Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] OS Boot niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, mijn Windows XP Home Edition wil niet meer booten.

Dit is wat er gebeurde:

Ik startte Football Manager 2010, en ik kreeg gelijk een BSOD. Ik was zo dom om geen aandacht te besteden aan de inhoud van de BSOD, dus ik weet niet wat er precies stond. Toen ik probeerde te rebooten, bevroor de computer tijdens het splash screen/laadbalkje. Toen probeerde ik veilige modus, die tijdens het laden deze BSOD gaf:

page_fault_in_nonpaged_area

stop: 0x00000050(0xF5F60044,0x00000001,0x80537009,0x00000002)

Er wordt geen filename vermeld bij de BSOD. Deze BSOD verschijnt net nadat het knipperende liggend streepje met onderaan "Press esc to cancel loading SPTD.sys" verdwenen is. Escape drukken om het loaden te cancelen veranderd niets.

Toen heb ik memtest gedraaid, wat geen errors opleverde. Daarna heb ik de Recovery Console opgestart (die had ik al eerder geinstalleerd, dus niet vanaf de CD) en chkdsk /r en bootfix gedaan. Dit heeft niets veranderd aan het freezen tijdens het laden van normale modus en de bsod bij veilige modus.

Het piepje bij opstarten is gewoon de normale enkele piep.

Mijn Windows XP staat geinstalleerd op een Maxtor Diamondmax STM3320820AS, daarnaast staat als dataschijf nog een Samsung HD103UJ.

Mij lijkt de volgende stap om de harde schijf te testen, omdat veilige modus het ook niet doet. Ik neem aan dat als het probleem de CPU, moederbord of voeding zou zijn, de computer de post niet voorbij zou komen.
Alleen, hoe kan ik het beste de harde schijf testen? Of is er iets anders wat ik eerst moet proberen?

Hier nog relevante specs:
Processor: Intel Core2Duo E8400
Memory: Kingston ValueRam 4096MB DDR2 RAM
Hard Drive: 320 GB Maxtor Diamondmax STM3320820AS
1000 GB Samsung Spinpoint F1 HD103UJ
Video Card: Nvidia EVGA GeForce 8800GT
PSU: Antec Earthwatts 500W
Motherboard: Gigabyte GA-EP35C-DS3R

Ik hoop dat jullie kunnen helpen, en dat ik genoeg informatie heb verstrekt

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2009 21:21 ]

• Decalies
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-11 17:07
Kun je vanaf CD of USB starten, door bijv. de originele Windows XP cd te gebruiken of een linux live CD? De HDD is niet helemaal op, anders zou-ie ook niet voorbij de POST komen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:24
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 21:14:
Alleen, hoe kan ik het beste de harde schijf testen? Of is er iets anders wat ik eerst moet proberen?
Harde schijf testen kun je doen met de tools die de fabrikant hiervoor beschikbaar stelt. Bij Maxtor/Seagate is dat SeaTools, bij Samsung o.a. ESTool. Kijk op hun site, indien er verschillende uitvoeringen zijn kies dan voor de dos-versie, meestal kun je dan een bootable floppy of cd image (iso) downloaden. Op bijvoorbeeld de UltimateBootCD staan er ook een flink aantal, naast andere handige tools zoals memtest.

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Over de foutmelding:
Error Message:

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Explanation:

This Stop message occurs when requested data is not found in memory. The system generates a fault, which normally indicates that the system looks for data in the paging file. In this circumstance, however, the missing data is identified as being located within an area of memory that cannot be paged out to disk. The system faults, but cannot find, the data and is unable to recover. Faulty hardware, a buggy system service, antivirus software, and a corrupted NTFS volume can all generate this type of error.

User Action:

This Stop message usually occurs after the installation of faulty hardware or in the event of failure of installed hardware (usually related to defective RAM, either main memory, L2 RAM cache, or video RAM). If hardware has been added to the system recently, remove it to see if the error recurs. If existing hardware has failed, remove or replace the faulty component. Run hardware diagnostics supplied by the system manufacturer. For details on these procedures, see the owners manual for your computer. Another cause of this Stop message is the installation of a buggy system service. Disable the service and determine if this resolves the error. If so, contact the manufacturer of the system service about a possible update. If the error occurs during system startup, restart your computer, and press F8 at the character-mode menu that displays the operating system choices. At the resulting Windows 2000 Advanced Options menu, choose the Last Known Good Configuration option. This option is most effective when only one driver or service is added at a time. Antivirus software can also trigger this Stop message. Disable the program and determine if this resolves the error. If it does, contact the manufacturer of the program about a possible update. A corrupted NTFS volume can also generate this Stop message. Run Chkdsk /f /r to detect and repair disk errors. Restart the system before the disk scan begins on a system partition. If the hard disk is SCSI, check for problems between the SCSI controller and the disk. Finally, check the System Log in Event Viewer for additional error messages that might help pinpoint the device or driver causing the error. Disabling memory caching of the BIOS might also resolve it.
Dus het lijkt me sowieso corruptie van iets te zijn. Je bestands systeem of je geheugen vermoed ik.
Ik zou eerst eens Chkdsk /f /r proberen en kijken wat dat geeft.
Als memtest geen fouten geeft en booten van een life cd ook gaat zonder problemen zou ik dus echt in de richting van de HD gaan denken.

