Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:42
Hallo,

Ik zit met het volgende.
Ik kan Modern Warfare 2 niet op 4xAA zelfs niet op 2xAA, want dan begint het niet meer vloeiend te lopen.
Ik ben via Everest erachter gekomen dat mijn moederbord (Asus P5K), geen PCI-e x16 2.x ondersteund, maar PCI-e x16 1.0.

Aangezien ik een XFX nVidia GTX260BE heb, geschikt voor PCI-e x16 2.0 moet het probleemloos op minstens 2xAA kunnen draaien, zelfs op 4xAA zou het moeten.
Daarom mijn vraag, is het nuttig om te upgraden naar een moederbord met PCI-e 2.0, dus maakt het veel verschil uit?

Huidige setup:
- E8400 (stock)
- XFX GTX 260 Black Edition
- 2x 2GB Corsair 1066Mhz
- Asus P5K
- Resolutie: 1680 * 1050

Ik denk zelf, upgraden, want er is niet voor niets een PCI-e x16 2.x.

Alleen wat voor een moederbord is dan geschikt?
Ik zit zelf beetje te kijken naar een Gygabite (stabiele mobo's, goede overclock mogelijkheden), mijn keuze(s) volgen later.

Edit: Kan Titel gewijzigd worden in: "PCI-e x16 1.0 vs PCI-e x16 2.x Nieuw moederbord nodig?"

[ Voor 5% gewijzigd door Quad op 04-12-2009 23:18 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:31
Quad schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 21:48:
Aangezien ik een XFX nVidia GTX260BE heb, geschikt voor PCI-e x16 2.0 moet het probleemloos op minstens 2xAA kunnen draaien, zelfs op 4xAA zou het moeten.
Daarom mijn vraag, is het nuttig om te upgraden naar een moederbord met PCI-e 2.0, dus maakt het veel verschil uit?
Verteel eerst eens op welke resolutie je draait, dat heeft veel meer impact dan de PCI-e versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
Draait op 1680 * 1050 @ 0xAA

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 20:08

KneoK

Not in a million lightyears

Een PCI-E 1.0a x16 is meer dan zat voor een GTX260 hoor, je zult vrijwel niets merken als je een ander moederbord aanschaft met PCI-E 2.0. Zeker niet op 1680x1050.

Ik heb op een P5K een 8800GTS512 en later HD4870 gehad en dat liep zoals het zou moeten, op 1920x1200. Pas bij het plaatsen van een tweede HD4870 kreeg ik problemen omdat het tweede PCI-E slot maar x4 is en via de southbridge loopt.

Dit bord klokt overigens ook heel goed hoor, mijn oude Q6600 wilde tot ongeveer 3,83GHz (9x425). Wellicht haal je daar dus nog wat winst uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
Oké, maar is er prestatie winst bij upgrade van pci-e x16 1.0 naar x16 2.x ..? dat is dus eigenlijk de vraag waar ik mee zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Quad op 05-12-2009 17:28 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4gick
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-09 22:43
Quad schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 17:25:
Oké, maar is er prestatie winst bij upgrade van pci-e 1.0 naar 2.x ..? dat is dus eigenlijk de vraag waar ik mee zit.
2.0 heeft twee keer zoveel bandwidth als de 1.0, alleen de meeste kaarten verliezen dan maar 1-2% preformance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Dragstra
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-09 13:31
Ik heb ook een E8400 met een P5k moederbord, (wel SE/EPU) maar ik kan wel gewoon 4x AA smooth draaien.
Ik weet verder niet of er veel verschil in zit, ik speel op hoogste resolutie en ik heb een 4890 kaartje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Quad schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 21:48:
Edit: Kan Titel gewijzigd worden in: "PCI-e x16 1.0 vs PCI-e x16 2.x Nieuw moederbord nodig?"
Is trouwens PCI-e x16 1.1 vs PCIe x16 2.0. ;)

