Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 18:06
Beste Tweakers,

Weer zo'n stommeling met een nog stommere vraag (welke graka?). Een tijdje geleden een nieuw systeem samengesteld met een onboard vid kaart die in mijn basis behoeften voorziet.

Specs:
MB: Asus m4a785-m pro: pricewatch: Asus M4A785D-M PRO
CPU: AMD Athlon II x2 250: pricewatch: AMD Athlon II X2 250
MEM: OCZ 4GB (2 reepjes 2GB) type is me ontschoten.
CASE: Antec New Solution NSK4480 II (380W voeding): pricewatch: Antec New Solution NSK4480B II
verder: 2 SATA schijven, Theatron DD geluidskaart, DVD speler en een interne cardreader

Dit systeem is volgens mij vrij energie zuinig en het draait prima met win7. Als scherm gebruik ik een Benq bijna 24" 1920x1080 scherm wat ik aan heb gesloten met een DVI kabel.

De pc gebruik ik grotendeels voor studie doeleinden. Dat betekend veel lichte functies, maar zo af en toe ook wat zwaarder belastende functies. SolidWorks, Matlab, MSN :o , Photoshop, Maya e.d. Deze programma's zijn volgens mij veelal CPU belastend, maar volgens mij geeft mijn IGP (HD 4200@704Mhz stock voltage) niet altijd alles even mooi weer zoals kleine effectjes die in de nieuwe SW ingebouwd zitten.

Zo af en toe kijk ik ook een FullHD filmpje die met VLC soms geen perfect beeld geeft. Af en toe zie ik wat horizontale lijnen waar het net lijkt of het onderste of bovenste deel net iets verder is in de film. Deze momenten zijn wel heel kort.Je kunt het namelijk NET zien. Ik weet dat VLC niet het meest ideale programa is voor HD content, maar het is wel makkelijk met bv ondertitels die al in een film verwerkt zitten. Nu zou mijn IGP al hardwarematige HD content moeten kunnen verwerken, maar of dit gebeurd weet ik niet.

Heel af en toe laat ik me ook verleiden tot een spelletje. Dit beperkt zich momenteel tot CSS waar ik bij custom maps vaak framerates van rond 25 heb op redelijke settings met een resolutie van 1920x1080. Nu jeukt het heel erg om ook wat modernere spellen te gaan spelen, maar dat belooft geen succes te worden met deze IGP.

Nu heb ik mij een beetje ingelezen op het onderwerp en wat vergelijkingen gezocht op het internet. Na wat speurwerk Had ik 3 mogelijke kandidaten:
XFX HD 4870 512MB
Club 3D HD 4850 1GB
Club 3D HD 4770 512MB

Bij Tom's Hardware had ik een artikel gelezen over het nut verschillende geheugen grotes. De conclusie die ik uit de verschillende tests opmaakte was dat er op hoge resolutie baad was bij 1GB geheugen. Op "lage" resoluties zat er amper verschil tussen 512MB, 1GB, en 2GB. Mij leek een 1GB kaart toch misschien wel een veilige keuze en de 4850 begon mijn voorkeur te krijgen. Vanavond had ik toch nog even naar de 5xxx serie gekeken en ik merkte op dat HD 5750 ook nog enigzins betaalbaar voor mij was. Omdat ik mijn pc veel gebruik en maar weinig zware 3D aps draai vind ik energie gebruik ook belangrijk. Nu vond ik op een wiki dat een 5750 16W Idle en 86W stressed op nam. De specs van HD 4850 zijn wat minder goed te vinden, maar deze zijn wel wat hoger volgens een veeltal bronnen die ik heb gevonden.

Nu is de vraag wat is wijs. Opzich zit ik niet direct te springen om een nieuwe kaart dus als er binnenkort misschien wat beters op de markt komt of dat de prijzen snel zullen zakken dan wil ik er nog wel even op wachten. Of maak ik ergens redenatie fouten en moet ik heel iets anders doen. Kortom wil ik jullie mening graag weten.

