Externe (netwerk) opslag > films kunnen kijken op tv

Pagina: 1
Acties:

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Topicstarter
Beste tweakers,

Al tijden denk ik er over om een stukje externe opslag toe te voegen aan mijn thuisnetwerkje.

Nu ik enkele drukke weken op het werk achter de rug heb (en nog enkele in het vooruitzicht) leek mij dit een mooi moment om mijzelf eens te trakteren op een leuke uitbreiding binnen het netwerk.

Enfin. Ik zoek de mogelijkheid tot een stukje opslag (ik zat zelf te denken aan +/- 2 tb) om deel te nemen aan mijn netwerk. Aangezien de opslag grotendeels gebruikt zal worden voor films, muziek en foto's lijkt het mij aardig dat ik opgeslagen media ook kan koppelen aan mijn tv. Verder zou ik graag zien dat de opslagruimte op een later tijdstip nog verder uitgebreid kan worden. Nou zat ik zelf te denken aan de volgende mogelijkheden, mijn vraag alleen, wat raden jullie mij aan?

De volgende opties had ik zelf in gedachten:

1. externe hdd achter de pc gooien
voordeel: goedkoopste oplossing
nadeel: pc moet continu aanstaan terwijl het niet de meest zuinige configuratie is

2. Htpc bouwen
voordeel: kan als download server fungeren + uitbreidbaar
nadeel: duur in aanschaf

3. netwerk schijfje koppelen aan Xbox
voordeel: relatief goedkoop
nadeel: het werken via een omweg + weinig uitbreid mogelijkheden

4. mediaspeler inc. hdd
voordeel: niet extreem duur + aio oplossing
nadeel: niet uitbreidbaar

5. netwerk schijfje via usb naar de tv
voordeel: makkelijk + goedkoop
nadeel: geen uitbreidingsmogelijkheden + browsen met mijn afstandsbediening is bepaald geen pretje

Toevallig mede-tweakers hier die al eerder met een dergelijk dilemma gezeten hebben?
Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Alvast bedankt,

[ Voor 5% gewijzigd door Switchie op 04-12-2009 23:44 . Reden: Schiet me nog een optie te binnen aangezien mijn tv ook over usb beschikt ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Cleyman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
HTPC met een dikke 2 terra schijf erin en een deftig grafisch kaartje lijkt mij de beste oplossing.
Dan kan je deze laten draaien als server voor bestanden te delen.
Je kan ook eventueel deze gebruiken als download server...
En als grote voordeel dat je elk formaat kunt afspelen.. iets wat bij een mediaspeler enzo wel eens voor problemen zorgt tot grote ergernis toe. (spreek uit ervaring)

natuurlijk moet je deze dan wel onderhouden.
Ik bedoel op vlak van software. Een mediaspeler is bijvoorbeeld niet gevoelig voor virussen ect..
Dit is natuurlijk zwaar afhankelijk van hoe je deze dan gebruikt. Ik denk als je deze enkel en alleen gebruikt waarvoor hij gemaakt is (dus films, muziek, ..) en niet begint te internetten op allerij donkere site's dat er geen probleem is.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Topicstarter
Het onderhouden is geen probleem. Heb op deze win 7 bak ook never nooit last van virussen/bsod's wat dan ook. Het is echter het kostenplaatje dat het een minder aantrekkelijke oplossing maakt.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:35
Intel Atom based PCtje met paar dikke SATA schijven in een behuizing in de meterkast gooien.
Dan heb je wel een zuinige configuratie :)

Of wil je perse dat hij ook ergens op aangesloten zit (en dus als HTPC gebruikt kan worden)

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Topicstarter
ThinkPadd schreef op donderdag 10 december 2009 @ 23:04:
Intel Atom based PCtje met paar dikke SATA schijven in een behuizing in de meterkast gooien.
Dan heb je wel een zuinige configuratie :)

Of wil je perse dat hij ook ergens op aangesloten zit (en dus als HTPC gebruikt kan worden)
Het zou inderdaad het mooist zijn als ik hem ook (middels hdmi) aan zou kunnen sluiten op mijn tv.
Heb ook wel een usb poortje op mijn tv zitten dus een externe netwerk hdd zou in dit geval de goedkoopste oplossing zijn. Enige probleem is dan dat het a. de capaciteit niet uit te breiden is, 2. al mijn mp3's e.d. doorscrollen met een afstandsbediening verre van ideaal is...

Dit dus in principe voornamelijk te twijfelen tussen het bouwen van een htpc'tje of een mediaplayer met usb/netwerk support

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Cleyman schreef op zondag 06 december 2009 @ 16:04:
HTPC met een dikke 2 terra schijf erin en een deftig grafisch kaartje lijkt mij de beste oplossing.
Dan kan je deze laten draaien als server voor bestanden te delen.
Je kan ook eventueel deze gebruiken als download server...
En als grote voordeel dat je elk formaat kunt afspelen.. iets wat bij een mediaspeler enzo wel eens voor problemen zorgt tot grote ergernis toe. (spreek uit ervaring)
Soms lees ik toch apparte bewoordingen waar je eigenlijk niet uit kunt opmaken wat nu precies bedoeld word. Een "dikke 2 terra schijf", (terra wat???) oke, dit is wel duidelijk dat je een normale 2TB hardeschijf bedoelt. Maar wat bedoel je met een"deftige grafische kaart, je bent voor een HTPC met de huidige onboard GPU's van AMD/ATi of eventueel Nvidia echt geen apparte grafische kaart meer nodig om gewoon HD content te kunnen afspelen.