Maar ja zoals gezegd voor een GTX260 is dit geen enkel probleem. Heb je wel de nieuwste drivers?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Je kijkt misschien beter eens naar wat de bottleneck van je systeem is.
Draait je CPU altijd op 100% tijdens het gamen ? Ratelt je HDD heel hard, en is I/O-performance laag ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4gick
  • Laatst online: 02-09 22:43
Ik denk dat het drivers is, want als hij zomaar bij AA erbij in 1x crashed, kan dat haast niet de kaart zijn, en al helemaal niet deze. Verder, dragstra, jouw 4890 is iets sterker dan de GTX260 (al helemaal de 192 versie), de 4890 staat ongeveer gelijk aan de GTX 275.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
Maar ja zoals gezegd voor een GTX260 is dit geen enkel probleem. Heb je wel de nieuwste drivers?
Jah, heb nieuwste drivers, 195.62 WHQL, afgelopen of vorige week uitgekomen.
Je kijkt misschien beter eens naar wat de bottleneck van je systeem is.
Draait je CPU altijd op 100% tijdens het gamen ? Ratelt je HDD heel hard, en is I/O-performance laag?
Cpu doet zeker zijn werk, HDD geen probs mee, al hoewel, er komt wel een constant irritant gezoem uit het systeem, ben nog niet achter wat het kan zijn.
Wat is uberhaupt het I/O Performance? Dus die vraag kan ik niet beantwoorden ;).

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 18:37
Quad schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 22:36:
[...]
Cpu doet zeker zijn werk, HDD geen probs mee, al hoewel, er komt wel een constant irritant gezoem uit het systeem, ben nog niet achter wat het kan zijn.
Wat is uberhaupt het I/O Performance? Dus die vraag kan ik niet beantwoorden ;).
I/O Performance heeft te maken met de zoektijd van je harde schijf. Stel dat je veel data op je schijf wil zoeken, dan moet de leeskop zoeken naar de juiste plaats. Neem nu dat dat gemiddeld 10ms duurt, dan kan hij dus 100 bestanden per seconde vinden. (De tijd om het bestand te lezen niet meegerekend) Dit zijn dan 100 Input/Output Operations Per Second, ookwel als 100 IOPS aangeduid. Stel dat je game nu 100 bestanden per seconde nodig heeft, maar door een defecte harde schijf (die te weinig IOPS doet) geen 100 bestanden per seconde kan vinden, dan schokt of hangt je game omdat hij niet genoeg data krijgt.
Maar met een hoge I/O load hoor je vaak je harde schijf wel wat geluid maken. Als dit niet het geval is, dan lijkt me het probleem daar ook niet te liggen.

Als je de nieuwste drivers van vorige week gebruikt, probeer dan eens iets oudere drivers.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
@ Malantur, Bedankt, word het stukken duidelijker!
Als je de nieuwste drivers van vorige week gebruikt, probeer dan eens iets oudere drivers.
Had het ook met de 191.xx WHQL driver van nVidia + dat ik de driver via XFX site gedownload hebt.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
En heb je er ook last van in andere games? Kijk de kloksnelheden eens na met GPU-Z. Draai ook eens 3DMark06 of 3DMark Vantage en vergelijk je score met een vergelijkbaar systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
Ik ga ff 3DMark06 runnen, maar moet het op standaard settings? of maxed?
Ik doe wel ff beiden :)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Vaak wordt alles op standaard settings gedraaid, dus die vind je het gemakkelijkste op internet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
Ik heb dus als volgt:
- Bios op standaard gezet
- Drivers eraf gehaald, drivercleaner eroverheen gehad
- Nieuwe drivers geinstalled

Benchmark komt er zo aan...

Update:

Ik zie opeens een positieve verschijning..
Heb een eerdere bench gedraaid met 3DMark06, kwam niet hoger dan 8k points.

Deze bench laat duidelijk wat anders zien!
Zoals je ook ziet zie je dat CPU slechts kleine 3K haalt, weet niet of het normaal is, maar zal het later voor mijzelf nog eens benchen op 3.6Ghz.
Dit is even belangrijk voor nu.

PS: Heb CPU voor nu wel een klein graadje overgeclocked

Groot: http://i46.tinypic.com/2hfkk5h.png

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2it0ki.png

Ik heb ondertussen ook andere 3DMarks bekeken, dwz E8400 icm GTX260(BE) en zitten rond deze score, dus het zou in principe opeens oké zijn..!

[ Voor 66% gewijzigd door Quad op 06-12-2009 00:30 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkcarlaza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-09 20:29
Dat zijn ze ook.

Ik haal met een E5200 @ 3.833GHz en HD 4770 @ 868core/1000mem een score van 13.3k met een CPU score van 3430. Als je op 3.6GHz benched dan zul je waarschijnlijk 3500+ hebben voor CPU. Als je lager zit, dan lopen er teveel programma's op de achtergrond -.-

[ Voor 0% gewijzigd door darkcarlaza op 06-12-2009 02:07 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
Als je op 3.6GHz benched dan zul je waarschijnlijk 3500+ hebben voor CPU. Als je lager zit, dan lopen er teveel programma's op de achtergrond
Okay, morgen (vandaag, red.) een bench op 3.6GHz, en wat betreft die achtergrond programma's, kga er dan zo veel mogelijk uitschakelen >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Quad op 06-12-2009 02:41 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Scores zijn in orde, dus het lijkt niet meer relevant. Heb je het probleem nog na de reinstall van de drivers? En in andere games?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Quad schreef op zondag 06 december 2009 @ 02:36:
[...]

