Welke versterker/speaker combo voor 2-3K euro

Pagina: 1
Acties:

• mrbbs
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:24
Ik ben toe aan een nieuwe hifi installatie. Mijn technics voor- en eindversterker (Technics SE-A800SM2) gaat alweer 10 jaar mee, samen met mijn tuner en speakers (SB-M500) en vind het wel tijd voor iets anders.

Dit weekend ben ik gaan luisteren en kwam op volgende combinaties uit:

Mijn keuzes na uren en uren lezen maar ook luisteren:

Rega Mira 3 (60w) + Totem Staff (88db -1m) (900 + 1675 euro)
Rotel 1520 (60w) + B&W 683 (90db - 1m) (900 + 1400)
Roksan Kandy K2 (125w) + Klipsch WF-34 (95,5db -1m) (1100 + 1300 euro)
Roksan Kandy K2 (125w) + JBL TL260BQ (92db -1m) (1100 + 1600 euro)

De Rega Mira 3 + Totem heb ik horen spelen en passen erg goed bij elkaar.
Zelfde voor de Rotel 1520 + B&W 683
De Roksan Kandy K2 heb ik nog niet gezien maar wel geluisterd naar de Klipsch WF-34, die mij zeker ook erg bevielen.

Ik speel allerlei muziek, van pop tot Disco en van Depeche Mode tot Loreena McKennitt (geen techno, jump, launch, hiphop)
Ik hou vooral van veel detailering en goede hoog en midden tonen, bas mag maar moet modest blijven.

Afhankelijk van waar ik de componenten koop kan ik toch erg veel winst maken, vooral als ik in de UK kijk dan bespaar ik makkelijk 500 euro.. iemand ervaringen eventueel met winkels in de UK?

[ Voor 4% gewijzigd door mrbbs op 05-12-2009 22:29 ]

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-08-2024
Zelf luisteren zou ik zeggen, iedereen heeft een andere smaak ;)

één tip: Geef die 2-3K zoveel mogelijk uit voor de speakers en koop een gewone marantz (of in die richting) versterker met standaard kabels en laat je niet verlijden voor allerlei dure high-end spullen die meetbaar niet of nauwelijks afwijken van normale spullen en bij blindtesten al lang door de mand zijn gevallen.. Een speaker van 2000 euro van jouw smaak op een versterker van 300 euro klinkt beter dan een speaker van 500 euro van jouw smaak op een amp van 2000 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door gastje13 op 05-12-2009 23:14 ]

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:09
gastje13 schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 23:12:
Zelf luisteren zou ik zeggen, iedereen heeft een andere smaak ;)

één tip: Geef die 2-3K zoveel mogelijk uit voor de speakers en koop een gewone marantz (of in die richting) versterker met standaard kabels en laat je niet verlijden voor allerlei dure high-end spullen die meetbaar niet of nauwelijks afwijken van normale spullen en bij blindtesten al lang door de mand zijn gevallen.. Een speaker van 2000 euro van jouw smaak op een versterker van 300 euro klinkt beter dan een speaker van 500 euro van jouw smaak op een amp van 2000 euro.
300 euro vind ik wel een beetje overdreven. Zo heel erg overpriced zijn die Rotels niet. Zo scheef vind ik de verhouding nog niet, 1/3 versterker, 2/3 speakers.

Verwijderd

Ook bijvoorbeeld Dynaudio, Dali, Monitor Audio, Kef, Focal JMLab & Audio Physic geluisterd? (gewoon nieuwsgierig, keuze zal je zelf moeten maken)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2009 01:53 ]

• gastje13
PHiXioN schreef op zondag 06 december 2009 @ 01:09:
[...]

300 euro vind ik wel een beetje overdreven. Zo heel erg overpriced zijn die Rotels niet. Zo scheef vind ik de verhouding nog niet, 1/3 versterker, 2/3 speakers.
Was maar een voorbeeld, niet te letterlijk nemen ;)
doelde niet op rotel of wat voor merk dan specifiek.
Maar stereo versterker voor 900-1100 euro vind ik zelf teveel, zou meer van dat geld in de speakers steken.

[ Voor 20% gewijzigd door gastje13 op 06-12-2009 11:25 ]

• mrbbs
Dynaudio, Dali, Monitor Audio, Kef, Focal JMLab & Audio Physic heb ik allen niet beluisterd.. probleem lijkt mij dat je veel te veel keuze hebt.
Ik heb het nu al moeilijk om te kiezen tussen 3 speakers, laat staan dat er nog meer bijkomen ;)

ik had gehoopt dat iemand met real world ervaring mij kon zeggen welke combo er best bij mijn soort muziek hoort. Ik hou van voldoende detaillering, hou er wel eens van om het ding ook goed open te zetten (zonder dat je daarbij doof hoeft te worden, je moet er ook nog van genieten).

• mrbbs
Op dit moment liggen de Totem Staff speakers in pole position. Wat is het nadeel trouwens van 2-weg speakers (Totem), tov 3 of 4-weg speakers?
Heeft iemand trouwens reeds ervaring met de JBL TL260BQ, in België ken ik niemand die deze heeft..

• gastje13
Wat ik je kan zeggen, B&W en JBL zijn vooral luidsprekers voor het stevige werk, volle sound, en aanzienlijk wat bass. JBL is meer iets gericht op film/games en B&W meer op muziek.

Wil je een speaker met weinig maar strakke bass, dan is dali ikon misschien wat voor je. Dynaudio zou ook nog kunnen.

[ Voor 25% gewijzigd door gastje13 op 06-12-2009 11:56 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:14

FeaR

In GoT we trust

gastje13 schreef op zondag 06 december 2009 @ 11:53:
JBL is meer iets gericht op film/games en B&W meer op muziek.
Ook dat is persoonlijk, zo ken ik mensen die echt niet naar JBL willen luisteren voor films en/of games. En andersom ken ik mensen met een B&W 5.1 set-up voor films en games waar je u tegen zegt.