[ Voor 6% gewijzigd door Kain_niaK op 04-12-2009 21:39 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:50
Verder is SPTD.sys van Deamon tools of Alcohol120% wel vaker betrokken bij BSOD's...
Vanaf Windows cd of herstelconsole dit bestand opzoeken in 'C:WindowsSystem32Drivers' ,
en verwijderen.

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Topicstarter
Het duurde even, omdat ik geen XP CD kon vinden.
Ik heb nu een live cd van slax gedownload en gebrand. Dit werkt gewoon, hij boot gewoon in Slax.

Verwijderd

Edit

Je kunt ook proberen via je recovery console met het commando disable sptd deze service uitschakelen.

;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2009 22:19 ]

• Decalies
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 22:12:
Het duurde even, omdat ik geen XP CD kon vinden.
Ik heb nu een live cd van slax gedownload en gebrand. Dit werkt gewoon, hij boot gewoon in Slax.
Kun je waarschijnlijk ook controleren of je HDD nog goed is...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

'Dan zet je 'm gelijk weer aan (je & enable deel)... lijkt me nou juist niet de bedoeling ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Decalies schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 22:16:
[...]

Kun je waarschijnlijk ook controleren of je HDD nog goed is...
Bestanden verplaatsen tussen de schijven werkt gewoon nog zoals het hoort.
alt-92 schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 22:17:
'Dan zet je 'm gelijk weer aan (je & enable deel)... lijkt me nou juist niet de bedoeling ;)
Dit snapte ik niet helemaal, maar het was waarschijnlijk ook niet aan mij gericht :) Nu even testen of dat Disable STPD wat doet.

Edit - Na "disable stpd" wordt in de veilige modus BSOD de "page_fault_in_nonpaged_area" niet meer vermeld. Nu staat er alleen nog de standaard BSOD tekst, en de stop error. Ik ga nu kijken of ik SeaTools kan proberen, hoewel ik nu begin te denken dat er echt iets in windows corrupted is ipv iets hardwarematigs met de harde schijf, omdat ik vanaf de live cd alle bestanden op de betreffende schijf nog kan openen, bewerken en verplaatsen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2009 22:32 ]

• Decalies
Ik zal dezelfde conclusie trekken - windows corrupt, niet noodzakelijk (de hele) hdd. Mogelijk kan de windows XP cd recovery nog wat betekenen als je de CD weer ergens op kan duikelen. En misschien is het geen gek idee om alvast eens alle bestanden die je graag wilt houden te kopieeren naar je andere HDD (via de live CD).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier wel een Windows XP installatie-cd, maar als ik daarmee boot kan ik alleen kiezen om WinXP te installeren of om de recovery console te starten. Is er echt geen manier om mijn WinXP installatie te repareren zonder die recovery cd?

Edit - Nu geeft opstarten in normale modus wél een BSOD tijdens het laden, met een andere stopcode dan bij veilige modus. De achtergrond van de BSOD is groen ipv blauw, en het balkje is er nog een beetje doorheen te zien.

Pics

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2i8kebl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/1qpc46.jpg

De kleur is dus echt zoals ik hem zie, alleen is hij irl egaal groen.
De error: stop: 0x0000007E (0xc0000005,0x8b7a5c21, 0xb84c2c44, 0xb84c2940)

De error verandert soms, zoals op de pics is te zien; daar is 0x8b827c21 te zien ipv 0x8b7a5c21. Dit lijkt af te wisselen, beide komen soms voor.

--Edit--

Een backup maken met Maxtor MaxBlast kan niet, want hij herkent alleen de Maxtor schijf en denkt dus dat ik maar 1 schijf heb.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2009 12:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb SeaTools gedraaid.

Log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Started Short Test 12/5/2009 @ 12:24.18
Short Test PASSED 12/5/2009 @ 12:25.49

Started Long Test 12/5/2009 @ 12:26.33
DST Completed Without Error
Short DST PASSED 12/5/2009 @ 13:51.18
DST Completed Without Error
Short DST PASSED 12/5/2009 @ 13:52.47
[ 75523337    --    Repaired ]
Long Test PASSED After Repair   12/5/2009 @ 13:52.47

Hierna probeerde ik te rebooten in veilige modus, maar ik kreeg nogsteeds de BSOD met STOP: 0x0000007E

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2009 14:09 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:16

Haan

dotnetter

De stop code is wel het zelfde hoor (0x7e), via google krijg ik direct deze hit: How to troubleshoot a Stop 0x0000007E error in Windows XP

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Haan schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 14:07:
De stop code is wel het zelfde hoor (0x7e), via google krijg ik direct deze hit: How to troubleshoot a Stop 0x0000007E error in Windows XP
Je hebt gelijk over de stopcode, ik las niet goed :).
De enige oorzaak die ik in de KLB link zie staan en het ook zou kunnen zijn, is "Een apparaatstuurprogramma of een systeemservice is mogelijk beschadigd.". Dat zou dus duiden op een driver die corrupt is geraakt bij de allereerste BSOD die hiertoe leidde. Het probleem is dat er geen drivernaam wordt vermeld bij de BSOD's, en de oplossingen ook niet van toepassing lijken te zijn op drivers die voorheen wel functioneerden, maar nu niet meer. Het is ook apart dat de veilige modus BSOD(0x7e) verschilt van de normale modus BSOD(0x00000050). Ik zal nu nog wel even verder googlen mbt tot de BSOD's :O
Pagina: 1