Okay, morgen (vandaag, red.) een bench op 3.6GHz, en wat betreft die achtergrond programma's, kga er dan zo veel mogelijk uitschakelen >:)
Hou je temperaturen in wel goed in de gaten (kijk eens naar HWMonitor, SpeedFan, Everest, Asus PC Probe II, ...) en kill de onnodige services en processen.

Alleszinds ziet dit er zeker niet slecht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Petervanakelyen schreef op zondag 06 december 2009 @ 10:14:
[...]

Hou je temperaturen in wel goed in de gaten (kijk eens naar HWMonitor, SpeedFan, Everest, Asus PC Probe II, ...) en kill de onnodige services en processen.

Alleszinds ziet dit er zeker niet slecht uit.
je hoeft niet perse alle progjes in de background te killen. Echter, nadat je 3dmark gestart hebt, ga je naar de taskmanager en selecteer je voor 3dmark een "realtime" prioriteit.

Vroeger moest je wel alles killen in de background, omdat je toen nog niet zo veel geheugen in je pc had, en het ook wel een grote performance boost gaf als je de overige troep killde waardoor er meer geheugen vrij kwam.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
M2M schreef op zondag 06 december 2009 @ 10:20:
[...]

je hoeft niet perse alle progjes in de background te killen. Echter, nadat je 3dmark gestart hebt, ga je naar de taskmanager en selecteer je voor 3dmark een "realtime" prioriteit.

Vroeger moest je wel alles killen in de background, omdat je toen nog niet zo veel geheugen in je pc had, en het ook wel een grote performance boost gaf als je de overige troep killde waardoor er meer geheugen vrij kwam.
OK, maar dan nog kill ik liever eerst alle services die met virusscanners, quickstart processen of andere zooi te maken hebben. Al is het dan misschien enkel voor het psychologisch effect :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
Malantur schreef op zondag 06 december 2009 @ 09:07:
Scores zijn in orde, dus het lijkt niet meer relevant. Heb je het probleem nog na de reinstall van de drivers? En in andere games?
Ik speel nu opeens MW2 SP op 4xAA en MP op 2xAA (4xAA=game crash)

Dus waarschijnlijk lagen de drivers nog overhoop met de oude drivers die meegeleverd werden op de CD.
Ik heb namelijk eerst die geinstalleerd, daarna 191.xx en daarna 195.62.

Drivercleaner FTW?

Ik ga zo even benchen @ 3.6GHz, + 3DMark06 in Taskmanager @ Realtime zetten.

Update:

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/13zwpcy.png
Groot: http://i46.tinypic.com/2mocepy.png

Wat zien we:
SM2.0 Score is met bijna 11% gestegen,
De HDR/SM3.0 Score is een kleine 6,2% gestegen,
En de CPU Score met maar liefst 13,8% gestegen.

Conclusie: Overclock is dus een verbetering tov stock snelheid met gemiddelde van 10%, wat naar mijn inziens best netjes is. Voorlopig even de warmte in de gaten houden, fan draait op 75% van zijn kunnen en is idle 47/48 graden celsius.

In elk geval bedankt allemaal die mee geholpen hebben, ik ben er erg tevreden over wat het resultaat nu is.
Ik ga in elk geval nog even alle benches doen @ 1680 * 1050 en dan 4xAA om een beter beeld voor mijzelf te krijgen.
Wanneer interesse is, wil ik de score ook hier posten (incl max GPU warmte @ HWMonitor)

Benchmark:

1680*1050 @ 4xAA

Groot: http://i50.tinypic.com/122okqx.png

Thumbnail:
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/6jjdbl.png

Videokaart wordt zo'n 70 Graden warm, de Processor daarentegen slechts 55 graden, ik kan mij herinneren dat het wel eens warmer werd (met stock, nu heb ik er Freezer 7 Pro op zitten)

[ Voor 50% gewijzigd door Quad op 06-12-2009 12:21 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stressy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-08 11:30
Beste allemaal,

ik heb dus hetzelfde probleem,
Vanmiddag een Asus gtx275 binnen gekregen.

Aaah lekker d8 ik.
ik speel 2 potjes met alle settings vol open ( ook de 4xAA) werkt prima allemaal.
Ik ga daarna naar de Single player en crash. Zodra ik van 2xAA naar 4xAA ga is het crash.