Maar ik ga met Koeitje mee dat TS toch meer naar andere merken zou kunnen luisteren. Persoonlijk vind ik KEF en Focal zeer mooi helder en zuiver op het hoog en midden. KEF mist op sommige series wat laag, maar dat is mijn mening. Maar als TS de Klipsch mooi vind klinken dan kan het wel eens zijn dat KEF te weinig laag heeft aangezien Klipsch toch wat meer heeft. Dus dan zou ik Focal Chorus 826V (of de W-serie, de Special Edition) zeggen, of 836V voor als je meer laag wilt.

Maar dat is dus puur op wat ik onder een mooi helder hoog versta en mooi aanwezig laag. Maar zoals gezegd: smaken verschillen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

laonightwolf schreef op zondag 06 december 2009 @ 11:26:
Dynaudio, Dali, Monitor Audio, Kef, Focal JMLab & Audio Physic heb ik allen niet beluisterd.. probleem lijkt mij dat je veel te veel keuze hebt.
Ik heb het nu al moeilijk om te kiezen tussen 3 speakers, laat staan dat er nog meer bijkomen ;)
Ik denk, dat je het jezelf alleen maar moeilijk maakt door te veronderstellen dat hoe duurder het is, hoe beter het is. Dat is natuurlijk niet zo, maar dan kom je wel op exotische en overpriced merken uit als Rega, Totem en Roksan. Ik ben absoluut niet onder de indruk van zowel jouw versterker- als speakerkeuze. Voor een bedrag van 1300 euro weet ik een versterker- en speakercombo samen te stellen, die de genoemde combo’s ver achter zich laat. Dan zit er ook nog een bandtweetertje in voor de detaillering en spreiding in het hoog. Een 3-weg systeem, zoals het moet.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 13:56:
[...]
Voor een bedrag van 1300 euro weet ik een versterker- en speakercombo samen te stellen, die de genoemde combo’s ver achter zich laat.
Voor de dag ermee dan... dan moet je ook zeggen welke combinatie dat is, want alleen aan de opmerking hebben we niets natuurlijk.

Verwijderd

FeaR1986 schreef op zondag 06 december 2009 @ 13:58:
[...]

Voor de dag ermee dan... dan moet je ook zeggen welke combinatie dat is, want alleen aan de opmerking hebben we niets natuurlijk.
Okee, dan hier mijn voorbeeld; Denon PMA 700 AE en Dali Ikon 2. Maar er zijn natuurlijk meer van dergelijke sets te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2009 14:05 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 14:04:
[...]Okee, dan hier mijn voorbeeld; Denon PMA 700 AE en Dali Ikon 2. Maar er zijn natuurlijk meer van dergelijke sets te vinden.
Maar dat is jouw mening dat die set-up beter klinkt. Het punt waar jij soms zelf op wijst over dat je zelf moet luisteren en nu weer tegen jezelf in gaat. Zo zullen er genoeg mensen zijn die de Denon die jij kiest niet verkiezen boven een exemplaar van Marantz. Idem met de speakers...

Maar volgens mij ben jij sowieso een beetje pro-Denon.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 11:27
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 13:56:
Ik denk, dat je het jezelf alleen maar moeilijk maakt door te veronderstellen dat hoe duurder het is, hoe beter het is. Dat is natuurlijk niet zo, maar dan kom je wel op exotische en overpriced merken uit als Rega, Totem en Roksan.
In de prijsklasse en merken waar hij nu zit te kijken kun je over het algemeen wel degelijk stellen dat duurder ook daadwerkelijk beter is.

Of "beter" ook betekend dat je het geld er voor over hebt is weer heel iets anders.
Maar zelf luisteren blijft natuurlijk cruciaal.
Ik ben absoluut niet onder de indruk van zowel jouw versterker- als speakerkeuze. Voor een bedrag van 1300 euro weet ik een versterker- en speakercombo samen te stellen, die de genoemde combo’s ver achter zich laat. Dan zit er ook nog een bandtweetertje in voor de detaillering en spreiding in het hoog. Een 3-weg systeem, zoals het moet.
Sorry hoor, maar dat soort opmerkingen heeft niemand wat aan. En je toon daarbij geeft mij nou ook bepaald geen aanleiding om je al te serieus te nemen.

Ten eerste geloof ik er geen zier van dat jij een combo hebt die inderdaad de rest ver achter zich laat zonder ergens flink in te leveren. Dat is bij gelijke prijzen in deze categorie gewoon uitermate onwaarschijnlijk.

En zoals hierboven al werd opgemerkt wordt er dan ook vanuit gegaan dat je dan even die combo opnoemt.
Als het zo makkelijk is, dan moet je die toch uit je hoofd weten?

[edit:]
Inmiddels blijkt de set genoemd te zijn.
In inderdaad wordt er ergens flink ingeleverd, namelijk in het laag. Die Dali is een hele mooie boekenplank speaker, maar zelfs in vergelijking met andere boekenplank speakers wordt het laag van die Dali al als een zwakker punt gezien. Laat staan dat je 'm met bv een 683 vergelijkt.

Als je dat liever hebt voor je geld dan moet je uiteraard voor die Dali gaan en dan zal ook die PMA700 het prima doen. Maar bedenk wel dat een zuil zoals die 683 wat meer eisen aan je versterker stelt. Hoogstwaarschijnlijk zul je dan wel degelijk het verschil horen met een PMA1500.

