Vervalt garantie bij upgraden geheugen laptop?

Pagina: 1
Acties:

• Sunra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-10-2024
Ik ben van plan een Acer Timeline 1810tz aan te schaffen. Hier zit standaard 2gb geheugen in en dat vind ik wat weinig aangezien het gedeeld wordt met de videokaart.

Bij 4launch vragen ze 19 euro voor het installeren van extra geheugen hetgeen als voordeel heeft dat de volledige garantie blijft gewaarborgd. Ze zeggen hier afspraken over gemaakt te hebben met de fabrikanten.

Kan het echt zijn dat mijn garantie vervalt als ik wat extra geheugen bijprik in een leeg geheugenslot? Of is dit gewoon makkelijk geld verdienen voor 4launch?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je betaalt voor de tijd en de zekerheid, dus nee, het is niet makkelijk geld verdienen. Op het moment dat je het zelf doet en er gaat wat mis, dan is het aan jou om aan te tonen dat het een al aanwezige fabrieks- of andere fout was, en niet jouw schuld. Gezien het feit dat geheugenbanken bij een laptop nog wel eens wat moeilijker bereikbaar zijn, is het misschien wel verstandig die 19 euro er voor uit te trekken.

Het is een afweging die je zelf moet maken. Heb je die 4 Gb nodig voor specifieke programma's?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gezien het hier niet om de notebook zelf gaat maar om garantie krijgt dit een schopje naar Shopping Forum

Verwijderd

De wettelijke garantie vervalt in principe niet. Verkopers hanteren zo hun eigen garantievoorwaarden die vaak een beperking bevatten van de wettelijke garantie. Zoals bijv. "Als u dit zegel verbreekt, vervalt de garantie". Zo zwart op wit is het natuurlijk helemaal niet.

De wettelijke garantie wordt bepaald door de eigenschappen die je in alle redelijkheid van het product mag verwachten. Deze open norm is vrij lastig te interpreteren, maar je kunt er naar mijn mening wel van uitgaan dat een laptop minstens twee en een half jaar goed werkt. Daarnaast is het belangrijk wat er in de overeenkomst staat, maar ik ga ervan uit dat dat in dit geval een vrij standaard overeenkomst is.

Als echter door jouw toedoen het product niet meer goed functioneert, dan valt dat natuurlijk niet onder de garantie, zoals een ieder wel zal begrijpen. Maar zoiets simpels als een reepje geheugen erin prikken moet kunnen.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Met een beetje geluk zit het geheugen netjes achter een klepje op de onderkant. Daar zou ik even naar googlen (misschien staat het in de handleiding) en als dat zo is, kun je het volgens mij makkelijk zelf bijplaatsen. Ik zou het zelf in ieder geval zo doen, dan.
Maar misschien kun je op de site van Acer de garantiebepalingen er even op naslaan.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

@ Sjaak
De garantiebepalingen van Acer? Ik neem aan dat Sunra een overeenkomst heeft met 4 Launch en niet met Acer.

Voor jou zijn van belang de wettelijke garantiebepalingen en de garantiebepalingen van de verkoper. De laatste zijn niet zelden wat beperkter.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2009 02:47 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De vraag is dan ook niet of het makkelijk is. Ik zou eerst de laptop goed uitproberen zoals deze geleverd wordt, paar stresstesten e.d., zodat duidelijk is of de laptop goed is. Echter, als er iets mis is na de upgrade, dan zal het proces van garantie claimen mogelijk moeizamer gaan.

Je koopt dus een stuk gerustheid, net een soort van verzekering.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Sunra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-10-2024
Ik heb nagekeken hoe het zit met de plaatsing van het geheugen en deze blijkt achter een accespanel te zitten. Het is mogelijk geheugen te plaatsen en te verwijderen zonder een zegel te vebreken.

Rekening houdende met de reacties heb ik besloten het volgende te doen:

Ik koop de laptop en verzeker mezelf ervan dat er geen (op te sporen) defecten zijn. Mocht alles in orde zijn bestel ik het extra geheugen en plaats het zelf bij.

Bedankt voor de reacties.
Pagina: 1