Edit: Hier een link naar een lijstje met mogelijke nieuwe kandidaten in de PW: http://tweakers.net/price...B985dvNL-BsuVAc9wymnP2_Qc

bvd

[ Voor 4% gewijzigd door Bumpy_NL op 05-12-2009 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je voeding is wat aan de magere kant dus ik zou zeker de hd 5770/5750 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:53

Bolletje

Moderator Harde Waren
Haal een HD5770 ;)

Dat is een hele leuke kaart. 1GB, even snel als een HD4870 en nog betaalbaar ook. Ik zou geen nieuwe HD48xx meer halen. Of je moet even een kijkje nemen V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix72
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-04 12:05
Ik heb de 5770 en hij draait games echt boven goed...
Bovendien als je het alsnog te traag vind (cod4 online alles hoogst 80 frames per seconde) kan je er een tweede bij zetten... Die combinatie is sneller dan een 5870....
Succes met je keuze:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Ga inderdaad voor een 5770 :) Past ook beter bij je voeding, al zal die een tweede niet leuk vinden ;)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
Hehe, wat zit iedereen op een lijn. De 5770 zit nog wat boven mijn budget en de 5750 zit net op het randje. Is het nog te verwachten dat de prijzen binnenkort significant zullen zakken? Ik zie dat voor Q1 2010 er wat nieuwe kaarten te verwachten zijn, zie: Wikipedia: Comparison of AMD graphics processing units . Is het de moeite waard om te wachten op een variant. Zoals ik al aangaf is er niet heel veel haast bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou met een 24" scherm toch een hd 57xx nemen, ik verwacht wel geen prijsdalingen.
De hd 5670 is ook een mooie optie gewoon op de benchmarks wachten he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marnix72 schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 09:31:
Ik heb de 5770 en hij draait games echt boven goed...
Bovendien als je het alsnog te traag vind (cod4 online alles hoogst 80 frames per seconde) kan je er een tweede bij zetten... Die combinatie is sneller dan een 5870....
Succes met je keuze:P
ik vraag me af of je er een tweede bij kan zetten met het moederbord dat in gebruik is. Hierin lijkt geen CrossFire te worden ondersteund.

Ik neig sterk naar de HD5750. Net als voor jou is dat wel de bovengrens van mijn budget, maar ik zie het als een voordeel de nieuwere 5xxx serie te gebruiken, zoals eerder opgemerkt. Ja, de 5770 is beter, maar heeft volgens mij dezelfde dezelfde prijs/kwaliteit verhouding, ik voel me met de 5750 al een beetje decadent, de 5770 is gewoon nog een stapje extra en voor mij een stapje te ver :)

Je moet wel weten, ik ben geen groot expert. Mijn oude pc is sinds een paar dagen nogal dood en ben me nu een paar dagen weer hard aan het inlezen op pc gebied. Toevallig zoel ik in hetzelfde spectrum videokaarten als jij. Ik speel wel eens een spelletje, maar ben geen fanatiekeling die de nieuwste games haalt en de hoogste resoluties wilt.

Laat me weten wat je doet, ik ben ook erg benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eigenlijk denken meeste mensen dat de hd 5770 een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
De performance van de HD5750 verschilt niet zoveel met de HD4770, terwijl die toch wel aardig wat goedkoper is. De HD4770 gebruikt ook vrij weinig energie, dus die zal ook geen problemen met je voeding geven. Tenzij je echt DX11 wilt gebruiken is de HD4770 een prima alternatief.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Depep schreef op zondag 06 december 2009 @ 00:57:
De performance van de HD5750 verschilt niet zoveel met de HD4770, terwijl die toch wel aardig wat goedkoper is. De HD4770 gebruikt ook vrij weinig energie, dus die zal ook geen problemen met je voeding geven. Tenzij je echt DX11 wilt gebruiken is de HD4770 een prima alternatief.
Hier ben ik dus volledig mee eens.
De kaarten waar jij naar kijkt, de 48xx, zijn meer voor het game segment.
De 4770 verbruikt echt beduidend minder dan de oudere 48xx kaarten en is een prima kaart voor het weergeven van High Definition ;).
De 4770 is wat dat betreft ook goedkoper dan de 5750/70. Vreet wel wat meer Watt maar niet zo veel meer. Tweakers.net had een benchmark gedaan met de 4770 en vergeleken met andere kaarten. Kan het alleen niet zo 1..2..3.. vinden.

Iig, succes met je keuze :)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
Opzich zit er weinig prijsverschil tussen een hd 5750 en een hd4770. De 5750 presteerd wel minder als ik had verwacht. De prestaties zijn wel goed, maar ik wil er nog niet zoveel voor betalen. Ik wacht nog even af hoe mijn studie last na dit kwartiel wordt om mijn keuze te bepalen ;) . Tot nu toe gaat mijn voorkeur wel naar de 5750 met als goede tweede de 5770.
Pagina: 1