Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0zem
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-09 22:30
Beste tweakers,

Ik zit met een groot probleem. Ik heb vorige week weer eens een PC samengesteld voor een vriend van me. De configuratie (belangrijkste onderdelen) is als volgt:

Voeding: Corsair CX400W
Mobo: Gigabyte GA-P55M-UD2
Proc: Intel Core i5 750
Mem: OCZ OCZ3G10664GK
HDD: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Video: Sapphire Ultimate HD 4670 512MB GDDR3 PCI-E
DVD: Sony AD-7240S

Nu krijg ik regelmatig bij booten geen opstartscherm en/of piepjes te horen. Uit-aan-reset-voeding uit mogen soms baten. Soms komt hij wel voorbij het bootscherm, maar dan ook niet verder. Een enkele keer doet hij het echter wat langer. Zo heb ik Windows 7 Home Premium 64-bit kunnen installeren. Na zo'n 10 keer opnieuw opstarten weer in windows en wat programma's geinstalleerd, niets aan de hand, BAM, BSOD. win32.sys BSOD. Na tien keer opnieuw opstarten weer voorbij (soms verschijnend) bootscherm en eens even wat in de BIOS geklooid. Van alles geprobeerd, van alle instellingen, tot BIOS update, tot safe-mode, tot onderdelen vervangen, geen soelaas.

Wat ik heb vervangen: kabels, HDD, voeding, videokaart.
Geheugen heb ik geen reserve DDR3 reepjes, maar memtest86 laat geen enkele afwijking zien. Ook opstarten met slechts 1 reepje geeft geen duidelijke verbetering.

Mijn inziens ligt het niet aan de software (Windows verschillende malen opnieuw geïnstalleerd).

Mijn vraag: nu heb ik meer berichten gezien van DOA's van dit mobo, wat denken jullie, heb ik er ook eentje te pakken, of hebben jullie nog tips?

PS: het geheugen staat officieel niet in de QVL, maar OCZ gold reepjes met een gangbare frequentie als deze en een BIOS setting van 1,6V moeten normaliter geen problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer het eerst eens met geheugen dat WEL in de QVL staat. Het is spul dat buiten de JEDECspecs valt, dus daarom kun je er echt niet blind vanuit gaan dat het wel gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0zem
TERW_DAN schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 23:57:
Probeer het eerst eens met geheugen dat WEL in de QVL staat. Het is spul dat buiten de JEDECspecs valt, dus daarom kun je er echt niet blind vanuit gaan dat het wel gaat werken.
Ik ken mensen met hetzelfde moederbord en hetzelfde geheugen, waarbij het wél uitstekend samen werkt, vandaar dat ik er vanuit ga dat dat bij mij het probleem niet is, aangezien ook memtest geen fouten in het geheugen zelf aangeeft. Daarnaast zou 1 reepje dan verbetering geven, maar dat is dus ook niet het geval. (waardes handmatig in BIOS op de juiste stand zetten, dus niet op "auto" maakt geen verschil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je gebruik ocz geheugen ?
Tja als ik hier op de forum bekijkt is het leuke overklok geheugen maar verder maar rommel als je standaart wilt draaien .
Zie niks anders dan problemen eigelijk..
Kijk even of je van iemand geheugen kan lenen.

Verder dao zijn meeste borden die helemaal niet starten .
Ook kan het zijn dat je voeding een fabrieks fout heeft en de spanning niet op tijd stabiel krijgt .
Dan gaat het bord niet aan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0zem
Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 00:08:
je gebruik ocz geheugen ?
Tja als ik hier op de forum bekijkt is het leuke overklok geheugen maar verder maar rommel als je standaart wilt draaien .
Zie niks anders dan problemen eigelijk..
Kijk even of je van iemand geheugen kan lenen.

Verder dao zijn meeste borden die helemaal niet starten .
Ook kan het zijn dat je voeding een fabrieks fout heeft en de spanning niet op tijd stabiel krijgt .
Dan gaat het bord niet aan .
Thanks. Ja, ik zou graag ander geheugen proberen, maar ken niemand in de buurt met DDR3 geheugen waar ik dat even van kan lenen, lastig. Wat je zegt over de voeding: dat klinkt inderdaad erg logisch, al vind ik dan BSOD's na ongeveer 30 minuten windows (record is na 3 uur aaneengesloten prime95 laten draaien) wel raar. Ik zal het nog eens proberen.

Meer tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja temp controleren van de cpu .
Voeding ontlasten door terug naar basic te gaan .