[ Voor 16% gewijzigd door mjtdevries op 06-12-2009 14:39 ]

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-11 16:16
Punt blijft dat de TS IMO te weinig rondgekeken heeft. Misschien is er wel een set die de helft kost en ook aan al zijn eisen voldoet. Zo heb je met de genoemde PMA-1500AE een dijk van een versterker met gescheiden voedingen per kanaal en als je dan een zuil neemt in de Ikon serie heb je strakke bas en een enorm detail ruim binnen budget. Maar zo zijn er nog vele sets te koop die goedkoper zijn en misschien net zo goed bij zijn smaak passen. Het is financieel zonde om maar meteen een dure set uit te zoeken als je nog niks goedkopers gehoord hebt en de kans bestaat dat je zelf het verschil niet hoort of nog erger, dat je de goedkopere set mooier vind.

Verwijderd

mjtdevries schreef op zondag 06 december 2009 @ 14:28:
[...]

In de prijsklasse en merken waar hij nu zit te kijken kun je over het algemeen wel degelijk stellen dat duurder ook daadwerkelijk beter is.

Of "beter" ook betekend dat je het geld er voor over hebt is weer heel iets anders.
Maar zelf luisteren blijft natuurlijk cruciaal.

[...]

Sorry hoor, maar dat soort opmerkingen heeft niemand wat aan. En je toon daarbij geeft mij nou ook bepaald geen aanleiding om je al te serieus te nemen.

Ten eerste geloof ik er geen zier van dat jij een combo hebt die inderdaad de rest ver achter zich laat zonder ergens flink in te leveren. Dat is bij gelijke prijzen in deze categorie gewoon uitermate onwaarschijnlijk.

En zoals hierboven al werd opgemerkt wordt er dan ook vanuit gegaan dat je dan even die combo opnoemt.
Als het zo makkelijk is, dan moet je die toch uit je hoofd weten?

[edit:]
Inmiddels blijkt de set genoemd te zijn.
In inderdaad wordt er ergens flink ingeleverd, namelijk in het laag. Die Dali is een hele mooie boekenplank speaker, maar zelfs in vergelijking met andere boekenplank speakers wordt het laag van die Dali al als een zwakker punt gezien. Laat staan dat je 'm met bv een 683 vergelijkt.

Als je dat liever hebt voor je geld dan moet je uiteraard voor die Dali gaan en dan zal ook die PMA700 het prima doen. Maar bedenk wel dat een zuil zoals die 683 wat meer eisen aan je versterker stelt. Hoogstwaarschijnlijk zul je dan wel degelijk het verschil horen met een PMA1500.
Het is een fabeltje te veronderstellen, dat duurder ook beter is. In een onlangs via de website Hififorum gehouden blinde ABX test is gebleken, dat een Sony versterker van 219 euro niet onderdoet voor een duro LFD Zero versterker van 2100 euro met de restrictie dat de speakers makkelijk aanstuurbaar moeten zijn. Er zijn genoeg goede speakers te vinden met die eigenschap. Duurder is vaak wel een flashy uiterlijk. Maar dat heeft natuurlijk niets met HiFi te maken.

Het is een vermeend misverstand, dat die Dali een boekenplank is. Het is een speaker, die op stands geplaatst moet worden. Het laag van een Dali wordt door muziekaal begaafde luisteraars omschreven als natuurlijk en strak. Dat er mensen zijn, die graag een bóóóóm bas horen, heeft veelal met een gehoorbeschadiging te maken. Eveneens wordt veel populaire muziek slecht opgenomen (loudness war) en verdiend absoluut niet het predicaat HiFi. Bij serieuze jazz en klassieke muziek is dat niet het geval. Ook gebruiken mensen vaak exotische (zilver) luidsprekerkabels, wat meestal een hoogdoorlaatfilter is. Tenslotte is de luisterruimte van veel boombassers akoestisch niet geschikt voor HiFi weergave. Het zijn punten, die je Dali niet kunt verwijten.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:56

mr_petit

opperprutser

Zelf ben ik bijna altijd wel gecharmeerd van Totem (ze gebruiken doorgaans ook componenten van de 'betere' merken, maar aangezien smaak zo persoonlijk is ga ik daar niet op in :)

Qua kopen in de UK:
pas op dat sommige dingen die te mooi om waar te zijn dat soms ook zijn.
Zo heb je in engeland Richersounds, en de aanbiedingen die zij hebben zijn soms demo's e.d. die onder de krassen zitten, AB mist etc etc, zonder dat dat er goed bijstaat, of door de telefoon vertellen (dan ziet het er natuurlijk prima uit...)

Een collega van mij kwam daar achter, dus als je specifiek op engeland vaart kan dat een tevergeefse trip betekenen.

En imo kan je alle adviezen die merk of type gericht zijn in de wind slaan; smaak is persoonlijk.
Ook luisteromschrijvingen zijn zo persoonlijk dat je daar niet op kan varen. Zolang 'detaillering' geen gedefinieerde en verifieerbare parameter is, heeft het ook weinig informatieve zin hierover verhalen op te hangen; het blijft dan imo vermaak.
Ik zou je luistersessies iets uitbreiden qua speakers en goed voor jezelf opmaken wat je wilt zien (dat heb je al aardig gedaan); bij veel componenten (met name speakers dus) hoor je vrij snel of het goed of niet goed in jouw oren ligt. Daarna zou ik pas naar een versterker gaan kijken binnen het budget wat je nog over hebt (kan veel zijn, kan weinig; een goed klinkende speaker is niet bij voorbaat duur); de verschillen daarin vind ik veel minder.

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

ik had gehoopt dat iemand met real world ervaring mij kon zeggen welke combo er best bij mijn soort muziek hoort. Ik hou van voldoende detaillering, hou er wel eens van om het ding ook goed open te zetten (zonder dat je daarbij doof hoeft te worden, je moet er ook nog van genieten).
Mja, de reden dat ik al die merken noem is omdat ik die hoger aanschrijf dan Klipsh & JBL (hoewel die ook wel mooie luidsprekers hebben, maar die vallen buiten je budget. JBL Tik serie bijv). Je hebt naar mijn mening een beetje onlogische merken combinatie geluisterd, maar dat is natuurlijk jouw keuze.

