Exch2k3: ontvangen mail alleen binnen Planet

Pagina: 1
Acties:

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-02 09:32
Hoi!

Ik heb een Exchangeserver opgezet als zijnde schoolproject. Nou kan ik opzich wel een exchangeserver installeren en configureren, maar hier kom ik niet helemaal uit.

Ik heb een subdomeinnaam van mijn eigen domein (het gaat om thuis.keuning.info) bij de provider (mijndomein.nl) geforwarded en een MX Record aangemaakt. Dit is overigens ondertussen al een week of 3 geleden, dus DNS updates zijn het probleem niet. Verder heb ik poorten 25 en 110 open gezet naar de server en een smarthost ingesteld voor de uitgaand email. Tot zo ver gaat alles ook goed, ik kan mailen vanaf de exchangeserver naar andere emailadressen.

Ook het beantwoorden van deze mails gaat goed. Zolang het maar gebeurt vanaf een Planet account. Ik heb hier thuis een internetverbinding van Planet en daarbij de nodige emailadressen. Alle emailadressen werken tussen de exchangeserver en Planet. Zodra ik echter van buitenaf (Live.nl, Gmail, de mailserver van Keuning.info) een email stuur naar de exchangeserver gaat het mis. Deze komen gewoon nooit aan. Er komen een aantal delivery delays en vervolgens failures binnen. Van ALLE account, behalve die van Planet dus.

Waar ligt dit nou aan? Heb ik hier instellingen fout staan? Hoe kom het dan dat de Planet mailtjes wel binnenkomen?

Bij voorbaat dank! :)

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | ASUS Prime OC 9070XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

• Xblast
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-05-2025
Hoi Benedykt,

Dit komt omdat KPN(Planet) poort 25 heeft dicht gezet voor de buiten wereld. Daarom kan je vanaf hun netwerk wel mails ontvangen.

Om dit op te lossen....

Ik denk dat Google je niet vreemd is. http://www.google.nl/search?q=mailserver+planet
En een schoolproject? Dan word er volgens mij ook een beetje verwacht dat je jezelf kan behelpen.

spoiler:
Je moet een extra entry (failback) in je DNS zetten, dit zorgt ervoor dat mails die niet bij jouw server afgeleverd kunnen worden, naar de planet mailserver worden gestuurd. Deze gaat weer proberen om het naar jouw mailserver te sturen, en omdat deze in hetzelfde netwerk zitten zal dit lukken.

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-02 09:32
Hai,

Ja ik had al gegoogled en ik had al op GOT gezocht, maar kon niet echt werkende info vinden. Maar ik ben er uit! :D

Er is heel veel verouderde informatie te vinden, maar hier is de meest up-to-date info:

Bij de DNS moet je het volgende instellen:

domeinnaam.nl MX 10 mail.domeinnaam.nl
domeinnaam.nl MX 20 mailrelay.direct-adsl.nl

Bij mij werkte mailrelay.planet.nl niet! Die van direct-adsl.nl dus wel.

Verder moet je als uitgaande mailserver de smarthost van direct-adsl instellen. Dat is smarthost.direct-adsl.nl

Enkel met deze informatie werkte de boel bij mij, alle planet.nl adressen werkten niet! Deze wouden allen niet de mail relayen.

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | ASUS Prime OC 9070XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95