Spread Spectrum spingt steeds aan (of BIOS liegt)

Pagina: 1
Acties:

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Het gaat om een GigaByte GA-MA74GM-S2H.
BIOS versie F2 is ingeladen. F3 heeft geen bugfixes dus flashen lijkt mij onnodig.

Het is dus zo dat ik in de BIOS na het indrukken van CTRL + F1 een aantal extra opties krijg. In een van de menu's zag ik tot mijn verbazing dat Spread Spectrum ingeschakeld is. Wanneer ik het uitschakel, save & exit, en weer in de BIOS kijk, staat het weer aan. 8)7
Dat is niet de bedoeling.
Weet iemand of dit kan komen door een specifieke config? Eventueel, hoe te fixen?
Of...zou er enabled staan terwijl dit eigenlijk niet zo is?

(Config @ http://tweakers.net/gallery/sys/19900. Geen hardware RAID.)

Verwijderd

Misschien wat incompatibele instellingen van een vorige bios-versie? Fail-safe / optimized defaults al geprobeerd?
Of anders batterij even los?

• Saturnus
  • Niet online
Ik weet vrij zeker dat ik na het flashen Optimized Defaults heb gekozen. Nu alles resetten wordt ik niet blij van maar zal het de komende dagen overwegen.
(De flash naar F2 is trouwens begin dit jaar gebeurt.)

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:45

Aganim

I have a cunning plan..

Indien het probleem blijft bestaan, zou je een flash naar F3 toch kunnen overwegen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een bios die alleen CPU ID updates belooft, tóch bugfixes bevat. Naar mijn ervaring zijn fabrikanten blijkbaar nog weleens gemakzuchtig met hun beschrijvingen.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Waarom wil je Spread Spectrum uitschakelen? Ik zie niet meteen een overclock staan, en ook geen SCSI schijven.

Misschien zijn de realease notes niet volledig, je weet maar nooit. Je kan dus alsnog even de F3 BIOS flashen en kijken of het dan wel werkt.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Saturnus
  • Niet online
Ja dat zou kunnen. Ik zal op korte termijn dan maar naar F3 flashen.

Waarom ik het uit wil? Volgens diverse sites is het alleen maar ellende.

• Saturnus
  • Niet online
Geflasht naar F3. Hielp niet. Maar...wel de veroorzaker gevonden:
Wanneer ik "OnChip SATA Type" op "AHCI" zet springt Spread Spectrum op enabled.
Hier moet een reden voor zijn...
Pagina: 1