• mjtdevries
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 16:38:
Het is een fabeltje te veronderstellen, dat duurder ook beter is.
In mijn ervaring is het geen fabeltje, maar krijg je gewoon waarvoor je betaald.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de hifi winkel waar ik kom de producten die niet genoeg waar voor hun geld geven gewoon niet in het assortiment neemt, en dat daarom bij hun prijs en kwaliteit hand in hand gaan.
In een onlangs via de website Hififorum gehouden blinde ABX test is gebleken, dat een Sony versterker van 219 euro niet onderdoet voor een duro LFD Zero versterker van 2100 euro met de restrictie dat de speakers makkelijk aanstuurbaar moeten zijn. Er zijn genoeg goede speakers te vinden met die eigenschap. Duurder is vaak wel een flashy uiterlijk. Maar dat heeft natuurlijk niets met HiFi te maken.
Duurder vaak een flashy uiterlijk??????

Mijn ervaring is juist andersom. Duurdere versterkers zijn juist het toppunt van saaiheid.
Ik neem bv even NAD, Rotel en Densen als voorbeeld.

Maar ik zou graag een link zien naar die test.

Ik kan je verzekeren dat ik blind duidelijk verschil kon horen tussen verschillende merken en types versterkers in de prijsklasse van 700 euro tot 1700 euro.
Maar het grootste verschil zat wel altijd in het laag. (B&W 803S). Wellicht dat de verschillen veel minder makkelijk hoorbaar zijn met makkelijke aanstuurbare "speakers die op stands geplaatst moeten worden"
Het is een vermeend misverstand, dat die Dali een boekenplank is.
Dat is geen misverstand, dat is gewoon de verzamelnaam voor dat soort speakers....
Dat is gewoon een feit, daar kan ik verder niks aan doen. Het beestje moet toch een naam hebben.
Het is een speaker, die op stands geplaatst moet worden. Het laag van een Dali wordt door muziekaal begaafde luisteraars omschreven als natuurlijk en strak. Dat er mensen zijn, die graag een bóóóóm bas horen, heeft veelal met een gehoorbeschadiging te maken. Eveneens wordt veel populaire muziek slecht opgenomen (loudness war) en verdiend absoluut niet het predicaat HiFi. Bij serieuze jazz en klassieke muziek is dat niet het geval. Ook gebruiken mensen vaak exotische (zilver) luidsprekerkabels, wat meestal een hoogdoorlaatfilter is. Tenslotte is de luisterruimte van veel boombassers akoestisch niet geschikt voor HiFi weergave. Het zijn punten, die je Dali niet kunt verwijten.
Oh, dus iedereen die meer laag wil hebben dan die Dali kan weergeven is ineens iemand die booom bas wil horen en een gehoorbeschadiging heeft?

Op die manier zal er geen zinvolle discussie komen...

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

mjtdevries schreef op zondag 06 december 2009 @ 23:12:
[...]

Mijn ervaring is juist andersom. Duurdere versterkers zijn juist het toppunt van saaiheid.
Ik denk dat hij niet meer kermislichtjes en dito knopjes bedoeld, maar dat flashy voor hem meer inhoud het gebruik van luxere materialen en ontwerp met andere ergonomie.
Een auto met leren bekleding is ook een stuk duurder, maar rijdt voor de rest hetzelfde is denk ik zijn punt.
Dat je daar extra voor betaald is imo overigens niks mis mee, je kijkt er ook de hele dag tegenaan.
http://www.hififorum.nl/index.php?topic=15880.0
neem ik aan.
maar pas op hoor...hififorum....betweterig volk :+

Verwijderd

mjtdevries schreef op zondag 06 december 2009 @ 23:12:
[...]

In mijn ervaring is het geen fabeltje, maar krijg je gewoon waarvoor je betaald.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de hifi winkel waar ik kom de producten die niet genoeg waar voor hun geld geven gewoon niet in het assortiment neemt, en dat daarom bij hun prijs en kwaliteit hand in hand gaan.

[...]

Ik kan je verzekeren dat ik blind duidelijk verschil kon horen tussen verschillende merken en types versterkers in de prijsklasse van 700 euro tot 1700 euro.
Maar het grootste verschil zat wel altijd in het laag. (B&W 803S). Wellicht dat de verschillen veel minder makkelijk hoorbaar zijn met makkelijke aanstuurbare "speakers die op stands geplaatst moeten worden"

[...]

Dat is geen misverstand, dat is gewoon de verzamelnaam voor dat soort speakers....
Dat is gewoon een feit, daar kan ik verder niks aan doen. Het beestje moet toch een naam hebben.

[...]

Oh, dus iedereen die meer laag wil hebben dan die Dali kan weergeven is ineens iemand die booom bas wil horen en een gehoorbeschadiging heeft?

Op die manier zal er geen zinvolle discussie komen...
De verschillen die jij gehoord denkt te hebben, berusten op autosuggestie. Je wilt wilt graag verschillen horen en dan hoor je ze ook. Maar of dat in werkelijkheid ook zo is, dat is pas vast te stellen met meetinstrumenten, die vele malen nauwkeuriger meten dan het menselijk gehoor. Dat er duurdere versterkers zijn, die anders kunnen klinken, dat ben ik wel met je eens. Maar in electronisch opzicht meten ze dan ook veel vervorming. Voor een MP3tje kan dat geen kwaad. Dat is musikaal en technisch gezien ook alleen maar een ingeblikte en vervormde weergave van de werkelijkheid.

HiFi is het zo dicht mogelijk benaderen van de werkelijk geluidsweergave van akoustische instrumenten. De tegenhanger daarvan is MyFi. Dat is het zo veel mogelijk aanpassen aan hoe het voor de luisteraar moet klinken. Een goede versterker moet slechts versterken en niet klinken. Een goede speaker moet slechts goed weergeven en ook niet klinken.