Video kaart
1 dimm
moederbord
harddisk
Kast open laten

En tja toch kijken of je iemand hier bij tweakers iets kan lenen

Tja dan toch de voeding gaan testen en een anderen dimm.

Moederbord kan het ook wel zijn maar.
Er zit geen geheugen controller meer op het bord .
Deze wilde vroeger nog wel eens oververhit raken of kapot.
Mem test gaf geen errors zij je .
Tja wat je kan doen is de geheugen op de laagste stand instellen in de bios .(timing en de bus van het geheugen) en kijken of het nu wel blijft draaien .

Moet zeggen de merk voeding heb ik ook gehad en snel weer weg gedaan omdat de 12 volt lijn niet stabiel waren (480watt voeding)
Dit komt omdat de hele 12volt lijn via 1 rail gaan en die word hierdoor zwaar belast.
De dingen die ik er toen in had zitten was eigelijk ook niks bezonder.
Pentium-d 631
nvidia 6600gt pci-e
2 dimms 512mb ddr1
1harddisk en 1 dvd speler.
Op den duur kreeg ik via de drivers van nvidia dat de vga kaart terug geklokt werd omdat de spanning niet stabiel waren.
Iets wat af en toe voor kwam .
Alles na aan het kijken nergens iets kunnen vinden spanning stabiel.
Wat blijk nauw als ik een tijd aan het game was werd de rail overbelast door warmte.
Anderen voeding er in gezet van aopen 350watt met 2x 12volt rails en nergens geen last meer van gehad .

De voeding die je nu heb heeft ook maar 1x 12volt rail 30amper .
Dus een dip op je 12volt lijn is voldoende om heel de pc plat te gooien omdat alles wat die 12volt gebruik een dip krijgt .
Daar hangt eigelijk best veel aan namelijk
De cpu 12volt lijn
hardisk 12volt lijn
videokaart staat op de 12volt lijn via de pci-e aansluiting
dvd speler
moederbord.
Op de 3,3 volt staat een deel van het bord en de geheugen .
Op de 5volt staat de volgende op
harddisk
moederbord
dvd speler
en soms het geheugen .
Heb je een voeding met meerderen 12volt rails en je krijg een dip dan is het beperkt op die rail alleen.
Ook veel goedkopere voeding staan de 12volt en de 5volt aan me kaar verbonden.
Zak de 12volt dan gaat de 5 volt omhoog en ook anders som.

De grootste dip van een voeding is met het booten van het systeem .
Als het draait dan blijft het wel draaien tot dat je het erg gaat belasten .
Ik zelf bezuinig nooit op een voeding en zoek altijd een voeding met meerderen 12volt rails.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2009 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0zem
Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 00:23:
Tja temp controleren van de cpu .
Voeding ontlasten door terug naar basic te gaan .

Video kaart
1 dimm
moederbord
harddisk
Kast open laten

En tja toch kijken of je iemand hier bij tweakers iets kan lenen
- Temp (met coretemp) CPU komt na 3 uur stressen niet boven de 54C (met arctic freezer) en idle zo'n 25C.
- Terug naar basic? Dit systeem is niet in staat onder full load meer dan zo'n 200W te trekken.

- Videokaart zoals gezegd al verwisseld
- 1 Dimm zoals gezegd al gedaan (allebei)
- Moederbord nog niet vervangen
- Andere HDD zoals gezegd al getest
- Kast open getest

- Iemand in Groningen dit weekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Omdat het met name bij het opstarten mis lijkt te gaan is de voeding mogelijk een probleem zoals anderen al zeggen. Ik zie niet terug of je daar al een ander merk/model voor hebt geprobeerd. Wat betreft totale belasting zou je voeding afdoende moeten zijn maar misschien is het net te weinig.
En inderdaad het geheugen. Ik heb deze week een soortgelijk systeem in elkaar gezet maar dan met Kingston Valueram (wel op de QVL) en dat draaide eigenlijk direct zonder problemen.
Helaas kom ik niet in Groningen dit weekend (of zelfs dit jaar) en woon ik nogal zuidelijk, dus daar kan ik je niet mee helpen.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
@Suijkerbuijk ivm meerdere 12V rails;

de algemene wijsheid over voedingen is tegenwoordig dat je beter 1 sterke 12V lijn kunt hebben, dan meerdere zwakke. Een dip zul je eerder hebben in een hoog belaste lijn. op dat moment knalt de computer er toch uit, want of het nou het geheugen, de CPU of de videokaart is die over zijn nek gaat, maakt niet uit. Crash is Crash...

door 1 sterke 12V lijn te hebben hoef je geen zorgen te maken over wat je met welke kabels aansluit. dit heeft voordelen voor kabelmanagement. Een voeding die dipt is per definitie te zwak voor zijn taak, als de 12V lijn de gevraagde power stabiel kan leveren is het goed, en heb je geen extra baat bij meerdere lijnen.

overigens lijkt topicstart puur een kwestie van niet-compatible geheugen te zijn.

