Geluidskaart zorgt ervoor dat ik niet meer kan booten

Pagina: 1
Acties:

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-01 19:50

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb net een Creative X-fi XtremeMusic binnengekregen alleen ben bang dat deze defect is..
Nadat ik de kaart in een vrij PCI slot had gedaan en de computer wilde opstarten kreeg ik geen beeld. Na de geluidskaart verwijdert te hebben kon ik nog steeds niet opstarten. Verwijderen van de onboard battery zorgde ervoor dat ik wel weer gewoon kon opstarten. Maarja doe ik miss iets verkeerd? Ik zie bijvoorbeeld op dit plaatje
Afbeeldingslocatie: http://c1.neweggimages.com/BizIntell/item/29/102/29-102-188/29-102-188_1.jpg
dat er een power connector opzit, terwijl hier in de quickstart guide met geen woord over wordt gerept. Ik wil de kaart niet frituren o.i.d. dus heb m nog niet op de voeding aangesloten.

Iemand die mij kan helpen/er meer over kan vertellen?

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
ziet eruit als een voedingsaansluiting die je ook op floppydrives hebt.

probeer unpowered eens of die stekker past? (zoja nog even dubbelchecken of het inderdaad +12 en +5 is wat de kaart nodig heeft)

Petrolhead en draadjesnerd

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
via google (zoekopdracht: creative x-fi XtremeMusic power connector) kom ik op deze pagina uit:

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=84986

daar staat eigenlijk alles wat je wilt weten;
- de externe power is alleen nodig als je het extra frontpaneel gebruikt (blijkbaar zit daar iets actiefs, zoals een display, A/D converters of verlichting in ofzo)
- zonder power aansluiting hoort de kaart wel gewoon te werken op de achteraansluitingen.
[edit]- de externe power is inderdaad een floppyconnector

m.a.w. het kan misschien ook nog aan de IRQ interrupts liggen. Dit was 'vroegâh' altijd een heel gemier om de BIOS de juiste instellingen voor alle kaarten te krijgen, tegenwoordig zou dat allemaal zo'n beetje automatisch moeten gaan. Maar het kan nog steeds misgaan op dat punt geloof ik...

[ Voor 4% gewijzigd door antiekeradio op 04-12-2009 21:43 ]

Petrolhead en draadjesnerd

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Ja daar was ik zelf ondertussen ook achtergekomen, en ja zon floppyding past erop :p
En wat ik vergeten was te zeggen was dat als de pc weer bootte ik dan de een foutmelding kreeg: Bios checksum error.. dus dan neem ik aan dat die kaart iets in de bios verandert/vern**kt kan het mogelijk zijn dat ik een nieuwere versie bios van mn mobo moet downloaden? (Las namelijk dat er enigzins soortgelijke problemen waren met mobo's met nForce4 chipsets die dan ook een bios update nodig hadden ofzo)

Verwijderd

Je kunt eens proberen om eerst de onboard geluidskaart uit te schakelen in de bios, misschien is er een conflict ofzo...

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Hmm ondertussen ben ik weer heel wat uurtjes prutsen verder en dit zijn de resultaten:

De kaart in een andere pc getest, maar nog niet aan het werk gezien, omdat het erg moeilijk was om drivers te installeren. Positief is dat windows iig opstartte en de geluidskaart op een of andere manier detecteerde (multimedia audio controller)

Daarna heb ik mijn bios ge-update naar de F7 bios van de gigabyte site (had eerst de F4 bios). Opnieuw opgestart om te kijken of alles normaal werkte, dit was zo. Weer opnieuw opgestart maar nu met de kaart erin en tot mijn grote verbazing kon ik in windows komen, maar helaas detecteerde windows helemaal niks.. Ik dacht ik ga even rebootten met onboard sound in de bios uitgeschakeld, alleen dit lukte omdat ik weer hetzelfde probleem als eerst had, namelijk dat mijn scherm gewoon zwart bleef en de lampjes op mn 4870 begonnen te knipperen.
Pagina: 1