Kun je mij eens uitleggen, waar een -zinvolle- discussie mee begint? Ik denk, dat je eerst eens het verschil tussen Hifi en MyFi voor jezelf duidelijk moet hebben en bovendien kunt horen. Dan is een dergelijke discussie pas zinvol

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2009 09:00 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-12 12:40

DjVe

Hatsaflats!

Technics SE-A800SM2 en een Technics SB-M500 _/-\o_ O+

Wat een heerlijke set was dat!

Verwijderd

Jordy van e schreef op maandag 07 december 2009 @ 08:55:
Technics SE-A800SM2 en een Technics SB-M500 _/-\o_ O+

Wat een heerlijke set was dat!
De TS heeft die Technics set nu voor 600 euro te koop staan op Marktplaats. Dus als je interesse hebt :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 07 december 2009 @ 00:52:
[...]Kun je mij eens uitleggen, waar een -zinvolle- discussie mee begint? Ik denk, dat je eerst eens het verschil tussen Hifi en MyFi voor jezelf duidelijk moet hebben en bovendien kunt horen. Dan is een dergelijke discussie pas zinvol.
Hoewel ik beide partijen begrijp gaat deze discussie wellicht wat te ver offtopic. Niet dat het geen leuke discussie is, maar hier wellicht wat te veel van het goede :)

• mjtdevries
De verschillen die jij gehoord denkt te hebben, berusten op autosuggestie. Je wilt wilt graag verschillen horen en dan hoor je ze ook.
Het is nogal arrogant om aan te nemen dat de verschillen die ik gehoord heb door autosuggestie komen.

Bovendien had je al kunnen lezen dat dat NIET waar kan zijn, aangezien ik die verschillen blind gehoord heb.
Autosuggestie is iets dat meespeelt als je niet blind test.
Maar of dat in werkelijkheid ook zo is, dat is pas vast te stellen met meetinstrumenten, die vele malen nauwkeuriger meten dan het menselijk gehoor.
Dat is je reinste onzin.
Als je bij een blinde test verschil kan horen met het menselijk gehoor als meetinstrument, dan betekent dat simpelweg dat de verschillen zo groot zijn dat je geen nauwkeuriger meetinstrument dan dat nodig hebt.

Een bevestiging met een meetinstrument is dan leuk, maar niet noodzakelijk.
Dat er duurdere versterkers zijn, die anders kunnen klinken, dat ben ik wel met je eens. Maar in electronisch opzicht meten ze dan ook veel vervorming. Voor een MP3tje kan dat geen kwaad. Dat is musikaal en technisch gezien ook alleen maar een ingeblikte en vervormde weergave van de werkelijkheid.

HiFi is het zo dicht mogelijk benaderen van de werkelijk geluidsweergave van akoustische instrumenten. De tegenhanger daarvan is MyFi. Dat is het zo veel mogelijk aanpassen aan hoe het voor de luisteraar moet klinken. Een goede versterker moet slechts versterken en niet klinken. Een goede speaker moet slechts goed weergeven en ook niet klinken.
Leuk verhaal, maar wat is de relatie met deze discussie?

Dat een versterker met een veel zwaardere en daardoor duurdere voeding dan een goedkopere versterker beter in staat is de cones van een speaker in bedwang te houden is gewoon een natuurkundig feit.

De vraag is dan hoe zwaar die versterker precies moet zijn.
Om de volledige dynamiek van je muziek weer te geven moet je een behoorlijk stevige versterker hebben
Met een minder zware versterker krijg je nog steeds mooie THD cijfers, maar verlies je wel een stuk dynamiek.

audioholics had daar ooit wat aardiger cijfers over in een article over de ICE klasse D versterkers, maar die kan ik nu even niet terug vinden jammer genoeg.
Kun je mij eens uitleggen, waar een -zinvolle- discussie mee begint? Ik denk, dat je eerst eens het verschil tussen Hifi en MyFi voor jezelf duidelijk moet hebben en bovendien kunt horen. Dan is een dergelijke discussie pas zinvol
Ik denk dat jij niet zo arrogant moet zijn om te veronderstellen dat jij de enige bent die voor hifi gaat en niet voor myfi.
De discussie kan pas zinvol worden als we acepteren dat we allemaal voor hifi gaan.

• mjtdevries
Bedankt voor de link.

Ik ben nu ook even verder aan het kijken naar die LFD. heb hier wel een aardige review gezien en wat fotos van de binnenkant...
http://www.hifi.nl/recens...ated_Zero_Mk._III_LE.html

Dat valt me eigenlijk wel tegen voor een versterker van 2000 euro.
Waarom hebben ze nou weer zo'n vaag geval gepakt voor zo'n test? Waarom niet een mainstream goede versterker van 2000 euro?

Als ik het er over heb dan kwaliteit en prijs vaak wel hand in hand gaan, dan heb ik het altijd over massaproductie apparaten.
In dit geval blijkt het om een handgebouwde versterker te gaan met lage oplages. En dat zal altijd flink negatief werken op de prijs van het ding.
(Ik ben ook bepaald niet onder de indruk van de technische specs van dat ding)

Maar zelfs al zou dat ding in massproductie maar 500 euro waard zijn, dan zou je nog steeds verschil met een 200 euro model verwachten. Maar ik ga nu maar eens een lange thread bij hifi.nl lezen...

Verwijderd

Je zoekt dus een Allround set. Heb je trouwens ook een CD loopwerk nodig en zo ja, zit dat in het budget van 3 000 euro?

Mijn bijdrage aan je zoektocht;

Leuk versterkertje;
Ongeveer de hele Cambridge Audio Azur serie bijvoorbeeld. Variërend van 300 tot over 1 000 euro. Denk dan bijvoorbeeld aan een mainstream 650A. In de UK is het merk overigens VEEL goedkoper. Erg hoge 'bang-for-the-buck' verhouding.
Een goede versterker hoeft niet belachelijk duur te zijn. Laatst was ik gaan vergelijken tussen versterkers. Wat me opviel was dat de klank vrij gelijk was, met een uitzondering hier en daar. (iets meer nadruk in het laag of iets feller hoog) De verschillen zaten eerder in de controle van de luidspreker en daarmee in de "ruimtelijkheid". Een oud Denon beestje (PMA 500V) deed zeker niet onder voor versterkers in de 400 - 1 000 euro range.