Zo geld dit ook bij cod4 (mw1) single player. 2xAA gaat prima 4xAA = crash.

heb ook driver cleaner gedraait en weer de originele Asus cd drivers installed maar niks mag baten.

Ook ik heb een p5k-e serie moederbord. ( dus geen PCI-e x16 2.x ondersteuning)

kan ik mijn kaart als DOA opgeven of ligt het dan aan het moederbord???

Ik ben t.o.z van Quad wel een beetje noob dus "be gentle" :P

Oh ja aan de temp kan het niet liggen imho aangezien het niet eens de mogelijkheid krijgt om überhaupt warmer te worden met 4xAA

Mvg Stressfest

[ Voor 107% gewijzigd door Stressy op 08-12-2009 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stressy
haha als het goed is is het allang weggehaald, ik was mijn Password vergeten zodoende :P

Ik ben wel nog achter het e.e.a. gekomen. Dragonage origins kan ik gewoon spelen met 8x AA
en het relatief ( nou ja behoorlijk) zware Batman Arkham Asylum kan ik ook gewoon met 4xAA spelen.
Dus zeer vreemd allemaal, ik ga morgen Cod mw1 en mw2 reinstallen en hoop dat het daarmee gefixxed is.

Wat overigens ook vreemd is is het feit dat Steam aangeeft dat ik voor Batman een oude driver heb installed terwijl ik de nieuwste heb..

Mv.Gr Stressfest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stressy
Nou nu heb ik het volgens mij gefixxed, iig heb ik geen melding meer van een oude nvidia driver.

Eerst via Ccleaner alle nvidia shizzle verwijderd en daarna in windows safe mode driver sweeper gedraaid.

Batman geeft geen melding meer van een oude driver. ( en daait nu behoorlijk soepel)
Morgen ga ik alsnog mw1 en mw2 installen en hopelijk levert het daar ook geen problemen meer op

Ik ben benieuwd of Quad nu inmiddels mw2 etc ook met 4xAA kan spelen.

Mv Gr Stressfest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
Stressy schreef op woensdag 09 december 2009 @ 00:12:
Nou nu heb ik het volgens mij gefixxed, iig heb ik geen melding meer van een oude nvidia driver.

Eerst via Ccleaner alle nvidia shizzle verwijderd en daarna in windows safe mode driver sweeper gedraaid.

Batman geeft geen melding meer van een oude driver. ( en daait nu behoorlijk soepel)
Morgen ga ik alsnog mw1 en mw2 installen en hopelijk levert het daar ook geen problemen meer op

Ik ben benieuwd of Quad nu inmiddels mw2 etc ook met 4xAA kan spelen.

Mv Gr Stressfest
Jah, ik kan nu 4xAA spelen. Bios cpu overgeclocked naar 3.6 (FSB naar northbridge zat geloof ik laag (333mhz, kan dat?) staat nu op 400, evenals gewone FSB.
Dus iig, check of je FSB Goed staat @ bios, geen reinstall doen van mw1/2 etc. Het zijn games, verder geen invloed op je videokaart (alleen de kracht ervan nodig :) )
Gebruik ook eens Drivercleaner, helpt ook bijzonder goed.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey0416
  • Laatst online: 26-02 14:29
Wou al zeggen dat het niet aan de GTX 260 is. Draai hier op 1900 x 1080 met alle eye candy aan en op extra high en AA x 4 en draai gemiddeld 86 fps. En je cpu ook niet zou je zeggen. Want had getest met me i7 op 2,66 ghz of 3,4 ghz maakt voor cod 6 niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stressy
Nou zeg,

Ik had mw2 reinstalled en het eerste echte lvl draaide super soepel met 4xAA, maar zodra ik klaar was met het laden van het 2e lvln Hoppa CRASH.

Hmpf, ik snap er niet veel meer van iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
Waarom een reinstall..? Dat verhelpt het namelijk echt niet.
Welke manieren heb je gebruikt om proberen op te lossen?
Gekeken in de bios?
etc etc.

Geef even meer info erover wat je gedaan hebt enzovoorts.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stressy
Ja zoals ik al zei ben ik een beetje noob, maar ik heb een paar vrienden die wel wat meer verstand hebben, en ik ga daar volgende week eens langs plug ik mijn kaart in een pc van hun.

Ik laat het voorlopig maar ff rusten :) dan maar alles max en AA bij cod op 2x. Andere games kan ik wel de AA hoger zetten dus...

Toch bedankt en als ik iets gevonden heb laat ik eht nog weten :)

Mv.Gr Stressfest
Pagina: 1