Toon posts:

Digitale uitgang op m'n SB live 1024?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijd geleden een Creative SB live! 1024 gekocht. Omdat ik ook een MD-speler/recorder heb, dacht ik via deze uitgang digitaal op te kunnen nemen. Ik pas speciaal een verloopstukkie gekocht voor het optische kabeltje wat bij m'n MD-speler zat en alles aangesloten. Dus ik schakel de digitale uitgang in met die software troep, maar mooi geen signaal, ik heb er nog op geen enkele mogelijkheid geluid uit gekregen (ook niet met een gewoon kabeltje).

Waarom zit die digitale uitgang er dan in hemelsnaam op :? :?

Wie kan me vertellen wat ik wel en niet kan met die uitgang op die kaart :?

Alvast bedankt :)

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08 21:14

lytjepole

Schier?

volgens mij moet je dan ergens in de eigenschappen van je blaster iets instellen als: use digital out of digital out only

suc6

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Verwijderd

De uitgang van een SBLive! is niet optisch. Heb je een converter voor nodig. Kijk eens op www.conrad.com:D

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik ben al aardig aan het zoeken op die site :)

Maaruh wat kan ik wel doen met die uitgang dan zonder zo'n converter? als het antwoord op die vraag "nix" is, dan snap ik echt niet waarom die uitgang erop zit... hij moet toch wel ergens voor geschikt/bedoeld zijn :?

Verwijderd

het is een coaxiale digitale uitgang, die bedoeld is om digitale actieve speakersets (evt. met decoder) op aan te sluiten. Maar je kan bij creative ook allerlei add-ons voor die kaart bestellen (o.a. De Live Drive) die wel een optische SPDIF uitgang met TOSLINK hebben.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Je kunt voor 15 piek met 5 componentjes zelf een omzettertje in elkaar solderen. Als je interesse hebt kan ik je wel een linkje geven met een schema'tje.. moet ik ff zoeken dan.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:02
De uitgang van een soundblaster live 1024 is ook niet helemaal coaxiaal hoor. Het is gewoon een heel erg vage uitgang.

Om die reden heeft Creative speciaal voor die geluidskaarten een converter beschikbaar die het signaal omzet naar 4 andere digitale signalen (optisch voor, optisch achter, coaxiaal voor, coaxiaal achter).

Dit leuke convertertje zal wel een godsvermogen kosten, dus ik weet niet of je er iets mee op schiet. Je kunt wel proberen een coax>optisch converter aan te sluiten maar of dit gaat werken weet ik niet.

Verder is de conrad site heel vaag en daar staat zeker niet zo'n converter op, maar hier vind je er wel één:

www.oehlbach.de

of een directe link:

http://www.oehlbach.de/cgi-bin/oehlbach/e_show.pl?action=show&hg=02:08:01&url=englisch/produkte/produktseite.html
(voor optisch>coax)

en

http://www.oehlbach.de/cgi-bin/oehlbach/e_show.pl?action=show&hg=02:08:02&url=englisch/produkte/produktseite.html
(voor coax>optisch)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 06 maart 2001 09:00 schreef dennisdotcom het volgende:
De uitgang van een soundblaster live 1024 is ook niet helemaal coaxiaal hoor. Het is gewoon een heel erg vage uitgang.
Het is geen vage uitgang, want het signaal is gewoon volgens de spdif specificaties. Het enige waarin het niet aan de standaard voldoet is het signaalniveau. spdif heeft pulsen van 0.5V en intern gebruikt de SB Live signalen van 5V. Op de uitgang is dat ook 5V, en niet alle apparaten kunnen er mee overweg. Je kunt het signaal met een spanningsdelertje weer omlaag brengen als het nodig is, maar voor het maken van een omzetter naar optical is die 5V juist een voordeel :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Ik heb ook zo'n kaart en een MD-speler/recorder. Ik heb zelf zo'n convertertje gesoldeerd en het werkt allemaal perfect!! :9

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 maart 2001 12:33 schreef Popeye the Sailor het volgende:
Ik heb ook zo'n kaart en een MD-speler/recorder. Ik heb zelf zo'n convertertje gesoldeerd en het werkt allemaal perfect!! :9
interressant :)

