Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6Pac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-02 11:52

6Pac

"Roma Victor"

Topicstarter
Best lui,

Ik zoek een eenvoudige guide hoe ik XP uit een Windows 7/ XP dualboot omgeving moet verwijderen om zo alleen met Win 7 verder te werken.

beide OSen staan op een aparte schijf geinstalleerd, waar XP de actieve systeemschijf is.

Nu wil ik een van mijn schijven upgraden - oude kleinere verwijderen en vervangen door een grotere.
De schijf die eruit moet is een 120gb semi SATA (PATA met een SATA aansluit interface), en wil ik vervangen door een snellere SATA-II schijf, maar helaas staat XP op de schijf die ik eruit wil hebben. :P

Ik vond verschillende topics hoe ik een nieuwer OS moet verwijderen om terug te gaan naar XP, maar ik wil juist van XP af.

Ik weet dat ik de BOOT folder en bootmgr file van de XP root naar de Win7 root moet kopieren, maar hoe dan verder??

Hoop dat iemand daar ervaring mee heeft en mij verder op weg kan helpen.

I'd like to see things from your point of view... But I can't seem to get my head that far up my ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underworld202
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2023
je kan het beste het programma EasyBCD downloaden, kan je heel makkelijk je xp uit je bootloader verwijderen, zodat je alleen win 7 kan starten.

http://neosmart.net/dl.php?id=1

[ Voor 10% gewijzigd door underworld202 op 05-12-2009 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinker
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik heb zelf geen ervaring met EasyBCD, maar wel met deze: http://www.vistabootpro.org
Werkt uitstekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkcarlaza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 12:40
Volgens mij moet je juist de bootsettings in XP moet wijzigen, niet in Win 7.

Start Win XP, ga naar start, vervolgens run/uitvoeren, type in: msconfig en geef een enter. (zoals je wel kent) daar kan je bij boot opties aangeven dat je geen Win XP wil laten zien. Hoe je vervolgens dan wel weer Win XP inkomt das mij dan weer een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6Pac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-02 11:52

6Pac

"Roma Victor"

Topicstarter
Dank voor de suggesties, maar ik ben er uit - was eigenlijk vrij simpel als je weet wat je doet.
(heb overigens EasyBCD even geprobeerd, maar ondanks dat het een simpel programmatje is heb ik niet kunnen uitvinden hoe je een niet actieve disk/partitie actief kunt maken)

Heb het volgende gedaan:

1) Opstarten in XP > Mapje boot en file bootmgr uit de root van XP naar de root van WINDOWS 7 kopieeren > Computer herstarten.

2) Vervolgens opstarten met de Windows 7 CD > Bij het scherm taal en land instellingen klikken op volgende > Op het volgende scherm selecteer "Repair my computer" > Volgended scherm selecter "Command prompt".

3) Als de command prompt omgeving is gestart, typ het commando " diskpart " om de disk partitioneerings functie op te starten - Met diskpart kun je zien hoeveel disks je hebt, welke partities je hebt geinstalleerd en actief zijn, en nog veel meer.

De volgende commandos zijn gebruikt:

LIST DISK = Laat je zien op welke disk je momenteel werkt = er staat dan een asterisk (*) voor de disk waar je op werkt
SELECT DISK = Disk nummer (0,1,2,3,etc)
SELECT PARTITION = Partitie nummer
DETAIL PARTITION = Laat je het geinstalleerde OS zien, Welke drive letter de disk heeft gekregen, etc
ACTIVE = Partitie actief maken
DELETE PARTITION = Partitie verwijderen
HELP = Laat je alle beschikbare commandos zien

4) In mijn geval was XP geinstalleerd op disk 0 partitie 1, en Win 7 op disk 1 partitie 1

5) Om Win 7 actief te maken heb ik het volgende gedaan: Select disk 1 (win 7 disk), select partition 1, active

6) Vervolgens de XP partitie verwijderd: Select disk 0, Select partition 1, Delete partition

7) Om zeker te zijn dat Win 7 actief is kun je het controlleren met het commando: Select disk 1, Select partition 1, Detail partition.

8.) Als alles goed is verlopen verlaat je Diskpart met " exit"

9) Vervolgens het master boot record aanpassen en een nieuwe boot sector op de Win 7 disk aanmaken met de commandos:

Bootrec /fixmbr
en
Bootrec /fixboot

10) Computer herstarten - als alles goed is gegaan start je automatisch op met Windows 7 - Let wel, Win XP staat nog steeds in de lijst omdat de regel nog steeds in de boot manager is vermeld.

11) Om Win XP uit de boot manager te verwijderen kan je EasyBDC gebruiken, of als je geen zin hebt om EasyBCD te installeren handmatig via de command prompt met het commando: BCDEdit /delete {ntldr} /f

Das al

:)

I'd like to see things from your point of view... But I can't seem to get my head that far up my ass