Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is Red Hat de prijs waard (60 euro voor studenten) of zit er geen kwaliteit verschil tussen bijvoorbeeld Debian. Daarnaast ben ik van plan om in de toekomst ook certificering te gaan doen voor Red Hat. Wat ik weet van Red Hat is dat je bijvoorbeeld support hebt. En dit heb je bij een gratis product natuurlijk niet.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2009 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat je verschrikkelijk goed onderzoek hebt gedaan. Uiteraard is Red Hat anders dan Debian. Als je echter naar CentOS kijkt, dan heb je vrijwel hetzelfde als Red Hat. Prima als je geen support nodig hebt. En gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik ben bekent met CentOS alleen heeft Redhat niet meer functionaliteiten. Zoals kickstart en bestandsystemen. Daarnaast weet ik dat Debian natuurlijk anders in elkaar zit als Red Hat. Maar ik wil graag weten of de kwaliteit anders is.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2009 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:39
Red Hat publiceert zelf een lijstje met voordelen van hun distro: http://www.redhat.com/rhel/benefits/

Het is aan jou om te beslissen of je zaken als certificering, support en juridische vrijwaring de prijs waard vind. Zo niet, dan is er een gratis kloon (CentOS) die erg op RedHat lijkt. Persoonlijk zou ik zeggen dat de voordelen van RHEL voor persoonlijk gebruik niet de moeite waard zijn, maar als je specifiek ervaring met RHEL op wil doen, dan is het wel een goed idee om een studentenlicentie te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord Soultaker. Ik ben van mening dat ik later in het bedrijfsleven meer heb aan een Red Hat certificering. En ervaring met bijvoorbeeld Debian is natuurlijk ook handig maar niet erg tastbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 19:31:
Bedankt voor je antwoord Soultaker. Ik ben van mening dat ik later in het bedrijfsleven meer heb aan een Red Hat certificering. En ervaring met bijvoorbeeld Debian is natuurlijk ook handig maar niet erg tastbaar.
Ervaring met welke Linux distributie dan ook is een prima basis, ook voor RHCE. Eigenlijk hoef je voor RHCE vrijwel geen Red Hat specifieke ervaring te hebben, maar het helpt wel omdat er een paar tools zijn voor Red Hat die je leven stukken beter maken om snel de juiste instellingen te kunnen doen voor het examen.

Overigens heb ik privé vooral ervaring met Debian, gebruiken we op mijn werk zo'n 80% CentOS, en kostte het me slechts een paar dagen om me voor te bereiden op het RHCE examen. Daarvoor gebruikte ik een gratis evaluatieversie van Red Hat. Ik had net zo goed CentOS kunnen gebruiken.

Voor dat examen is vooral praktijkervaring erg handig. Ik denk niet dat het veel uitmaakt met welke distributie je die ervaring hebt opgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Cheatah voor deze eigen ervaringen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is CentOS 100% identiek aan RHEL. Het enige wat verandert is zijn de logo's en merknamen van RedHat. Dingen als Kickstart zijn ook beschikbaar voor CentOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 10:57
Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 23:15:
Volgens mij is CentOS 100% identiek aan RHEL. Het enige wat verandert is zijn de logo's en merknamen van RedHat. Dingen als Kickstart zijn ook beschikbaar voor CentOS.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/Gldt.svg
Zo te zien is er wel meer van RedHat afgeleid. Ik dacht altijd dat Fedora de speeltuin voor RedHat was om nieuwe features uit te proberen voordat ze in RHEL terecht komten

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:30
Ik ben ook RHCE en ik kan ook zeggen dat praktijk ervaring het meest belangrijk is. Ik had voor m'n examen ook niet bijster veel met Red Hat, Fedora of CentOS gedaan, maar ik heb toch het examen met gemak gehaald. Er worden wel eens waar dingen gevraagd die wat specifieker zijn voor Red Hat, maar voor mij was de Fast Track curses (wat al inclusief examen was) goed genoeg.