Kun je me uitleggen wat ik hiervoor nodig heb om zelf zo'n convertortje te maken:?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 06 maart 2001 17:40 schreef KroJo het volgende:

[..]

interressant :)

Kun je me uitleggen wat ik hiervoor nodig heb om zelf zo'n convertortje te maken:?
Op deze pagina staat een schemaatje met slechts 3 componentjes die je aan elkaar moet solderen. Simpeler kan het niet :) Ik heb zelf een iets andere gemaakt, maar het komt op hetzelfde neer omdat in principe alles in de optical module ingebouwd zit (TOTX173).

http://www.dialec.com/spdif.htm

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik heb die pagina redelijk gelezen, maar mede door mijn gebrekkige engels heb ik niet alles begrepen :)

ALs ik het goed heb heb ik te maken met de volgende omzetting:
"S/PDIF to optical: S/PDIF coax input circuit followed with optical TOSLINK output"

Nou is me alleen nog onduidelijk wat voor apperaatjes/weerstandjes/condensatortjes/dingetjes ik daarvoor nodig heb, ben niet zo thuis in die dingetjes, nooit opgelet bij natuurkunde :)

Van die schema'tjes snap ik dus nix, als iemand me kan vertellen welke 3 dingejjes ik moet kopen en hoe die aan elkaar moeten, dan lukt dat solderen me zelf wel :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 06 maart 2001 20:33 schreef KroJo het volgende:
Hmm ik heb die pagina redelijk gelezen, maar mede door mijn gebrekkige engels heb ik niet alles begrepen :)

ALs ik het goed heb heb ik te maken met de volgende omzetting:
"S/PDIF to optical: S/PDIF coax input circuit followed with optical TOSLINK output"

Nou is me alleen nog onduidelijk wat voor apperaatjes/weerstandjes/condensatortjes/dingetjes ik daarvoor nodig heb, ben niet zo thuis in die dingetjes, nooit opgelet bij natuurkunde :)

Van die schema'tjes snap ik dus nix, als iemand me kan vertellen welke 3 dingejjes ik moet kopen en hoe die aan elkaar moeten, dan lukt dat solderen me zelf wel :)
Duidelijker dan die pagina kan het volgens mij niet :? Misschien dat ze in een electronicazaak willen uitleggen hoe je het moet solderen, want het zijn maar 3 (!) componentjes. Anders kun je het misschien beter kant en klaar kopen...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 maart 2001 21:08 schreef Exirion het volgende:

[..]

Duidelijker dan die pagina kan het volgens mij niet :? Misschien dat ze in een electronicazaak willen uitleggen hoe je het moet solderen, want het zijn maar 3 (!) componentjes. Anders kun je het misschien beter kant en klaar kopen...
Jah ik kan wel solderen, maar ik kan niet uit die site opmaken welke componentjes ik nodig heb. Ik heb geen idee naar wel schema ik moet kijken, komt gewoon omdat m'n engels zo treurig slecht is, en ik had nog wel een 6 op m'n eindlijst vwo :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 06 maart 2001 21:13 schreef KroJo het volgende:

[..]

Jah ik kan wel solderen, maar ik kan niet uit die site opmaken welke componentjes ik nodig heb. Ik heb geen idee naar wel schema ik moet kijken, komt gewoon omdat m'n engels zo treurig slecht is, en ik had nog wel een 6 op m'n eindlijst vwo :)
Het is deze: Optical TOSLINK output
Je hebt nodig een Toshiba optical transmitter (TOTX173), een 8,2KOhm weerstandje en een 100nF condensator. Soldeer ze gewoon zoals in het schema aangegeven, en zorg dat je ergens 5V vandaan haalt (op de Live zitten pinnetjes vlakbij de digital output. Pinnetjes waar 5V en massa op zit, dus die kun je gebruiken).

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 maart 2001 21:18 schreef Exirion het volgende:

[..]