Luidsprekers;
Merken als B&W, Monitor Audio of Dynaudio zijn wellicht een leuke optie als je liever detail hebt dan een overheersende bas-weergave. Ik was zelf, zeker bij hogere volumes, enthousiast over de Dynaudio Excite lijn. Iets goedkoper kan natuurlijk ook; ik ben zelf over de nieuwe RX serie van Monitor Audio erg te spreken.

Prijsverhouding;
Ik denk persoonlijk dat vanaf een euro over 500 voor een versterker de verschillen tussen duurdere modellen wel aanwezig zijn, maar niet zo groot als de verschillen tussen luidsprekers waar eenzelfde prijsverschil in zit. Met andere woorden, kies een versterker op je gehoor en niet op basis van "regels" die suggereren de versterker een bepaalde waarde moet hebben t.o.v. je luidsprekers.

Mijn tip om te beluisteren als je in het 2 000 - 3 000 euro segment wilt blijven;
Dynaudio Excite X36/X32
B&W CM7/CM9/683
Monitor Audio RX6/RX8

Cambridge Audio Azur 650A/550A/740A
NAD C355BEE
Rotel RA-06

Maar, zoals iedereen al suggereert. Ga luisteren bij een goede winkel. Zoek er een uit waar je op je gemak kan zitten en vergelijken. Bedenk echter dat wanneer je van de luisterruimte/tijd van personeel/advies van een winkel gebruik maakt, het niet echt netjes is om vervolgens ergens anders voor de laagste prijs dezelfde spullen te kopen. :X

Verwijderd

mjtdevries schreef op maandag 07 december 2009 @ 10:30:
[...]

Het is nogal arrogant om aan te nemen dat de verschillen die ik gehoord heb door autosuggestie komen.

Bovendien had je al kunnen lezen dat dat NIET waar kan zijn, aangezien ik die verschillen blind gehoord heb.
Autosuggestie is iets dat meespeelt als je niet blind test.

[...]

Dat is je reinste onzin.
Als je bij een blinde test verschil kan horen met het menselijk gehoor als meetinstrument, dan betekent dat simpelweg dat de verschillen zo groot zijn dat je geen nauwkeuriger meetinstrument dan dat nodig hebt.

Een bevestiging met een meetinstrument is dan leuk, maar niet noodzakelijk.

[...]

Leuk verhaal, maar wat is de relatie met deze discussie?

Dat een versterker met een veel zwaardere en daardoor duurdere voeding dan een goedkopere versterker beter in staat is de cones van een speaker in bedwang te houden is gewoon een natuurkundig feit.

De vraag is dan hoe zwaar die versterker precies moet zijn.
Om de volledige dynamiek van je muziek weer te geven moet je een behoorlijk stevige versterker hebben
Met een minder zware versterker krijg je nog steeds mooie THD cijfers, maar verlies je wel een stuk dynamiek.

audioholics had daar ooit wat aardiger cijfers over in een article over de ICE klasse D versterkers, maar die kan ik nu even niet terug vinden jammer genoeg.

[...]

Ik denk dat jij niet zo arrogant moet zijn om te veronderstellen dat jij de enige bent die voor hifi gaat en niet voor myfi.
De discussie kan pas zinvol worden als we acepteren dat we allemaal voor hifi gaan.
Het menselijk gehoor als meetinstrument? Kijk, zo gaat het altijd met die believers. Je moet het ook maar durven, om iemand die, lang niet als enige, voor HiFi gaat en niet voor MyFi als arrogant te brandmerken. Het lijkt mij weinig zinvol om de discussie voort te zetten, omdat je het verschil tussen HiFi en MyFi niet onderkent. Bovendien is het off topic.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 december 2009 @ 11:36:
[...]
Bedenk echter dat wanneer je van de luisterruimte/tijd van personeel/advies van een winkel gebruik maakt, het niet echt netjes is om vervolgens ergens anders voor de laagste prijs dezelfde spullen te kopen. :X
"Niet erg netjes" is dan nog maar zacht uitgedrukt. Het is ronduit onbeschoft. Eigenlijk zou je dat gewoon in rekening moeten brengen als Hifi-winkel. Maar dat is mijn mening.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2009 11:58 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 december 2009 @ 11:56:
[...]

"Niet erg netjes" is dan nog maar zacht uitgedrukt. Het is ronduit onbeschoft. Eigenlijk zou je dat gewoon in rekening moeten brengen als Hifi-winkel. Maar dat is mijn mening.
Dat wordt ook in rekening gebracht, maar pas wanneer de klant spullen aanschaft. De kosten van personeel en een winkelruimte moeten simpelweg verhaald worden in de verkoopprijs van de spullen. Webwinkels die via een website verkopen met een magazijn ergens in een industriegebied kunnen eenvoudig lagere winstmarges hanteren = goedkoper voor de consument.

Het woord onbeschoft, of een synoniem ervan, gebruikte ik laatst in dezelfde context, maar toen was iemand het daar niet mee eens. vandaar de voorzichtige uitdrukking :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

mjtdevries schreef op maandag 07 december 2009 @ 10:30:
[...]Leuk verhaal, maar wat is de relatie met deze discussie?
En dat geld voor jullie beiden op dit moment. Deze discussie is best leuk en semi-relevant voor dit topic, maar het helpt de TS niet heel veel verder...

Verwijderd

FeaR1986 schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:37:
[...]

