Bios laad langzaam en geeft af en toe disk read errors

Pagina: 1
Acties:

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:31
Hallo,

Sinds vorige week geeft mijn PC af en toe een melding dat hij de schijf niet kan lezen, na de bios krijg ik even een zwart scherm, daarna zegt hij: A disk read error occurred, press control alt delete to restart..
Ik dacht even dat de schijf dood was, maar later start hij weer gewoon op alsof er niets aan de hand is!

Ik krijg nog steeds af en toe de melding dat hij de schijf niet kan lezen, maar veel minder als een weekje terug. Nu is er nog een probleem bijgekomen. De bios doet er erg lang over om wakker te worden.
Eerst 10 seconde een zwart scherm, daarna laad hij gewoon.

Erg wazig allemaal, en ik kan geen directe oorzaak vinden, ik zit zelf wel aan een defect moederbord te denken.
Heeft een van jullie enig idee wat de oorzaak kan zijn van deze problemen?

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Het kan ook gewoon een stervende HDD zijn. Die dingen gaan lang niet altijd plotsklaps, het wil nog wel eens een wat langer proces zijn.
Ik zou even een tooltje zoeken om 'm mee te testen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het lijkt op een stervende schijf. Dus > OM

Geef eens volledige specs en kijk eens of je het probleem ook hebt als je test met een andere disk of als je de disk niet aangesloten hebt.

• Bliz
Zou dat ook de oorzaak kunnen zijn dat de bios zo langzaam laad? Het duurt echt 10 seconde voordat hij het plaatje van ASUS laat zien.
Checkdisk kan trouwens niks vinden, hoe kan ik hem het beste testen? Ik heb absoluut geen ervaring met stervende hardeschijven.

edit:
de belangrijkste ingredienten van m'n pc:
C2D E8200
Asus P5K Pro
CM 520 watt voeding
Samsung spinpoit F1 hardeschijf 640GB
Samsung dvd brander
Zotac Nvidia 9600GT AMP!

[ Voor 25% gewijzigd door Bliz op 05-12-2009 15:39 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als disks haperen kan dit een gigantische vertraging van je systeem veroorzaken. Disks kun je testen met het testtooltje van de fabrikant.

• Bliz
Ik ga hem nu even testen, ik laat jullie weten wat de uitslag is.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:29

Aganim

I have a cunning plan..

Wel rekening houden dat een testuitslag die aangeeft dat er niets aan de hand is, niet altijd betrouwbaar is! Zeker als er aan de hand van SMART waarden wordt bekeken of er problemen zijn, mag je er nooit vanuit gaan dat je schijf dan ook wel gezond is.
SMART wilt nog weleens veel te laat waardes laten zien waaruit blijkt dat de schijf aan het overlijden is.

• Bliz
Scan is afgerond, hij zegt dat de schijf helemaal OK is..
Ik snap nog steeds niet waarom hij nu af en toe zo lang erover doet voordat hij dat plaatje van ASUS laat zien, ik kan me eigenlijk niet indenken dat het aan de hardeschijf ligt. Want pas na dat plaatje geeft hij aan wat voor schijven eraan hangen enzo..

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-02 14:07
Misschien dat je voeding op het randje van zijn kunnen balanceerd? Als deze dan wat ouder wordt kan hij het wel eens moeilijk gaan krijgen.

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Controleer ook je sata kabel eens.

Heb hier van de week wederom meegemaakt dat een brakke sata kabel voor datacorruptie zorgde.
Fatsoenlijke kabel met 'clips' gehaald, en het draait als een zonnetje.

If you choose to criticise you choose your enemies

• Bliz
De computer start de laatste 20x weer goed op, werkt helemaal super. Toch maar even die SATA kabel vervangen want die zat er sowieso een beetje lastig in :P

Kijken hoe lang hij het nu volhoud zonder read errors of andere fouten.. Ik vind het toch een beetje gek dat het ineens opgehouden is..
Pagina: 1