Het is deze: Optical TOSLINK output
Je hebt nodig een Toshiba optical transmitter (TOTX173), een 8,2KOhm weerstandje en een 100nF condensator. Soldeer ze gewoon zoals in het schema aangegeven, en zorg dat je ergens 5V vandaan haalt (op de Live zitten pinnetjes vlakbij de digital output. Pinnetjes waar 5V en massa op zit, dus die kun je gebruiken).
Aha kijk daar kan ik wat mee :)

Alleen als ik je goed begrijp moet ik die 5V van m'n SB gaan halen, dus dan moet ik daar 2 draadjes op solderen:? Dat idee staat me eigenlijk niet zo aan......ja ik weet het, ik ben lastig :)

Toch bedankt voor je hulp, ik ga er eens over nadenken

Verwijderd

Die +5 Volt kun je gewoon uit de voeding van je computer halen. Koop een stekkertje, (zo'n zelfde contactje als achter op je CD-ROM-drive zit) bij de elektroboer en knoop daar twee draadjes aan vast. Een rode (+5 V) en een zwarte draad (0 V). Dit stekkertje steek je in een stekkertje dat uit je voeding komt.

Ik heb trouwens een kant en klaar bouwpakketje gekocht. Dat koste 50 piek, maar is zeer begrijpelijk voor de leek. Een printplaatje met daarop aangegeven waar welke onderdeeltjes moet komen. Als je wilt kan ik wel even zoeken wat het precies was. Moet je het maar even laten weten.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 07 maart 2001 11:25 schreef Popeye the Sailor het volgende:
Die +5 Volt kun je gewoon uit de voeding van je computer halen. Koop een stekkertje, (zo'n zelfde contactje als achter op je CD-ROM-drive zit) bij de elektroboer en knoop daar twee draadjes aan vast. Een rode (+5 V) en een zwarte draad (0 V). Dit stekkertje steek je in een stekkertje dat uit je voeding komt.

Ik heb trouwens een kant en klaar bouwpakketje gekocht. Dat koste 50 piek, maar is zeer begrijpelijk voor de leek. Een printplaatje met daarop aangegeven waar welke onderdeeltjes moet komen. Als je wilt kan ik wel even zoeken wat het precies was. Moet je het maar even laten weten.
Ja graag, met een kant en klaar bouwpakketje kan het zeker niet mis gaan. dus als je even wil opzoeken wat het precies was, graag.

Die voeding...maakt dat uit of ik de voeding pak van de "grote"stekkers (die in de HD gaan) of van een kleine (in A'drive):?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 07 maart 2001 11:25 schreef Popeye the Sailor het volgende:

Die TOTX173 kost 15 piek, en dan ben je dus in totaal voor 16 piek klaar. Het zijn 3 onderdeeltjes, dus iedereen die een beeeetje kan solderen kan het maken :)

Verwijderd

voor 100 piek kun je ook die terratec 512i Digital kopen, die heeft een speciale optische uitgang voor ofwel een externe Dolby Digital decoder voor je dvd speler, ofwel een directe link met een MD-recorder.

die is goedkoper dan een convertor lijkt me en heeft ook de hele A3D/EAX functionaliteit enzo

www.terratec.net/ttnl/products.htm

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 maart 2001 17:22 schreef Dimwit het volgende:
voor 100 piek kun je ook die terratec 512i Digital kopen, die heeft een speciale optische uitgang voor ofwel een externe Dolby Digital decoder voor je dvd speler, ofwel een directe link met een MD-recorder.

die is goedkoper dan een convertor lijkt me en heeft ook de hele A3D/EAX functionaliteit enzo

www.terratec.net/ttnl/products.htm
Tjah ik heb er geen 100 piek voor over om digitaal te kunnen opnemen met m'n MD-speler, dan neem ik wel op de gewone manier op. Ik ben meer geintresseerd in dat setje wat popeye the sailor heeft gebruikt, en anders koop ik die componentjes toch wel gewoon los.

Verwijderd

Dan zal ik thuis nog even kijken, wat het precies was, maar ik denk dat ik het er dan pas maandag op kan zetten.

Het was een pakketje van Velleman, geloof ik, en er is een artikeltje over geschreven in de Elektuur.

Verwijderd

Topicstarter
jaaaaah tis maandag :):)

Verwijderd

Jaaaaa, klopt!
Hier is'ie dan. Het kwam uit de Elektuur, nr 4 uit 1997. Twee schemaatjes (?); een voor opto --> coax en een voor coax --> opto. Ik weet niet of je het printplaatje in elke elektrozaak kunt krijgen, maar als je in de buurt van Delft woont, kun je naar H.E.C. Elektronica Onderdelen gaan. Daar heb ik het gekocht.
Pagina: 1