Trage harde schijf op 1 sata aansluiting?

Pagina: 1
Acties:

• SimonMc
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-01 00:28
Ik had gemerkt dat mijn ene harde schijf er heel lang over deed om iets over te zetten, ongeveer 20 minuten voor een bestand van 4 gig.

Nu heb ik het kabeltje op een andere sata poort gestoken en het probleem lijkt verholpen?

Is mijn sata aansluiting kapot, of is er een of andere instelling die niet goed staat?

Moet er wel bij zeggen dat in het begin mijn harde schijf soms opeens niet meer gedetecteerd werd, en soms dan weer wel.Ik heb toen een ander kabeltje gekocht, en het probleem leek verholpen.Maar nu dit weer?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:22

lier

MikroTik nerd

Specificaties van je moederbord en je harde schrijf zouden handig zijn...

Heb je de disk al een keer getest ?
SATA I vs SATA II incompatibiliteit ?
Hoeveel controllers zitten op het moederbord ?

Drivers ?
Wat heb je zelf gedaan/geprobeerd ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:12
Indien Windows problemen detecteerd met een harde schijf (bv crc errors) zal de snelheid van de aansluiting steeds lager gezet worden, dus eerst van bv udma 100 naar 66 naar 33, tot aan een simpele pio mode toe. Hierdoor zal de schijf heel traag aanvoelen. Sluit je 'm aan op een andere aansluiting worden deze instellingen weer gereset. Beste is om de schijf even te controleren met een diagnostisch programma van de fabrikant, want 't kan op een defecte schijf wijzen. Maar mogelijk is je kabeltje bv niet helemaal lekker, dus vervang deze ook even. Welke schijf en mainboard heb je ?

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Alles is mogelijk. Kabels moeten goed zijn en goed in de connector zitten.
In de eerste plaats zou ik beginnen met een diagnose van je HDD. Op de site van de fabrikant (je meldt niet welk merk HDD het is) zijn er gratis tools te downloaden die dit voor je doen.

De connector op je mobo dan wel hdd kan ook kapot zijn, maar ik denk dat het hele feest dan in het geheel niet zou werken.

Primair advies: Zorg voor een goede backup van de data op die HDD als het belangrijke data is. (de eerste 4GiB zit er al op :) )

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• SimonMc
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-01 00:28
Mijn moederbord is een Asus p5p43td pro

Ik heb 3 harde schijven in mijn pc zitten, waarvan 2 perfect werken.

De harde schijf die problemen geeft is een Samsung HD103UJ van 1000 GB.
Momenteel heb ik terug even het kabeltje op sata aansluiting 3 gestoken, en hij zet weer traag gegevens over.Aangesloten op aansluiting 4 gaf hij geen problemen.

Harde schijf is nog maar een paar maand oud en gaf in een andere pc nooit een probleem.Recent heb ik een nieuwe pc, en toen begonnen de problemen pas.

Ik had een nieuw kabeltje gekocht, omdat mijn harde schijf soms niet gedecteerd werd toen ik de pc opstarte.Na een reboot deed hij dat dan weer wel.Toen ik de harde schijf aangesloten had met een nieuw kabeltje, kwam er bij het opstarten op dat de harde schijf moest gescand worden op inconsistenties, een reboot gaf geen verschil.Telkens weer begon hij te scannen op inconsistenties.

Uiteindelijk is het vanzelf verdwenen.

Ik heb nu een iso bestand gedownload op de site van de fabrikant om de harde schijf te scannen op problemen.Ik zal zien wat dat geeft.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02:23

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als de harde schijf het prima doet op een andere sata poort met dezelfde kabel is de kans groot dat die specifieke sata poort op je moederbord stuk is.

Dat kun je falsificeren door een van de andere drie schijven op diezelfde poort aan te sluiten. Werken deze goed, dan is het een issue met genoemde harde schijf. Werken deze ook niet goed, dan is de poort rot.
Pagina: 1