Nogmaals, praktijk ervaring is een must. Als je de complete track volgt en vervolgens het examen doet zit de kans er dik in dat je het niet haalt. Mensen met wie ik de cursus deed hadden dikwijls enorm veel moeite om de theorie in de praktijk toe te passen, zeker mensen met een Windows achtergrond.

Dus om een lang verhaal kort te maken, pak gewoon CentOS of Fedora als je geen support wilt. Wil je wel support, dan is RHEL zeker geen foute keuze. De support afdeling bij Red Hat is over het algemeen niet verkeerd, dus als je bepaalde dingen niet weet of dat je vast zit met iets kan je het aan hun vragen om het voor je uit te zoeken. Of natuurlijk gewoon op GoT vragen als het wat meer in de hobby sfeer moet blijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

a casema user schreef op zondag 06 december 2009 @ 11:40:
[...]

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/Gldt.svg
Zo te zien is er wel meer van RedHat afgeleid. Ik dacht altijd dat Fedora de speeltuin voor RedHat was om nieuwe features uit te proberen voordat ze in RHEL terecht komten
Dat klopt ook. Fedora is playground voor RHEL. Fedora is ook een onderdeel van RedHat. CentOS daarentegen niet. Maar omdat alles GPL is moet RH de source vrijgeven. Hier maakt CentOS gebruik van door deze weer als binary vrij beschikbaar te maken.

Op mijn werk draaien ze alles op CentOS omdat het 100% identiek is aan RHEL, maar wel gratis. En RHEL is in veel situaties handig omdat veel applicaties dit officieel ondersteunen (zoals Oracle).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor jullie verhalen en tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Realiseer je RHEL gebaseerd is op oude versies van fedora.
Met moderne hardware kun je dus tegen problemen aanlopen.
RHEL5.1 is gebaseerd op fedora6.
Fedora 12 is de huidige versie... zal ooit RHEL 8? worden.

Wil je cutting edge dan is fedora 12 een goede keuze.
Denk je inovatief met antiek te kunnen zijn :) dan is Centos, de gratis kloon van RHEL een goede keuze.

Wil je RHCE halen dan is centos als studiemateriaal zonder meer bruikbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2010 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 19:19:
Wat ik weet van Red Hat is dat je bijvoorbeeld support hebt. En dit heb je bij een gratis product natuurlijk niet.
Dat is niet waar, tenzij je bij support alleen denkt aan een helpdesk die je kunt emailen/bellen.
Verder kun je ook voor Debian gewoon support kopen als je dat nodig vindt.
Persoonlijk vind ik Debian beter werken dan CentOS/RHEL (servers, out-of-box), de standaard config van pakketten is net iets beter en er zijn meer pakketten beschikbaar in de standaard repository.

[ Voor 19% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-01-2010 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 09:29

B2

wa' seggie?

Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 21:38:
Realiseer je RHEL gebaseerd is op oude versies van fedora.
Met moderne hardware kun je dus tegen problemen aanlopen.
RHEL5.1 is gebaseerd op fedora6.
Fedora 12 is de huidige versie... zal ooit RHEL 8? worden.

Wil je cutting edge dan is fedora 12 een goede keuze.
Denk je inovatief met antiek te kunnen zijn :) dan is Centos, de gratis kloon van RHEL een goede keuze.

Wil je RHCE halen dan is centos als studiemateriaal zonder meer bruikbaar.
Fedora 12 wordt eerder RHEL6. En @topicstarter : Kies RHEL alleen als je een bedrijfskritiek systeem hebt waar je support op wil hebben. Voor hobby knutsel projectjes kun je prima CentOS of Fedora gebruiken. CentOS als je dezelfde stabiliteit wil als RHEL. Fedora voor wat meer bloedend-randje. Fedora zou ik eerder op een workstation zetten.

Misschien een voordeel van RHEL is dat je je systeem aan kunt melden bij RHN, en zo push-updates naar je systeem kunt doen. Maar das eigenlijk alleen handig als je -tig systemen hebt en zo gecentraliseerd wilt updaten en je geen RedHat Satellite hebt oid.
Pagina: 1