vermogen kost.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:22
Je loopt wel tegen enkele problemen aan:

- de Pana PV70 heeft geen breedbeeldresolutie omdat de pixels langwerpig zijn. Dit heeft invloed op de instellingen die je moet gebruiken met videoplayers, anders krijg je een vervormd beeld.
- de PV70 heeft een overscan die niet is uit te zetten.

Ikzelf heb alleen ervaringen met het aansluiten van een hdmi en dan moet je even de overscan compenseren in de instellingen van de videokaart.

Bij nvidia kaarten doe je t zo:
-zet eerst de resolutie op 1280x720

-klik met rechter muisknop op bureaublad
-bij Nvidia control panel dubbelklik je op Video en Televisie
-onder Televisie klik je op "het formaat van het hdtv-bureaublad wijzigen. (deze optie verschijnt alleen als je de tv aan de pc hebt aangesloten via dvi-hdmi).

Even later verschijnt een venster met een horizontale en een vertikale schuifbalk en daarmee rek en vooral krimp je het formaat van je pcbeeld en dus ook je bureaublad.
Nu kan je dit aanpassen zodat alles er precies oppast.

De letters zijn nu wel scherp!
Ikzelf heb toen de overscan in t servicemenu er voor n groot gedeelte ook uitgehaald en dat was ook niet moeilijk. Mijn vorige tv was een Panasonic TH50PV70 en die gebruikte ik ook als pc monitor.

Wil je surround geluid, dan zal je een optische uitgang moeten hebben op je pc. Pc's die audio meegeven via hdmi zijn er nog niet veel.
Een optische switch kost overigens maar een tientje.

Ter verduidelijking: bij aansluiting van je pc op de Pana met hdmi, gebruik je NIET de native reso van het scherm 1024x768, maar alleen de 1280x720 (1920x1080 kan ook).

Daarna compenseer je de overscan zoals ik beschreven heb, anders krijg je onscherpe letters.
De nieuwe hdready tv's kunnen de overscan wèl uitzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Ferry34 op 06-12-2009 16:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt om het beeld op mijn tv te krijgen via een HDMI kabel. De pc heb ik met de home cinema set verbonden met een optische kabel voor het geluid. Nu alleen de vraag hoe ik het geluid hierop krijg? Op de home cinema set heb ik de digitale ingang geselecteerd maar geen geluid. Moet ik op de pc hiervoor nog iets instellen? Zo ja, waar?

Ik heb een printscreen gemaakt en volgens mij is de Realtek mijn geluidskaart, misschien dat dit het beantwoorden makkelijker maakt:
http://img14.imageshack.us/img14/1476/geluidskaart.jpg

Ik heb via Eigenschappen van de geluidskaart verder ook geen mogelijkheid kunnen ontdekken om het geluid apart door te sturen.

Grt Nick

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2009 11:34 ]

• MaakmeGek
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-12 06:07

MaakmeGek

XBL: XtrordinarY

Wanneer je het icoontje in de vorm van een speaker rechtsonder op de taakbalk met je rechtermuisknop aanklikt dan moet je playback devices aanklikken.. ik weet niet wat het is in het nederlands want ik heb windows in het engels geinstalleerd.

Als het goed is moet je daar de standaard playback device aanklikken wat je optische uitgang is.. en dan zou het moeten werken!

Succes
Pagina: 1