Petrolhead en draadjesnerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0zem
antiekeradio schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 10:37:

de algemene wijsheid over voedingen is tegenwoordig dat je beter 1 sterke 12V lijn kunt hebben, dan meerdere zwakke. Een dip zul je eerder hebben in een hoog belaste lijn. op dat moment knalt de computer er toch uit, want of het nou het geheugen, de CPU of de videokaart is die over zijn nek gaat, maakt niet uit. Crash is Crash...

door 1 sterke 12V lijn te hebben hoef je geen zorgen te maken over wat je met welke kabels aansluit. dit heeft voordelen voor kabelmanagement. Een voeding die dipt is per definitie te zwak voor zijn taak, als de 12V lijn de gevraagde power stabiel kan leveren is het goed, en heb je geen extra baat bij meerdere lijnen.

overigens lijkt topicstart puur een kwestie van niet-compatible geheugen te zijn.
Zoals gezegd ken ik mensen die de combo geheugen/mobo/processor vloeiend hebben draaien. Als het geheugen nu fouten zou bevatten... maar dat is ook niet zo volgens memtest.

Vandaag of morgen zal ik het systeem nog eens testen met een ZM600-HP Zalman voeding.

Nog altijd zou ik graag ander geheugen testen, maar ja, niet bij de hand hier in Groningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
n0zem schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 11:05:
[...]
Zoals gezegd ken ik mensen die de combo geheugen/mobo/processor vloeiend hebben draaien. Als het geheugen nu fouten zou bevatten... maar dat is ook niet zo volgens memtest.
memtest 86+ gebruikt neem ik aan, hoeveel passes (nacht door laten lopen bijv?)

kan zijn dat je een ander batchnummer hebt wat toch op de verpaking "hetzelfde geheugen" is.
de fabrikanten van de reepjes switchen soms tussendoor van leverancier van de chipjes zonder het typenummer aan te passen.

Kan dus zijn dat het geheugen wat je kennis heeft, en wel goed werkt, onderhuids toch net anders is dan wat jij in huis hebt. Om dit probleem te vermijden doet de moederbord fabrikant uitgebreide testen met diverse merken en typen geheugen zodat deze ruim binnen de specs vallen. Wisseling van leverancier van chips kan dan gebeuren zonder dat het reepje ineens problemen gaat geven.

Enige oplossing is dus om te testen met geheugen wat op de QVL staat, en niet afgaan op resultaten uit het verleden van anderen. Dat een combi werkt wil niet zeggen dat het QVL-waardig is.

Petrolhead en draadjesnerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0zem
Goed om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antiekeradio schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 10:37:

je geeft wel aan dat het algemeen het beste is om 1 rail te hebben en als deze in dip crash het hele systeem Dat gebeurt dus niet als je meerderen rails heb .
Dit kan je dan gewoon beter verdelen over je hardware .
Mijn ocz voeding heeft meerderen railen waar 2x vga kaarten op aangesloten waren .
Toen de rail overbelast word die ik gebruikte tijdens het game crash de game wel en word ik terug op de desktop gezet met een melding power to low vga (drivers van nvidia)
Maar het systeem bleef verder wel aan en stabiel .
Gebeurde dit met een voeding die een rail had was het systeem wel gecrasht zie mijn vorige bericht.

Maar goed dit is of topic en zal er eens een topic over open als discussie punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0zem
Inmiddels de 600W voeding van Zalman geprobeerd. Die gaf geen verbetering. Nog altijd hetzelfde probleem.

Soms zwart scherm
Soms voorbij bootscherm en dan knipperende underscore.
Soms windows laden en dan plotseling restart
Soms tot in windows en dan onder normaal gebruik BSOD

De voeding zelf heb ik in een zwaarder systeem getest en gaf geen problemen.

Dus ik blijf met het probleem zitten. 1 Geheugenreepje in slot 1 underclocked geeft ook geen verbetering. Graag zou ik dus ander geheugen testen.
Pagina: 1