Toon posts:

iMac aansluiten op surround set Samsung HT-Z220

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal.

Ik heb thuis een imac 24" staan en vond de standaard geluidsboxen niet echt fantastisch dus ben ik vandaag een surroundsetje gaan halen.

Het is een Samsung HT-Z220 geworden. In de applewinkel zeiden ze me dat die gewoon was aan te sluiten met een universal digital optical cable HQ.

Wanneer ik echter de kabel aansluit tussen de samsung en de imac krijg ik er geen geluid uit. mijn icoontje van geluid word lichtgrijs en is onbeschikbaar nu, en bij systeemvoorkeuren of bij Audio / MIDI - configuratie vind ik ook niets dat me verder kan helpen.

Na een hele avond zoeken geraak ik er niet aan uit en hoop ik via jullie hulp verder ter geraken!

Kan iemand me helpen, want ik wil het geluid van mijn nieuw setje testen!

• Mikey NL
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Dat icoontje in de balk wordt als het goed is lichtgrijs omdat je de volumeregeling niet op de mac kan regelen wanneer je iets optisch aansluit. Waarom er geen geluid uit je setje komt weet ik niet, heb je al wat anders geprobeerd aan je set te hangen (eventueel een airport express, appletv, of ander apparaat met optische geluidsuitgang).

Als je de kabel alleen aan de kant van de mac erin steekt, krijg je dan aan de andere kant wel een rood licht te zien?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zowel mijn nieuwe imac als mijn 2 jaar oude MBP er aan gehangen, en bij beide werkt het niet.
Als ik de kabel in de mac steek, is er aan de andere kant inderdaad een rood licht.
Op de surround zelf kan er niets fout ingesteld zijn vermoed ik. Hij staat op de functie AUX, wat volgens de bijgeleverde handleiding de goeie functie zou moeten zijn wanneer ik de optische geluidsingang gebruik.

Alvast bedankt voor de snelle reactie, en ik hoop dat je met deze verdere uitleg me wat meer zou kunnen helpen

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 10:34

Digistorm

ex-demo scener

Het meest logisch is dan toch dat de fout in de speakerset zit. Als je gewoon een muziekje op zet, wat dus stereo zou moeten zijn, doet ie dan ook niets? En hij doet t wel (neem ik aan) als je hem gewoon analoog stereo via de line-out aansluit?

Hier stond achterhaalde informatie…

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet in het algemeen niets, er komt geen geluid uit, om het even welke manier van geluid ik afspeel: itunes, film ... . Met mijn analoge 2.1 set die ik tijdelijk gehad heb, had ik daar geen last van.

Het is de Samsung HT-Z220. Zou het aan het model liggen (want zelf vind ik hier geen informatie over in het nederlands, en mijn engels is vaak niet sterk genoeg), of zou het aan mijn set zelf eerder liggen? Hij is gisteren aangekocht bij de fnac, dus normaal zou er niets aan mogen schelen.

• jochie79
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:52
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 09:47:
Ik heb zowel mijn nieuwe imac als mijn 2 jaar oude MBP er aan gehangen, en bij beide werkt het niet.
Als ik de kabel in de mac steek, is er aan de andere kant inderdaad een rood licht.
Op de surround zelf kan er niets fout ingesteld zijn vermoed ik. Hij staat op de functie AUX, wat volgens de bijgeleverde handleiding de goeie functie zou moeten zijn wanneer ik de optische geluidsingang gebruik.
helpen
Je moet de functie DIGITAL IN gebruiken niet AUX
DIGITAL IN kan je selecteren met je AUX-toets op je afstandsbediening.
Staat trouwens duidelijk in de handleiding, AUX gebruik je alleen bij analoge bronnen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem nogmaals aangesloten, en op D.IN gezet. op de imac nog steeds geen geluid, op mijn MBP heb ik nu wel stereo geluid. Enkel de voorste boxen werken nu (ook al heb ik een 6-channel source)

• harry1001
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
6 channel source is 6 channel PCM, of 6 channel embedded in een DTS of AC3 (dolby) stream?? passthrough van 6 PCM kanalen zou ik ook graag werkend willen hebben voor de bv apple trailers, maar dat kan dus (nog??) niet. Voorlopig moet zul je het moeten doen van een "downsampling" van je 6 kanalen naar twee PCM streams.

Om zo'n stereo source op alle kanalen te krijgen kan je een 5CH stereo, of dolby prologic functie opzoeken in de handleiding van je speakerset. Daarnaast kan je op je imac in de audio/midi-configuratie kijken of daar misschien iets fout staat (is een los programma, onder het ingebouwde uitvoer kan je mss wel wat interessants vinden).

DTS en AC3 (dolby) streams moeten wel gewoon werken als je passthrough aan hebt staan (probeer eens een DVD of 5.1 mkv met VLC waar je de passthrough wel aan hebt gezet (tabje audio)).

Als je dan nog geen geluid hebt zou ik zeggen dat er ergens iets niet deugt aan de imac, maar zou ook kunnen dat ik ergens iets gemist heb.

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-12-2025

siemenz

Koetje

jochie79 schreef op zondag 06 december 2009 @ 10:42:
[...]

Je moet de functie DIGITAL IN gebruiken niet AUX
DIGITAL IN kan je selecteren met je AUX-toets op je afstandsbediening.
Staat trouwens duidelijk in de handleiding, AUX gebruik je alleen bij analoge bronnen.
wat hij zegt!

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Pagina: 1