Wat betreft alls kunnen afspelen, daar heb je gelijk in. Je kunt in princiepe alle mogelijke codecs installeren, wat bij standalone payers over het algemeen niet het geval is.
natuurlijk moet je deze dan wel onderhouden.
Ik bedoel op vlak van software. Een mediaspeler is bijvoorbeeld niet gevoelig voor virussen ect..
Dit is natuurlijk zwaar afhankelijk van hoe je deze dan gebruikt. Ik denk als je deze enkel en alleen gebruikt waarvoor hij gemaakt is (dus films, muziek, ..) en niet begint te internetten op allerij donkere site's dat er geen probleem is.
Onderhoudt van een dergelijk syteem valt reuze mee, ik heb al een half jaar een HTPC op basis van Windows 7 media center draaien, deze heb ik eenmaal geinstalleerd en geconfigureerd en ben er niet meer aangekomen dan alleen om audio en video content af te spelen. Er zijn prima freeware virusscanners te vinden en alles je geen vreemde websites bezoekt is het "probleem" virussen ook nihil.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Inderdaad gewoon een HTPC bouwen en dat hoeft niet echt duur te zijn en je bent veel flexibeler in je mogelijkheden en is veel meer gericht op de toekomst (doordat je vanalles kan upgraden en configureren).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2009 12:54 ]

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Mac Mini met 2TB schijfje eronder FTW :)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Topicstarter
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 12:54:
Mac Mini met 2TB schijfje eronder FTW :)
heb ik direct ruimte voor een 2e portemonnee in mijn achterzak ;)

edit: zonder geld erin wel te verstaan :p

[ Voor 8% gewijzigd door Switchie op 12-12-2009 01:50 ]

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Topicstarter
Zat vandaag trouwens zelf te denken aan een ion 330 pc'tje met paar externe usb schijfjes erachter... zou dit misschien de oplossing kunnen zijn die ik enkele dagen terug zocht?!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:29
Wat ik zelf heb gedaan is een Qnap NAS en een Xtreamer mediaspeler. Qnap kost je wel ff geld maar is wel ideaal, ik dowload er ook mee vanaf nieuwsgroepen. Vervolgens kan ik met de Xtreamer direct de films of whatever vanaf de Qnap afspelen. Ik heb ook een Xbox 360 en deze speelt lang niet alles af + maakt meer herrie dan de Xtreamer (waarvan de beruchte fan is uitgeschakeld).
Investering voor mij: 380 euro voor een qnap ts-119 + 1tb harde schijf (weet niet wat de prijs nu is) en +/- 100 euro voor de Xtreamer

[ Voor 3% gewijzigd door Caeruleus op 12-12-2009 02:11 ]

no animals were harmed during the production of this message

Verwijderd

Switcherd schreef op donderdag 10 december 2009 @ 23:14:
[...]

Het zou inderdaad het mooist zijn als ik hem ook (middels hdmi) aan zou kunnen sluiten op mijn tv.
Heb ook wel een usb poortje op mijn tv zitten dus een externe netwerk hdd zou in dit geval de goedkoopste oplossing zijn. Enige probleem is dan dat het a. de capaciteit niet uit te breiden is, 2. al mijn mp3's e.d. doorscrollen met een afstandsbediening verre van ideaal is...

Dit dus in principe voornamelijk te twijfelen tussen het bouwen van een htpc'tje of een mediaplayer met usb/netwerk support
Ik heb zelf 2 Asrock ION based systemen en bevalt me prima, huiskamer/slaapkamer, middels WiFi N netwerk, gemiddeld 7 Mbit doorvoer. Voor muziek gebruik ik een Logitech Squeezebox Duet. Wat ik je kan aanbevelen voor muziek gebruik is Winamp Pro. Niks scrollen maar gewoon intypen wat je wilt luisteren en het staat vrij snel in de list. Voordeel van de Asrock is dat je eventueel voor muziek gebruik, via de VGA aansluiting een klein schermpje erop kunt zetten voor muziekbediening, vrij goedkoop te krijgen 2de hands en voor films gaat het dan gewoon via de HDMI. Nette oplossing voor budgetproblemen, al gaat er voor mij persoonlijk niets boven een Duet :)

Mocht je een ION systeem willen kun je ook nog even wachten op de 2de generatie ION systemen, waarbij de GPU qua lanes een upgrade krijgt, al moet ik zeggen dat de huidige moeiteloos HD afspeelt via WMC-MC, in combinatie met CoreAVC Pro en AC3 op een Vista en Win7 instal.

Vebruik van de ION is laag, 26 watt en meestal gaat het toestel in slaapstand en is zo opgestart, 5 a 10 seconden, mits ik hem een aantal dagen niet wil gaan gebruiken dan gaat het gewoon uit. Voordelen, weinig verbruik, niet hoorbaar, makkelijk uit te breiden en goed voor 1080p plezier. Mocht je gaan voor een atom based systeem dan wel voor de dual core gaan en niet voor een single core, dat wil nog wel eens problemen geven met HD films. Verder heb je de keuze uit een DVD of een BR drive. Er zit niet standaard WiFi op, blij toe want je wil toch echt een goeie N based adapter/router.

Maar voor weinig kan je een leuk systeempje aanschaffen en je kan het zelf zo duur maken als je het wil, Linux er op, type tobo, Lan/WiFi etc etc. Ongeveer 250 euro, maar dan heb je ook een systeempje dat alles kan :)
Pagina: 1