[MBR]En dat geld voor jullie beiden op dit moment. Deze discussie is best leuk en semi-relevant voor dit topic, maar het helpt de TS niet heel veel verder...[/]
Ik ben het met je eens. De TS schiet er niet veel mee op. Dus ik stop in dit topic dan ook mijn verhaaltjes. :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:43:
[...]Ik ben het met je eens. De TS schiet er niet veel mee op. Dus ik stop in dit topic dan ook mijn verhaaltjes. :)
Top d:)b

Feel free om een nieuw topic te openen om wel over dit soort dingen te praten. Want zoals gezegd is het zeker wel interessant en denk dat er wel meer mensen een mening hebben over dit soort dingen :)

• mjtdevries
Modbreaks gelden ook voor jou..

En daarmee kom ik dan weer op een tip voor de TS.
Als je gaat luisteren neem dan iemand mee, die voor je kan wisselen tussen versterker en/of luidspreker.

Je kunt dan een blinde test uitvoeren om te kijken of je verschillen kunt horen.
Bovendien kun je dan zelf zorgen dat je in precies dezelfde houding blijft zitten terwijl je vriend/vriendin de versterker of luidspreker wisselt.
Kleine wijzigingen in de luisterpositie (denk aan 5 a 10 cm) kan al hoorbare verschillen geven.

Liefts iemand meenemen die goed tegen je kan liegen en af en toe niet wisselt, terwijl jij denkt dat er wel gewisselt is.
Echt dubbelblind is het dan natuurlijk nog niet, maar dit is tenminste praktisch uitvoerbaar bij een hifi winkel.

[ Voor 184% gewijzigd door FeaR op 07-12-2009 14:40 ]

• mrbbs
Het probleem bestaat er hem wat in dat ik geen enkele winkel ken die de componenten allemaal heeft die ik heb uitgezocht, dat maakt het moeilijker om te gaan vergelijken..
Ik heb de indruk dat je in Nederland meer én grotere winkels hebt die kwaliteitsmateriaal staan hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door mrbbs op 07-12-2009 19:19 ]

• mrbbs
Bedankt mjtdevries, dat is zeker iets dat ik zal proberen..

Vanavond komt iemand langs om even te spreken over een nieuwe setup. Hij verdeelt zelf music fidelity en Lyngdorf. Met name de MF A1 en A5.5 (demo) en de Lyngdorf SAID2175 zouden mij wel interesseren. Voordeel van de MF's is dat deze standaard een goede DAC hebben ingebouwd en ik dus makkelijk via USB mijn pc kan aansluiten (zonder dat ik een geluidskaart dan erbij nodig heb). Andere mogelijkheid als ik voor een andere amp kijk is een aparte DAC bijkopen. MF heeft die afzonderlijk in de V-DAC die erg goed is..

Van speakers raadt deze man Acoustic Energy “Aelite 3 en de Radiance 2" aan. Nooit gehoord dus dat probeer ik nog snel even te regelen.
Vanavond komt ook iemand zien naar mijn huidige setup, als die de deur uit is zal het ook wat makkelijker zijn.

Ik houd jullie alvast op de hoogte wat er verder uit de bus komt.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

mjtdevries schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:52:
Echt dubbelblind is het dan natuurlijk nog niet, maar dit is tenminste praktisch uitvoerbaar bij een hifi winkel.
De vraag is natuurlijk of de TS z'n speakers dubbelblind (of zoveel mogelijk dubbelblind) moet uitzoeken.
Als hij de speakers wil hebben waar hij het meest tevreden mee is, dan zou hij dat moeten doen op de manier hoe hij ze doorgaans gebruikt.
Als daar een visuele factor of iets anders bij meespeelt so be it.

.....hmmmm ik heb het gevoel alsof de X nu spreekt :+

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-12 18:11
Totem Staff heb ik meermaals gehoord en ik kan er echt niet gelukkig van worden. Schitterend om te zien, past in elk modern huishouden, maar het geluid is mij te iel, het mist zoveel definitie in het laag en op volume laat het wat mij betreft echt steken vallen. Geen idee of je een setje Audiovectors in je budget krijgt, wellicht als je genoegen neemt met een wat minder geprijsde versterker, bijvoorbeeld een Cambridge Audio, NAD, Marantz, Denon. Doe je jezelf echt niet tekort mee.

In ieder geval, dat vond ik echt goed klinkende zuilen met een aantrekkelijk design. Maarja, in die pricerange kan je zoveel krijgen.

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 17:31
De Audiovector S3 past perfect in zijn budget lijkt me, € 2299,- per paar combineer dit met een mooie versterker zoals de Cambridge Audio Azur 650A voor € 599,- dan hou je nog € 100,- over voor de bekabeling. Dit alles kan je beluisteren bij Spanjaard Muziek.

Zelf zou ik gaan voor een combinatie van de Epos M16i (€ 1398,- per paar) samen met de Densen B110 (€ 1600,-). Al heb de Densen B110 nog niet kunnen beluisteren. De Epos M16i wel op de LFD Integrated Zero Mk. III LE het zette een zeer strak geheel neer. Van reviews en andere mensen ben ik overtuigd dat de Densen B110 het ook kan. Als je geen problemen hebt met importeren vanuit UK kan je ook voor de Epos M22i gaan, dat zou totaal € 1200,- kosten, goedkoper nog dan de Epos M16i hier.

Een andere mooie optie is de Sonics Anima. Dit is een monitor voor € 2000,- per paar dacht ik. Past perfect samen met de Cambridge Audio Azur 650A. Een zeer mooi helder geluid, prachtig hoog en midden. Het laag ging niet super diep maar bleef wel zeer zuiver. De plaatsing van instrumeten was spot-on. Vooral vergeleken met de Sonics Argenta die 1 model lager is. Die groter was en een stuk dieper gaat maar de plaatsting van instrumenten was direct verdwenen. Als je in de buurt van Zwolle woont zou ik even gaan luisteren bij Hanze Hifi.

Daar kun je de Epos M16i/M22i in combinatie met de Cambridge Audio Azur 650A en de Sonics Anima in combinatie met de Cambridge Audio Azur 650A beluisteren. Misschien is het ook wel interessant voor jou om naar de Audio Physic Sitara te luisteren in combinatie met de Cambridge Audio Azur 650A. Daar heb ik zelf de kans nog niet voor gekregen maar ik ben van plan om dat zeker nog een keer te doen. Hier is een mooie review van de Audio Physic Sitara (Bij Hanze Hifi € 2300,- per paar, bij Stassen Hifi € 1980,- per paar).

Zo, nu is mijn verhaal wel lang genoeg :p

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:17
Versterker zou ik me ook niet te blind op staren, als de garantie maar goed zit en alle gewenste opties er op zitten. Verschillen hoor je echt niet, ook al denk je dat nu misschien. Als dat zo goed te horen was, kon je je setup wel betalen van Richard Clark's $10.000 :)

Speakers moet je gewoon luisteren naar smaak, zelf heb ik een paar Dali Ikon 6-en staan, ook omdat ik niet zware maar wel strakke bas zocht in combinatie met snaar strakke hoge tonen. Heel droog en neutraal en zo kwam ik hier bij uit, na luisteren in een goed uitgeruste luister ruimte. Dat is toch de grootste aanrader als je echt iets goed zoekt maar niet weet wat, gewoon luisteren bij een goede zaak met veel spullen om te vergelijken.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• mrbbs
Wel, vandaag een vervolg aan het verhaal...

Gisteren al had ik bij een vriend van mij een NAD C372 kunnen beluisteren samen met Triangle Genese Quartet speakers. Ik moet zeggen dat ik danig onder de indruk was van die speakers!
Blijkbaar zou die amp nu ook in promotie staan want hij had die set gekocht samen met de speakers voor 2800.. wat dus ook net in mijn budget past.

Vanavond dan bezoek gehad die in mijn eigen plekje speakers en een amp kwam plaatsen (dank aan http://www.audioperfect.be), die mij tevens een excellente uitleg kon geven over zijn producten.
Hij bracht mij de Musical Fidelity A5.5 samen met acoustic energy aelite three. Over de versterker ben ik héél erg te spreken, die is erg krachtig echter konden de speakers mij niet helemaal bekoren, ik miste teveel in het hoog. Op zich geen verkeerde speaker maar ik zou het mij altijd beklagen mocht ik niet voor een andere speaker gaan. De persoon heeft mij aangeraden om dan uit te kijken naar de acoustic energy radiance 2 of 3, maar dan zit ik wel een pak boven mijn budget natuurlijk.
Komt dan op 3800 en 4400 euro respectievelijk. Tevens heb ik die Radiance's dan ook nog niet kunnen beluisteren..

Weer wat stof dus om over na te denken...

Verwijderd

laonightwolf schreef op woensdag 09 december 2009 @ 22:52:
Wel, vandaag een vervolg aan het verhaal...

Gisteren al had ik bij een vriend van mij een NAD C372 kunnen beluisteren samen met Triangle Genese Quartet speakers. Ik moet zeggen dat ik danig onder de indruk was van die speakers!
Blijkbaar zou die amp nu ook in promotie staan want hij had die set gekocht samen met de speakers voor 2800.. wat dus ook net in mijn budget past.

Vanavond dan bezoek gehad die in mijn eigen plekje speakers en een amp kwam plaatsen (dank aan http://www.audioperfect.be), die mij tevens een excellente uitleg kon geven over zijn producten.
Hij bracht mij de Musical Fidelity A5.5 samen met acoustic energy aelite three. Over de versterker ben ik héél erg te spreken, die is erg krachtig echter konden de speakers mij niet helemaal bekoren, ik miste teveel in het hoog. Op zich geen verkeerde speaker maar ik zou het mij altijd beklagen mocht ik niet voor een andere speaker gaan. De persoon heeft mij aangeraden om dan uit te kijken naar de acoustic energy radiance 2 of 3, maar dan zit ik wel een pak boven mijn budget natuurlijk.
Komt dan op 3800 en 4400 euro respectievelijk. Tevens heb ik die Radiance's dan ook nog niet kunnen beluisteren..

Weer wat stof dus om over na te denken...
Heb ik die MF A5.5 nu toevallig niet te koop staan :)

• famod
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-12 15:52
Om mijn duit in dit zakje te doen: ik heb zelf een Denon AVR 2310 met 2x Monitor Audio RS8 staan.
Als je inderdaad Klipsch en aanverwante, ietwat 'warmere', speakers zoekt is de RX8 van Monitor Audio (opvolger van de RS8) ook zeker een aanrader!
Ik vond de combinatie met een Denon zelf een stuk beter klinken dan de standaard testopstelling die daar aanwezig was(NAD 757 als ik het me goed herinner), heb daarnaast in dezelfde setup ook de B&W 683 getest, die liet me qua detaillering wat in de steek.
Andere goede optie is wat mij betreft de reedsgenoemde Focal, ook een heerlijke gedetailleerde klank met genoeg midden en laag. Hoop dat je er wat aan hebt!

Verwijderd

Ik heb zelf nu een set staan die mij zeer goed bevalt. Misschien wat onbekend maar kwa prijs/kwaliteit een erg goede set.

Jolida 503 BRC versterker
Aurum Cantus V6F luidsprekers (Holland Link)

• mrbbs
Het is zover ;)
De Triangle's staan in mijn living. Net geplaatst dus de tijd om ze te beluisteren komt de volgende dagen wel.
Nu nog een gepaste amp vinden voor erbij die toch betaalbaar is..

Bedankt alvast aan iedereen voor de suggesties en tips!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
[...]

De verschillen die jij gehoord denkt te hebben, berusten op autosuggestie.
Behoorlijk aanmatigend hoe je dit zegt.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Pagina: 1